MS Windows
briani 27239
Slå ALT sikkerhed fra i Vista?
Fra : Fynbo

Dato : 06-09-08 07:41

Hej.

Hvordan H..... slår jeg alt det sikkerhedshalløj fra
i Vista Home Premium så jeg kan få installeret min
trådløse printer på min Acer Aspire 5530?

Har været inde og prøve at Slå brugerkontostyring fra
men det kan jeg ikke få lov til.

Jeg har prøvet at installere Win XP Pro på den, men kan ikke finde drivere
til Sata og AMD Raid Console..

Er ved at blive "vand"vittig (læs "tårerne flyder i en lind strøm ned af
mine småfede kæber" af det Vista.

Nogle ideer?

Fynbo

Fra : KS

Dato : 06-09-08 07:54

Smid det lort af Helvede til !

Jyden

Fra : Fynbo

Dato : 06-09-08 08:03

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i en meddelelse
> Smid det lort af Helvede til !
>
> Jyden

Det er jo også det jeg prøver, men kan jo ikke finde driver til XP..

Fynbo

Fra : Laziter [9440]

Dato : 06-09-08 08:29

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i meddelelsen
> Smid det lort af Helvede til !

Bare fordi Vista er mere sikkert end XP så er det noget lort?
Eller er det noget helt andet der gør at du mener det er noget lort?

Hvis man kalder noget for lort så bør man begrunde hvorfor man mener sådan..

Mvh
Benjamin

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-09-08 10:47

Laziter [9440] wrote:

> Bare fordi Vista er mere sikkert end XP så er det noget lort?
> Eller er det noget helt andet der gør at du mener det er noget lort?

Vil du slette genvejen ?
Ja
Er du sikker ?
Ja
Er du sikker på du vil flytte genvejen til til papirkurven ?
Ja
Du kan genoprette genvejen fra papirkurven, vil du du stadig flytte den til papirkurven ?
Ja
Skal Vista virkelig flytte genvejen til papirkurven, (mens der skrues ned for lys og farver?
Ja
Ok, så er du også selv ude om det.

For mig at se sløver det brugerens opmærksomhed,
mere end den skærper den.

--
Ejvind

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 11:02

Ejvind Kruse wrote:

> [...]
> ned for lys og farver? Ja
> Ok, så er du også selv ude om det.
>
> For mig at se sløver det brugerens opmærksomhed,

Er du sikker?

Nogle klikker glad og fro på alting og spørger så i en nyhedsgruppe
hvordan de kan hente det slettede frem igen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-09-08 17:52

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev

> Er du sikker?
>
> Nogle klikker glad og fro på alting og spørger så i en nyhedsgruppe
> hvordan de kan hente det slettede frem igen.

Det skyldes jo netop alle disse "ulven-kommer-tiltag". Så klikker man bare
på ja uden at læse hvad man klikker ja til.
Kort sagt: Pseudosikkerhed!

Med UAC slået til kom jeg tilmed ud for denne:
"Vil du virkelig gemme denne fil i denne mappe?" (vi talte om en simpel
txt-fil).

Løsningen i Vista er dog at slå UAC fra (brugerkontostyring). Jeg kender
ikke én med Vista der ikke har slået det fra som noget af det første.

<offtopic>
Men derefter er den langt bedre end XP efter min mening.

Sidder jeg ved en XP-computer, føler jeg mig f.eks. frygteligt handicappet,
fordi der ikke er et søgefelt i start-menuen. Så i stedet skal jeg lede alle
undermenuer igennem for at finde det program jeg vil åbne.
I det hele taget er søgefunktionen bedre.

Nogle dele kan man desuden pille i ved at rette i noget simpel XML-lignende
kode.
Resultat: Jeg har kunnet flytte en fil direkte fra én maskine til en anden
for at få de samme indstillinger dér. Genialt!
</offtopic>

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-08 08:09

Philip Nunnegaard wrote:
> Med UAC slået til kom jeg tilmed ud for denne:
> "Vil du virkelig gemme denne fil i denne mappe?" (vi talte om en simpel
> txt-fil).

Mon ikke det handlede om, at du som administrator har forsøgt at gemme i
en system mappe? Eller måske har gemt i en fælles mappe?

Anyway, jeg ser stort set INTET til UAC, selvom jeg ikke har slået den fra.

Windows defender, har jeg dog slået ihjel.

- Chano Andersen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 12:03

"Chano Andersen" <usenet@chanoandersen.dk> skrev

> Mon ikke det handlede om, at du som administrator har forsøgt at gemme i
> en system mappe? Eller måske har gemt i en fælles mappe?

