lyden skratter??
Fra : Per Olsen

Dato : 22-07-01 20:09

Hej NG's

Hvordan kan det være at lyden "skratter" når jeg afspiller Mp3 ved fuld cpu
load?

(jeg kører seti, sammen med winamp, så skratter lyden lidt)

Lidt info omkring systemet:
Duron 750@100 fuld load 54 grader
Asus A7V bios 1007
Gforce 2MX 32MB
Creative Encore DVD
Promise Raid 100.
Satdem
Realtek 10/100Mbit net
Sb live value

OS:
Windows 2000 pro sp2 dk

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Per Olsen
\!/
(@ @)
----------------------------oOO-(_)-OOo----------------------------
E-mail: PerOlsen@edb.dk ICQ: 9713205 ftp://knight.dyndns.dk
-> I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........<-

Fra : Per Olsen

Dato : 22-07-01 20:10

Gelemte lige at nævne at der er 720Mb pc133 Ram i dyret.

Mvh
Per

Fra : SuneF

Dato : 22-07-01 20:52

"Per Olsen" <perolsen@edb.dk> wrote in message news:qwF67.389$Cj3.13392@news.get2net.dk...
> Hej NG's
>
> Hvordan kan det være at lyden "skratter" når jeg afspiller Mp3 ved fuld cpu
> load?
>
> (jeg kører seti, sammen med winamp, så skratter lyden lidt)

Sæt s@h til low-priority, så burde der ikke være noget problem.
(brug evt. setidriver)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-07-01 20:51

"SuneF" <noluck@nowhere.dk> wrote in message

> Sæt s@h til low-priority, så burde der ikke være noget problem.
> (brug evt. setidriver)

Nu er det jo ikke ligefrem CPU krævende at køre Soundblaster Live og høre
mp3,,,

Mit livekort bruger 1-2 % system og 1,3 Mb ram ifl. Task Manager... Når den
afspiller MP3 i Winamp

men mit hakker også..

Jeg vil gætte på, at det er fordi Ldykortet deler IRQ med en anden ting i
Computeren...

Fra : SuneF

Dato : 22-07-01 21:04

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message news:3b5b2ebc$0$257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "SuneF" <noluck@nowhere.dk> wrote in message

> Nu er det jo ikke ligefrem CPU krævende at køre Soundblaster Live og høre
> mp3,,,

Det sagde jeg heller ikke!
Jeg sagde at s@h skal køre på lav prioritet, det gør det automatisk,
men masser sætter prioriteten op i forventningen om, at den så knuser langt hurtigere.

Sikkert også en mulighed ;)

Fra : Madsen

Dato : 22-07-01 21:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> [...]
>
> men mit hakker også..
>
> Jeg vil gætte på, at det er fordi Ldykortet deler IRQ med en anden ting i

Nu er det jo efterhånden et kendt problem at mange oplever
skratten med SB Live. Det har været oppe en del gange i denne
og andre grupper efterhånden.
Se f.eks. tråden: "Nyt Lydkort - IKKE Creative!" fra d. 13/07
Eller måske gå over i <news:dk.edb.system.ms-windows> og
led efter en tråd der hedder: "emu10k1.sys "blue screen" i
Win2000 ?" fra d. 09-07.
På følgende link er der bla. forklaret hvorfor problemet ofte
opstår: <http://www.viahardware.com/scfaq.shtm>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-07-01 21:55

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Nu er det jo efterhånden et kendt problem at mange oplever
> skratten med SB Live. Det har været oppe en del gange i denne
> og andre grupper efterhånden.
> Se f.eks. tråden: "Nyt Lydkort - IKKE Creative!" fra d. 13/07

Ok,,,

Jeg har også bestilt Terratec´s AudioSystem EWX 24/96, og håber på at jeg
har det imorgen,,, hvis PRC-data ellers kan finde ud af at levere....

