import af båd fra usa
Fra : claus

Dato : 04-08-08 19:06

Hej Gruppe

denne diskussion har selvfølgelig været vendt et par gange i gruppen
og jeg kan forstå at det kan være et problem med CE godkendelse

den båd jeg har kig på har bla dette i beskrivelsen
"This boat is fully compliant in accordance with the EU Recreational Craft
Directive and is provided with full CE documentation"

hvis jeg får denne dokumentation før jeg handler kan jeg så henvende mig et
sted og få at vide om denne båd vil kunne importeres til danmark uden de
store problemer med ce mærkning bagefter

hvis nu båden bliver leveret i uk og drefra videre solgt til dk vil man så
kunne spare lidt på told og moms?
eller er det ligegyldigt.

Nogen her i gruppen der har prøvet det med succes eller skal man holde
fingrene væk

hilsen claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-08-08 20:32

Hej Claus,

Den formulering er ikke tilstrækkelig.

Siden juni 1998 har det været et krav, at alle nye fritidsbåde
skal være CE-mærkede som bevis for at de opfylder en række krav
med hensyn til materiale, dimmensioner og udrustning.
Søfartsstyrelsen har udarbejdet en guide om køb af brugt
fritidsbåd, samt udarbejdet flere "tænkte" spørghsmål om CE-
mærkning, som også omfatter indførsel af brugte både fra lande,
uden for EU.
Læs mere www.sofartsstyrelsen.dk/sw22244.asp

Mvh/Harding

Fra : claus

Dato : 04-08-08 21:48

"claus" <blablabla@klatterup.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne spare lidt på told og moms?
> eller er det ligegyldigt.
>
> Nogen her i gruppen der har prøvet det med succes eller skal man holde

Jeg har nu fået svar på en forespørgsel jeg sendte til firmaet der vil sælge
båden

"Each boat is provide with full CE documentation

On the electrics, EU shore power 230v can be easily stepped down to 110v so
that everything on the boat is fully functional with the use of an
inexpensive and widely available step down voltage transformer (see
www.screwfix.com for example)

Our prices are fully inclusive of:

Full coordination service from purchase to delivery to your door or marina
of choice
Seamless and stress free process from start to finish
After sales service and guarantee
Thorough vetting of every boat
Major systems checks and diagnostics
Structural inspections
Pre-delivery maintenance service
Full valet, buff and wax
Full cover prior to shipping and /or shrink wrapping
Securing boat from vandalism and theft during transit
Insured international delivery to Bremerhaven
CE modifications
CE documentation and plates
CE docs from EU notified body "

Det ser ud til at forhandleren lover fuld pakke lyder måske for godt til at
være sandt

vil dog stadig gerne i kontakt med nogen fra dk der har erfaringer med dette
da jeg tror min næste båd godt kunne komme der ovre fra

claus

Fra : Ivar

Dato : 04-08-08 22:17

claus skrev:

> vil dog stadig gerne i kontakt med nogen fra dk der har erfaringer med dette
> da jeg tror min næste båd godt kunne komme der ovre fra

Hvor stor er prisforskellen?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : claus

Dato : 05-08-08 06:30

> Hvor stor er prisforskellen?
>

> Ivar Magnusson

den båd jeg aktuelt har kigget på skal jeg give ca 250000 kr for
en pris i dk er svær at sætte men jeg vil tro besparelsen ligger på ca
150000

claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-08-08 08:46

> den båd jeg aktuelt har kigget på skal jeg give ca 250000 kr for
> en pris i dk er svær at sætte men jeg vil tro besparelsen ligger på ca
> 150000

Må man spørger hvad det er for en båd ? kan den være i en kontainer eller
skal den være dækslast ? Det gør ca en prisforskel på 50000,-

-Leon

Fra : claus

Dato : 05-08-08 13:44

> Må man spørger hvad det er for en båd ? kan den være i en kontainer eller
> skal den være dækslast ? Det gør ca en prisforskel på 50000,-
>
> -Leon

