Hjælp til Medicin sammenligning
Fra : Tectro

Dato : 10-09-08 16:04

Jeg går med en kronisk rygsygdom med meget konstante smerter ( for at sige
det pænt )
Min CTR ligger lige 1500 kr under jeg kan få kronikertilskud.
Så jeg er igang med at se hvor jeg på budgettet evt kan sparre.

Jeg får nu 4 x 10 mg Oxynorm til ca 400 kr for 100 skt i døgnet
Har fundet nogle der hedder Vilan 5 mg til ca 100 kr for 100 stk

Er der forskel på disse midlers virkningsmåde og evt ens bivirkninger.
Hvad svare 5 mg Vilan til i styrke hvis de skal omsættes til Oxynorm ?
Er virkningen kortere eller længere ?

Så vidt jeg kan se er begge morfinligende stoffer.

Men jeg vil gerne høre lidt mere hvis nogen kan hjælpe

Mvh G Stokkegaard.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-09-08 16:37

Tectro skrev:
> [...]
> Er virkningen kortere eller længere ?
>
> Så vidt jeg kan se er begge morfinligende stoffer.
>
> Men jeg vil gerne høre lidt mere hvis nogen kan hjælpe

Er det ikke sådan at apoteket er forpligtet til at sælge dig det
billigste præparat? I hvert fald kan de let rådgive dig, så du ikke selv
behøver spekulere på om det ene er bedre end det andet.

--
Niels

Fra : Bloksbjerg

Dato : 10-09-08 17:18

Det er ikke en identisk medicin eller en kopi for den sags skyld.
Det aktive stof hedder noget andet. Og derfor skal apoteket give det lægen
har udskrevet hvis der ikke findes kopi.
Googlede lige Oxynorm og det er der pt ingen kopi a i DK.
Men det er jo nu heller ikke det der spørges om.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-09-08 20:01

Bloksbjerg skrev:

> Men det er jo nu heller ikke det der spørges om.

Så kan du jo bare svare på det?

--
Niels

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-09-08 18:16

> Min CTR ligger lige 1500 kr under jeg kan få kronikertilskud.

Som man kan få ved en udgift på 3.275 om året. Da du ligger 1.500 under, så
er du nede på ca. 1.800 om året. Det offentlige dækker noget (250kr op til
1300 + 75% af resten = 375 => 625 kr.). Du har altså en medicinudgift på
under 100 kr om måneden og med en dækning på 75% for yderligere køb.

> Så jeg er igang med at se hvor jeg på budgettet evt kan sparre.

For hver 100 kr, du "sparer", sparer du reelt 25 kr for dig selv.

En ting er tal og din privatøkonomi, og en anden ting er det offentliges
økonomi. Vi har en apoterlov, der betyder at apoteket altid skal give dig
det billigste produkt, der svarer til din recept, netop for at spare
unødvendige medicinudgifter. Du kan altså forvente at der ikke findes et
kopiprodukt, der er billigere. Med andre ord, så skal du have en anden slags
medicin eller et andet præparat, der er billiger for at spare penge.

Prøv at tale med lægen om det.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 10-09-08 23:03

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> kopiprodukt, der er billigere. Med andre ord, så skal du have en anden slags
> medicin eller et andet præparat, der er billiger for at spare penge.

Det er jo netop også to forskellige produkter, der spørges om.

> Prøv at tale med lægen om det.

Det synes jeg også er en god idé. Det er dog ikke alle læger, der er
lige gode til at finde alternativer, hvis de har kastet øjnene på et
præparat. Så det kan jo ikke skade at finde andre lignende præparater og
henlede lægens opmærksomhed på dem som mulige erstatninger for det
nuværende præparat.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-09-08 07:44

"Tectro" <No@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er virkningen kortere eller længere ?
>
> Så vidt jeg kan se er begge morfinligende stoffer.
>
> Men jeg vil gerne høre lidt mere hvis nogen kan hjælpe

Oxynorm, kender jeg intet til, så der bliver jeg dig svar skyldig....

Men Vilan, tror jeg du kan spørge enhver sygeplejerske om, da de fleste
hospitaler bruger 2 typer...

Den ene, Ketogan... men Ketogan, har det lige som alle andre midler, der
findes mennesker, det ikke rigtigt virker på, eller virker på en ubehagelig
måde..... Og den nævnte Vilan, som jeg selv foretrækker ud af disse to.
Skal vi nævne en af bivirkningerne ved F.eks Vilan, er at den virker
kraftigt stoppende, og det er mindre heldigt, hvis man i forvejen døjer med
hård afføring.... Hvad man jo ret ofte gør, når man er på smertestillende
midler.

Det du måske skulle spekulere mere på, hvordan er din smerte... For det er
altafgørende for, hvilke smertestillende midler du skal bruge.

M.V.H....Benny..

Fra : Maia Bak

Dato : 13-09-08 12:49

Jeg vil tro du også kan bruge det præparat der hedder Oxycontin, men dette
er ikke billigere.
Du får betalt en vis %-del af dine medicinkøb når du har købt for bestemte
beløb, det der hedder din "CTR-saldo". I dit tilfælde vil du hurtigt nå til
en grænse der giver dig større tilskud, læs mere på Lægemiddelstyrelsens
hjemmeside.

Din læge kan søge et såkaldt "klausuleret tilskud" eller "enkelttilskud"
hvor lægen anfører en grund på recepten. Ansøgningen om disse 2 tilskud skal
søges via din egen læge - og han skal redegøre for din sygdom og dennes
forløb. Lægen indsender herefter ansøgningen om tilskud til
Lægemiddelstyrelsen, som afgør om du kan få tilskud.
Der findes en række vejledende kriterier for enkelttilskud, det kan du læse
om her:
http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=928

Endelig kan du søge Socialforvaltningen i din kommune om
medicintilskud/betaling af medicin hvis du ikke har økonomisk mulighed for
selv at betale medicinen.

/Maia