NMT ...
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-08-08 21:44

Man skal også huske at sige når det går godt. Ikke kun brokke sig....

Jeg loggede min D10'er på da jeg sejlede hjemmefra kl 18. Og den har kun
mistet forbindelsen 1 gang. Ellers har den været connected hele vejen. Lige
pt siger tælleren 1t20m....

Og jeg har IKKE den eksterne antenne på. Ved godt jeg ikke har været langt
fra land, men alligevel ... jeg synes det er OK i dag ....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 20-08-08 01:52

On 19 Aug., 22:44, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Og jeg har IKKE den eksterne antenne på. Ved godt jeg ikke har været langt
> fra land, men alligevel ... jeg synes det er OK i dag ....

Hej Bjarke

Jeg har mailet lidt med NMT folkene da jeg (brokkede) mig over en
dårlig dækning til Møn, de har meddelt at de har foretaget en del
opgraderinger og det skulle give større stabilitet og bedre dækning,så
det du oplever er nok en del af dette, jeg har selv været logget på i
næsten 2 døgn uden udfald. Det var her i weekenden.

Så ja..... brok er ikke altid berettiget

mvh.
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-08 08:58

Velkommen til Svanemøllehavnen, Bjarke ...

Nu har jeg den sidste uges tid et par gange sejlet turen fra Helsingør -
Vedbæk - øst om Ven og "hjem" med D10 modem'et og med den lille
magnetantenne stående fastgjort på kahytstaget over nedgangslugen og der
har været konstant internetforbindelse - f.eks. til GpsGate - der sender
og optegner bådens track i GpsGate-databasen.

Men - specielt upload-hastighederne er håbløse ... 20 - 40 kbs.
Download var bedre 250 - 500 kbs, og ind imellem meget langsom.
Jeg fik mange time-outs i forsøg på at læse nyheder og uploade billeder.
Alm. mail og enkle hjemmesider går pænt igennem.
Det er ikke muligt at sende en mail med to-tre billeder, med mindre de
er voldsomt komprimerede ...

Min konklusion:

Det fungerer, men betegnelsen "bredbånd" er måske lige lovligt
optimistisk?
Og jeg har hele tiden været tæt på kysten, så modemets rækkevidde har
jeg ingen anelse om ... endnu ...
Men der skal nok en dedikeret antenne i masten for at få en stabil og
hurtig forbindelse ... eller routeren, som andre har gode erfaringer med

Så i løbet af vinteren må jeg finde ud af, hvordan "antenneskoven" skal
placeres, så internet og TV kan modtages i høj kvalitet ... og hvilke
fabrikater, der vil være de bedst egnede. VHF-antennen skal ikke flyttes
og min tillid til "Easy DVB-T" splitterens fremtid er overordentlig
begrænset ...

Så jeg har brug for råd vedr. en velegnet "internet-antenne" og en
velegnet TV-antenne, der kan modtage digitalt TV ... (ikke en
UFO-model) - eller er det noget vrøvl? Klares TV-signalet af en digital
tuner? (jeg har jo en TR121 fra Triax ... ...). Kan det klares med
én antenne - udover VHF'en?

(Det er lidt ubehageligt at skulle afsløre sin uvidenhed på området i
dette forum ... "Hellere spørge dumt end ikke at spørge" sagde min salig
moder ... hvortil min salig fader replicerede: "Der findes ikke dumme
spørgsmål, kun dumsmarte svar!" ... Jeg håber de havde ret ...).

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Klaus H

Dato : 20-08-08 16:50

cut> velegnet TV-antenne, der kan modtage digitalt TV ... (ikke en
> UFO-model) - eller er det noget vrøvl? Klares TV-signalet af en digital
> tuner? (jeg har jo en TR121 fra Triax ... ...). Kan det klares med
> én antenne - udover VHF'en?
cut

Triax laver en digital tv antenne til at sætte på en flagstang. Kan måske bruges?

Klaus H

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-08 17:29

Tjoohh ... Den er i hvertfald meget flot rød!
Om den egner sig til montering i en sejlbådsrig er vel tvivlsomt.
Men det er da en kreativ idé ...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-08-08 20:58

Tak, men nu kan du rigtigt sige velkommen, for nu er jeg i din hjemmehavn.
Klar til watski2star fredag/lørdag.

