briller
Fra : Jørgen

Dato : 27-08-08 15:10

Min kone har fået nye briller og nu har hun fået kvalme og bliver
svimmel, samt ond i hovedet,

er det noget man kan risiker under indkøring af nye briller

fra
Jørgen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-08-08 17:40

Jørgen skrev:
> Min kone har fået nye briller og nu har hun fået kvalme og bliver
> svimmel, samt ond i hovedet,
>
> er det noget man kan risiker under indkøring af nye briller

Det lyder lidt voldsomt, men hvis man er et lille følsomt væsen, så
måske. Men det kan jo være alt muligt andet, så prøv at skifte til de
gamle briller en dags tid.

--
Niels

Fra : Hm

Dato : 27-08-08 18:09

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

har prøvet noget lign. engang, brillerne var lavet med en helt forkert
styrke, hvis de er med glidende overgang, så kan det også være feltet som
sidder forkert.

Hanne

Fra : Morten

Dato : 28-08-08 09:16

"Jørgen"

> Min kone har fået nye briller og nu har hun fået kvalme og bliver svimmel,
> samt ond i hovedet,
>
> er det noget man kan risiker under indkøring af nye briller

Hvor gammel er hun? Med el. uden glidende overgang?

Hvis hun er i den alder hvor man begynder at skulle bruge læsebriller (ved
normalt syn), så kan det skyldes at de gamle ikke fokuserer helt skarp på
uendelig afstand, som der typisk kalibreres efter når man får nye briller,
men noget før.
Når de nye briller kommer på skal øjet så kæmpe endnu mere med at fokusere
på ting der er tæt på, fordi længste fokus nu ligger ude på uendelig.
Problemet er ikke så stort for yngre mennesker, da deres øjne er unge og
smidige, men jo ældre man bliver...

Det kan sagtens give de symptomer du nævner uden at briller teknisk set
behøver være forkert styrke.

Der er flere løsninger. Få nogle læsebriller (hvis nødvendigt) eller nogle
briller med glidende overgang hvis man er i den alder. Folk med en
nærsynethed på minus 1-3 stykker kan klare sig længe eller altid uden
læsebriller, da en styrke på minus 1-3 svarer til at fokus for uendelig er
inden for arms længde. Dvs. læse, så tager man brillerne af, hvilket for
normalsynede (styrke 0) vil svare til at tage læsebriller på (styrke + 1-3)

Mvh
Morten

Fra : Jørgen

Dato : 28-08-08 16:08

Morten skrev:
> [...]
> normalsynede (styrke 0) vil svare til at tage læsebriller på (styrke + 1-3)

Alder næsten 67

Har haft briller i rigtig mange år og med glidende overgang

Styrke -8,50 - 1,25 - 70 (her er der forøget med 2,5)
- 7,25 - 1,80 -1,15 ( her er der næsten ikke ændret)
Vi har været ved optiker i dag. Han har vredet lidt på stellet , og
siger at det forsvinder med tiden

fra
Jørgen

Fra : Lyrik

Dato : 10-01-09 13:42

"Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
Jeg havde selv fænomenet ved køb af et par briller med plastiklinser uden
antirefleksbehandling og uden coatning af glassene.
Jeg måtte betale for at få fjernet glassene og isat glaslinser!

Jeg kunne ikke klare brydningen i plastikglassene.

MvH
Jens