Det var det ikke. Det var et hvilket som helst sted på c-drevet. (Husker
ikke om de andre drev også var et problem).

> Anyway, jeg ser stort set INTET til UAC, selvom jeg ikke har slået den
> fra.

Det lyder mærkeligt.
Jeg har dog hørt at den skulle være mindre aggressiv efter SP1. Det er dog
ikke noget jeg orker at efterprøve, da min computer jo fungerer fint uden.
Bill Gates skal ikke komme her og anklage mig for ikke at vide hvad jeg gør,
når vi taler om så simple operationer som at gemme en fil.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-08 22:41

Philip Nunnegaard wrote:
> Det var det ikke. Det var et hvilket som helst sted på c-drevet. (Husker
> ikke om de andre drev også var et problem).

Tæller "Et hvilket som helst sted på c-drevet" alt andet end
c:\users\brugernavn\* eller var det netop i users\brugernavn\* træet?

Hvis det var udenfor, er det helt normalt, da det IKKE er her brugerdata
skal opbevares. Det er til systemet.

> Det lyder mærkeligt.
> Jeg har dog hørt at den skulle være mindre aggressiv efter SP1. Det er
> dog ikke noget jeg orker at efterprøve, da min computer jo fungerer fint
> uden.

Ideen med opdateringer og service packs, er netop at rette fejl ved
systemet, og implementere forbedringer. Så måske du skulle prøve?

Jeg stødte i øvrigt heller ikke rigtigt på UAC før jeg installerede SP1.

Men vista'en er bare begyndt at blive lige som f.eks. linux, hvor
filrettigheder og adskillelse af bruger og administrator rettigheder,
tages alvorligt, hvis man ikke forstår den tankegang, så støder man
konstant ind i UAC, men hvis man har styr på hvordan den adskillelse
fungere, så vil man ved normalt brug, ALDRIG støde på UAC.

Jeg støder på UAC når jeg håndtere mine gamle mapper (Fra XP tiden, på 2
andre diske i maskinen) og hvis jeg installere nye programmer, fjerner
gamle, eller laver andet system arbejde. Men under daglig brug af
maskinen, ser jeg intet til den.

> Bill Gates skal ikke komme her og anklage mig for ikke at vide hvad jeg
> gør, når vi taler om så simple operationer som at gemme en fil.

Hvis du ikke gemmer i din brugermappe, eller på et datadrev/en data
partition, så vil jeg sige han har ret. :P

- Chano K. Andersen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-08 00:33

> [...]

> c:\users\brugernavn\* eller var det netop i users\brugernavn\* træet?
>
> Hvis det var udenfor, er det helt normalt, da det IKKE er her brugerdata

Egentlig ret latterligt. Jeg gemmer aldrig noget i c:\users.
Det er nu ikke det samme som at rode i systemet, hvis jeg opretter en mappe
direkte under c:\ eller som jeg oftest gør, gemmer html-filer i mappn
c:\\xampp\htdocs. (eller som det var dengang: c:\\inetpub\wwwroot)

Andre ting gemmer jeg dog gerne på andre drev.
C:\\Users er nok det eneste sted (sammen med systemmapper, forstås) jeg
aldrig gemmer noget i. Dels på grund af den bøvlede vej ned i de mapper:
C:\users\mit-navn\documents. Og dels på fordi jeg ved at gemme på andre drev
er helt fri til at formatere uden at miste ret mange data, hvis det skulle
blive nødvendigt en dag.
Og så et levn fra for få år siden hvor mit c-drev kun var på 3 GB.

> Ideen med opdateringer og service packs, er netop at rette fejl ved
> systemet, og implementere forbedringer. Så måske du skulle prøve?

Bare rolig. Jeg har automatiske opdateringer slået til, så SP1 har jeg også
fået indenbords for længe siden.
Jeg kan nu stadig ikke se fidusen ved UAC. Jeg ved jo hvad jeg laver. Jeg
gemmer jo bare en skide fil.
Jeg kunne forstå det hvis det var fordi jeg pillede ved systemmapperne under
f.eks. C:\Windows.

> Men vista'en er bare begyndt at blive lige som f.eks. linux, hvor
> filrettigheder og adskillelse af bruger og administrator rettigheder,
> tages alvorligt,

Det var så også grunden til at jeg lagde mit Ubuntu på is.

> Jeg støder på UAC når jeg håndtere mine gamle mapper (Fra XP tiden, på 2
> andre diske i maskinen)

Det er da også irriterende nok, at man ikke engang kan pille ved andre drev.

