MS Windows
briani 27239
XP vs Vista 32 vs Vista 64
Fra : Hagar

Dato : 31-08-08 10:43

Hej i gruppen

Jeg har en maskine der er ret ny, og bygget til at køre Vista, men jeg har
XP Pro på maskinen. Jeg har altid før i tiden opgraderet til de nye Windows
der er kommet ud, men er i tvivl om, om jeg skal gøre det denne gang. Jo
mere jeg læser, her i gruppen og andre steder, så bliver jeg bare mere
forvirret. Snak med venner giver samme resultat, der er ikke enighed om
sagen, om jeg skal opgradere, og hvis jeg skal, hvad skal "barnet" så være.
Jeg har så galt høre folk sige de opgradere fra Vista til XP Pro.
Det der skulle friste mig mest er at prøve det nye, men jeg er kommet så
langt at jeg ikke er meget for at installere alt fra nyt igen hvis ikke det
er noget for mig. Så er det at der er mulighed for en multiboot, men jeg er
i tvivl om det nu også er en god ide, for hvis jeg nu ikke kan sammen med
Vista, kan denne multiboot så fjernes igen uden efterfølgende problemer,
eller hvis jeg nu bliver glad for Vista, kan jeg så komme af med XP Pro og
multiboot og bibeholde en Vista.
Jeg spiller en hel del på maskinen, men laver også andet, så som arbejde i
Photoshop og andre krævende programmer, så det er alsidigt brug af Pc jeg
har, og jeg har forhørt mig i spil gruppen om der skulle være problemer med
spil og Vista, det skulle der så ikke være, hvis spillene ikke er for gamle.

Hvis jeg bliver overbevist om at jeg bare må have Vista på maskinen efter at
denne tråd er løbet tør, skal det så være 32 eller 64'eren jeg skal gå efter
?

Hagar

Fra : Jubii

Dato : 31-08-08 12:23

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej i gruppen
>
> Hvis jeg bliver overbevist om at jeg bare må have Vista på maskinen efter at denne tråd er
> løbet tør, skal det så være 32 eller 64'eren jeg skal gå efter ?

Hvis det er nyt system du leder efter skal du ikke have vista, model underordnet.
De 2 os er så ens at der ikke er ret meget at vinde ved vista.
Jeg er selv gået over til viste og smidt xp computeren til storskrald.
Der er så meget xp i vista at jeg ikke savner den.

Fra : Autocadster

Dato : 31-08-08 15:23

Jubii forklarede:

> [...]
> Jeg er selv gået over til viste og smidt xp computeren til storskrald.
> Der er så meget xp i vista at jeg ikke savner den.

Kan du blive enig

Autocadster / 2620

Fra : Jubii

Dato : 31-08-08 20:00

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jubii forklarede:

> Kan du blive enig

Du mener ikke at en vistabruger (32 bit) kan råde en der spekulere på at købe vista til ikke at
gøre det?
Hvem skulle ellers kunne det? En xp bruger der ikke har brugt vista et sekund?
Jeg synes du skulle give din mening tilkende, hvis du har een og ikke sende OT til gruppen.

Fra : Autocadster

Dato : 31-08-08 20:04

Jubii formulerede søndag:
> [...]
> sekund?
> Jeg synes du skulle give din mening tilkende, hvis du har een og ikke sende

OT det er vist i dine øjne, et MEGET vidt begreb...

Toget er vist kørt

Autocadster / 2620

Fra : Hagar

Dato : 31-08-08 15:40

> Der er så meget xp i vista at jeg ikke savner den.

Det var da et argument der er til at føle på.
Jeg fik ikke med at jeg har 4 Gb RAM i maskinen, og dem kan XP jo ikke
udnytte, men det mener jeg at Vista kan.

