MS Windows
briani 27239
windows starter ikke op
Fra : junk@xot.dk

Dato : 13-09-08 09:42

Hej

Min pap-fars computer vil ikke længere starte op, så nu vil jeg høre
om nogle her havde en ide til hvad der er galt.

Det er winXP og den kommer op og spørger om login og password. Der er
ingen problemer og den fortæller at den nu logger på.
Baggrundsbilledet dukker op og så sker der ikke mere. Den hvide pil er
på skærmen og man kan køre rundt med den, men der er intet at trykke
på. Den eneste mulighed der er for at slukke computeren er at trykke
ctrl-alt-del (ud over selvfølgelig at tage strømmen).

Jeg har forsøgt at starte computeren op i safe-mode, og det vil den
sådan set godt. Bare ikke længere end til der kommer en sort skært
hvor der står safe-mode i hjørnerne...

Noglen her der har en ide til hvad der er galt og endnu bedre hvad jeg
kan gøre?

Mvh
Anders

Fra : Anders

Dato : 13-09-08 16:49

<junk@xot.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er med stor sansynlighed en driver fejl, og det kræver nok en
genindstallering af XP CD'en.
- Husk lige at lave en backup, af de data der skal gemmes !

Fra : Mads

Dato : 13-09-08 17:06

On Sat, 13 Sep 2008 08:41:33 -0700 (PDT), junk@xot.dk wrote:

>Noglen her der har en ide til hvad der er galt og endnu bedre hvad jeg
>kan gøre?

Inden man laver en komplet geninstallation som Anders foreslog,
så kunne man jo lige prøve med en reparationsinstallation først.
Den udskifter kun systemfiler, så alle ens programmer er der
stadig bagefter. Og det tager kun et kvarters tid.

Se f.eks. denne guide :
http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
Bare scroll ned til "XP Repair Install"

En repair har reddet adskillige "syge" maskiner for mig.

mvh Mads

Fra : Knud Erik

Dato : 13-09-08 17:19

[...]

Hvis du kan åbne vinduet til Systemgendannelse via Joblisten
kan en systemgendannelse måske klare det.
Jobliste : Filer => Nyt job (kør) og indtast følgende :
%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

Knud Erik

Fra : junk@xot.dk

Dato : 14-09-08 02:05

On 13 Sep., 18:19, "Knud Erik" <kepFJ...@postkasse.net> wrote:
> [...]
> kan en systemgendannelse måske klare det.
> Jobliste : Filer => Nyt job (kør) og indtast følgende :
> %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

Kan disse ting i beskriver klares uden at beskadige eller slette
dokumenter på computeren?
Og kan det du nævner her klares uden xp-cd'en? (Den ligger i Odense og
han er på besøg her i Kbh hvor jeg er)

Mvh
Anders

Fra : Knud Erik

Dato : 14-09-08 10:04

> [...]
> %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

Kan disse ting i beskriver klares uden at beskadige eller slette

Du beholder alle dine data, når du laver er reparation.
Men du skal have lagt alle opdateringer ind igen, og desuden skal du
have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

Og kan det du nævner her klares uden xp-cd'en? (Den ligger i Odense og
han er på besøg her i Kbh hvor jeg er)

Jeps

Fra : junk@xot.dk

Dato : 14-09-08 12:12

On 14 Sep., 11:03, "Knud Erik" <kepFJ...@postkasse.net> wrote:
> [...]
> have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.
>
> Og kan det du nævner her klares uden xp-cd'en? (Den ligger i Odense og

Tusinde tak til alle for hjælpen. Det der med "%systemroot%
\system32\restore\rstrui.exe " virkede desværre ikke
Ved ikke om det ville hjælpe med XP-cd'en, for jeg tager ikke med til
Odense hvor cd'en ligger, men har fortalt ham hvad han skal gøre... Så
må vi håbe det løser problemet.

Mvh
Anders