MS Windows
briani 27239
Succes med at se internet-tv på fjernsyns-~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-08-08 22:09

Hej

Det er næsten en ren succes-historie.

Jeg vil jo gerne se nogle af de farvestrålende musikshow fra www.sterren.nl
, direkte fra min computer og over i tv-et. Herefter ville jeg jo yderligere
gerne optage nogle af showene på video-bånd. Jeg kontaktede derfor HP
hotline. De fortalte mig hvad jeg skulle gøre. God service derfra. Jeg
skulle have et kabel med et scart-stik til tvet. Scartstikket skulle gå ud i
to kabler mod computeren - en til lyd og en til billede.
Jeg satte stikkene i og genstartede computeren. Den fortalte herefter at
den havde fundet en ny skærm - og det var jo rigtigt nok. Det var utroligt
kvikt opfattet af den. Den er ikke så dum endda. På skærmen spurgte den mig
så om den skulle duplikere computerskærmen til den eksterne skærm. Jeg
syntes jo det forslag lød lige efter min drejebog, så jeg sagde ja.
HP havde fortalt mig at for at splitte signalet i to - et til
computerskærmen og et til tv-et, skulle man holde tasten "FN" nede mens man
trykkede på tasten "F4" to gange. Det gjorde jeg så. Det gik planmæssigt.
Alt efter hvor mange gange jeg trykkede på "F4", kunne jeg skifte mellem
følgende 3 muligheder.

1: At se filmen på min computer
2: At se filmen på både min computer og på tv-et samtidig
3: At se filmen på mit tv

Jeg kunne også vælge om filmen skulle fylde hele tv-skærmen - og
selvfølgelig skulle den jo det. Der er rigtigt flot billede på tv-et -
mindst lige så godt som når jeg ser almindelig tv. HP-manden og tv-butikken
havde også fortalt mig, at det var godt, at jeg havde et billedrørs-tv,
ellers havde billedet langt fra blevet godt. Det var noget med
billedopløsningen, eller sån noget.

Nå, men jeg havde jo placeret scartstikket i videobåndoptageren, så jeg
prøvede at optage programmet på bånd. Det hele gik igen fabelagtigt godt.
Der var både lyd og billede, som det selvfølgelig også var meningen at der
skulle være, men man ved jo aldrig med computer.

Så det kan ikke være bedre. Det styringsmæssige har jeg fuld kontrol over,
ser det ud til. Og dog. Alt er nemlig som jeg gerne vil have det. Lige på
nær een eneste ting, som jeg inderligt håber, at en kan hjælpe mig med. Der
er nemlig en ting som er meget træls. Hvad pokker kan det mon være. Både mit
tv og videobåndopptageren er selvfølgelig i farver.

MEN

Der er ingen farver på skærmen og selvføælgelig hller ikke på videobåndet.
Men på computerskræmen er filmen i farver. Hmmmmmmmmm........

Hilsen Åge

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-08-08 00:02

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der er ingen farver på skærmen og selvføælgelig hller ikke på videobåndet.
> Men på computerskræmen er filmen i farver. Hmmmmmmmmm........

TV output er sat til PAL-B?
Hvis ikke så kan du godt opleve at du ikke får farver med.

Mvh
Benjamin

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-08-08 07:21

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> TV output er sat til PAL-B?
> Hvis ikke så kan du godt opleve at du ikke får farver med.

_____

Hvor laver man sån noget om ????

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-08-08 07:38

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor laver man sån noget om ????

Det gøres i driver indstillingerne til grafikkortet.
Nu kan jeg så kun snakke for Nvidia i Windows Vista.
Men der skal der blot højreklikkes et tomt sted på skrivebordet.
Så vælges 'Nvidia kontrolpanel'
Derinde et sted ligger indstillingerne til TV'et (kan ikke lige sige hvor da
jeg ikke har et TV tilsluttet).
Men jeg gætter på at 'Video og fjernsyn' er det rette sted at kigge.
Menuerne er vist tilsvarende i Windows XP, så brug ovenstående som
guide-line hvis du er XP bruger.

Mvh
Benjamin

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-08-08 10:31

> [...]
> Men jeg gætter på at 'Video og fjernsyn' er det rette sted at kigge.
> Menuerne er vist tilsvarende i Windows XP, så brug ovenstående som

____________________

Hej Laziter

Jeg synes nu det lyder lidt mystisk at det skulle være det. Jeg kan ikke
rigtigt finde det meny-værk jeg skal ind i for at gøre det som du fortæller.
Jeg prøvede imidlertid noget andet. Jeg havde jo kun scät-stik direkte fra
computeren til videobåndoptageren. Videre tilslutning fra videobåndoptagen
til tv-et går udenom scart-stik. Jeg tænkte at det måske var det som ikke
var så godt. Som en lille test satte jeg derfor scart-stikket direkte fra
computeren til tv-et. Det var stadig sort hvid. Så gik jeg ind i tv-menuen
og ændrede frea VHS til SVHS. Så kom det i farver.

Så mente jeg jo at det var der hunden lå begravet. Jeg satte nu
scart-stikket tilbage fra computer til video og igen videre fra video til tv
med almindelig gammeldags kabel, som jeg plejer at bruge. Nu havde jeg jo
ændret til SVHS, så det skulle jo nok blive i farver, men det blev det ikke.
Så satte jeg scart-stik hle vejen rundt. fra computer til videomaskine og
fra videomaskine til tv-et.

Vupti dot com - nu var alt io farver.