Hagar

Fra : jda

Dato : 31-08-08 16:04

Sun, 31 Aug 2008 16:39:45 +0200 wrote Hagar in dk.edb.system.ms-windows:

> Det var da et argument der er til at føle på.
> Jeg fik ikke med at jeg har 4 Gb RAM i maskinen, og dem kan XP jo ikke
> udnytte, men det mener jeg at Vista kan.
>
> Hagar

Det kan XP64 tilgængæld. Det er et fremragende system baseret på kernen i
Windows 2003. Men husk; hvis du kører med et 64 bit system skal dine
applikationer også være 64 før det for alvor giver noget.
--
Jakob

Fra : Hagar

Dato : 31-08-08 17:59

> [...]
> Windows 2003. Men husk; hvis du kører med et 64 bit system skal dine
> applikationer også være 64 før det for alvor giver noget.

Ved du så, hvis jeg tager beslutningen, om jeg kan opgradere min XP Pro med
Vista 64, og alt så virker der efter ? Jeg tænker mest på mine programmer og
spil, drivere skal der nok hentes en ny samling af.

Hagar

Fra : Jubii

Dato : 31-08-08 19:55

> Det var da et argument der er til at føle på.
> Jeg fik ikke med at jeg har 4 Gb RAM i maskinen, og dem kan XP jo ikke udnytte, men det mener
> jeg at Vista kan.
>
> Hagar

Ja, vista 64 kan udnytte dem.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-08-08 23:25

"Hagar" skrev

> Det var da et argument der er til at føle på.
> Jeg fik ikke med at jeg har 4 Gb RAM i maskinen, og dem kan XP jo ikke
> udnytte, men det mener jeg at Vista kan.

Vista 64bit

Jeg har en 32 bit version kørende den udnytter små 3.6 Gb

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 01-09-08 02:29

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Jeg har en 32 bit version kørende den udnytter små 3.6 Gb

Så prøv med mere end 4GB ram, så opdager du at XP/vista (i 32bit
version) ikke understøtter mere end 4GB.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-09-08 16:31

"N_B_DK" skrev

> Så prøv med mere end 4GB ram, så opdager du at XP/vista (i 32bit version)
> ikke understøtter mere end 4GB.

Den kan ikke engang udnytte 4Gb så hvorfor proppe mere i?

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 01-09-08 21:34

> Den kan ikke engang udnytte 4Gb så hvorfor proppe mere i?

Det kommer sandelig da an på hvad man bruger maskinen til, om 4GB eller
mere kan udnyttes.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-09-08 22:51

"N_B_DK" skrev

> Det kommer sandelig da an på hvad man bruger maskinen til, om 4GB eller
> mere kan udnyttes.

Misforstår du med vilje?
Den = XP/Vista 32bit

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 02-09-08 17:38

> "N_B_DK" skrev

> Misforstår du med vilje?

Windows xp/vista 32bit kan sagtens udnytte 4GB ram, men oftest begrænser
chipsættet det til noget mindre, men det er ikke xp/vistas skyld.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-09-08 18:40

"N_B_DK" skrev

> Windows xp/vista 32bit kan sagtens udnytte 4GB ram, men oftest begrænser
> chipsættet det til noget mindre, men det er ikke xp/vistas skyld.

Hvilke chipsæt tillader XP/Vista 32 bit at udnytte op til 4Gb memory?

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-08 07:26

> Hvilke chipsæt tillader XP/Vista 32 bit at udnytte op til 4Gb memory?

Næsten alle non desktop chipset vil jeg påstå (server og workstation
chipset)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-09-08 08:17

"N_B_DK" skrev

> Næsten alle non desktop chipset vil jeg påstå (server og workstation
> chipset)

Ok, det er så ikke særlig relevant for den aktuelle situation ...
Kunne være interessant at vide om fx Q35 kunne klare det

Tyan har nogle dual XEON boards (Tempest) med Intel 5100 eller 5400 chipset
samt PCI-Express
Jeg vil formode de kan klare det, men det koster da lidt

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-08 17:31

> Tyan har nogle dual XEON boards (Tempest) med Intel 5100 eller 5400
> chipset samt PCI-Express
> Jeg vil formode de kan klare det, men det koster da lidt

Jeg er ret overbevist om de kan, vil påstå at så godt som alle dual
boards kan (og board der understøtter mere end 2 fysiske cpuer)