Gearkasse ekspert? Omvendt roterende skrue
Fra : claus b.p.

Dato : 16-08-08 23:46

Hej.

Fik endelig efter mange ugers leveringstid mine nye skruer til Moonrakeren.
Og så viser det sig at de roterer den forkerte vej!!! (Selvfølgelig er de
bestilt rigtigt) Spørgsmålet er nu om man kan køre en Borg-Warner 1:1
gearkasse i revers i stedet, uden at risikere forkert slid, køling, smøring
eller krafttab?
Jeg går ud fra at der kobles et ekstra tandhjul ind når man reverserer.
Nogen der ved noget om sådanne gearkasser?

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 08:35

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg går ud fra at der kobles et ekstra tandhjul ind når man reverserer.
> Nogen der ved noget om sådanne gearkasser?

Hej Claus.

Jeg vil ikke kalde mig ekspert, men har haft skilt og skiftet lejer på 2
forskellige gearkasser til indenbordsmotorer.
Hvis jeg husker rigtigt, er der 2 store koniske lejer som bliver "presset
sammen" når gearkassen arbejder rigtigt.
Hvis det er samme princip i din gearkasse, vil lejerne blive trukket fra
hinanden.

- Jeg tror det er en af grundene til man i sejlbåde skal lade motoren stå i
frigear eller i bakgear (så der er rigtig tryk på lejet).
Man skal følge fabrikantens anbefaling med om den skal stå i bak/frigear.
Det er vist ikke alle gearkasser der bliver smurt tilstrækkeligt, hvis den
bliver trukket rundt af skruen. Disse typer skal som regel "låses" i
bakgear.

Med velig hilsen.
Jeppe

Fra : claus b.p.

Dato : 17-08-08 13:11

"Jeppe" <kiri_snabelA_metrika.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er vist ikke alle gearkasser der bliver smurt tilstrækkeligt, hvis den
> bliver trukket rundt af skruen. Disse typer skal som regel "låses" i

Tak for kommentaren Jeppe. Jeg har nu sejlet mange timer på 1 motor og med
den anden gearkasse i frigear, tilsyneladende uden problemer. Til gengæld er
jeg opmærksom på at hvis motoren roterer den modsatte vej er det ikke muligt
at bruge samme gearkasse, pga. oliepumpe mm. Det aktuelle setup ville
indebære at jeg sejler i revers gear når jeg skal fremad, det vil virke,
men gearkassen er jo formentlig ikke konstrueret til langtidsdrift i
bakgear, eller er det mon ligemeget? Kan sagtens forestille mig det som en
nødløsning, men hvis det skal være permanent og holde i mange år?

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-08-08 14:14

> [...]
> i bakgear, eller er det mon ligemeget? Kan sagtens forestille mig det som
> en nødløsning, men hvis det skal være permanent og holde i mange år?

Jeg er ikke ekspert men...

Er det hydrauliske BW gearkasser?

Hvis så skal de bare tages af, afmonterer motorflangen og pumpehuset drejes
180gr om gear akslen, sådan var de i hvert fald på min BW 1:1½, så kører den
den anden vej.

Mvh
Leon

Fra : michael.grauengaard@~

Dato : 18-08-08 12:42

On 17 Aug., 00:45, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Hej.
>
> Fik endelig efter mange ugers leveringstid mine nye skruer til Moonrakeren.
> Og så viser det sig at de roterer den forkerte vej!!!
. Claus

Hej Claus

Det ville være en usædvanlig dobbelt installation hvis ikke skruerne
roterer hver sin vej. Jeg tror at dit problem skal løses ved at bytte
om på styrbords og bagbords skrue.

Venlig hilsen Michael

Fra : claus b.p.

Dato : 18-08-08 23:09

michael.grauengaard@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Det ville være en usædvanlig dobbelt installation hvis ikke skruerne
> roterer hver sin vej. Jeg tror at dit problem skal løses ved at bytte

Bare det var så nemt. Begge motorer roterer samme vej, jeg har ikke fundet
noget mogen steder om at Ford Tempest eller 2704ET kan fås med omvendt
rotation, så det skal sikkert være sådan. Den mere almindelige Perkins motor
er jo ganske rigtigt oftest monteret med 2 modsat roterende motorer.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 19-08-08 05:17

> [...]
> rotation, så det skal sikkert være sådan. Den mere almindelige Perkins
> motor er jo ganske rigtigt oftest monteret med 2 modsat roterende motorer.

En Moonraker er jo ikke just en lille båd og på både i den størrelse er det
ikke motorerne der har forskellig omløbsretning. Det er gearkasserne.
Hvis begge skrue-aksler roterer samme vej, må båden da sejle en hel del
side-lens !!

Mvh
Leon

Fra : claus b. p.

Dato : 19-08-08 10:08

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message

> [...]
> det ikke motorerne der har forskellig omløbsretning. Det er gearkasserne.
> Hvis begge skrue-aksler roterer samme vej, må båden da sejle en hel del

Jeg kan selvfølgelig ikke vide om de to venstredrejende skruer har siddet på
oprindelig, tilbage i 197x, men såvel motorer som gearkasser og skruer ser
identiske ud, og har serienumre der ligger tæt på hinanden.