Enig. Det er ikke bredbånd. Det er langdistance forbindelse med en lige
præcis tilstrækkelig båndbredde.

Jeg har en del jeg skal forberede til i morgen, men i morgen aften har jeg
bedre tid og checker lige hvad nargus'en kan trække ind af kanaler her i
Helsingør.

Min 450MHz antenne kommer i masten til vinter. D10'eren bliver uskiftet, når
prisen er OK. Når vi når september siger jeg abonnementet op, så ikke jeg
skal betale hele vinteren, hvor jeg ikke bruger det.

Bjarke
--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-08-08 21:50

Nu hørte jeg lige om flykatastrofen i radion og ville gerne se nyhederne. Så
jeg prøvede alligevel. Min Nargus og min Hauppage TV stick fandt 41 kanaler
her i Helsingør Nordhavn (muligvis nogle dubletter). Det er vel OK.

MEN... jeg vil godt indrømme at TV2 nyhederne hakkede lidt. Kørte fint i 2
sek og så kom der en hak, kørte fint igen og lidt senere en "freeze på et
par sekunder. Og sådan fortsatte det. Så det er brugbart, men ikke super
godt.

Er der et radiohul heroppe ?? bemærkede også på min bådradio, at der var
lidt knas på 100FM ....

Bjarke

Fra : JN

Dato : 21-08-08 05:00

On 20 Aug., 22:50, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> godt.
>
> Er der et radiohul heroppe ?? bemærkede også på min bådradio, at der var

Hej der,

som tidligere nævnt er der absolut ingen problemer i Sverige.

Ligger p.t. i Oscarshamn og den sidste hastighedstest viser:

http://www.speedtest.net/result/311835760.png

Kort og godt, så KAN systemet altså køre pæænt stærkt

(og hastigheden her er ikke speciel - sådan har det været stort set
overalt her på østkysten)

Vi burde måske sparke til den danske udbyder og spørge hvorfor der er
den enorme forskel ?

venlig hilsen

JN

Fra : blueocean

Dato : 21-08-08 07:14

On 20 Aug., 21:58, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message

Hej

Vil du have dit modem tændt under hele racet, det ville være kanon
hvis det var.
Men det kræver vel nok en udvendig antenne.

Gert
Sy-Grog.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-08-08 18:38

Det vil jeg jeg i hvert fald prøve. Så må vi se hvor langt den rækker. Jeg
har en ekstern antenne, men den er kun 1 meter over vandet.

I behøver ikke at være specielt hurtige for at følge mig. Er blandt de 10
langsomste både. Starter på 15:30 starten fredag og er retur i helsingør
lørdag efetrmiddag. Om alt går vel ...

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

snip

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 20:08

Ja, det bliver spændende at se, hvor langt modem'et rækker ud i
Kattegat.

Var lige et lille smut forbi Escape, men ingen hjemme og da der kom en
byge trak jeg følehornene til mig igen ...

Det ser desværre ikke ud til at der kommer ret meget vind imellem
Helsingør og Anholt ... såååhhhmåske sent lørdag eftermiddag ...

Der var allerede kommet en del af de store både ... En stor varebil var
ved at læsse adskillige store sejlposer ombord i Tarok, som sejles af
far og søn ...

Med et lystal på 1,15 skal man nok ikke vente at se Escape i spidsen af
løbet, men med nye sejl og en vågen skipper er der jo altid en chance
.... ... Go' vind!

Rigtig god tur, Bjarke!

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 21-08-08 21:04

> Med et lystal på 1,15 skal man nok ikke vente at se Escape i spidsen af
> løbet, men med nye sejl og en vågen skipper er der jo altid en chance ...
> ... Go' vind!

Man kan vel vinde på handikap og et Lys 1.15 er da ikke så dårligt af en
"turdamper"

Vi skal sejle Store Bælts Cup på lørdag (Agersø rundt fra Korsør) med Safir
10m "Fru Nielsen"
Og specielt gælder vi os til at se den gamle IOR-racer "A Lot" på vandet
Det er en skam at man ikke må sætte mere end et flyvsejl under DH-reglen,
det ville ellers klæ den.

