Lille rift på foden, hvad skal jeg
Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-08 08:32

I går fik jeg en lille rift eller hudafskrabning på den ene fod, fordi
jeg tog sko på uden strømper, og så rendte rundt og stressede i et par
timer (en lille vandskade i min lejlighed).

Jeg tænkte ikke nærmere over det, men tog bare mine sko af igen, da
alting var ordnet.

Her i dag er stedet så en smule ømt og rødt, og jeg kom til at tænke på
at der vel godt kan leve ubehagelige bakterier nede i sådan en cirka 15
måneder gammel gummisko. Jeg åbnede derfor førstehjælpskassen fra Falck,
og brugte hvad jeg kunne finde: En rense-serviet med 0,05% klorhexedin,
og så et plaster ovenpå, sådan at plaster-delen dækker den beskadigede
hud (og i øvrigt beskytter lidt mod ubehagelig friktion).

Hvad skal jeg være opmærksom på, i forhold til symptomer på infektion?

Jeg regner stærkt med at der ingen problemer bliver overhovedet, men det
ville jo føles lidt dumt hvis lægen om 3 uger siger til mig at de er
nødt til at amputere hele min underkrop p.g.a. koldbrand, fordi jeg var
et uopmærksomt kvaj, så jeg vil gerne høre lidt om det...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 10-08-08 08:40

Peter Knutsen wrote:

> Hvad skal jeg være opmærksom på, i forhold til symptomer på infektion?

Du kunne gå til lægen og få en stivkrampevaccination, hvis det er længe
siden sidst.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 10-08-08 13:42

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Du kunne gå til lægen og få en stivkrampevaccination, hvis det er længe
> siden sidst.

Jah, det er ikke en dårlig ide´. Hold ellers bare øje med såret. Det skal
ikke blive overdrevet æmt, varmt eller hævet, da det er tegn på infektion.
Hvis det ikke har lukket sig, så læg det i blød i sæbevand for at rense godt
op i det. Intimsæbe som Vivag er godt til det. Det renser uden at forstyrre
helingen.
Hvis der går infektion i, så få din læge til at give dig en recept på
Fucidin-salve.

Fra : S

Dato : 10-08-08 14:49

> Hvis der går infektion i, så få din læge til at give dig en recept på
> Fucidin-salve.

Nej.
I dette tilfælde skal der tabletbehandles. Lokalbehandling med creme/salve
er dårligere til at trænge dybt nok ned, og det øger risikoen for resistens.
Desuden skal man overveje hvilken type bakterie der sandsynligvis er tale
om. Fusidinsyre er god mod staphylokokker, men hvis det mere ligner
streptokokker er alm. penicillin førstevalg.

Kommer der en absces/byld skal den tømmes.
Fucidin salve er glimrende til lokalt udbrud af Impetigo/børnesår og til at
eliminere staphylokokker i næsen hos bærere, hvor det er nødvendigt.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 11-08-08 13:59

"S" <none@none.no> wrote in message

> [...]
> sandsynligvis er tale om. Fusidinsyre er god mod staphylokokker, men hvis
> det mere ligner streptokokker er alm. penicillin førstevalg.

Hvorfor skal der tabletbehandles, hvis problemet kan klares lokalt? Jeg
bruger fucidin til det meste uden problemer.

Fra : S

Dato : 11-08-08 19:44

> Hvorfor skal der tabletbehandles, hvis problemet kan klares lokalt? Jeg
> bruger fucidin til det meste uden problemer.

Ved at bruge lokalbehandling øges risikoen for infektion samtidig med at der
er dårlig penetrans til det syge væv.
En anden væsentlig ulempe er kraftig øget risiko for udvikling af resistens.
Selvom lokalbehandling måske lyder mere skånsom er det altså en dårlig ide
undtagen ved helt veldefinerede sygdomme.

