MS Windows
briani 27239
Adgang nægtet
Fra : Carsten

Dato : 03-09-08 08:07

Hej

Min Vista Home Premium giver mig stadig problemer. I stifinder findes en
mappe C:\Dokuments and Settings. Når jeg vil gå ind i den får jeg beskeden
at mappen er ikke tilgængelig - Adgang nægtet. Det samme sker i mappen
C:\Program Files\Fælles filer, også her får jeg samme besked - Adgang
nægtet. Jeg har vel alt ialt en halv snes mapper, der opfører sig
tilsvarende.
Jeg er eneste bruger af min PC, der er en sprit ny stationær HP.

Er der nogen, der kan hjælpe mig

Carsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-09-08 08:44

Carsten skrev:

> Min Vista Home Premium giver mig stadig problemer. I stifinder findes en
> mappe C:\Dokuments and Settings. Når jeg vil gå ind i den får jeg
> beskeden at mappen er ikke tilgængelig - Adgang nægtet.

Du er ikke logget ind som administrator, og så er adgang til
de pågældende mapper forbudt af sikkerhedshensyn. Hvis din
Vista har en administratorkonto, når du logger dig ind, så
log ind i den for at foretage de ønskede ændringer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Carsten

Dato : 03-09-08 09:42

Jeg er ikke helt med - jeg ved ikke hvordan jeg logger mig ind som
administrator, for jeg får ingen mulighed for at logge mig på noget som
helst, for Vista'en starter bare op, når jeg starter PC'en om morgenen.

Carsten

Fra : Dr.Xerox

Dato : 03-09-08 09:48

Du kan prøve med dette lille stykke værktøj, TweakUAC

http://www.tweak-uac.com/what-is-tweak-uac/

Mvh. Poul

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 10:01

"Carsten" <skjul@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> C:\Program Files\Fælles filer, også her får jeg samme besked - Adgang
> nægtet. Jeg har vel alt ialt en halv snes mapper, der opfører sig

Det første man gør når man sidder med en Vista er at gå ind i Kontrolpanel
for at slå UAC (brugerkontostyring) fra.

Vælg derefter:
- Brugerkonti og Familiesikkerhed
- Brugerkonti
- Slå brugerkontostyring fra.

Det hjalp i hvert fald hos mig, så jeg kunne arbejde normalt ved min spand.

Fra : Carsten

Dato : 03-09-08 11:34

Tak for de to forslag, som faktisk er de samme - men det hjalp bare ikke i
mit tilfælde - det har ikke ændret på min mulighed for at åbe de pågældende
mapper

Carsten

Fra : Jubii

Dato : 03-09-08 12:16

"Carsten" <skjul@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har ikke ændret på min mulighed for at åbe de pågældende mapper

Når du er i brugerkonti er der et billede af en (frø, andet) dit navn og din status på
computeren. Status skulle gerne være adminnistartor.

Fra : Ole C

Dato : 03-09-08 14:06

Jubii skrev blandt andet:

> Når du er i brugerkonti er der et billede af en (frø, andet) dit navn
> og din status på computeren. Status skulle gerne være adminnistartor.

Husk det er Vista det drejer sig om - og de forslag der hidtil er kommet,
giver heller ikke mig adgang til for eksempel Documents and Settings på min
Home Premium.
Og jo, jeg er logget på som Administrator....
Jeg ved at man i Vista kan aktivere en funktion som "Superadministrator" (-
og på næste Windows-version kommer der måske en funktion som
"Oversuperadministrator"!) - og så vil det muligvis kunne lade sig gøre at
få adgang til de sidste "hellige steder" i Vista.
Men skal det være så besværligt, så tror jeg alligevel jeg går tilbage til
XP......

--
vh
Ole C

Fra : Jubii

Dato : 03-09-08 16:38

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> Husk det er Vista det drejer sig om - og de forslag der hidtil er kommet, giver heller ikke
> mig adgang til for eksempel Documents and Settings på min Home Premium.

Ja, på min vista er det en frø.

> [...]
> muligvis kunne lade sig gøre at få adgang til de sidste "hellige steder" i Vista.

Jeg fik denne link da jeg blev nægtet adgang til en mappe dybt inde i brugere...
http://vistaguide.dk/?Tips/SlaaSuperAdministratorAccountTil/494

jeg har ikke brugt den da jeg ikke ønsker at startop stoppe og skal have password o'sånt.

