MS Windows
briani 27239
filtype associering for rediger (Vista )
Fra : MooreHojer

Dato : 09-08-08 23:33

Hej NG

I XP gik jeg ind i 'mappeinstillinger' og 'filtyper' når jeg ville
redigerer ville programmer diverse filtyper skal associeres med for 'open',
'edit' og 'print'

Hvor finder jeg det tilsvarende i Vista?
Har prøvet 'Kontrolpanel' -> 'Standardprogrammer' -> 'Angiv tilknytninger',
men der kan jeg kun få lov at ændre hvem der åbner filerne... hvor ændres
'edit'?

--
MooreHojer

Fra : Viktor Andersen

Dato : 10-08-08 13:42

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Har prøvet 'Kontrolpanel' -> 'Standardprogrammer' -> 'Angiv
> tilknytninger', men der kan jeg kun få lov at ændre hvem der åbner

Hej,

Kan du bruge dette?:

"Vælge et andet program til at åbne en fil

Hvis du dobbeltklikker på en fil i Windows, og åbner det med et forkert
program, skal du benytte følgende fremgangsmåde til at vælge det program,
som du foretrækker, at den pågældende fil skal bruge. Du kan ændre disse
indstillinger for en enkelt fil, eller du kan få Windows til at åbne alle
filer af denne type i det program, du vælger.

Åbn den mappe, der indeholder den fil, du vil ændre.

Højreklik på den fil, du vil ændre, klik på Åbn med, eller peg på Åbn med
afhængigt af filtypen, og klik derefter på Vælg standardprogram.

Klik på det program, du vil bruge til at åbne denne fil med.

Benyt en af følgende fremgangsmåder:

Hvis alle filer af denne type skal åbnes i det samme program, skal du
markere feltet Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil og
derefter klikke på OK.

Hvis det kun er den pågældende fil, der skal åbnes i programmet denne ene
gang, skal du fjerne markeringen i feltet Brug altid det valgte program til
at åbne denne type fil og derefter klikke på OK."

mvh
Viktor

Fra : MooreHojer

Dato : 10-08-08 14:02

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i meddelelsen

> "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i meddelelsen

> Kan du bruge dette?:

[SNIP]

Nej, så langt er jeg med....
Det jeg mangler er at kunne få lov at definere hvad der skal ske når man
højreklikker på en fil og vælger 'rediger' eller 'print'

Under XP lå det under 'mappeinstillinger' og 'filtyper'

--
MooreHojer

Fra : Jubii

Dato : 10-08-08 15:33

> [...]
> fil og vælger 'rediger' eller 'print'
>
> Under XP lå det under 'mappeinstillinger' og 'filtyper'

Jeg har fundet samme spørgsmål på nettet og svaret der blev givet var:
"Du slår det til ved at åbne Explorer, trykke Funktioner -> Mappeindstillinger, vælge Vis og
fjerne fluebenet i 'Skjul filtypenavn for kendte filtyper'."
Fordi man skal kunne se filtypen før den kan ændres.

Noget a.la. dette:
http://www.it-artikler.dk/2008/06/12/vis-skjulte-filer-og-mapper-i-windows-vista/

Så "mappeindstillinger" er ikke forsvundet i vista.

Fra : MooreHojer

Dato : 10-08-08 16:11

> Noget a.la. dette:
> http://www.it-artikler.dk/2008/06/12/vis-skjulte-filer-og-mapper-i-windows-vista/
>
> Så "mappeindstillinger" er ikke forsvundet i vista.

Jeg kan godt se filtyperne, det er ikke det der er problemet

Det jeg øsnker er at angive hvilket program der skal udføre henholdsvis
'open', edit og 'print' på en konkret filtype...

I XP så det sådan her ud:
http://moorehojer.dk/filtyper.jpg

--
MooreHojer

Fra : Jubii

Dato : 10-08-08 17:50

> Jeg kan godt se filtyperne, det er ikke det der er problemet
>
> Det jeg øsnker er at angive hvilket program der skal udføre henholdsvis 'open', edit og
> 'print' på en konkret filtype...

Så kan jeg kun se højreklik/åbn med. Og så vælge program enten de forvalgte eller den nederste
mulighed "vælg standardprogram..."

Jo, jeg kan godt se på dit billede at det ligner en mere forklarende fremgangsmåde.

Fra : MooreHojer

Dato : 10-08-08 18:03

> Så kan jeg kun se højreklik/åbn med. Og så vælge program enten de
> forvalgte eller den nederste mulighed "vælg standardprogram..."

Det tvinger mig bare til at bruge samme program til det hele, eller ændre
det hver gang jeg skal bruge en anden "funktion"...
På XP kunne jeg sætte 'program1.exe' til altid at åbne filtypen '.xxx', mens
'program2.exe' altid blev brugt til at redigere og 'program3.exe' tog sig af
print...

Nå, skidt med det, det er en lille ting i et ellers meget udmærket OS.

--
MooreHojer

Fra : EB

Dato : 10-08-08 19:10

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in message
> [...]
> Har prøvet 'Kontrolpanel' -> 'Standardprogrammer' -> 'Angiv
> tilknytninger', men der kan jeg kun få lov at ændre hvem der åbner

Findes ikke i Vista. Du kan kun associere filer med programmer.
Googlet dette frem, måske kan du bruge det:

CreativeElement Power Tools:
http://www.creativelement.com/powertools/#tools

Se endvidere:
http://tinyurl.com/5zqouv

Håber du kan bruge det!!!

vh/EB

Fra : MooreHojer

Dato : 10-08-08 19:53

> Findes ikke i Vista. Du kan kun associere filer med programmer.
> Googlet dette frem, måske kan du bruge det:

Skod... det var da en irriterende ting at fjerne...

> CreativeElement Power Tools:
> http://www.creativelement.com/powertools/#tools

Den prøver jeg straks

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 10-08-08 20:27

> Den prøver jeg straks

Er downloadet, installeret og testet og giver lige præcis den ønskede
funtionalitet + en hel masse andre nice features.

Takker Mange Gange!!!

--
MooreHojer