Spørgsmål om prostata
Fra : -= JF =-

Dato : 10-08-08 18:58

Min svoger har fået en forstørret prostata med hvad deraf følger af
vandladningsproblemer, og han beder mig spørge om flg.:

Er der nogen her i gruppen der er blevet opereret for forstørret
prostata, og vil fortælle om 'oplevelsen'.

Er operationen ubehagelig, gør det ondt bagefter - og hvis ja, hvor
længe, har man helt normal vandladning bagefter og er der nogle gener
man skal leve med bagefter?

I utallige amerikanske komedier ser man at lægen undersøger om man har
forstørret prostata ved at stikke en finger op bagi... Er det metoden,
eller er det bare Hollywood?

Findes der medicin som kan hjælpe så man evt. kan undgå operation?
Han har set et naturlægemiddel på nettet (brændenælderod), har det nogen
effekt?

På forhånd tak.

--
Mvh. John

Fra : Holst

Dato : 10-08-08 19:16

-= JF =- wrote:

> I utallige amerikanske komedier ser man at lægen undersøger om man har
> forstørret prostata ved at stikke en finger op bagi... Er det metoden,
> eller er det bare Hollywood?

Det er jo den eneste vej, lægen kan komme til at føle på
blærehalskirtlen, så ja, det er vist metoden.

> Findes der medicin som kan hjælpe så man evt. kan undgå operation?
> Han har set et naturlægemiddel på nettet (brændenælderod), har det nogen
> effekt?

Du kan læse meget mere om det her:

<http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/prostata.htm>

Fra : -= JF =-

Dato : 10-08-08 21:11

Holst skrev:

> Det er jo den eneste vej, lægen kan komme til at føle på
> blærehalskirtlen, så ja, det er vist metoden.
Det kunne tænkes at det var muligt at en samtale var nok til at bekræfte
at der var tale om forstørret prostata ud fra devisen: If it walks like
a duck and quacks like a duck... Og hvis ikke samtale kunne gøre det, så
måske evt. røngten, scanning eller lignende.

(Jeg er lige ved at tro at det han gruer mest for ved dette her, er at
lægen stikker en finger op i r*ven på ham )

> Du kan læse meget mere om det her:
> <http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/prostata.htm>
Jeg skulle kende ham dårligt hvis han ikke havde søgt rundt omkring på
nettet, og jeg ved at han kender til netdoktor, så der tror jeg også at
han har været - men jeg skal sende linket til ham.

Det han reelt efterlyser er erfaringer fra folk der har prøvet det på
egen krop.

--
Mvh. John

Fra : Holst

Dato : 10-08-08 21:47

-= JF =- wrote:

> (Jeg er lige ved at tro at det han gruer mest for ved dette her, er at
> lægen stikker en finger op i r*ven på ham )

Jeg havde engang mavesmerter, og så sendte lægevagten mig på hospitalet
på mistanke om blindtarmsbetændelse. Efter at have ventet en snes døgn
(sådan føltes det i hvert fald, men det var nok blot halvanden time) kom
der en læge for at kigge på mig.

"Læg dig lige på siden", sagde han, og så stak han en finger op i røven
på mig - uden forvarsel!

Lad mig sige det sådan: Det var absolut ikke en rar oplevelse, men når
alt kommer til alt, så er det altså heller ikke værre. Det er egentlig
mere tanken end oplevelsen, der er slem.

Fra : -= JF =-

Dato : 11-08-08 16:57

Holst skrev:

> Lad mig sige det sådan: Det var absolut ikke en rar oplevelse, men når
> alt kommer til alt, så er det altså heller ikke værre. Det er egentlig
> mere tanken end oplevelsen, der er slem.

Jeg tror såmænd nok at du har ret - men jeg må da også indrømme at bare
tanken om det får mig til at lave knibeøvelser

--
Mvh. John

Fra : Jørgen

Dato : 11-08-08 17:27

-= JF =- skrev:
> [...]
>
> Findes der medicin som kan hjælpe så man evt. kan undgå operation?
> Han har set et naturlægemiddel på nettet (brændenælderod), har det nogen

Jeg har haft lidt bøvl med forstørret prostata.

Fik undersøgelse hos lægen = finger op i endetarm.

Derefter undersøgelse på hospital= bødøvelse af urinrør (penis og en
slange op så lægen kunne se hvordan det så ud derinde.

Det værste var al det vand der skulle drikkes o g ikke kunne komme på
toilet fordi jeg lå på operationsbordet mens blæren var overfuld

fra
Jørgen

Fra : Hr Jørgen

Dato : 14-08-08 11:59

> [...]
> har man helt normal vandladning bagefter og er der nogle gener man skal

Man bliver opereret i lokalbedøvelse eller i narkose. Det er naturligvis
smertefrit, men bagefter har man kateter til udskylning af blæren, indtil
sårene derindfe holder op med at bløde. Det gør ikke ondt, men det er
rasende besværligt at skulle rende rundt med rullestativet med vandposen,
der skal skylles med og opsamlerposen. Men smerter er der ikke. Det teger et
par dage. Efter den omgang er man normalt kureret og lige så god som ny.

> I utallige amerikanske komedier ser man at lægen undersøger om man har
> forstørret prostata ved at stikke en finger op bagi... Er det metoden,
> eller er det bare Hollywood?

Det er rigtigt, men så slemt er det nu ikke. For en måned siden var jeg til
observartion for blindtarmsbetændelse. En lille spinkel kvindelig læge (med
små hænder, antager jeg) stak en olieret finger lige indenfor. Hun
bemærkede, at min prostata var lidt forstørret, hvilket hun har ganske ret
i. Normalt bliver man skannet nederst på maven, og lægen får et billede af
blæren og af prostata. Han ser, hvor meget urin, der er tilbage i blæren
efter udtønming, og han måler på skærmen i mm, hvor stor prostata er. F.eks
52 mm.

> Findes der medicin som kan hjælpe så man evt. kan undgå operation?
> Han har set et naturlægemiddel på nettet (brændenælderod), har det nogen
> effekt?

Jeg fik før en tablet Xatral, der skulle lette vandladningen, så man ikke
skulle op at tisse 6 gange hver nat.
Der er nu en tablet, der hedder Avodart. Den kan skrumpe en let forstørret
prostata. Den har virket helt fantastisk på mig.

Heg og lykke med det - og god tisning.
Jørgen

Fra : -= JF =-

Dato : 14-08-08 16:40

Hr Jørgen skrev:

>.... en lang og god forklaring....
Tak for din besvarelse, som jeg vil sende videre til svoger!
Den tror jeg han bliver lettet af at læse, for han er ikke stolt ved
situationen.

Her vil ølentusiasternes hilsen: "Højt skum" passe meget godt ind

--
Mvh. John

Fra : Holst

Dato : 14-08-08 22:32

-= JF =- wrote:

> Tak for din besvarelse, som jeg vil sende videre til svoger!
> Den tror jeg han bliver lettet af at læse, for han er ikke stolt ved
> situationen.

Rigtig mange mænd har de problemer, så din svoger er absolut ikke alene
i båden.

Fra : -= JF =-

Dato : 17-08-08 18:47

Holst skrev:

> Rigtig mange mænd har de problemer, så din svoger er absolut ikke alene
> i båden.

Nej, som jeg har forstået det er det vist noget mere eller mindre alle
mænd bliver ramt af i forskellig grad omkring 50-års alderen.

--
Mvh. John