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-09-08 21:50

Philip Nunnegaard wrote:
> Egentlig ret latterligt. Jeg gemmer aldrig noget i c:\users.

Det er som man tager det. En brugers hjemmemappe er netop til brugerens
filer, af diverse art.

> Det er nu ikke det samme som at rode i systemet, hvis jeg opretter en
> mappe direkte under c:\ eller som jeg oftest gør, gemmer html-filer i
> mappn c:\\xampp\htdocs. (eller som det var dengang: c:\\inetpub\wwwroot)

Det må være derfor man på linux har ~/public_html.

Anyway, ret rettighederne på mappen, så din bruger har de nødvendige
adgange, så ser du ikke mere til UAC på den konto.

Eneste tilfælde hvor jeg ikke har haft held med det, har været mapper
der har overlevet system skiftet fra XP, som er noget trælse med
rettigheder. Det tager tid at rette op på, men det kommer med tiden, og
ser jeg en UAC prompt er det jo bare tegn på at her var endnu noget jeg
havde glemt.

> Andre ting gemmer jeg dog gerne på andre drev.
<SNIP>
> drev er helt fri til at formatere uden at miste ret mange data, hvis det
> skulle blive nødvendigt en dag.

Præcis derfor det er rart med flere forskellige drev i maskinen (Helst
forskellige fysiske diske)

> Jeg kan nu stadig ikke se fidusen ved UAC. Jeg ved jo hvad jeg laver.
> Jeg gemmer jo bare en skide fil.

Fidusen er primært, at en intet anende bruger ikke lige kommer til at
køre ondtprogram.exe hvorefter maskinen er del af et botnet, eller det
der er værre.

> Det var så også grunden til at jeg lagde mit Ubuntu på is.

Det siger vel så mere om dig, end om systemet.. Forstået på den måde at
du er ret ligeglad med systemets sikkerhed generelt, bare du har lov til
at pille ved alt.

> Det er da også irriterende nok, at man ikke engang kan pille ved andre
> drev.

Min erfaring er, at det kun er rodmapperne der kan være problematiske,
og når først man har oprettet en mappe, kan man gøre hva' man vil med
den. Jeg har i øvrigt ikke haft UAC problemer da jeg for nogle dage
siden, flyttede en masse ubrugt skrammel, til en ekstern harddisk.
Hverken på den nye disk, eller på de gamle. (Der blev pillet en del ved
rodmapperne.)

Så kig lidt på rettighederne på drevene og mapperne, så burde du ikke se
mere til UAC, selvom den er slået til.

- Chano Andersen
Der heller ikke idag, har sagt dav til mr. UAC.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-09-08 00:53

"Chano Andersen" <usenet@chanoandersen.dk> skrev

> Det må være derfor man på linux har ~/public_html.

Det var netop i den mappe jeg forsøgte at gemme en php-fil, hvilket jeg ikke
fik lov til på Ubuntuen.

> Anyway, ret rettighederne på mappen, så din bruger har de nødvendige
> adgange, så ser du ikke mere til UAC på den konto.

Det forsøgte jeg uden resultat. Den påstod stadig at mappen var
skrivebeskyttet.

> Præcis derfor det er rart med flere forskellige drev i maskinen (Helst
> forskellige fysiske diske)

Helt enig.

> Fidusen er primært, at en intet anende bruger ikke lige kommer til at køre
> ondtprogram.exe hvorefter maskinen er del af et botnet, eller det der er
> værre.

Det er så et argument jeg kan godtage.
Det kunne dog klares som de gør det i nogle linuxer hvor man aktivt skal gå
ind i kontrolpanelet for at installere et bestemt program. Altså ingen
peg-og-klik og dermed heller ingen ondsindede programmer som et netsted
installerer usynligt på éns maskine.

> Det siger vel så mere om dig, end om systemet.. Forstået på den måde at du
> er ret ligeglad med systemets sikkerhed generelt, bare du har lov til at
> pille ved alt.

Det er ikke et spørgsmål om at ville pille ved alt. Det er bare et spørgsmål
om at ville arbejde normalt ved computeren.
Men vi har nok snarere forskellig opfattelse af hvad sikkerhed er.
Jeg mener at sikkerhed kan blive så overkill at det i sig selv er en trussel
mod sikkerheden.

> Min erfaring er, at det kun er rodmapperne der kan være problematiske,

Det kan jeg så også bedre se noget idé med.

