Nidelv 26 sikringer
Fra : Rainman

Dato : 15-08-08 14:47

På min Nidelv sidder der ovenover hver vippekontakt en stift (sort men
ligner i størrelse stiften på en af de hersens billigkuglepenne). Lyset
i båden er røget sig en tur, og stiften ud for lyskontakten er gået
længere op end de øvrige. Går ud fra at det betyder at sikringen er gået
sig en tur.

Men hvordan hulen skifter man sikring? Har prøvet at dreje og hive i
stiften uden dog det store resultat. Er lidt bange for at bruge for
meget vold så noget brækker. Håber der er en som kender dette system og
som kan fortælle hvordan jeg skifter sikringen

Fra : claus b.p.

Dato : 15-08-08 20:04

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vold så noget brækker. Håber der er en som kender dette system og som kan

Det er vel ikke en automatsikring som bare skal trykkes ind? (Hvis ikke den
vil blive inde kan det jo være, kortslutningen er der endnu...)

Mvh. Claus

Fra : Rainman

Dato : 18-08-08 08:00

claus b.p. wrote:
> [...]
>
> Det er vel ikke en automatsikring som bare skal trykkes ind? (Hvis ikke den
> vil blive inde kan det jo være, kortslutningen er der endnu...)

Det lyder som en automatsikring, problemet er bare at når jeg trykker
den ned så popper den straks op igen

Det tyder jo desværre på en kortslutning, omend jeg ikke forstår hvordan
det skulle være opstået. Har aldrig rørt noget i ledningssystemet og det
er en relativt ny båd (9 år).

Nogen tips til fejlsøgning?

Fra : claus b.p.

Dato : 18-08-08 18:39

> [...]
>
> Det tyder jo desværre på en kortslutning, omend jeg ikke forstår hvordan
> det skulle være opstået. Har aldrig rørt noget i ledningssystemet og det

Først, sørg for at alle lyskontakter er slukket. Hvis sikringen stadig slår
fra, er fejlen enten i ledningsnettet eller automatsikringen selv. Hvis den
derimod nu kan trykkes på plads, tænder du for lyskontakterne en af gangen,
til du finder den der slår sikringen. Der skal du lede efter fejlen.
Du kan også lave en prøvelampe af en 12V pære (fx. 10-20W) med et par
ledninger, evt. krokodillenæb på. Kobler du den hen over automatsikringen,
og den lyser, er der noget der trækker strøm. Endelig kan du også prøve at
bytte automatsikringen med en af de andre.
Der kan sagtens opstå fejl i et elsystem, selv om båden ikke er særlig
gammel, der er både risiko for ir/rust hvis der er brugt billige materialer,
samt de konstante bevægelser der er på en båd. En aflastning eller et ophæng
er måske ikke lavet ordentligt, så isoleringen på en ledning er ødelagt...
Men jeg vil nu give odds 10:1 på at det kan være selve automatsikringen der
er defekt.

Mvh. Claus

Fra : McLudo

Dato : 15-08-08 21:50

Øh, har du prøvet at trykke. Det lyder som en thermosikring.

Mvh

Gert

Fra : Rainman

Dato : 23-09-08 09:02

Rainman wrote:
> [...]
> meget vold så noget brækker. Håber der er en som kender dette system og
> som kan fortælle hvordan jeg skifter sikringen

Fandt aldrig ud af hvordan jeg skiftede sikring, men har prøvet at
uploade et billede som viser fætteren: http://peecee.dk/upload/view/132135

Det hjælper ikke noget at trykke den sorte stift ned, så jeg ville gerne
prøve at skifte sikringen, men hvordan? Har løftet panelet og prøvet at
trække sikringsboksen af under den stift som er udløst, men den sidder
fast. Skal den evt. skrues ud med møtrikken øverst? (ville i givet fald
kræve en specialnøgle der kun er 1-2 mm tyk)

Skal man skifte hele den sorte boks med den blå etiket, eller skal den
blot tages ud og en ny 10A sikring i? Nogen som ved hvor man kan købe
sådanne stumper?

P.f.h.t.
Mogens