Oftest kræver lokal infektion i sår ikke antibiotisk behandling, hvilken
sikkert er årsagen til din succes med Fucidin. Det var nok forsvundet
alligevel. Hvis der var en alvorlig infektion var chancen for at det
forsvandt med den behandling mindre end ved tabletbehandling, og der skulle
desuden være behandlet med penicillin i stedet, hvis ikke der var en byld,
som skulle tømmes (eller hvis der var podet og påvist abnorm vækst).
Operationssår kræver almindeligvis også anden behandling.
Ovenstående er den officielle antibiotikapolitik fra alle kliniske
vejledninger i Danmark, se eksempelvis:

http://www.hvidovrehospital.dk/NR/rdonlyres/79B0E9A9-E912-46B0-94EB-5772BA36BE0A/0/Antibiotikavedhyppigelidelserialmenpraksis.pdf

Nedenstående beskriver det ganske klart:
"Antibiotika frarådes generelt til lokalbehandling i sår pga. risikoen for
at udvikle sensibilitet af vævet og resistens hos sårbakterierne. Der findes
enkelte undtagelser fra denne regel. Sølvsulfadiazin (Flamazine®) bruges ved
brandsår - men også ved kroniske problemsår. Gentamicinholdige
kollagensvampe (Gentacoll®) har vist effekt ved vanskelige, inficerede
bløddelssår (36, 37) og ved knogleinfektion (38). Anvendes også i diabetiske
fodsår, men endnu uden god evidens. Disse produkter anvendes kun kortvarigt
dvs. maksimalt 1-2 uger."
Dette er sakset fra Institut for Rationel Farmakoterapis vejledning for
behandling af problemsår:
http://www.irf.dk/dk/publikationer/rationel_farmakoterapi/maanedsblad/2006/farmakologisk_behandling_af_kroniske_problemsaar.htm

Fra : Holst

Dato : 10-08-08 14:54

Nana Sørensen wrote:

> [...]
> op i det. Intimsæbe som Vivag er godt til det. Det renser uden at forstyrre

Jeg var for nylig til lægen med en spejder, der et par dage før havde
stødt en tå, og lægen blev enig med sig selv om, at neglen vist var
borte. Sæbevand blev ordineret, og lægen sagde, at en almindelig
håndsæbe er ganske udmærket til sådant. Ingen grund til at købe særlige
specialsæber til det, mente hun.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 11-08-08 14:01

> [...]
> Sæbevand blev ordineret, og lægen sagde, at en almindelig håndsæbe er
> ganske udmærket til sådant. Ingen grund til at købe særlige specialsæber

Det er ikke en specialsæbe, det er en intimsæbe. Den er mild mod huden,
udtørrer ikke og generer generelt ikke. Den indeholder heller ikke parfume
eller andet lort. Du skal ikke bilde mig ind at en parfumebombesæbe fra Aldi
ikke irriterer huden.

Fra : Holst

Dato : 11-08-08 14:13

Nana Sørensen wrote:

> [...]
> eller andet lort. Du skal ikke bilde mig ind at en parfumebombesæbe fra Aldi

Jeg vil ikke bilde dig noget ind. Jeg refererer blot, hvad lægen
fortalte mig for halvanden uge siden. Hun anbefalede sådan en
almindelige flydende håndsæbe fra det lokale supermarked. Jeg spurgte
så, om det skulle være sådan noget Minirisk-noget, hvortil hun sagde, at
det slet ikke var nødvendigt. Ganske almindelig sæbe var fint nok.

Er du læge?

Fra : Nana Sørensen

Dato : 11-08-08 19:14

> [...]
> sådan noget Minirisk-noget, hvortil hun sagde, at det slet ikke var
> nødvendigt. Ganske almindelig sæbe var fint nok.

Jeg er ikke læge, men har i kraft af atjeg har arbejdet som piercer en del
viden om sår og hvordan det er hensigtsmæssigt at behandle dem.
Jeg ville bare personligt aldrig fylde noget med skadelige stoffer i et sår,
uanset hvad lægen siger. Parfume er i min verden ikke noget jeg behøver at
blive påtvunget.