Hej

selv følgelig må du spørge
det er en 29 fods bayliner ca 9 m lang 3.20 bred
jeg har slet ikke selv undersøgt noget med hensyn til transport og priser
endnu
i følge importøren så står han for det hele transpot og CE mærkning og alt
skulle være med i prisen på de 250000
og ja jeg er meget skeptisk med hensyn til at handle derovre så der skal
selvfølgelig undersøges alt mellem himmel og jord inden jeg kaster mig ud i
noget

claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-08-08 15:07

> [...]
> selvfølgelig undersøges alt mellem himmel og jord inden jeg kaster mig ud

At du skulle sparer 150.000,- kr på en båd der koster 250.000 kr i DK tror
jeg ikke på.
Selv om det er set som ren indkøbs-pris, så har jeg min tvivl. Det er jo
ikke en bil med 180% stykafgift.

Alene bredden på båden gør, at den ikke kan være i en container, altså skal
den med bilfærge eller med som dækslast.
Det er muligt, at den lige kan presses ind hvis den står skrå og er
vindspejl mm er afmonteret, til at beregne dette skal jeg bruge model og
årgang på båden.

Men skal den på dæk, så glemt alt om det, det koster let 50.000,- + det
løse.

100.000,- i indkøb + (dækslast 90USD pr m3 + 4USD pr ton + 250euro pr
tolddoko + + + + + (12.5m sejlbåd i vugge 70.000)) + 2000,- i forsikring +
told + moms.

Realistisk så havner man på 170k + told (1.8%) + moms (19%) = 206.000,- så
kan du hente den i Bremerhafen, men så skal den lige CE-mærkes koster vist
ca 25.000,-, altså 231.000,-... skal du også over og kikke på båden ??

Jeg ville kikke lidt på hvad den koster i resten af EU.

-Leon

Fra : Ivar

Dato : 05-08-08 19:41

Leon Hulstrøm skrev:

> At du skulle sparer 150.000,- kr på en båd der koster 250.000 kr i DK tror
> jeg ikke på.

De 250.000 kr forstod jeg som prisen i USA. Den danske pris var altså
cirka 150.000 kr højere. Men det gør jo blot dit regnestykke værre.
Om din beregning holder ved jeg ikke, men jeg vil tvivle på
at der er noget at spare når transport og moms er betalt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : claus

Dato : 05-08-08 20:05

> [...]
> Om din beregning holder ved jeg ikke, men jeg vil tvivle på
> at der er noget at spare når transport og moms er betalt.

den første antagelse angående prisen er egentlig korrekt
prisen for båden skulle ende på ca 250000 dkr inklusive transport til
bremerhaven og inklusive CE mærkning og dokumentation
altså min pris i alt leveret og klar til afhentning i Bremerhaven.
hvis jeg kigger på en båd magen til i dk så er prisen ca 400000 kan sikkert
fås billigere eller dyrere
Jeg har fået kontakt til en i dk der har prøvet det nogen gange så jeg vil
se om jeg kan huske at vende tilbage hertil med de gode eller dyrekøbte
erfaringer ( helst gode )
takker for alle svar til nu

claus

Fra : claus

Dato : 07-08-08 09:28

> [...]
> kunne spare lidt på told og moms?
> eller er det ligegyldigt.
>
> Nogen her i gruppen der har prøvet det med succes eller skal man holde

Lige lidt info som nok kan være intressant for andre der måske kigger efter
båd i USA
jeg har mailet lidt med en inspektør som står for denne CE mærkning
se svaret herunder.

Hejsa Claus

Som hovedregel skal du ikke importere både ældre end 2003. Ældre både skal
have skiftet motor for at leve op til forureningskravene af i dag.

Motoren skal enten have et "Emission Certificate" (motorer produceret efter
2006) eller være forsynet med en Californialabel (se vedhæftede).

Resten af båden betragter jeg som et mindre problem.

Ring eller skriv gerne, hvis du faldet over noget, så vi undgår de falske
certifikater.