CT-scanning / MR-scanning : Klaustrofobi
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-09-08 13:25

Hej !!

Er det mon muligt, at få foretaget scanning under bedøvelse, hvis man
har Klaustrofobi --- og på gund af udført bypass /
hjerteklapoperation, ikke tør løbe risikoen for en panikreaktion

Hvad giver mindst Klaustrofobi- risiko CT eller MR ??

Med venlig hilsen
Hans

Fra : lh

Dato : 04-09-08 14:46

Hej.

Personligt så kender jeg ikke forskellen på CT eller MR. Men jeg har
tilfældigvis en voksen søn, der lige har været til scanning og han talte
netop om risikoen for klaustrofobi. Men som han fortalte det, så er
personalet rigtig godt forberedt på at mennesker reagere forskelligt i
scanneren. Han sagde at hvis f.eks man led meget af klaustrofobi blev man
tilbudt beroligende medicin. Scanneren er udstyret med nødknap hvis folk går
i panik. Så som jeg forstod det så er der hjælp at hente som du formentlig i
samråd med læger og øvrigt personale får en løsning der hjælper netop dig
igennem.

lh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-08 18:23

On 04 Sep 2008 12:24:55 GMT, Hans Mikkelsen <bkfoto3@mail.dk> wrote:

> [...]
>hjerteklapoperation, ikke tør løbe risikoen for en panikreaktion
>
>Hvad giver mindst Klaustrofobi- risiko CT eller MR ??

CT-scanning burde ikke gøre dig forskrækket. Det er meget åben, og
undersøgelsen tager sjældent mere end 30 - 60 sekunder på de moderne
scannere....

MR-scanning kan derimod være et problem, fordi man kommer ind i en
lukket rør og undersøgelsen kan tage 15 - 45 minutter.

Det er muligt at bedøve til en MR-scanning. Men det er teknisk
kompliceret pga af det kraftige magnetfelt der omgiver MR-scanneren.

Du kommer til at tale med din læge om, hvilken undersøgelsesform der
er bedst egnet i din situation....

<mlr>

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-09-08 00:18

Hans Mikkelsen skrev:

> Hvad giver mindst Klaustrofobi- risiko CT eller MR ??

Jeg har prøvet både CT scanning og MR scanning. CT giver
langt mindre risiko for Klaustrofobi. MR scanning er
værre. Man bliver kørt ind i et rør, men der er huller
i begge ender af røret i dem jeg har prøvet Desuden får man en kontakt
med ind, som man til enhver tid kan trykke på, så bliver
man omgående kørt ud af skanneren.

Mvh Karsten