El-motor og Fuel.cell
Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 21-08-08 09:33

Er jeg den eneste der bliver begejstret over tanken om en elektrisk
speedbåd (el-motor) og nogle brændselsceller, der konverterer træsprit
til el, direkte, rent og støjfrit?

Men jeg har regnet lidt på det. Det bliver sq ikke imorgen..

Palby marine har fx en fuel-celle der kan genere 100a i 3 døgn på 5
liter methanol. Fuelcellen koster vist omtrent 5000 euro - og de 5
liter methanol står til 650 kroner!! Lidt matemaitk siger også at de
85 heste jeg har på min speedbåd udvikler cirka 63.000 watt, så der
skulle en små 100 celler til for at kunne sejle fuld kraft.

Men hvor lyder det dog fedt at sejle tyst og lugtfrit ude på vandet
med 24 knob - på træsprit! Det er vel for katten en naturligt
selvfornyende ressource.

(er der nogen der ved hvorfor !"!#%&(! træsprit skal koste 120+ kroner
literen? Er det en giftskat eller hvad katten foregår der?)

Drømmerhilsen fra Kilgasto

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-08-08 18:39

Spørgsmålet er jo om man kan sejle 24 knob, hvis man har dat 24 celler ned i
bunden af båden ?

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 22-08-08 02:56

Jojoda, de vejer dog kun 7 kilo stykket. Det er ikke dér skoen
nødvendigvis trykker.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-08-08 19:57

Nå.. det var godt nok ikke meget. Selvom de 5 liter ethanol jo også vejer,
så er det jo stadig ikke ret meget mere end den alm motor vejer (360 kg)

Kan man få dem mindre/billigere. Jeg kan sagtens klare mig med 10 amp. Men
synes også den 100amp version du nævner er lidt dyr ....

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 25-08-08 08:54

De fås faktisk billigere:

http://www.neergaard.com/webshop/pages/produktvisning.asp?itemGuid=357251&itemGroupGuid=0