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-09-08 11:44

Philip Nunnegaard wrote:

> Det var netop i den mappe jeg forsøgte at gemme en php-fil, hvilket jeg
> ikke fik lov til på Ubuntuen.

Underligt, for jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem. Men
kan da ikke udelukke fejl i ubuntu. (For jeg antager at det IKKE var en
LiveCD, hvor der jo ville give sig selv, hvorfor det ikke kunne lade sig
gøre ;) )

> Det forsøgte jeg uden resultat. Den påstod stadig at mappen var
> skrivebeskyttet.

Så har du vel ikke sat de rigtige rettigheder, eller du har sat dem på
den forkerte bruger. Eller du har glemt lige at bekræfte, at den måtte
ændre dem.

> [...]
> ingen peg-og-klik og dermed heller ingen ondsindede programmer som et
> netsted installerer usynligt på éns maskine.

Hvordan forhindre det brugeren i at installere "Ondtprogram.exe" intet
anende, via en hjemmeside der udnytter en software fejl?

Med UAC vil man ikke kunne installere programmet skjult i en
administrativ kontekst, det vil kræve brugeren acceptere programmet får
administrator adgang, hvilket en browser NÆPPE behøver til normal brug.

> Det er ikke et spørgsmål om at ville pille ved alt. Det er bare et
> spørgsmål om at ville arbejde normalt ved computeren.

Hvis "normalt arbejde ved computeren" trigger UAC konstant, så laver man
system arbejde hele tiden, og piller steder der ikke burde pilles ved
normalt brug. Dit eksempel med en Apache/MySQL/PHP pakke, der smider
alting i sin egen mappe i roden af dit drev, er et godt eksempel på
crapware, som bestemt ikke er lavet på en fornuftig måde. Hvis det var
lavet korrekt, så havde du programmet installeret under \programmer,
datafilerne under \users\*\webdata (Eller lignende) og fælles data under
\programData\ (F.eks. config filer, hvis ændringer til disse skal være
tilladt for alle brugere.)

> Men vi har nok snarere forskellig opfattelse af hvad sikkerhed er.

Måske, eller også har vi forskellig opfattelse af hvordan "Normalt
arbejde" ved computeren defineres.

> Jeg mener at sikkerhed kan blive så overkill at det i sig selv er en
> trussel mod sikkerheden.

Her er vi helt enige, men hvis problemet mere skyldes gammel software
der ikke er tilpasset den nye sikkerhedsmodel, så siger det stadig mere
om brugere og udviklerene, end det siger om sikkerhedsmodellen.

- Chano K. Andersen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-09-08 08:14

Philip Nunnegaard skrev:

>Løsningen i Vista er dog at slå UAC fra (brugerkontostyring).

Der kunne også nøjes med at slå de værste dialogbokse fra
http://www.tweak-uac.com/home/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 11:57

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev

> Der kunne også nøjes med at slå de værste dialogbokse fra
> http://www.tweak-uac.com/home/

Jeg ser så bare ingen grund til at installere et ekstra program til at gøre
det jeg kan gøre med Windows' eget kontrolpanel.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-09-08 15:09

Philip Nunnegaard skrev:

>Jeg ser så bare ingen grund til at installere et ekstra program til at
>gøre det jeg kan gøre med Windows' eget kontrolpanel.

Hvordan skiftes der til quiet mode med windows eget kontrolpanel ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 19:33

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev

> Hvordan skiftes der til quiet mode med windows eget kontrolpanel ?

Quiet-mode?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-09-08 19:34

Philip Nunnegaard skrev:

>Quiet-mode?

Ja

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 19:42

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> Quiet-mode?

Nå, fandt lige ud af det ved at google på ordet.
Altså en mellemting mellem at slå det helt fra og så alligevel slå noget af
det fra?

Egentlig kan jeg slet ikke se hvad UAC overhovedet er til for, men nu var
det jo også det første jeg slog ihjel da jeg fik vista i sin tid.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-08 22:43

Philip Nunnegaard wrote:
> Egentlig kan jeg slet ikke se hvad UAC overhovedet er til for, men nu
> var det jo også det første jeg slog ihjel da jeg fik vista i sin tid.

Formålet er at gøre almindelige mennesker opmærksomme på, at de er ved
at fortage en system handling, der kræver administrator adgang.

Hvis man bruger sin maskine som normal bruger, og ikke hele tiden piller
ved system opsætningen eller fjerner og installere programmer, så ser
man aldrig en UAC prompt.

