MS Windows
briani 27239
Dual boot Vista 64 / XP (2)
Fra : Henning Broe

Dato : 06-08-08 16:29

Jeg har installeret Win XP pro på et sæt Raid 0 diske.
Herefter Vista 64 Home Premium ligeledes på et andet sæt Raid 0.
Dual boot foregår fra XP drevet da XP blev installeret først.
Nu er den ene diskene i XP sættet begyndt at blive ustabil, og jeg kunne
tænke mig at droppe boot fra denne partition inden den bryder sammen og
i stedet boote fra Vista diskene.
Hvordan gøres det?
(Vista boot pro 3.3 synes ikke Vista er installeret eller installeret på
et skjult drev og siger at der kan forventes mindre problemer hvis jeg
laver ændringer i BCD registry).
Vil installationsdisken fra Vista kunne genoprette min installation af
Vista hvis jeg afbrød XP diskene?
Med venlig hilsen
Henning Broe

Fra : Dr.Xerox

Dato : 06-08-08 20:04

"Henning Broe" <broe@zinet.dk> skrev i en meddelelse news:4899c338$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Vil installationsdisken fra Vista kunne genoprette min installation af Vista hvis jeg afbrød XP diskene?
*
Boot op på din XP-CD
Tryk på R første gang du bliver tilbudt det
hvorefter du vælger 1 (C:/Windows) som du bliver tilbudt, tast 1 og Enter
herefter spørger den til en kode som du sikkert ikke har, her trykker du også Enter
herefter får du mulighed til at rette din boot, du skriver
FixBoot og taster Enter
Den kommer nu frem og siger du har lavet en ny boot,
herefter skriver du Exit og Enter for at komme ud af den service-mode
Genstart nu maskinen, så er den Ged barberet.

Poul

Fra : Henning Broe

Dato : 07-08-08 22:54

Dr.Xerox skrev:
> [...]
> herefter skriver du Exit og Enter for at komme ud af den service-mode
> Genstart nu maskinen, så er den Ged barberet.

Tak for dit svar. Jeg må dog indrømme at jeg ikke helt forstår hvad du
skriver.
Mener du at den fremgangsmåde du beskriver, kan flytte ”boot’en” fra XP-
partitionen til Vistapartionen?
Det vil sige, at jeg kan boot fra Vista partitionen uden at XP
partitionen eksisterer?
(De 2 gange indtil nu, at den ene harddisk ikke var med på at starte op,
men systemet forventedes at skulle køre Vista, har det været umuligt at
starte op. Kun fejlmeddelelsen at NLDR eller noget lignende manglede.
Begge OS kører for nuværende, blot jeg hører nogle ”klak-klak” fra den
ene harddisk.
M.v.h
Henning Broe