Fra : Ole C

Dato : 03-09-08 17:59

Jubii skrev blandt andet:

> Ja, på min vista er det en frø.

Ok

> [...]
> http://vistaguide.dk/?Tips/SlaaSuperAdministratorAccountTil/494
> jeg har ikke brugt den da jeg ikke ønsker at startop stoppe og skal

Ligesådan her.
Det er da utroligt, at der skal så mange krumspring til for at få lov til at
styre sin egen computer....

--
vh
Ole C

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-09-08 18:16

Ole C wrote:

> Husk det er Vista det drejer sig om - og de forslag der hidtil er
> kommet, giver heller ikke mig adgang til for eksempel Documents and
> Settings på min Home Premium.

Sært, "Documents at settings", det hedder det da ikke på min Vista. Det
gjorde det derimod på min gamle XP.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ole C

Dato : 03-09-08 18:49

Erik Olsen skrev blandt andet:

> Sært, "Documents at settings", det hedder det da ikke på min Vista.
> Det gjorde det derimod på min gamle XP.

Nå, da - hos mig hedder mappen "Document AND Settings" på både XP og Vista

--
vh
Ole C

Fra : Mugge

Dato : 03-09-08 19:53

> Nå, da - hos mig hedder mappen "Document AND Settings" på både XP og Vista

Det er en rest fra din XP opgradering. Den findes ikke på Vista. Derfor
virker den ikke.

http://ask-leo.com/why_cant_i_access_the_documents_and_settings_or_local_settings_folders_in_windows_vista.html

Mogens

Fra : Ole C

Dato : 03-09-08 21:07

Mugge skrev blandt andet:

> Det er en rest fra din XP opgradering. Den findes ikke på Vista.
> Derfor virker den ikke.

Interessant - især da det ikke er en opgradering fra XP, men en ny computer
med en præ-installeret udgave af Vista Home Premium.
Så det....

--
vh
Ole C

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-08 22:12

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote in message
> Interessant - især da det ikke er en opgradering fra XP, men en ny
> computer med en præ-installeret udgave af Vista Home Premium.
> Så det....

Ja og fænomenet er også på 2008 server, men det er nok også bare en
opgradering af XP *G*

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-08 22:10

"Mugge" <willemoesgade@gPOST.nospam> wrote in message

> Det er en rest fra din XP opgradering. Den findes ikke på Vista.

Så når man laver en clean install af vista, så mener du altså at xp
sniger sig ind hvordan ?

> Derfor virker den ikke.

Igen hvor kommer omtalte XP ind i billedet ?

På 2008 server findes documents and settings også (og der nægtes adgang
også), men du vil måske også påstå at det skyldes den er opgraderet fra
XP ?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 14:48

"Carsten" <skjul@tdcadsl.dk> skrev

> Tak for de to forslag, som faktisk er de samme -

Næsten. TweakUAC er et ekstra program der skal downloades.
Mit forslag gik på at gøre præcis det samme via Windows' eget kontrolpanel -
uden at installere yderligere programmer.

> men det hjalp bare ikke i mit tilfælde - det har ikke ændret på min
> mulighed for at åbe de pågældende mapper

Pis også!
Dog undrer det mig at du overhovedet har en mappe der hedder "Documents and
settings" i Vista, og så oven i købet direkte i roden af C:.

På mit C-drev er der kun disse mapper i roden:
- delemappe
- PerfLogs
- Programmer
- totalcmd
- Brugere
- Windows
- xampp

Det nærmeste jeg kommer, ligger et par niveauer nede:
C:\Brugere\min-computers-navn\Dokumenter

Grunden til at jeg skriver denne umiddelbart ligegyldige smøre er at det for
mig ser ud som om du måske ser noget som slet ikke eksisterer eller
sorterrer under "skjulte filer".
"Documents and Settings" er noget jeg kun kender fra XP.

Fra : Mugge

Dato : 03-09-08 16:45

> [...]
> sorterrer under "skjulte filer".
> "Documents and Settings" er noget jeg kun kender fra XP.
Kan det være en opgradering fra XP der gør at "Documents and settings"
findes?

Mogens

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 17:46

"Mugge" <willemoesgade@gPOST.nospam> skrev

> Kan det være en opgradering fra XP der gør at "Documents and settings"
> findes?

