MS Windows
briani 27239
System Volume Information
Fra : Christiansen

Dato : 05-08-08 04:27

Hvordan er det nu lige man gør for at komme ind i Directoriet System Volume
Information. Det har været oppe før i denne gruppe, men har glemt hvordan.
Jeg kan komme ind og se indholdet på C: drevet, men ikke de andre drev.

Christiansen

Fra : _

Dato : 05-08-08 12:32

"Christiansen" <poulbrit@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan. Jeg kan komme ind og se indholdet på C: drevet, men ikke de andre

Directoriet?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-08 14:42

"_" <_z@spam.kd> skrev

> Directoriet?

Han mener vel "mappen".
I så fald er det noget med at gå ind under kontrolpanel og få den til at
vise usynlige mapper og systemmapper.

I Vista er det:
- Udseende og personlige indstillinger
- Mappeindstillinger -> Fanebladet "Vis"
- Under "Skjulte filer og mapper" vælger du den indstilling du ønsker.

Hvis man kender den præcise sti, kan den bare skrives ins i adressefeltet i
stifinderen.

Fra : Sven

Dato : 05-08-08 15:32

> I så fald er det noget med at gå ind under kontrolpanel og få den til at
> vise usynlige mapper og systemmapper.

Det er så ikke helt nok, idet den så bare skriver "Adgang nægtet til filen"
(filen?? Det er da en mappe!!)

Sven

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-08 16:05

"Sven" <nogen@med.ca> skrev

> Det er så ikke helt nok, idet den så bare skriver "Adgang nægtet til
> filen" (filen?? Det er da en mappe!!)

Jeg har nu ikke noget problem med at komme ind i mapperne "System" og
"System32".

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-08 16:18

Philip Nunnegaard wrote:
> "Sven" <nogen@med.ca> skrev

> Jeg har nu ikke noget problem med at komme ind i mapperne "System" og
> "System32".

Godt for dig, men det var mappen System Volume Information
der blev spurgt til og der gættede du bare på løsningen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-08 16:53

<Just> skrev

> Godt for dig, men det var mappen System Volume Information
> der blev spurgt til og der gættede du bare på løsningen

OK! Et godt eksempel på hvordan det kan misforstås hvis der ikke sættes
anførselstegn om navne der indeholder flere ord.

Fra : J.E.

Dato : 05-08-08 22:32

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> <Just> skrev

> OK! Et godt eksempel på hvordan det kan misforstås hvis der ikke sættes anførselstegn om
> navne der indeholder flere ord.
Helt ærligt - der ligger en mappe i roden af drevet C som hedder
System Volume Information, det kan vel ikke være så svært.
Folk der ikke kender mappen kender sikkert heller ikke svaret på
det oprindelige spørgsmål og begynder at gætte sig til ting for
at komme med et svar.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-08 15:36

Philip Nunnegaard wrote:
> "_" <_z@spam.kd> skrev

> Han mener vel "mappen".
> I så fald er det noget med at gå ind under kontrolpanel og få den til
> at vise usynlige mapper og systemmapper.

Og du gætter bare

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-08 16:05

<Just> skrev i

?

Fra : Christiansen

Dato : 05-08-08 21:03

> <Just> skrev i

> ?
Jeg bruger Windows XP, og ja om det hedder en mappe eller directory er vel
det samme.
Normalt kan man ikke gå ind i denne mappe / directory på nogen af de PCer
jeg arbejder på.

Problemet er at en af de PCer jeg arbejder på ikke vil slette
gendannelsespunkter med noget som helst oprydningsprogram, og de fylder
faktisk temmelig meget efter et års tid, men nu er der bare ryddet op efter
Rudi's opskrift mange tak for det.

Christiansen

PS: vistnok første gang i mange år jeg har prøvet at åbne en DOS prompt, man
bliver helt nostalgisk og tænker lidt tilbage på den tid man sad og lavede
sit eget regneark i Pascal og Basic, nogen år siden hva?

Fra : J.E.

Dato : 05-08-08 22:22

> [...]
> men nu er der bare ryddet op efter Rudi's opskrift mange tak for det.

Jeg ser ikke Rudis indlæg - hvordan åbner man mappen ?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-08-08 23:22

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-08-08 23:21

Hej Christiansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Problemet er at en af de PCer jeg arbejder på ikke vil slette
> gendannelsespunkter med noget som helst oprydningsprogram

Hvis det er diske, der er sat i ved Windowsstart, burde det være nemt
nok. (Om netop det så ikke virkede på disse drillemaskiner, ved jeg
selvfølgelig ikke).

Går man ind i Systemgendannelse og deaktiverer, så aktiverer
systemgendannelse, burde indholdet være slettet. Og hvis de er
deaktiveret fra start, så aktiver, derefter deaktiver.

Er det diske (typiske USB-diske), der ikke er sat i ved maskinstart, er
det lidt mere spooky. Tilsyneladende er det total tiolfældigt, om man
kan komme til dem i systemgendannelse (dvs. om knappen med
aktiver/deaktiver systemgendannelse ved disse er 'grånet ud' eller ej).

> men nu er der bare ryddet op efter Rudi's opskrift mange tak for
> det.

Godt.

