Kanalsejlads i Europa
Fra : Preben Andersen

Dato : 16-08-08 09:33

Jeg er blevet lidt bidt af tanken om at sejle på europas kanaler, når jeg
engang får tid
Hvilken type motorbåd og hvilken motorkraft vil være velegnet til formålet
(2 personer), således at der er god plads ombord. Jeg har ingen erfaring med
motorbåde, så derfor spørgsmålet. Jeg har dog forestillet mig, at det gerne
kunne være en båd med en del år på bagen og med en god dieselmotor. Gode råd
modtages med tak. Evt. litteraturhenvisning vil også være fint.

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 16-08-08 03:57

On 16 Aug., 10:32, "Preben Andersen" <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
> [...]
> kunne være en båd med en del år på bagen og med en god dieselmotor. Gode råd
> modtages med tak. Evt. litteraturhenvisning vil også være fint.

Så vidt jeg har forstået er det forskelligt alt efter om du vil sejle
med eller imod strømmen i de store floder som Rhinen osv.

Jeg har læst langturs beretninger hvor folk er sejlet igennem hele
Europa til Middelhavet med 6HK påhængsmotor. Her er det dog med lidt
eller intet modstrøms sejlads.

En anden beretning jeg hørte på P1 var over til Sortehavet, her blev
vedkommende nødt til at købe en 10HK påhængsmotor nede i Tyskland et
sted fordi han ellers kun kunne sejle omkring 1knob imod strømmen i en
af de større floder.

Så umiddelbart vil jeg tro, at nærmest samtlige både med
indenborsmotor vil være tilstrækkelige, når det kan gøres med 6-10HK
påhængsmotor.

Fra : claus b. p.

Dato : 16-08-08 11:12

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Gode råd modtages med tak. Evt. litteraturhenvisning vil også være fint.

Du skal skal have et kanalbevis, kurset og prøven kan tages på nettet:

http://www.sejlsport.dk/sw4031.asp

Forudsætter at du har duelighedsbevis.

Bådtype mv. er ikke særlig kritisk, størrelsen skal passe til jeres behov,
fx. 30-32 fod, motoriseringen er heller ikke så afgørende, diesel for
økonomiens skyld, 100-200hk. Mindre kan gøre det, men i større floder kan
der være strøm på flere knob, så ikke for lille. Ikke for lille
brændstoftank, der kan være langt mellem bunkersteder. Er der kun 1 motor
kan bovpropel klart anbefales, der vil komme mange slusemanøvrer. Nogen
steder i kraftig strøm. Dybgangen på en motorbåd vil sjældent give anledning
til problemer, en sejlbåd kan derimod ikke altid komme rundt alle steder.
Derimod er højden et problem nogle steder, under broer eller sluser med
porte der hæves op... Fra Meclenburg ud mod Elben måtte jeg afmontere radar,
antenner mm. for at komme under 3,5 m. Men det afhænger selvfølgelig af hvor
man vil hen. De store floder der benyttes af store erhvervsskibe har
kæmpesluser. En udvendig styreplads bliver man glad for. Og god tid. Man kan
ikke altid regne med at komme igennem alle sluser 24 timer i døgnet. Sidste
sluse i Lübeck åbnes fx. på helligdage kun en gang i døgnet! Kielerkanalen
koster penge, men ellers koster det som regel ikke noget at blive sluset, og
der er betjening de fleste steder, mindre kanaler af og til elektrisk
selvbetjening.
Ellers er der åbnet for kæmpe oplevelser. Det er noget andet at bevæge sig
gennem de utallige floder og kanaler med 7 knob, end at køre gennem det
tyske autobahnsystem med130km/t. Du gan google dig til en del
rejsebeskrivelser.

Mvh. Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 16-08-08 11:19

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> gennem de utallige floder og kanaler med 7 knob, end at køre gennem det
> tyske autobahnsystem med130km/t. Du gan google dig til en del

PS: Du kan jo også prøve at leje en kanalbåd et sted, fx. Bretagne eller
Alsace. Der er mange steder man kan sejle uden kanalbevis eller noget som
helst, i fredelige kanaler og smukke omgivelser. Det er dyrt at leje båden,
men der er næsten ingen yderligere omkostninger, hvilket er et særsyn i
ferieindustrien. :-} Og man slipper for forsikringer, bådpladser og
vedligeholdelse.

Mvh. Claus

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-08-08 12:35

> [...]
> båden, men der er næsten ingen yderligere omkostninger, hvilket er et
> særsyn i ferieindustrien. :-} Og man slipper for forsikringer, bådpladser

Hej

Netop dette gjorde vi for 3 år siden.
Vi lejede en MEGET stor "flodbåd" i Frankrig, og vi var 8 voksne og to børn
på henholdsvis 7 og 11 år.
Vi lejede båden igennem www.sun-way.dk og havde simpelthen de lækreste 8
dage man kan forestille sig.
Båden var af ældre dato og stod til udskiftning. Det var en af de sidste
ture den skulle have inden "skrotning". Så båden bar tydeligt præg af at
være en "gammel svinger", men alt fungerede tilfredstillende.
Masser af plads til 10 mennesker både indvendigt og udvendigt.
Nu opdager jeg lige at man stadig kan leje selvsamme båd igennem dem.
http://www.sun-way.dk/default.asp?page_id=264. SG661 var faktisk den vi
lejede, sjovt nok den på billedet. Jeg er overbevist om den i mellemtiden er
skiftet ud!
Vi gav lige godt 20.000 kroner for 8 dage, i dag koster den så 22.000 i
højsæsonen.
Inden afrejse fra udlejningsstedet får man en meget flot gennemgang af
hvordan alting virker om bord, og ikke mindst sejler der en mand med den
første times tid for at sikre sig man har styr på båden. Efter en times tid
hopper han i land og lader dig sejle videre. Hvordan han kommer tilbage aner
jeg ikke, jeg var bare imponeret over den service.
For øvrigt er kanalbevis ikke et krav i Frankrig. (Det var det i hvert
tilfælde ikke for 3 år siden)

