Det modsatte af en 49'er
Fra : Lars Hansen

Dato : 19-08-08 19:50

Stor respekt til de hurtige, de dygtige og alle de sports- og
præstationskyndige.

Og nu til noget hele andet

Hvis man nu helt teoretisk forestiller sig en halvgammel stodder i
halvtredserne og 2 meter/+100-kiloklassen, der en gang imellem gerne vil
lade motorbåden ligge og tage på en stille aftentur i fredelige omgivelser
og ditto vejr med det ene formål at nyde naturen.

Sikkerhed og let betjening i højsædet og så skal jollen kunne trailes og
sættes i vandet af én mand.
Har derimod hverken krav til eller ønsker om fart/trim eller tekniske og
taktiske udviklingsmuligheder.

Forestiller mig noget i retning af en bedaget Laser, men holder dét, min
vægt taget i betragtning?
Og findes der et brugbart alternativ, hvis letvægts-hustruen skulle have
lyst at sejle med?

Forslag og råd i begynder-øjenhøjde modtages med ekstra stor tak.

VH,
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 20:13

Min svigerfar købte for længe siden en Wayfarer-jolle.

Den havde familien - primært morfar og børnebørn meget stor glæde af.

Sikker. Stabil. Ikke en racer. Men alligevel masser af sejlerglæde ...
Slæbestedet må dog ikke være for stejlt, hvis én person skal hale den
op.
se f.eks. http://www.wayfarer.dk/

I mine yngre dage havde jeg selv en piratjolle ... Men det er længe
siden.
Det er en relativt tung jolle. Stabil. Let at sejle. Men masser af
trimmuligheder, hvis man selv vil ... Den kan sejles af én person, men
to kan også have glæde af en sejltur i piraten ...

Du kan jo tage til Rantzausminde 20.-21. september ...
Se http://www.dpk.dk/

Umiddelbart ville jeg nok ikke anbefale en laser til en person i 200+
pund klassen ... ... og slet ikke, hvis "fruen" skal være med ...
Se f.eks. http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=67

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Torben Bach

Dato : 19-08-08 20:42

Flemming Torp wrote:
> Min svigerfar købte for længe siden en Wayfarer-jolle.

Klip

> Umiddelbart ville jeg nok ikke anbefale en laser til en person i 200+
> pund klassen ... ... og slet ikke, hvis "fruen" skal være med ...

klip

*Undskyld* på forhånd, men jeg fik lige nogle billeder for mit indre øje og
kom i tanke om disse her:
http://www.nk-s.dk/default.asp?id=158&mnu=158

Mvh
Torben

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-08 13:59

> *Undskyld* på forhånd, men jeg fik lige nogle billeder for mit indre øje
> og
> kom i tanke om disse her:
> http://www.nk-s.dk/default.asp?id=158&mnu=158

Kære Torben.
Af hjertet tak - du har udpeget den HELT rigtige løsning for mig DD
Og så kan jeg i øvrigt se fruen for mig, siddende ved årerne i et ivrigt
forsøg på at nå ned til vandet.

>GRIN<

Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-08 13:55

Tak for kommentarer og tips, og Rantausminde er jo ikke langt væk for mig

> Umiddelbart ville jeg nok ikke anbefale en laser til en person i 200+ pund
> klassen ...

Akkenej, og selv en skrap slankekur vil næppe bringe mig under 1/10 ton.
Har også kigget på Wikipedias beskrivelse af Laser'en mht. hensigtsmæssig,
men jeg kunne/KAN slet ikke bedømme, i hvor høj grad, det er et spørgsmål om
plads eller sejlegenskaber - ud over at det formentlig må sætte hastigheden
ned, hvilket ikke bekymrer mig voldsomt.

VH,
Lars