Men det du siger er, at jeg godt kan bytte om på frem og reverse i
gearkasserne, og så benytte skruerne på den måde?
Jeg har fundet flere spørgsmål/svar omkring udskiftning til/fra modsat
roterende motorer på disse gearkasser, hvilket ikke er godt for smøringen
uden ombygning. Her er blot ikke tale om at skifte motorens rotationsretning
ud, det ville vel kræve både anden knastaksel og anden dieselpumpe med mere.

Jeg har sejlet en del sømil i den med den nuværende bestykning, og der er
ingen nævneværdig tendens til at den sejler sidelæns, (med mindre jeg kun
kører på en motor) men den er nu også forsynet med en god dyb køl. Stikker
90 cm.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 19-08-08 19:03

> Jeg kan selvfølgelig ikke vide om de to venstredrejende skruer har siddet
> på oprindelig, tilbage i 197x, men såvel motorer som gearkasser og skruer
> ser identiske ud, og har serienumre der ligger tæt på hinanden.

For at være sikker på rotationsretningen, skal du starte dine motorer og
sætte dem i gear (frem).
Med motorene i tomgang skal du kikke på dine skrueaksler's
rotations-retning, dette er den eneste måde man kan blive 100% sikker på
retningen.
Samtidig med at du er i motorrummet, kikker du på forsiden af motorene. Kik
på hoved remhjulet på krumtappen
Ved at kikke på motorene kan du se om du har en RR motor (reverse rotation).

Nu kan du sammenligne omløbsretning på motor og skrueaksel.
Jeg vil næsten æde min "Hobie" kasket på, at motorene kører samme vej og at
aksler drejer hver sin vej rundt.

Jeg ved godt, at en gang skal være den første, men jeg har aldrig set en båd
med 2 motorer, hvor skrueakslen roterer samme vej.

> [...]
> Jeg har fundet flere spørgsmål/svar omkring udskiftning til/fra modsat
> roterende motorer på disse gearkasser, hvilket ikke er godt for smøringen

Jeg har efter nær syn selv en Borg Warner 1:1 på min vandski båd, dette gear
er hydraulisk med varmevæksler.
Hele gearkassen er den samme selvom man vil have den som RR, det er kun
pumpehuset under motorflangen, der er drejet 180gr.
Og det kan være at bagerste pak-dåse skal være en RR-model, det komme an på
om den har skrå skrabe riller.

Hvis du har en højre + venstre skrue og båden sejler baglens, når du vil
frem, skal du bytte om på dem.
Er det kun den ene der kører forkert, så har du 2 ens skruer, så er du mere
på den, end med på den !!
jeg vil mene at det aldrig bliver noget godt resultat.

>Her er blot ikke tale om at skifte motorens rotationsretning ud, det ville
>vel kræve både anden knastaksel og anden dieselpumpe med mere.

Ja det skal du ikke begynde på.. puha et arbejde.

-Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 19-08-08 21:40

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved godt, at en gang skal være den første, men jeg har aldrig set en
> båd med 2 motorer, hvor skrueakslen roterer samme vej.

Du må gerne komme til Vallensbæk og kigge, for om det er usædvanligt ved jeg
ikke, men det er sådan det er. Båden er på land, og jeg sidder her med de
gamle propeller. Jeg tog en checker på motorernes omløbsretning i weekenden,
og de roterer begge LH. Samme med propellerne. Jeg kan selvfølgelig ikke
vide om det originalt er monteret sådan. Faktum er at jeg sejlede 350SM
sidste år uden at bemærke nogen tendens til at den sejlede skævt.

> Hvis du har en højre + venstre skrue og båden sejler baglens, når du vil
> frem, skal du bytte om på dem.
No offense, men det kan jeg godt regne ud.

Selv om gearkassen er ens i LH og RH udgaven så må der ifølge mine
lommeberegninger være et ekstra energitab på at vende udgangens
omløbsretning i forhold til bare at lade indgangsaklen trække udgangsakslen.
Men det er måske af så minimal betydning at det ikke er værd at spekulere
over. Men er det en holdbar måde? Gearkassen er jo godt nok dimensioneret
til langt højere effekt end jeg kan putte i den. Det er så vidt jeg kan se
ikke så stort et problem at ændre skiftet så gearkassen reverserer når man
trykker gaspinden fremad.

Så jeg skal måske overveje at få byttet den ene af de to propeller, så de
kommer til at køre hver sin vej. Ændrer selvfølgelig ikke på at der vil gå
adskillige uger før jeg kan have en ny propel.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 21-08-08 05:48

> [...]
> kommer til at køre hver sin vej. Ændrer selvfølgelig ikke på at der vil
> gå adskillige uger før jeg kan have en ny propel.

Hvis du er i tvivl om dit gear er af den type, hvor man kan vende retningen,
skal du spørger en fagmand.
Der står ret meget på nettet om BW gear 1:1

Du kan ikke bare sætte gearskiftet så den kører baglæns hele tiden, det kan
de ikke holde til.
Så brænder du koplingspladerne af. Det er pumpen i gearet der skal roteres.
Det kræver selvfølgelig, at det er rette type gear. Det må du undersøge

Men gider du ikke alt bøvlet og var du tilfreds med bådens sejlegenskaber,
så skal skruerne bare byttes.