Mvh
Leon
---

Fra : Per Kaaber

Dato : 21-08-08 21:23

Følgende er skrevet af Leon Hulstrøm:

> [...]
> Det er en skam at man ikke må sætte mere end et flyvsejl under DH-reglen, det

Når du ser en stor skygge dække over safiren er det A Lot's
starcutspiler der skygger for solen :oÞ
De lover 8s/m fra nord, så det bliver spilerstart uanset hvilken vej vi
skal rundt, med mindre de lægger en chikanebane i starten.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 21-08-08 22:12

> Når du ser en stor skygge dække over safiren er det A Lot's starcutspiler
> der skygger for solen :oÞ

En skam du skal starte først *gggg*

> De lover 8s/m fra nord, så det bliver spilerstart uanset hvilken vej vi
> skal rundt, med mindre de lægger en chikanebane i starten.

Ja, det tegner godt, bare det så holder lidt tørvejr, ikke at det betyder
noget for os der sejler "ubåd", men for familie-sejlernes skyld.

Du har nok ret, det bliver et meget langt slør-ben... det er lidt skidt når
man er i løb med X-95 og 2 Banner 28RC, men så må vi fange dem på krydset
hjem (hvis de når os) og bådhåndtering på chikanebanen.
Det nye mastetrim har givet 0,3kn på krydset med den gamle rulle-klud, jeg
er spændt om det giver mere med den gode fok.
Skipper er helt tændt, båden er bare tømt... han har sågar tømt kølsvinet,
den lille bandit.

Måske man kan få overrakt en forfriskning når man ryger forbi "A lot"

-L

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-08-08 22:26

X-95 er ikke særlig hurtig ....Betydelig langsommerede end andre X'er i
samme størrelse.

Tømme kølsvinet ? Det er da uansvarligt .... Hvad hvis i ryger i en vindhul,
solen varmer og ganen bliver tør ? man kan da ikke holde mandskabet
motiveret, hvis man tørster dem i sådan en situation ....

Bjarke

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-08-08 16:05

> X-95 er ikke særlig hurtig ....Betydelig langsommerede end andre X'er i
> samme størrelse.

Flyvepap og op med spileren i 8-14ms som de lover, så er de lettet.
Der løber vi max 11kn for vi kan jo kun surfe.

> Tømme kølsvinet ? Det er da uansvarligt .... Hvad hvis i ryger i en
> vindhul, solen varmer og ganen bliver tør ? man kan da ikke holde
> mandskabet motiveret, hvis man tørster dem i sådan en situation ....

Nej, jeg ved heller ikke lige hvad der gik galt... besætningen har meddelt
sin utilfredshed og truet med at ikke engang bom-presenningen kommer af hvis
båden er tør-lagt.

Båden så også mistænkelig ren ud efter sommer-turen, så mon ikke at der bare
er sket en fejl under hans rengørings-vanvid.

-Leon

Fra : Per Kaaber

Dato : 22-08-08 14:56

Følgende er skrevet af Leon Hulstrøm:

> En skam du skal starte først *gggg*

Det skal jeg heller ik'. I måler ca 652sec/mil, hvor jeg måler
623,7sec/mil og dermed skulle jeg være hurtigere og starte senere 8-o

> [...]
> man er i løb med X-95 og 2 Banner 28RC, men så må vi fange dem på krydset
> hjem (hvis de når os) og bådhåndtering på chikanebanen.

I er i løb med både over 30'.

> Det nye mastetrim har givet 0,3kn på krydset med den gamle rulle-klud, jeg er
> spændt om det giver mere med den gode fok.

Ja. han har rigtigt været på spiontogt til safirstævnet i Troense

> Skipper er helt tændt, båden er bare tømt... han har sågar tømt kølsvinet,
> den lille bandit.

D.v.s., at i ikke har noget humle ombord :( stakler. På A Lot' en skal
vi rigtig smovse :oÞ

> Måske man kan få overrakt en forfriskning når man ryger forbi "A lot"

Når vi ryger forbi, bliver det.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-08-08 15:55

> Det skal jeg heller ik'. I måler ca 652sec/mil, hvor jeg måler
> 623,7sec/mil og dermed skulle jeg være hurtigere og starte senere 8-o

Jeg kan jo ikke dit mål i hoved endnu.. det er jo også kun en uge gammelt
(modsat skipperen *gggg*)

hmmm hvor blev du af i Onsdags *drille drille*

> I er i løb med både over 30'.

Nu fik jeg kun kikket på Storebæltscup.dk, jeg ser nok ikke lokal listen før
til skipper møde i morgen.

