Hul igennem til Nokia telefon? (Ubuntu 8.0~
Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-08-08 18:43

Okay, det her er ikke specielt *nix-relateret, men da jeg prøver at få
hul igennem fra en Ubuntu 8.04, så prøver jeg lige at spørge her.

Jeg har købt en ret primitiv Nokia telefon (1208) - den kan (officielt)
ikke synkroniseres, men der er et stik "til teknikkerbrug". Jeg har købt
et kabel der passer til, og det viser sig at være et USB-til-serial
kabel.

dmesg siger

[ 153.304753] usb 5-1: new full speed USB device using uhci_hcd and
address 3
[ 153.318755] usb 5-1: configuration #1 chosen from 1 choice
[ 153.320584] pl2303 5-1:1.0: pl2303 converter detected
[ 153.320762] usb 5-1: pl2303 converter now attached to ttyUSB0

og lsusb siger

Bus 005 Device 003: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial
Port

Nu er jeg bare lidt i tvivl om hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg har
installeret GTKTerm, men det virker ikke som om der er hul igennem.

Jeg går ud fra den port jeg skal bruge i GTKTerm er /dev/ttyUSB0. Hvis
det er korrekt, så er problemet måske at jeg skal aktivere telefonen via
en tastatur kode til at kommunikere med computeren?

Jeg har prøvet at søge lidt på nettet for at finde nogle hack-din-nokia
sider, men har ikke lige fundet noget. Er der nogen af jer der kender
nogle gode sider, eller kender nogle fora hvor jeg kan spørge om hjælp?

På forhånd tak...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 05-08-08 19:02

On Tue, 05 Aug 2008 17:42:38 +0000, Thomas Jensen wrote:

> Nu er jeg bare lidt i tvivl om hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg har
> installeret GTKTerm, men det virker ikke som om der er hul igennem.

Prøv med gnokii i stedet, det er lavet til at kommunikere med
mobiltelefoner. Jeg kan blandt andet sende og modtage sms med min nokia
3510 via et "teknikerstik".

Tomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-08-08 20:50

Den Tue, 05 Aug 2008 18:01:40 +0000 skrev Tomas Pedersen:

> Prøv med gnokii i stedet, det er lavet til at kommunikere med
> mobiltelefoner. Jeg kan blandt andet sende og modtage sms med min nokia
> 3510 via et "teknikerstik".

Jeg har lige installeret det, men desværre er min telefon ikke
umiddelbart understøttet. Jeg har tilmeldt mig deres postliste - der må
være nogen der kan hjælpe mig der. Tak for tippet!

--
Thomas Jensen, Horsens