Så prøvede jeg at optage på videobåndoptagere fra AV1-kanalen, som jeg
bruger til det her sjov. Den optog da også, men selv om optagelsen da
lykkedes brummede lyden uregelmæssigt og angående farver var der kun noget
grønt stribeværk der kørte fra den ene side til den anden. Optagelsen bælev
kun i sort-hvid. Jeg prøvede så at optage gennem den almindelige
antennekabeltilslutning. Så blev udsendelsen stadig i sorthvid, men lyden
var perfekt.

Hvad pokker går der galt ved optagelsen via det scart-halløj. Det bliver
lyden jo kun brummende af og med striber over skærmen og stadig sort hvid.

Nu er eneste tilbageværende problem.

Hvorfor kan jeg ikke optage i farver ?

PS: Jeg har prøvet om videomaskinen også skal indstilles til det der SVHS,
men kan ikke finde noget sted at kunne markere det

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-08-08 08:23

> [...]

> Der er ingen farver på skærmen og selvføælgelig hller ikke på videobåndet.
> Men på computerskræmen er filmen i farver. Hmmmmmmmmm........

og der er også en anden ting. Når jeg skifter mellem de 3 muligheder med
FN-tasten, altså

1: Se tv på computeren
2: Se tv på tv-et
3: Se se på både computer og tv-et samtidig

så er der ingen lyd på computeren selv om jeg vælger at jeg vil se tv-et på
computeren. men ved nærmere eftertanke er det jo nok fordi jeg jo fordi der
er et stik i hovedtelefon-stikket. det er jo nødvendigt for at få lyd gennem
tv-et.
Når jeg hiver stikket ud kommer lyden nemlig.

Det er imidlertid lidt træls hvis jeg vil have mine kabler tilsluttet
permanent. I så fald skal jeg jo hive hovedtelefonstikket ud og sætte det
ind efter behov. Det var da rart hvis det ikke var nødvendigt. Men det er
der vel ikke noget at gøre ved. Når man har sat et stik i dette
hovedtelefonstik, så afbrydes lyden vel altid gennem computerens højttalere.
Nå men det er da til at leve med.

Det er værre med farverne. Dem vil jeg gerne have. Løsningsmodellen jeg lige
har fået kan jeg ikke få til at virke. Er der en Viosta-bruger som kan give
en trin for trin (klik for klik) forklaring ?

Hilsen Åge

Fra : Rado

Dato : 28-08-08 16:42

On Thu, 28 Aug 2008 09:22:35 +0200, Åge Halldorsson
<aa.h@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>tv-et.
> Når jeg hiver stikket ud kommer lyden nemlig.

Er der ikke et line-out stik på lydkortet du kan bruge i stedet?

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-08-08 21:20

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
jeg hiver stikket ud kommer lyden nemlig.

> Er der ikke et line-out stik på lydkortet du kan bruge i stedet?

Der er ikke flere stik tilbage. Der er et usb-stik og et telefonmodem-stik
ledigt.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 28-08-08 12:05

On Wed, 27 Aug 2008 23:08:33 +0200, Åge Halldorsson
<aa.h@post.tele.dk> wrote:
> [...]
>Der er ingen farver på skærmen og selvføælgelig hller ikke på videobåndet.
>Men på computerskræmen er filmen i farver. Hmmmmmmmmm........
Den fejl skyldes sikkert, at din PC sender et S-Video signal ud og dit
TV modtager signalet som Composite.
Måske kan dit TV indstilles til at modtage S-Video over SCART stikket.
Hvis det ikke er tilfældet, så har din flinke HP mand givet dig et
dårligt råd.
Jeg vil så i stedet foreslå at du forbinder PC og TV med et S-Video
kabel i stedet for SCART kablet. Derudover skal du bruge et separat
Stero Lyd kabel.
Din Videooptager kan ikke modtage S-Video, men du kan forbinde den til
en SCART TV udgang fra dit TV. Så får den kun Composite signal, men
det er godt nok til VHS optagelser.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-08-08 21:36

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i meddelelsen
> On Wed, 27 Aug 2008 23:08:33 +0200, Åge Halldorsson
> <aa.h@post.tele.dk> wrote:
> Den fejl skyldes sikkert, at din PC sender et S-Video signal ud

SV: Ja, så vidt jeg kan se er det et S-video signal computeren sender ud.

> og dit TV modtager signalet som Composite.
> Måske kan dit TV indstilles til at modtage S-Video over SCART stikket.

SV: Jeg har indstillet mit tv til at modtage S-video over scart kablet.

> Hvis det ikke er tilfældet, så har din flinke HP mand givet dig et
> dårligt råd.

SV: Men det kunne jeg altså godt.

> [...]
> Din Videooptager kan ikke modtage S-Video, men du kan forbinde den til
> en SCART TV udgang fra dit TV. Så får den kun Composite signal, men

SV: Pyh ha. Det er ved at blive indviklet. Det var en på jobbet i dag, som
fortalte mig at han mente at man kunne sætte et mellemledsledning
/converter ind mellem computerens udgang og scartstikket i
videobåndoptageren. Altså i den tilslutning som jeg har lavet. Det var noget
med at det så ville betyde at det udsendte videosignal fra computeren ville
blive ændret til et ikke-S-VHS-signal. Et signal som min videobåndoptager
ville kunne forstå. Så mente han at det ville blive i farver. Er det en
løsning?. Han var dog ikke helt sikker.

Hilsen Åge

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 28-08-08 23:22

On Thu, 28 Aug 2008 22:35:42 +0200, Åge Halldorsson
<aa.h@post.tele.dk> wrote:

>SV: Pyh ha. Det er ved at blive indviklet.
Det synes jeg da ikke.
Forbind et SCART kabel fra dit TV til din VHS, er det indviklet?

Ja, men det er en dårligere løsning.

Erik Helmer Nielsen