Linux KDE
Fra : J.K.Arning

Dato : 11-08-08 05:50

Jeg sidder og planlægger indkøb af en Synology DS207+ (http://
www.synology.com/enu/products/DS207+/index.php) som kører linux,
hvilken ved jeg ikke men der er tale om en distro der er tilpasset
deres NAS. Det er muligt at installere programmer på den. Da jeg ikke
vil køre med spejlede diske har jeg brug for en yderligere backup til
at sikre data og i den forbindelse faldt jeg over https://www.keepit.com/en/compare
, spørgsmålet er så om jeg vil kunne installere den klient som firmaet
regner med at udgive til linux når de skriver at den bliver til KDE.
KDE er mig bekendt (jeg er ingen linux haj) en GUI, men den synology
NAS har af gode grunde ikke et GUI, man installerer programmer på den
via telnet, mig bekendt.

Så helt enkelt kan man installere sådan et program på en linux box der
kører uden GUI?

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-08 17:39

Den Mon, 11 Aug 2008 04:50:25 -0700 (PDT) skrev J.K.Arning:
> [...]
> via telnet, mig bekendt.
>
> Så helt enkelt kan man installere sådan et program på en linux box der

Hvis du kan installere KDE, xlib osv på den, kan du installere
Xming på nærmeste Windows-maskine (finde en linux-maskine der allerede
kører X), og køre den remote.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-08-08 10:55

On 11 Aug., 18:38, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvis du kan installere KDE, xlib osv på den, kan du installere
> Xming på nærmeste Windows-maskine (finde en linux-maskine der allerede
> kører X), og køre den remote.

Ok sort snak ..

Jeg er Mac bruger men kan godt køre windows hvis det skal være.
Det jeg gerne vil, og selvfølgeligt er det svært at sige noget om
eftersom den linux klient til backup løsningen ikke er lagt frem
endnu, er at lægge klienten ind på min kommende DS207+ NAS der kører
linux uden GUI, konfigurere den og så ellers lade den passe sig selv.

Og det kunne du forestille dig er muligt?

MVH

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-08 18:14

Den Mon, 11 Aug 2008 09:55:26 -0700 (PDT) skrev J.K.Arning:

> Ok sort snak ..
>
> Jeg er Mac bruger men kan godt køre windows hvis det skal være.

Jamen OSX kan skam også køre X, men det må nogle Mac-folk lige fortælle
hvordan man får den til.

> [...]
> linux uden GUI, konfigurere den og så ellers lade den passe sig selv.
>
> Og det kunne du forestille dig er muligt?

Ja, hvis du har mulighed for at installere de nødvendige libraries.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-08-08 10:57

> Hvis du kan installere KDE, xlib osv på den, kan du installere
> Xming på nærmeste Windows-maskine (finde en linux-maskine der allerede
> kører X), og køre den remote.

Og så tror jeg først lige jeg forstod hvad du mener. Jeg kan køre en
GUI lokalt på en anden maskine?

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-08 18:21

Den Mon, 11 Aug 2008 09:56:43 -0700 (PDT) skrev J.K.Arning:

> Og så tror jeg først lige jeg forstod hvad du mener. Jeg kan køre en
> GUI lokalt på en anden maskine?

X er den GUI man bruger på Linux og de fleste andre unix'er. Det er
ikke blot en GUI, men en netværksprotokol til at overføre vinduer.

Så man kan fx have en servere stående hvor den eneste skærm er en
god gammel 80x25 grøn terminal, men som har en masse CPU-kraft. Derpå
kører man et program der kræver en masse CPU-kraft, men lader programmet
åbne sine vinduer på ens lokale skærm på den PC man har stående tre
etager højere oppe. Det kræver kun et netværk.

Bemærk at der ikke er tale om at overføre skærmbilledet (serveren
havde jo ikke nogen skærm), men at programmet åbner selve vinduet
på en anden maskine. Bortset fra at det nogen gange går lidt
langsommere når man skal igennem et netkabel (specielt 10 mbit
kan være irriterende), lægger man slet ikke mærke til at programmet
kører på en anden maskine. Dets vindue er bare et blandt mange.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-08 19:17

Kent Friis skrev den 11-08-2008 19:20:

> Så man kan fx have en servere stående hvor den eneste skærm er en
> god gammel 80x25 grøn terminal, men som har en masse CPU-kraft. Derpå

Ahem. Gode gamle terminaler har kun 80x24.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-08 19:22

Den Mon, 11 Aug 2008 20:17:25 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Ahem. Gode gamle terminaler har kun 80x24.

En to tre... fireogtype, to linjer til menuen, og statuslinjen.

80x27 :-þ

Mvh
Kent

PS: HP 700/41

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-08 19:38

Kent Friis skrev den 11-08-2008 20:22:

> En to tre... fireogtype, to linjer til menuen, og statuslinjen.
>
> 80x27 :-þ

Det er ikke en 80x25 god gammel grøn terminal. Kør den venligst til
genbrug og køb noget ordentligt...

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-08 19:43

Den Mon, 11 Aug 2008 20:38:21 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det er ikke en 80x25 god gammel grøn terminal. Kør den venligst til
> genbrug og køb noget ordentligt...

Den er ellers god (til at kill'e fuldskærmsprogrammer i X), gammel
(selvom den først blev fundet på lageret for seks år siden, med
plasticfolie over skiltet og det hele) og grøn.

Makkeren, end 700/43 der står ved siden af er derimod gul.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-08 06:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ahem. Gode gamle terminaler har kun 80x24.

Hmm.. HP's terminaler har, i hvert fald siden 1980, haft 80x24 + 2 linier
til function key labels.

Dog var de sort med hvid skrift, og ikke grønne.

Stig Johansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-08-08 12:06

On 11 Aug., 19:20, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> kan være irriterende), lægger man slet ikke mærke til at programmet
> kører på en anden maskine. Dets vindue er bare et blandt mange.

Tak for forklaringen .. det lyder virkeligt fikst. Jeg kommer med
sikkerhed igen når først den NAS er indkøbt for at få lidt mere hjælp.

Jesper