> D.v.s., at i ikke har noget humle ombord :( stakler. På A Lot' en skal vi
> rigtig smovse :oÞ

Jeg tror du kender mig godt nok til at jeg får rettet op på "skaden"

-L
---
Puha.. sikken et Safir vejr der lover der bliver vist ikke brug for
spiler for at opnå max fart.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-08-08 21:48

NÅ, der hvor det regnede ? der sad jeg oppe i restaurantet og indtog en af
deres herlige snitzler .... Ærgerligt .... Måske senere ....

Ja, nu hvor de har nedgraderet vinden fra 5-8 til 0-5, så kommer det der med
lørdage eftermiddag til at knibe..... Til gengæld får vi en del læns, da
vinden drejer til læns halvejen oppe og er læns meget af vejen hjem. Så max
spileren skal nok bruges en del. - måske kan vi hente det vi taber på de
første par timer ....

Ja, der er mange store både. Jeg føler mig ret lille. Jeg og gasten joker
lidt med at vi er for watski2star hvad en Junker 22 er for Fyn Cup ... Men
efter nærmere eftertanke er diff'en nok mere end 11 fod ....

Der er dog mindst en der er langsommere end mig. Der er en med lystal 1,10

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-08-08 22:01

Ahhh nu checkede jeg jo lige. Der er 4 andre både med samme eller
langsommere mål end mit.

Tak venner.... Nu fik jeg aktiveret adrenalin nok til at beslutte mig til en
plads, der er bedre end 95ende pladsen ...<smile>

Nej.. jeg må bare håbe på at de andre har problemer med at sejle deres mål
hjem. Jeg stiller med vilje op i crusing klassen, da jeg ved, at jeg ikke
kan sejle mit DH mål hjem ....

Det er første gang jeg er med på sejladsen, så vi skal bare sejle så vi
synes vi har gjort det godt...... Og så skal vi nå festen på midtermolen
lørdag aften ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 23:25

Lige omkring midnat imellem fredag og lørdag, er der stadig liv i
forbindelsen fra Bjarke og Escape.

GpsGate-serveren giver følgende information om Escape kl. 00:02.43:

Pos: 56.41815 N og 12.12890 E - SOG: 6,3 km/t (3,4 knob) kurs 300 og
altitude: -1,8 m ...

(Den sidste observation er forhåbenlig ca. 3 m uder det korrekte tal ...
...).

Det er ca. 28 NM fra startlinien i lige linie og ca. 18 NM NNW for
Sjællands nordligste punkt (lige omkring Gilleleje), men jeg ved ikke
hvor de nærmeste NMT-master står ...

Så foreløbigt er der vel dokumenteret en rækkevidde på omkring 20 sømil
med det lille D10 modem og en magnet-antenne i ca. 1 meters højde o.h.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-08-08 09:46

Jeg tror egentligt den kunne have holdt længere. Det var desværre mig selv
der lukkede den, og så kunne jeg ikke starte den igen. Det er som om logon
proceduren er den mest kritiske, så man kan logge på i god forbindelse og så
sejle derud, hvor man ellers ikke kan logge på.

Jeg vil dog sige, at det kørte yderst langsom derude. Prøvede at sende et
billede hjem jeg tog oppe ved kullen, og det var ikke muligt. outlook timede
ud, da den havde tygget på den i en halv times tid ....

men jeg er tændt.... Antennen kommer i masten til foråret.... Næste år skal
jeg holde forbindelsen helt til anholt.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 14:46

Ja, upload er virkelig systemets nuværende svaghed -
i hvert fald når man bruger det danske net ...

Men generelt lever systemet ikke op til de annoncerede hastigheder.
Derimod synes jeg dækningen har været tilfredsstillende.

Men meget tyder på, at routeren er væsentlig hurtigere ...

Har du besluttet, hvilken antenne, du vil montere i mastetoppen?

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-08-08 20:13

Ja. Jeg har købt den. Det er den jeg har kører på, bare med antennen stukket
ind under gardinerne om læ.

Det er: http://butik.ice.net/Privat/Tillbehor.aspx

Jeg visten den til en prof.radioamatør (modsigelse ... en der sælger
radioamatør udstyr...). Han sagde det var et lidt billigt mærke og en procom
sikkert havde større forstærkning. Men den koster også det dobbelte.