På alle Sun-way´s udlejningsstedet snakker de flot engelsk, men forvent ikke
at lokalbefolkningen i de små byer langs kanalen gør det. Vi var i hvert
tilfælde glade for min niece på 11 år der havde haft fransk i to år i
skolen.

En meget vigtig detalje opdagede vi!!!! Husk at fylde ferskvand på båden når
muligheden byder sig. Vi lå med tom vandtank en mandag, og om mandagen er
ALT lukket!!
Det endte med at vi lagde til ved et privat hus og spurgte om vi måtte købe
lidt ferskvand af dem. De fyldte vores tank helt op og ville absolut ikke
have penge for det. Vi gav dem så et par euro, men de var ikke meget for at
tage imod.........

Det var en kæmpeoplevelse at sejle rundt på den måde i 8 dage selvom det var
sammen med hele den pukkelryggede..
Vi sejlede fra "St. Jean De Losne" til "Port Sur Saone" i Bourgogne og
tilbage igen.

Om det var en dyr ferie kan jo diskuteres. 20.000 + turen frem og tilbage +
mad/drikke, vel alt i alt omkring 35.000 kroner (Højt sat). Men tænker man
på at vi var 10 mennesker så er det vel ikke en dyr ferie.
Vi slog så turen sammen med 8 dage rundt i Alsace i bil bagefter boende på
små lækre hoteller.

Det var en oplevelse vi stadig snakker meget om i familien, og faktisk
overvejer at gentage et andet sted i Frankrig.
Husk at leje cykler når man henter båden, de er rare at have når der skal en
på opleveren eller blot hentes morgenbrød.
Har man lyst at spise ude om aftenen, så ligger der små virkeligt lækre
restaurenter i næsten hver eneste lille by langs kanalen. Og alle
restaurenter har en lokal "Husets vin" som må prøves.
Af de 4 gange vi spiste ude var den dyreste aften nok i "Port Sur Saone"
hvor vi måtte hoste op med ca. 1400 kroner for mad og drikke til 10
mennesker (Og der blev ikke sparet på vinen).

Er I kun 2 mennesker bliver det jo noget billigere, så læs lidt om det.
For os var det, som sagt, en kæmpe oplevelse som helt sikkert skal gentages
når ungerne er lidt større.

Lars Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 09:27

På bibliotekerne har de nogle bøger om kanalsejlads gennem europa.
Mange fif og fiduser både om kanalerene og fartøjer.

tag en snak med bibliotekaren.

MVH
Egon

Fra : Klaus H

Dato : 17-08-08 10:32
Fra : Harding Larsen

Dato : 18-08-08 17:10

Jeg kan tilføje at i Frankrig er man begyndt at håndhæve CEVNI-
bestemmelserne, som vi stort set ikke har overholdt, nemlig at
alle fartøjer med en dybgang over 1 meter permanent skal have
dybgangsmærker på skroget med 5 cm interval.
Det skyldes at flere og flere forsøger at forcere floder og
kanaler med fartøjer, der stikker dybere end kanalkort og pilots
angiver.
De franske myndigheder er kontante, og går du på grund og derved
spærrer for trafikken, tilkaldes for din regning en kran til at
løfte dit fartøj på land. En enkelt dansker måtte sidste år have
to kranvogne - en på hver side af kanalen - til at trække sig
over en banke i kanalen, han havde glemt at båden ligger dybere
i freskvand end i saltvand og desuden var fartøjet "ferielastet".
Husk også at navnet på fartøjet skal kunne ses forfra på begge
sider af skroget; bogstavhøjden skal mindst være 10 cm.

Mvh/Harding

Klaus H <khvaek@6705e.dk> skrev:
>Cut
>Prøv: http://danskebaadejere.dk/Sejlads/Kanalsejlads/Le%
20Doubs.aspx

Fra : blueocean

Dato : 19-08-08 02:36

On 18 Aug., 18:10, Harding Larsen <hard...@9K4QWlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 9K4QW) wrote:
> [...]
> Husk også at navnet på fartøjet skal kunne ses forfra på begge
> sider af skroget; bogstavhøjden skal mindst være 10 cm.

Som tillæg kan jeg tilføje at at max dybdegang er 1,80 meter, hvis du
såfremt overskrider denne riskere du at blive hejst op på land og
bliver bedt om at fjerne din båd, alt på din regning.

Og hvis du stikke mere end de 180 cm, så er bør du ikke besejle kanal
systemet.(efter de nye hånhævelser er trådt ikraft.)
Vi sejlede hjem fra middelhavet for 2 år siden i vores Kaskelot som
stikke 1,9 meter, og vi havde dog ingen problemer, men vi kunne dog
ikke altid lægge til ved bredder og de små havne som normalt, vi
lavede skrå pakering.
På den del af turen hvor vi var i det franske kanalsystem, (små
kanaler) havde vi mellem 5-10 cm vand under kølen.

mvh.
Gert