Den mulighed havde jeg slet ikke skænket en tanke.
Jeg plejer altid at formatere c-drevet, inden jeg installerer.
Det er næsten lige så godt som at få en ny computer.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 14:50

"Carsten" <skjul@tdcadsl.dk> skrev

> Tak for de to forslag, som faktisk er de samme - men det hjalp bare ikke i
> mit tilfælde - det har ikke ændret på min mulighed for at åbe de
> pågældende mapper

Jeg har ingen illutioner om at det hjælper, men har du prøvet nogle af disse
forslag:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/31ad4562-aee7-4fed-8316-89114dc973031030.mspx

Fra : Dr.Xerox

Dato : 03-09-08 15:57

Slå super administrator account til

I Windows XP var det muligt at sætte sit login til at være administrator og derefter have fuld adgang til alt på ens computer.

I Vista er denne superadministrator account slået fra. Den normale administrator account i Vista har altså ikke fulde rettigheder
over systemet, hvilket forklarer hvorfor man nogle gange ikke kan få lov til at slette det man ønsker, selvom man kører systemet som
administrator.

Der ligger altså en bagvedliggende administrator account og lurer, som endda ignorer UAC meddelelser.

For at aktivere super administrator accounten skal følgenede gøres.

a.. Gå til start
b.. Alle programmer
c.. Tilbehør
d.. Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
e.. skriv "Net user administrator /active:yes"
f.. Tryk ok
Fra nu af kan superadministrator vælges fra login skærmen. Accounten er uden password, så dette skal selvfølgeligt sættes.

For at fjerne superadmin funktionen igen, skrives følgende i dos prompt

"Net user administrator /active:no"

Mvh. Poul.

Fra : j.valentin

Dato : 03-09-08 14:32

> tilsvarende.
> Jeg er eneste bruger af min PC, der er en sprit ny stationær HP.
>
> Er der nogen, der kan hjælpe mig
>
> Carsten
Jeg har samme problem.
Jeg har enda 2 stk. "C:\Dokuments and Settings" hvor jeg kun kan komme ind i
den ene og får "Adgang nægtet" i den anden.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-09-08 18:20

j.valentin wrote:

> Jeg har enda 2 stk. "C:\Dokuments and Settings" hvor jeg kun kan
> komme ind i den ene og får "Adgang nægtet" i den anden.

Hvordan er din Vista installeret?

Fra : Carsten

Dato : 03-09-08 20:31

Som jeg skrev indledningsvis, så er min PC en helt ny HP maskine med Vista
Home Premium, og der har aldrig været installeret XP eller andre OS på
maskinen. Og jeg har stadig mappen "Documents and Settings", herudover er
der mange mapper jeg ikke kan komme til som f.eks. All Users, Default User,
og andre

Carsten

Fra : Jens

Dato : 04-09-08 08:34

> Og jeg har stadig mappen "Documents and Settings", herudover er
> der mange mapper jeg ikke kan komme til som f.eks. All Users, Default
> User,
> og andre

Har du brugt det medfølgende program i Vista til overførsel af dokumenter
m.v. fra XP, så slet dem. Du skal være hurtig på delete-tasten og slette
inden adgangsmeddelelsen kommer frem.

mvh
Jens

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-08 10:06

Carsten skrev:

> I stifinder findes en mappe C:\Dokuments and Settings. Når jeg
> vil gå ind i den får jeg beskeden at mappen er ikke tilgængelig
> - Adgang nægtet.

Mappen er der udelukkende pga. kompatibilitet med ældre programmer.
Det er i virkeligheden blot en slags genvej til Users-mappen, som den
hedder i Vista, men af en eller anden grund, så virker den ikke som
en genvej, når man klikker på den.

Prøv evt. et kig på:
<http://www.realtime-vista.com/general/2007/04/access_denied_to_documents_and.htm>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole C

Dato : 04-09-08 10:18

Carsten skrev blandt andet:

> [...]
> opfører sig tilsvarende.
> Jeg er eneste bruger af min PC, der er en sprit ny stationær HP.

Nu har jeg brugt lidt mere tid på mysterierne...og her er min status:

Nogle har mappen "Documents and Settings" i Vista og andre ikke. Selv har
jeg mappen på min computer - og får i lighed med OP og andre "Adgang
nægtet", hvis jeg prøver at tilgå den fra Windows Stifinder.
Der er IKKE tale om at min Vista er en opgradering fra XP.
I Stifinder kan jeg IKKE se mappen "Users" i roden på C-drevet - selvom jeg
under Funktioner>Mappeindstillinger>Vis har sat den til at vise det hele -
altså også skjulte mapper og filer. Og jeg er logget på som Administrator.
Jeg har så installeret Free Commander - og i den kan jeg godt se
"C:\Users" - og også åbne den og alle undermapperne.
Og det samme gælder den famøse "Documents and Settings"!
Til gengæld åbner et dobbeltklik på "Documents and Settings" mappen
C:\Users.
Så min konklusion er, at "mappen" blot er en genvej, hvis dannelse jeg
imidlertid ikke har noget præcist bud på - men muligvis er det sket ved
installation af et program, der ikke er mere Vista-kompatibelt end, at det
har behov for at den mappe findes....?

--
vh
Ole C

Fra : Jubii

Dato : 04-09-08 11:24

> [...]
> mere Vista-kompatibelt end, at det har behov for at den mappe findes....?

Det er godt arbejde.

Fra : Ole C

Dato : 04-09-08 11:45

Jubii skrev blandt andet:

> Det er godt arbejde.

Tak - og jeg er da i hvert fald kommet frem til samme konklusion, som
fremgår af Madsens indlæg

Tilbage er så en stille undren over at Stifinder ikke viser C:\User, når den
ellers er sat til at vise skjulte filer og mapper.
Men Microsoft må jo mene, at jeg ikke vil have godt af det

--
vh
Ole C

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-08 12:09

Ole C skrev:

> Tilbage er så en stille undren over at Stifinder ikke viser
> C:\User, når den ellers er sat til at vise skjulte filer og
> mapper.

Den er synlig i min Vista Ultimate x64. UAC er koblet fra, men
superadministratorkontoen har jeg ikke aktiveret.

Hvad med indstillingen om at vise systemfiler og mapper?
Den findes også i Tools -> Folder Options -> View som i WinXP.
'Hide protected operating system files (Recommended)' hedder
den på engelsk.

Der er i øvrigt åbenbart flere med samme problem:
<http://www.msfn.org/board/Users-folder-hidden-t92603.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole C

Dato : 04-09-08 12:45

Thomas G. Madsen skrev blandt andet:

> Den er synlig i min Vista Ultimate x64. UAC er koblet fra, men
> superadministratorkontoen har jeg ikke aktiveret.

Ligeså her - bortset fra at det er Vista Home Premium 32-bit.

> Hvad med indstillingen om at vise systemfiler og mapper?
> Den findes også i Tools -> Folder Options -> View som i WinXP.
> 'Hide protected operating system files (Recommended)' hedder
> den på engelsk.

Min Vista er dansk:
Funktioner>Mappeindstillinger>Vis - og med markering i "Vis skjulte filer og
mapper".
Markeringer fjernet ud for alt med "Skjul..."

> Der er i øvrigt åbenbart flere med samme problem:
> <http://www.msfn.org/board/Users-folder-hidden-t92603.html>.

Ja, det er nok noget med nogle tilladelser, men nu har jeg jo altså fundet
den....med et trediepartsprogram

--
vh
Ole C

Fra : j.valentin

Dato : 04-09-08 12:31

I min bærbare har jeg to "Documents and Settings" hvoraf den ene nægtes
tilgang.

Nu har jeg af og til trådløs forbindelse til min stationære.
Kunne det tænkes at den ene "Documents and Settings" har noget med den
stationære at gøre?

Fra : Carsten

Dato : 04-09-08 13:24

Jeg må indrømme, at jeg ikke havde ventet, at mit spørgsmål skulle medføre
så mange svar og kommentarer, men jeg kan så heraf udlede, at der er mange,
der har det samme problem - hvis man kan kalde det for det - men jeg er nu
blevet overbevist om at de mapper, jeg ikke kan åbne er genveje, der fører
til andre mapper i Vista. Sandsynligvis fordi mange XP programmer har brug
for de mapper, men at jeg som bruger har det sandsynligvis ikke.
Det har været meget interessant at følge diskutionen - og tak for de mange
velmenende kommentarer.