Var lige over at se om du var i båden inden jeg sejlede hjem, men der var
lukket og slukket. Kan du ikke få en plads der er lang nok til din båd ? Så
du slipper for at sætte spring...

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 23:45

OK, jeg ved ikke hvorfor jeg troede, du havde fundet et andet
antenne-fabrikat ... ?

Jeg venter nok til foråret med at gå videre med "antenne-overvejelserne"
Jeg vil jo gerne have en samlet løsning med Internet og TV i tillæg til
min nuværende VHF-antenne ...
Så jeg håber der i "vinterens løb" vil udkrystallisere sig en "optimal
løsning" ...

En skam, jeg ikke var "hjemme" på Gimle da du kiggede forbi, men min
kone og jeg har været til rund fødselsdag på Lolland lørdg/søndag og
syntes ikke vejret indbød til en sejltur til og fra Kragenæs i
forbindelse med week endens fest i Horslunde ...

Jo bestemt, jeg ville morderlig gerne have en "længere" plads til båden.
Skiftede fra vores Ballad til den nuværende, som er lidt bredere og
længere, men man har desværre ikke kunnet anvise mig en plads med større
afstand imellem mole og pæle end den nuværende, hvilket langt fra er
optimalt ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
afsendt hjemmefra ...

Fra : Kondrup

Dato : 21-08-08 10:46

En kollega fortalte idag, at han i sin sommerstuga langt ude på landet
i NØ Skåne havde Skypet via NMT - med fin, fin kvalitet.
Så det er tyder også på, at det er NMT i Danmark og ikke systemet, der
er svagt.
Hilsen
Jens

Fra : blueocean

Dato : 22-08-08 01:39

On 21 Aug., 23:26, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> solen varmer og ganen bliver tør ? man kan da ikke holde mandskabet
> motiveret, hvis man tørster dem i sådan en situation ....

Ja... lad være med , få det fyldt op igen..... God tur.... Har måske
fået blod på tanden til at være med næste år... Nu må se om mit sejler
gen til det er intakt til den tid.. Jeg har aldrig været til Race af
nogen art.....

////////
@--@
--------ooo----ooo

Gert
Sy-Grog

Fra : blueocean

Dato : 23-08-08 02:50

On 23 Aug., 00:25, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

det lyder da ik så ringe........................

Gert

Fra : oz3bto

Dato : 24-08-08 19:50

> [...]
>
> Og jeg har IKKE den eksterne antenne på. Ved godt jeg ikke har været langt
> fra land, men alligevel ... jeg synes det er OK i dag ....

I området 450-470 mhz hvor NMT nettet ligger betyder placeringen af antennen
ALT .. jo højere og mere frit den sidder jo mere signal

Uden extern antenne vil i ikke komme meget mere en max 10km fra en mast så
er der ikke noget signal overhovedet men med antennen siddende frit i f.x
masten 3-4 dobler man længden man kan række

Ca samme som VHF

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-08-08 20:25

Hmm fordi det er UHF. Det vil sige at der skal være frit sigte ??

Så må man jo kunne beregne rækkevidde på samme måde som man beregner kimming
til fyr ??

Hvis NMT siger de rækker 50 km, hvor høj er deres mast så ? Og hvor meget
længere rækkevidde opnår jeg så ved at sættre antennen op i min 16 meter
mast ?

(håber der er en der har en kimmingtabel. Jeg sidder ude i båden i Køge bugt
og ejendommeligt nok, så er det ikke her min tabel ligger ....)

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 23:15

Som jeg husker det er formlen for den samlede kimingafstand - K - målt i
sømil nogenlunde sådan:

K = 2 * (kvrod h1 + kvrod h2),

hvor h1 er din antenne-højde - målt i meter- fra vandoverfladen til
antenneplaceringen på båden (eller aftstanden fra vandoverfladen til
øjenhøjde, som vi er vant til) og h2 er højden målt i meter fra
vandoverfladen og til en antennetop i land (eller et fyr, som vi er vant
til) ...

Eksempel: h1 = 1, som du har det nu, en meter ... og h2 (antennehøjden,
blot som eksempel) = 49 m giver:

K = 2 * (1 + 7) = 16 med dimensionen sømil ...

I den aktuelle situation var der forbindelse ca. 18 sømil fra land og
såfremt det er rigtigt, at der skal være "frit syn", må masten i land
således nok være noget højere? ... Men jeg har ingen anelse om, hvilken
NMT-antenne, vi taler om i dette tilfælde ... Nogen i gruppen, der har
forstand på det?