Hvis man der imod insistere på at udføre system arbejde konstant,
herunder også at gemme filer uden for data drev og bruger mappen, så
bliver man lyn hurtigt træt af UAC.

- Chano K. Andersen.
Der ikke har set en eneste UAC prompt idag.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 06-09-08 08:23

> [...]
> til Sata og AMD Raid Console..
>
> Er ved at blive "vand"vittig (læs "tårerne flyder i en lind strøm ned af

Ved om ikke denne lille guide kan hjælpe dig igennem:
http://www.washburnlaw.edu/technology/howto/printervista.php
men du kan da prøve

Mvh
Benjamin

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 06-09-08 12:22

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ved om ikke denne lille guide kan hjælpe dig igennem:
> [...]
Er der nogen der har tænkt sig at hjælpe "Fynbo"?

Mvh
Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-09-08 17:27

"Allan S. Kristiansen" <ask@ SLET ask-service.dk> skrev i meddelelsen
> Er der nogen der har tænkt sig at hjælpe "Fynbo"?
>
> Mvh
> Allan

____

Rolig nu. Jeg har skrevet en brugsanvisning til ham. Det er såre enkelt at
slå det fra.

Hilsen Åge

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-09-08 00:27

"Allan S. Kristiansen" <ask@ SLET ask-service.dk> skrev i meddelelsen

> Er der nogen der har tænkt sig at hjælpe "Fynbo"?

Det var jo ligesom det jeg prøvede på med mit link

Mvh
Benjamin

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 06-09-08 16:07

> [...]
>
> Hvordan H..... slår jeg alt det sikkerhedshalløj fra
> i Vista Home Premium så jeg kan få installeret min
> trådløse printer på min Acer Aspire 5530?

Slå brugerkonti kontrol fra i kontrolpanelet, så opfører den sig lige som XP
på alle de sikkerhedsmæssige punkter..

/Finn

Fra : Fynbo

Dato : 06-09-08 16:57

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse

> Slå brugerkonti kontrol fra i kontrolpanelet, så opfører den sig lige som
> XP på alle de sikkerhedsmæssige punkter..
>
> /Finn

Det var netop det jeg IKKE kunne få lov til.

Og hvorfor ved jeg ikke..

Prøver som superadmin. når jeg får genoprettet systemet.

Tak for svarene.

Fynbo

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-09-08 17:25

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej.
>
> Hvordan H..... slår jeg alt det sikkerhedshalløj fra
> i Vista Home Premium

_______

Klik på følgende i nævnte rækkefølge:

1: Start
2: Kontrolpanel
3: Kontroller sikkerhedsstatur for denne computer

Her slår du bare til og fra efter ønske

Hilsen Åge

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-09-08 21:02

> [...]
> i Vista Home Premium så jeg kan få installeret min
> trådløse printer på min Acer Aspire 5530?
>
> Har været inde og prøve at Slå brugerkontostyring fra

Dette råd er farligt! Indeholder både motion og frisk luft.
Gå ned til bladhandleren og køb sidste nummer af PC Planet.

Der i er der en beskrivelse af hvordan du slår de der kontrol
bobler fra uden at slå sikkerheden i InternetExplorer fra.

Har testet og det virker.

For de dovne og med forbehold for tastefejl er her skrevet af
fra bladet. Here goes.

Åben Regedit og find
KEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
Sæt ConsentPromptBehaviorAdmin til 0
(brug 2 for at nulstille til standartindstillingerne).

Brugerkontokontrol kører stadig, så beskyttet tilstand i Internet
Explorer 7 er stadig aktiv, men advarselsvinduerne er væk.

mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-09-08 09:19

"Henning Præstegaard" <> skrev i meddelelsen

> Har testet og det virker.

Men ikke godt nok, for efter en genstart/start fra dvale, en
advarsel om, at brugerkontrol var slået fra. Klikker på gendan
og sandelig, registreringsdatabasen er gendannet til den værdi
jeg har rettet fra.

Så det ser ud til at man må leve med den sikkerheds advarsel.
Det kunne PC Planet godt have skrevet.

mvh
Henning

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-09-08 09:51

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev

> [...]
> jeg har rettet fra.
>
> Så det ser ud til at man må leve med den sikkerheds advarsel.

Den kan du også slå fra.
- Gå ind i Sikkerhedscenter (skriv dette i søgefeltet i start-menuen, hvis
ikke du ved hvor du finder det).
- Klik på "Skift den måde, Sikkerhedscenter advarer mig på" (i menuen til
venstre)
- Klik på "Giv ikke besked og vis ikke ikonet".