MS Windows
briani 27239
xp home fryser en gang imellem
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 20:27

Hej

Min kærestes xp home med sp3 fryser engang imellem. Når jeg sidder og surfer
fryser hele pcen, så jeg skal trykker på reset knappen på pcen.
Det har den gjort 2 gange inden for de sidste 20 min.

Hendes pc :

Athlon 1,0 Ghz
512 Mb PC133
15 gb harddisk (buder være nok)
Ati Rage Fury Pro/Xpert 2000 Pro

Hvad kan der være galt. Er det sp3 der er galt med?
Jeg har tjekket temperaturen i hendes pc og da xp frøs, så var cpu temp på
40 grader, så det er ikke et varmeproblem.

Mvh Poul

Fra : Ole C

Dato : 30-08-08 23:15

Poul Johannsen skrev blandt andet:

> [...]
> surfer fryser hele pcen, så jeg skal trykker på reset knappen på pcen.
> Det har den gjort 2 gange inden for de sidste 20 min.

Det kommer an på hvor meget den er fyldt op

> Ati Rage Fury Pro/Xpert 2000 Pro
>
> Hvad kan der være galt. Er det sp3 der er galt med?

Hvis problemet først er opstået efter installation af SP3, så er det da en
mulighed.
Du kan jo evt. prøve at fjerne den under Tilføj og fjern programmer...

> Jeg har tjekket temperaturen i hendes pc og da xp frøs, så var cpu
> temp på 40 grader, så det er ikke et varmeproblem.

Der er mange andre muligheder - defekt RAM, bare som et enkelt eksempel.
Prøv evt. MemTest: http://www.memtest.org/

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 09:46

Hej

> Det kommer an på hvor meget den er fyldt op

Der er 6 gb fri plads tilbage

> Hvis problemet først er opstået efter installation af SP3, så er det da en
> mulighed.

Det er en ren installation af xp home og inden den kom på nettet installede
jeg sp3.
Det kan være jeg skal afinstallere sp3 og installer sp2 istedet for.

> Du kan jo evt. prøve at fjerne den under Tilføj og fjern programmer...

Ok. så ryger sp2 ind i stedet for og håber det løser problemet.
Pcen frøs for et lille stykke tid siden igen. Træls.

> Der er mange andre muligheder - defekt RAM, bare som et enkelt eksempel.
> Prøv evt. MemTest: http://www.memtest.org/

Jeg har inden installation af xp tjekket med memtest og der var ingen fejl.
Rammen kører PC133 og bundkortet undestøtter kun PC100.

Mvh Poul

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 12:45

Hej

Jeg har endnu ikke fjernet sp3 og lagt sp2 ind for at se om problemet bliver
løst.
Jeg lukkede incredimail (hendes emailprogram) og nu fryser pcen ikke i
øjeblikket.
Gad vide om Incredimail havde problemer med sp3.
Nu har jeg opgraderet Incredimail til nyeste version men har ikke testet om
det har hjulpet.

Mvh Poul

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 01-09-08 09:06

Hej
Installationen af SP3 har åbenbart bevirket at der er blevet fordelt nogle
resourcer som konflikter. Når det problem opstår kan din bios hjælpe dig med
mindre du har et af de bundkort med få instillings muligheder.

Funktionen jeg tænker på finder du inde i din bios under det der hedder
noget med "PnP/PCI Configuration" Her skal du lede efter noget der hedder
"Reset configuration Data". Sæt den til "Enabled". Funktionen gør at alt
inde i PCen for tildelt nye resurcer og det tvinger windows til at lave helt
om på dens egen tildeling af resourcer. Funktionen som du enablede går selv
tilbage til disabled når computeren starter op. Om du har gjort det rigtigt
kan du se når computeren starter op lige efter du har været inde i biosen
den skriver "ESCD update successfully". Prøv det næste gang der er noget der
konflikter, måske det kunne spare dig for en geninstallation som f. eks.
SP3.
mvh
Kurt

Fra : Poul Johannsen

Dato : 01-09-08 12:39

Hej

> [...]
> inde i biosen den skriver "ESCD update successfully". Prøv det næste gang
> der er noget der konflikter, måske det kunne spare dig for en

Ok. Tak for det. Det prøver jeg, hvis pcen fryser igen.
Men vil lige først se om det har hjulpet med at opdaterer Incredimail.

Mvh Poul