Hvis f.eks. din antenne i stedet bliver anbragt i mastetoppen og øges
højden derved fra 1 til f.eks. 16 meter, fås følgende:

K = 2 * (4 + 7) = 22 med dimensionen sømil,

hvilket svarer til en forøgelse på lige knap 40% i dette eksempel. Det
lyder ikke af så meget, så måske der er andre effekter, der skal tages
med i "regnestykket" ...?

Er der nogen i gruppe, der vil bekræfte eller korrigere mine primitive
beregninger ...?
for umiddelbart forstår jeg ikke, at man ikke skulle få mere ud af at
sætte en antenne i masten ...

Antennemastens kimingafstand er jo konstant i dette eksempel = 14 sømil,
mens "bådens VHF-kimingafstand" øges fra 2 til 8 sømil, hvilket er
faktor 4 ... men det er jo den mindste del af formlen ...

Fra : oz3bto

Dato : 25-08-08 14:59

> [...]
bugt
> og ejendommeligt nok, så er det ikke her min tabel ligger ....)

Altså hvis der er fri sigt så er der signal om der i teorien så er 500km
mellem masterne... UHF opføre sig næsten som VHF rækker bare ikke helt så
langt rundt om krumningen

Men man kan jo gøre mange ting for bedere signal bla antennerne
Hvis man ligger i havn e.l. hvor båden ligger i samme retning hele tiden
så kan en retningsbestemt antenne forbedere signale ret voldsomt enda
Ved dog ikek om sådanne antenner findes til det der NMT sjov og man må
desværre ikke selv lave såen en antenne når det er uden for radioamatør
båndene.. Kræver også radioamatør licens

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 22:10

Jo, men fri sigt er jo betinget af at jorden er flad. Og det er den jo som
bekendt ikke (længere). Hvis Flemmings formler holder stik, så kan jeg
stadig ikke holde forbindelsen tur-retur til Anholt selvom jeg får den i
masten.

Bjarke

Fra : Specks6812

Dato : 25-08-08 01:21

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> said in

> [...]
>
> Og jeg har IKKE den eksterne antenne på. Ved godt jeg ikke har været
> langt fra land, men alligevel ... jeg synes det er OK i dag ....

Jeg må lige berette om at mobilt bredbånd til 199,- om måneden i år har
ydet vores sejltur glimrende dækning.

Det er som oftest 3G nettet i havnene. Små havne kan man risikere kun er
dækket af GPRS.
Ingen havne vi har besøgt var uden dækning.

Uden for havnene har vi i snævre farvande været dækket med 3G og på åbent
vand som Østersøen og Kattegat været dækket med GPRS.

3G har ydet op til 3,6 Mb/s og GPRS opleves som det gamle telefonmodem på
56 Kb/s...........eller var det 64Kb/s.

Modemet har ikke haft nødvendigheden af at skulle tages fra "kælderen" og
op på dækket.
Ikke een eneste gang har det ikke gjort som ønsket.

Endvidere har vi oplevet at den Svenske Øresundskyst var dækket af dansk
net så man undgik roaming.

Jeg kan forstille mig at hvis man ønsker dækning på den den nordligere
vestsvenske skærgård, i Sørlandet, ved den østsvenske kyst eller i Finske
eller Botniske bugt, så dur det ikke med dansk 3G eller dansk GPRS
dækning.

Men det er ikke hver eneste år vi kommer på de kanter.

Afslutningsvis må jeg lige sige at jeg intet kender til 3's eller
Sonofons dækning.
Vi har Telmore som benytter sig af TDC nettet.

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 22:15

Helt enig. Hvis ens behov er at være i forbindelse i havnene, så er NMT ikke
sagen. NMT giver forbindelsen ude på vandet. Jeg kan dog godt leve med NMT i
de få havne der ikke allerede har wifi net.

At dømme på min 3G baserede telefon (også TDC), så skal man ikke ret langt
fra land før den switcher til GPRS. Vi har endda et par felter i Køgebugt,
hvor ikke engang GPRS kommer igennem.

PÅ vejen til anholt holdt min telefon op med at virke nogenlunde samtidig
som NMT forbindelsen. Så får jeg antennen i masten, så kan jeg sende e-mails
længere end jeg kan sende SMS'er ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige