MS Windows
briani 27239
Flytte hele c-drevet over på ny disk? (acr~
Fra : Michaelbs

Dato : 01-09-08 20:11

Jeg har installeret Vista 64bit på en 36gb WD raptor-disk. (C-drevet)
Ideen var, at alle programmer så skulle installeres på en anden HD. Data på
en 3. og 4. HD. (fysiske enheder).
Det har fungeret fint indtil nu, men nu har jeg fået det problem, at
systemdisken er fuld.
Mange programmer, jeg installerer på et andet drev, putter alligevel ting
på C-drevet.
Og nu er den altså fuld.
Jeg har ikke selv mod på at rydde ud, da jeg ikke kan overskue hvad man kan
smide ud og hvad man ikke kan, når man er nede system- og programdata mapper
og hvad det ellers hedder.

Spørgsmål:
Kan jeg vha af Acronis True Image Home 10 tage et komplet image af C-drevet,
sætte en stor ekstra harddisk i og gendanne fra imaget hele C-drevets
indhold.. Derefter pille rpatoren på 36gb, som nu er systemdisk og C-drev,
ud af computeren og vupti: så er den nye store HD, jeg havde overført imaget
til, blevet C-drev, som de andre diske kan kommunikere med og jeg kan
fortsætte som om intet er hændt??

Hvis det er en bøvlet eller forkert fremgangsmåde, vil jeg meget gerne høre
hvordan det så skal gøres.?

mvh Michaelbs

Fra : N/A

Dato : 01-09-08 20:50

Fra : Michaelbs

Dato : 01-09-08 20:50

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen
> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
> meddelelse

> Måske med dette gratis program:
>
> "The Free Edition of HDClone offers all necessary abilities to copy a
> complete hard disk onto another, larger hard disk":
>
> http://majorgeeks.com/HDClone_Free_Edition_d3809.html
>
> John

Jo tak, men nu har jeg Acronis True Image Home 10.
Det kan også kopiere en hel disk og lave et image ud af den, som så kan
åbnes igen.
Men det er jo seriøse indgreb, så jeg ville høre om min fremgangsmåde var
den rigtige?

mvh Michaelbs

Fra : Per

Dato : 01-09-08 21:08

Michaelbs wrote:
> [...]
> HD, jeg havde overført imaget til, blevet C-drev, som de andre diske
> kan kommunikere med og jeg kan fortsætte som om intet er hændt??

Jeg ville gøre sådan her:

Tage en komplet backup af dit drev (raptor) med True Image og ligge det over
på en extern USB hd eller dvd medier.

Slukke pc´en - ud med raptoren - og isætte en ny større hd.

Boote op på en recovery cd, som du laver med True Image og læse imaget fra
enten extern USB hd eller dvd - ind på den nye hd.

SÅ burde den være der - nemmere kan det vist ikke gøres.

True Image 10 er ikke helt så god med Vista - den er meget længe om at læse
ind fra extern USB og du kan komme ud for at den umiddelbart ikke kan boote
op igen uden at du smider den originale Windows cd i og vælger reparer. Der
står lidt om det her:

http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37223 se hvad Sander
skriver.....

Jeg har selv gendannet med True image 10 og ovenstående reparér cd.

Det optimale vil være at få fingre i True Image 11 - den er klart bedre med
USB drivere ifm. hastighed og gendannelse - men 10´eren virker godt nok du
skal bare have lidt mere tålmodighed.

Mvh. Per

Fra : Per

Dato : 01-09-08 21:18

Per wrote:

> [...]
> bedre med USB drivere ifm. hastighed og gendannelse - men 10´eren
> virker godt nok du skal bare have lidt mere tålmodighed.

Jeg er dog ikke helt klar over om True Image 10 kan køre Vista 64 Bit

Se her:

http://www.acronis.com/enterprise/support/kb/topics/Products/articles/453/

Måske du selv ved det ?

/ Per

Fra : Michaelbs

Dato : 01-09-08 21:33

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er dog ikke helt klar over om True Image 10 kan køre Vista 64 Bit

> [...]

Jo, den kører da fint på min vista 64Bit.

Men efter dit forrige svar har jeg besluttet at opgradere til true image 11
og så forsøge din fremgangsmåde.
Jeg har nemlig ikke noge reparations cd.

Hvis det kikser kan jeg vel bare sætte raptoren tilbage og så er der ingen
skade sket, ikke?

mvh Michaelbs

Fra : Per

Dato : 02-09-08 05:36

Michaelbs wrote:
> [...]
> Jeg har nemlig ikke noge reparations cd.
>
> Hvis det kikser kan jeg vel bare sætte raptoren tilbage og så er der

korrekt

/Per

Fra : Rado

Dato : 02-09-08 09:44

On Mon, 1 Sep 2008 22:08:01 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>op igen uden at du smider den originale Windows cd i og vælger reparer. Der

Jeg har smidt Acronis ud til fordel for Image for DOS, den er meget
hurtigere og så har den iøvrigt også verify (både alm. og
byte-for-byte) ved genindlæsning så man er 100% sikker på at alle data
bliver læst korrekt ind på disken, noget jeg har savnet ved alle andre
image programmer.

Jeg vil umiddelbart tro at den kan klare Vista uden det er nødvendigt
at reparere bagefter. Prøveversionen skulle være fuldt funktionsdygtig
så man kan jo prøve hvis man har lyst.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Michaelbs

Dato : 02-09-08 13:29

> [...]
> enten extern USB hd eller dvd - ind på den nye hd.
>
> SÅ burde den være der - nemmere kan det vist ikke gøres.

Hvorfor egentlig lægge backupen på en ekstern disk? kan ajeg ikke bare lægge
den på en af mine interne diske? (jeg har 4 harddiske installeret).
Og så førlge din procedure i øvrigt?

mvh Michaelbs

Fra : Rado

Dato : 02-09-08 14:12

On Tue, 2 Sep 2008 14:29:15 +0200, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote:

>Hvorfor egentlig lægge backupen på en ekstern disk? kan ajeg ikke bare lægge
>den på en af mine interne diske? (jeg har 4 harddiske installeret).
>Og så førlge din procedure i øvrigt?

Det kan du udmærket - det går også langt hurtigere end med ekstern
disk, hvis den kører over USB. Men vil du gemme dit image til senere
brug ved genopretning af systemet er det en god ide også at have en
ekstern backup hvis den eksterne disk skulle stå af.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-09-08 14:55

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> brug ved genopretning af systemet er det en god ide også at have en
> ekstern backup hvis den eksterne disk skulle stå af.

Perfekt.
Tak for svaret!

Michaelbs

Fra : Rado

Dato : 03-09-08 22:02

On Tue, 02 Sep 2008 15:12:12 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>brug ved genopretning af systemet er det en god ide også at have en
>ekstern backup hvis den eksterne disk skulle stå af.

der skulle selvfølgelig have stået:

Fra : Michaelbs

Dato : 04-09-08 15:32

> der skulle selvfølgelig have stået:

Klart nok.

Denne her dugfriske Harddisk, som lige er kommet med posten, skal den først
formateres eller initialiseres eller sådan noget eller plotter jeg den bare
i bundbrædtet og booter fra rescue disken?

mvh Michaelbs

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-08 18:37

> [...]

> først formateres eller initialiseres eller sådan noget eller plotter jeg
> den bare i bundbrædtet og booter fra rescue disken?

Formentlig skal du bare ind i BIOS og få den til at genkende disken, efter
du har sluttet den til.

Fra : Michaelbs

Dato : 05-09-08 08:30

Jamen det virkede jo fortrinligt.
Mange tak for hjælpen.
Der er jo lidt forskel på 36gb og 1000gb. Så nu har systemdisken lidt mere
plads

mvh Michaelbs

Fra : Karin

Dato : 02-09-08 13:10

Michaelbs wrote:
> [...]
> kan kommunikere med og jeg kan fortsætte som om intet er hændt??
>
> Hvis det er en bøvlet eller forkert fremgangsmåde, vil jeg meget

Prøv med Acronis Migrate Easy.
Den brugte jeg til at opgradere min søns harddisk til en større .
Den er fuldt fungerende i 15 dage.

Karin

Karin

Fra : Michaelbs

Dato : 02-09-08 13:27

"Karin" <karin.klaus@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Prøv med Acronis Migrate Easy.
> Den brugte jeg til at opgradere min søns harddisk til en større .
> Den er fuldt fungerende i 15 dage.
>
> Karin
>
> Karin

Tak men for sent, da jeg HAR opgraderet til Acronis true image home 11.
Nu venter jeg bare på at den nye HD kommer med posten, så jeg kan afprøve
det.

mvh Michaelbs

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-08 10:01

"Michaelbs" skrev

> Hvis det er en bøvlet eller forkert fremgangsmåde, vil jeg meget gerne
> høre hvordan det så skal gøres.?

Måske bøvlet?

De fleste HD fabrikanter har et program til migrering af systemdisken
Det har jeg selv brugt flere gange pga pladsmangel

- Peter