Mvh
Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 22-08-08 00:47

> [...]
> roteres.
> Det kræver selvfølgelig, at det er rette type gear. Det må du undersøge

Det var den oplysning jeg søgte i starten af tråden.

> Men gider du ikke alt bøvlet og var du tilfreds med bådens sejlegenskaber,
> så skal skruerne bare byttes.
Jeg ved endnu ikke hvordan den vil reagere med nye og mere effektive
propeller, ligesom jeg heller ikke har andet reference/erfaringsgrundlag,
men en ændring af det bestående vil i givet fald kræve udskiftning af
gearkasse, og så er der lagt i ovnen til en større udgift. Bl.a. er jeg ikke
helt sikker på at gearkassen kan bringes ud af motorrummet uden at løfte
motoren ud, hvilket så igen kræver at man saver flightdækket af osv. osv.

Heldigvis har leverandøren lovet mig at jeg kan få propellerne byttet. Så
jeg må nu bare vente nogle uger på nye.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-08-08 16:06

> Det var den oplysning jeg søgte i starten af tråden.

Jamen øøøø det kræver jo et type nummer og årgang.. det står på en plade.

> Heldigvis har leverandøren lovet mig at jeg kan få propellerne byttet. Så
> jeg må nu bare vente nogle uger på nye.

Det ville også være den rette løsning.

-Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 22-08-08 20:35

> Jamen øøøø det kræver jo et type nummer og årgang.. det står på en plade.

Ups, troede jeg havde skrevet det på et eller andet tidspunkt. Det er type
AS11-72C.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-08-08 22:35

> Ups, troede jeg havde skrevet det på et eller andet tidspunkt. Det er type
> AS11-72C.

Velvet Drive AS11-72C (ID NO: 10-18) (hydraulisk med oliekøler)
Årg: midt 1980
C = Clockwise
Input shaft = RH
Output shaft = RH
Prop = RH
Fwd gear = 1:1
Rwd gear = 1.1:1
Org. partno.: 10-05-000-034
Replacement: 10-18-000-001
Olie: 1½L
Vægt 49.4kg (direkte) / 69.4kg (reduktion)
Belastning: Benzin 380hk/4200omdr, Diesel 185hk/2800omdr eller
210hk/3200omdr

Rotation setup: Velvet drive AS11-72C, pump can be rotated to acommandate
engine rotation. NOTE: This does not change rotation of output shaft.

Ja.. det løste jo så mysteriet. Det skal være RH skruer.

Jeg har den hele store part & rebuild bog til 70 & 71 serien, disse data har
jeg fundet i et model skema i denne bog. Så hvis du vil vide mere skal jeg
bruge "ID no" også det står også på pladen, men jeg skal så først finde
samme bog til 72C på nettet.

-Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 22-08-08 23:41

> [...]
> engine rotation. NOTE: This does not change rotation of output shaft.
>
> Ja.. det løste jo så mysteriet. Det skal være RH skruer.

Du forudsætter at motorerne løber højre om. Nu løber begge motorer venstre
om... Der vil så formentlig været flyttet rundt på pumpen, så hele setupet
løber LH. Jeg har lige konstateret at der ser ud til at være stemplet et "R"
på typeskiltet efter "AS11-72C". Ellers står der bare 1:1 og s/n 17318. Der
er ikke yderligere på typeskiltet. (Har lagt billede ud på :
http://moonraker.homepage.dk/bb-gear.jpg )

> [...]
> har jeg fundet i et model skema i denne bog. Så hvis du vil vide mere skal
> jeg bruge "ID no" også det står også på pladen, men jeg skal så først

Det er dejligt med noget kompetent hjælp.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 23-08-08 06:23

> [...]
> "R" på typeskiltet efter "AS11-72C". Ellers står der bare 1:1 og s/n
> 17318. Der er ikke yderligere på typeskiltet. (Har lagt billede ud på :

Hvis der står CR = counter rotation
Så skal alle RH være LH, altså er det et moduret setup. Men da det er
håndstemplet kan der menes, at det kun er pumpen der er vendt (da det er
LH/CCW motorer)

Uanset hvad der står på skiltet, skal du have skruer efter skrueakslens
retning.

-Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 25-08-08 22:42

> [...]
> LH/CCW motorer)
>
> Uanset hvad der står på skiltet, skal du have skruer efter skrueakslens

Jeg takker for bidragene. Jeg var lige indimellem ved at blive bange for at
der var lavet mere fusk end det først for øjet evidente. Det er jo en gammel
båd med et ukendt antal forrige ejere, som ikke alle har desværre haft smag
eller håndelag som man kunne ønske. Men nu må jeg desværre afvente
yderligere adskillige uger før jeg har mulighed for at søsætte igen. Nå, der
er da "heldigvis" nok at tage fat på af andre vedligeholdelsesmæssige
opgaver.

Mvh. Claus