MS Windows
briani 27239
Partitionering
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-08-08 17:46

Jeg har lige købt en PC med en gigantisk harddisk,
der er partitioneret i to, dels en stor bootdisk
og dels en meget mindre recoverdisk.

Det partitioneringsprogram jeg hidtil har brugt
(Partition Manager 7) vil ikke køre under Windows
Vista.

Jeg er ikke meget for at punge ud endnu en gang,
så hvis nogen har et forslag til et Open Source
program, der klarer sådan en sag, hører jeg gerne
om det.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Henning

Dato : 23-08-08 17:53

On Sat, 23 Aug 2008 18:45:57 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg er ikke meget for at punge ud endnu en gang,
>så hvis nogen har et forslag til et Open Source
>program, der klarer sådan en sag, hører jeg gerne

Svaret ligger lige for - Windows Vistas egen diskhåndtering

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-08-08 17:57

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg er ikke meget for at punge ud endnu en gang,
> så hvis nogen har et forslag til et Open Source
> program, der klarer sådan en sag, hører jeg gerne

Vista kan da selv mindske dit C drev, og derefter oprette et nyt drev på
partionen
Kontrolpanel, administration, Computeradministration Diskhåndtering.
Højreklik på C drev og vælg formindsk
Hold dig fra recoverdisken

--
med venlig hilsen / best regards
Bc

Fra : Jubii

Dato : 23-08-08 18:39

"Bjarne Chr" <@.invalid> skrev i meddelelsen

> Kontrolpanel, administration, Computeradministration Diskhåndtering.
> Højreklik på C drev og vælg formindsk
> Hold dig fra recoverdisken

Hvad sker der så med C:? Den samlede plads på harddisken er f.eks. 300 Gb og C: (local
disc)fylder 290 Gb og D;(recvery) fylder 10 Gb.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-08-08 18:45

Jubii skrev:

>Hvad sker der så med C:?

den bliver mindre, og der bliver noget upartitioneret plads som der kan
oprettes en eller flere nye partitioner på

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-08-08 21:25

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen

> Hvad sker der så med C:? Den samlede plads på harddisken er f.eks. 300 Gb
> og C: (local disc)fylder 290 Gb og D;(recvery) fylder 10 Gb.

Det bliver bare de Gb mindre som du vælger at formindske med, f.eks 100 Gb
Så har du 100 Gb upartitioneret plads som du kan oprette en eller flere
partitioner på
Bc

Fra : soetmann@gmail.com

Dato : 25-08-08 04:17

On 23 Aug., 22:25, "Bjarne Chr" <@.invalid> wrote:

> [...]
> Så har du 100 Gb upartitioneret plads som du kan oprette en eller flere

Har prøvet at benytte Vista egen, men godt nok er der 100 GB ledig
plads, men jeg kan kun få lov at formindske ca 6 GB. Hvordan kommer
jeg forbi denne del? Sikkert noget med filer som ikke kan flyttes.

/Jørgen

Fra : Bjarne Chr

Dato : 25-08-08 16:31

<soetmann@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

Ja, Sikkert på grund af sidefiler og øjebliksbilleder
Jeg har f.eks 273 Gb ledig plads
og kan kun formindske med 100 Gb 100000 Mb
Bc