Fra : Per Olsen

Dato : 22-07-01 22:05

> [...]
> Win2000 ?" fra d. 09-07.
> På følgende link er der bla. forklaret hvorfor problemet ofte

Ja det forklarer vist mit problem.... jeg troede at VIA og Creative ikke
lavede lort i den...

nå men jeg vil forsøge at finde en anden løsning end at skifte mit goe sb
live..

Mvh

Per

Fra : Madsen

Dato : 22-07-01 22:12

"Per Olsen" <perolsen@edb.dk> skrev:

> nå men jeg vil forsøge at finde en anden løsning end at skifte mit goe sb
> live..

Ja kunne jeg da bare lige finde et indlæg fra en eller anden som
skrev han havde løst det ved en indstilling i BIOS.
Der er nævnt noget i Windowsgruppen i dette indlæg:
<news:9ic4qa$1aso$1@news.cybercity.dk>, men jeg mener også
der har været et andet indlæg med en anden løsning, men det kan
man selvfølgelig ikke finde lige pt.
For øvrigt sidder jeg også selv med et Live Platinium, Via chipset og
Win2k og har også skratten i lyden nogle gange, men har faktisk
ikke oplevet det ret mange gange på min nye PC.
På den gamle med Intel chipset var det galt næsten hver eneste
dag, men linket jeg sendte til viahardware fortalte jo også at det
kan forekomme på de fleste chipsets.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-07-01 22:47

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i

> [...]
> <news:9ic4qa$1aso$1@news.cybercity.dk>, men jeg mener også
> der har været et andet indlæg med en anden løsning, men det kan

Det kan muligvis have været et forslag om at ændre på PCI Latency på de
bundkort, der har den indstillingsmulighed i bios ellers findes, der et
program, der skulle kunne gøre det.

> For øvrigt sidder jeg også selv med et Live Platinium, Via chipset
> og Win2k og har også skratten i lyden nogle gange, men har faktisk
> ikke oplevet det ret mange gange på min nye PC.

Det er et meget mærkværdigt problem. Eksempelvis har jeg i spil absolut
ingen problemer med skratten men, hvis jeg afspiller en flashfil i
browseren skratter lyden voldsomt og hastigheden på animationen er vel
omtrent det halve af, hvad den burde være.
Med animerede menuer slået til var der også en voldsom skratten ved
musikafspilning og samtidg brug af menuer.
Scrollning i eksempelvis browseren kan også nogen gange føre til
skratten.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Madsen

Dato : 22-07-01 23:03

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i

> Det kan muligvis have været et forslag om at ændre på PCI Latency på de
> bundkort, der har den indstillingsmulighed i bios ellers findes, der et
> program, der skulle kunne gøre det.

Ja, lige præcis. Det var den jeg læste at en eller anden havde
ændret ved og fået problemet løst den vej.

> [...]
> browseren skratter lyden voldsomt og hastigheden på animationen er vel
> omtrent det halve af, hvad den burde være.

Jeg tror jeg har oplevet det en eller to gange på min nye PC og ikke
siden jeg geninstallerede hele skidtet og droppede Via 4in1 og DirectX
8.0a. Ikke fordi jeg tror det har noget med sagen at gøre, men jeg kan
huske jeg fik at vide engang, at jeg sikkert ville få flere problemer med
skratten med SBLive, hvis jeg købte en pc med dual CPU.
Noget tyder faktisk på det modsatte. Indtil videre tyder det på at det
var meget værre med den gamle PII 400 på et BX bundkort.
(Mit nuværende bundkort er at Asus CUV4X-D med Via chipset og
den nyeste BIOS 1010 og jeg kører også med ACPI)

> Med animerede menuer slået til var der også en voldsom skratten ved
> musikafspilning og samtidg brug af menuer.

Jeg kan simpelthen ikke finde noget om animerede menuer i Win2k.
Hvor pokker finder du det henne? Plejer det ikke at være under
fanebladet "Effekter" inde i Egenskaber for Skærm? Jeg mener det
var her jeg havde det på Win98(?)

> Scrollning i eksempelvis browseren kan også nogen gange føre til
> skratten.

Her har jeg så til gengæld ikke oplevet det endnu.
Problemer opstår som regel hos mig når jeg er ved at se en dvd-
film eller en sjælden gang spiller lidt TombRaider.
Derimod har jeg nogle gange nogle klik i højttalerne, men direkte
skratten hører efterhånden til sjældenhederne. (Den skratten jeg
oplevede på den gamle pc forsvandt først når den blev genstartet.)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-07-01 23:23

> [...]
> Hvor pokker finder du det henne? Plejer det ikke at være under
> fanebladet "Effekter" inde i Egenskaber for Skærm? Jeg mener det

Jo. På den engelske udgave af W2k er det under Effects og hedder "Use
transition effects for menus and tooltips"

> Her har jeg så til gengæld ikke oplevet det endnu.
> Problemer opstår som regel hos mig når jeg er ved at se en dvd-
> film eller en sjælden gang spiller lidt TombRaider.

Det er underligt så forskelligt problemet kan udarte sig.

Jeg har netop lånt og installeret et DVD drev i min maskine, og her er
der ikke skratten i lyden.

Fra : Madsen

Dato : 22-07-01 23:38

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

[Animerede menuer, hvor?]
> Jo. På den engelske udgave af W2k er det under Effects og hedder "Use
> transition effects for menus and tooltips"

Nå ok. Det hedder i den danske: "Brug overgangseffekter i menuer og
værktøjstip." hvor man så kan vælge imellem "Toningseffekt" og "Rulle-
effekt." Jeg mener det bare hed "Animerede menuer" i Win98 og
regnede ikke med at det var det samme som "Brug overgangseffekter.."

Lige pt. står den til toningseffekt her hos mig.

> Det er underligt så forskelligt problemet kan udarte sig.

Ja faktisk.

> Jeg har netop lånt og installeret et DVD drev i min maskine, og her er
> der ikke skratten i lyden.

Mystisk.
Måske er der ligefrem flere problemer med kortet og/eller softwaren
som får det til at udarte sig lidt forskelligt fra bruger til bruger.
Jeg ved du tidligere har nævnt at du ikke kører med Liveware og at
du vist også bruger Win2k-driveren, ikke?
Jeg kører jo f.eks. med Liveware 3.0 til Win2k og dermed Creative-
driveren og det giver måske lidt forskel. Hvem ved?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 22-07-01 23:51

> [...]

> Det kan muligvis have været et forslag om at ændre på PCI Latency på de
> bundkort, der har den indstillingsmulighed i bios ellers findes, der et

Hmm, er det dette program eller patch du snakker om?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-07-01 23:59

> Hmm, er det dette program eller patch du snakker om?

Jep, men der findes også andre, men de virkede ikke i w2k.

Hos mig gjorde det dog ingen forskel at bruge programmet.

Fra : Madsen

Dato : 23-07-01 00:03

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i

> Jep, men der findes også andre, men de virkede ikke i w2k.
>
> Hos mig gjorde det dog ingen forskel at bruge programmet.

Okay.
Jeg har heller ingen planer om at rode med det, men var blot
nysgerrig :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Per Olsen

Dato : 22-07-01 21:58

> Sæt s@h til low-priority, så burde der ikke være noget problem.
> (brug evt. setidriver)

Den kører lav priority, hvad er det foe en seti driver????

Mvh

Per

Fra : SuneF

Dato : 23-07-01 09:50

> Den kører lav priority,

ok, så er det nok ikke den som er problemet.

> hvad er det foe en seti driver????

Setidriver kan cache WUs, så man ikke behøver connecte til Berkeley hele tiden.
http://www.wakeassoc.com/setidriver/

Setispy giver en masse info om den work unit du knuser,
den har bl.a. et fedt lille stjernekort så du kan se hvor signalet kommer fra.
http://personalwebs.myriad.net/roelof/setispy/

mvh.
-S.