> PS: vistnok første gang i mange år jeg har prøvet at åbne en DOS
> prompt, man bliver helt nostalgisk

Strengt taget er det ingen DOS-prompt (fordi der ikke er noget DOS i
Windows XP) men ligner bare (og det kan jo være bedøvende ligegyldigt,
hvad man kalder den):

Faktisk kan man temmelig meget via en kommandoprompt, som man enten
ikke kan via GUI'et, eller man kan gøre det langt nemmere end via
GUI'et. Iøvrigt kan batfiler også være paktiske til mange rutiner. (Dem
kan man selvfølgelig bare køre via Start->Kør, eller i Windows
Commander via den praktiske kommandolinje i bunden).

Men ja, der er også noget smukt ved en kommandolinje

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : _

Dato : 05-08-08 19:22

<Just> skrev i en meddelelse

> Og du gætter bare

Mere end 95% af alle "svar" i denne gruppe er gæt fra bedrevidende
halvstuderede.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-08 14:25

_ skrev:

> Mere end 95% af alle "svar" i denne gruppe er gæt fra bedrevidende
> halvstuderede.

Og en vis procentdel kommer fra anonyme indsendere, der
ikke har noget svar på spørgsmålet, men er mere end
villige til at kritisere andre, der dog i det mindste
prøver, så godt de kan...

Der er vist særlige problemer med netop den mappe,
der hedder "System Volume Information", og som
indeholder filer vedr. gendannelsespunkterne.

Det er ikke min erfaring, at denne mappe forsvinder,
når man ophører at lave gendannelsespunkter for
enkelte drev.

Jeg havde derfor problemet for adskillige måneder siden,
hvor en venlig sjæl (vistnok i denne gruppe) henviste
mig til et værktøj, der hedder "Unlocker". Det har jeg
brugt med held til at fjerne disse mapper.

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-08-08 11:37

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Det er ikke min erfaring, at denne mappe forsvinder,
> når man ophører at lave gendannelsespunkter for
> enkelte drev.

Nej, det gør den ikke, da den også bruges til ANDRE ting en bare
gendannelsespunkter. Shadow copies bruger den vist også, lige som jeg
også mener den bruges af indexing service (Hvis man anvender denne)

Den oprettes som standard når man NTFS formatere en disk, lige som
lost+found under linux.

Med mindre man har en eller anden skør grund til at slette mappen, kan
jeg ikke se hvorfor man ikke bare skulle lade den være. Hvis man sletter
sine gendannelsespunkter (Slår funktionen fra), så slettes de data og
undermapper som udgør gendannelsespunkter, lige som søge indexet slettes
hvis man beder om det via diskoprydning.

- Chano Andersen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-08-08 17:05

Hej Christiansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvordan er det nu lige man gør for at komme ind i Directoriet
> System Volume Information.

Hvis det er Windows XP og en NTSF-formateret disk, åbner du en
kommandoprompt.

Lad os sige, at drevet er H: og dit aktuelle brugernavn er Rudi (du
skal selvfølgelig have administratorrettigheder).

Så skriver du:

cacls "H:\System Volume Information" /E /G Rudi:F

Når/hvis du vil "lukke" folderen igen, skriver du i stedet:

cacls "H:\System Volume Information" /E /R Rudi

(Der er også en GUI-metode ved XP Professional, men jeg husker den
ikke, da jeg ikke bruger OS'et).

Informationerne gemmes på diskens filsystem, hvorfor det følger denne.
Dvs. "åbnes" mappen, forbliver den åben uanset om du slukker maskinen,
hiver disken af e.l., indtil den bliver ""lukket". Og vice versa hvis
du har "lukket" den.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-08-08 20:52

Rudi Stegen wrote:
> (Der er også en GUI-metode ved XP Professional, men jeg husker den
> ikke, da jeg ikke bruger OS'et).

Højreklik på mappen, vælg egenskaber og fanen sikkerhed. Derfra skulle
det være selvforklarende.

Mener også denne mulighed er tilstede i Vista Home, men jeg bruger ikke
selv den version, så ved det ærligt talt ikke.

- Chano Andersen.

Fra : Christiansen

Dato : 05-08-08 21:18

"Chano Andersen" <usenet@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mener også denne mulighed er tilstede i Vista Home, men jeg bruger ikke
> selv den version, så ved det ærligt talt ikke.

Ups mit svar kom lidt langt oppe var begyndt at skrive inden de sidste
indlæg kom

Har prøvet ovennævnte, men det virker ikke på 3 af PCerne kun på laptoppen,
og de er alle næsten ens konfigureret.

Endnu en gang tak for svar.

Christiansen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 06-08-08 12:44

Access System Volume Information Folders
Posted 10/18/2004 by TweakXP Member
The System Volume Information Folders contain your System Restore points.
You can delete all or just the oldest ones manually if you like (but they
must be sequential). These folders are hidden system folders on each drive.
In order to gain access, follow the directions below depending on your
version of XP and File System:

Windows XP Professional using the NTFS File System on a Workgroup

Click Start , and then click My Computer

On the Tools menu, click Folder Options

On the View tab, click Show hidden files and folders

Clear the Hide protected operating system files (Recommended) check box.
Click Yes when you are prompted to confirm the change

Clear the Use simple file sharing (Recommended) check box

Click OK

Right-click the System Volume Information folder in the root folder, and
then click Sharing and Security

Click the Security tab

Click Add , and then type the name of the user to whom you want to give
access to the folder. Typically, this is the account with which you are
logged on. Click OK , and then click OK

Double-click the System Volume Information folder in the root folder to open
it