Alternativ til krave...
Fra : Klaus G.

Dato : 16-09-08 19:35

Hej.

Vores lille hunmis Nala skal til dyrelægen i morgen for at blive
stereliseret. De sagde så at man i stedet for en fremadvendt plastikkrave
kunne købe sådan en slags "bodystokking" eller hvordan dælen det nu lige
staves :) Altså noget tøj katten kommer i, for ikke at slikke i såret.

Er der nogen af jer der kender til sådan noget og har nogle erfaringer? De
har vist også sådan en blødere krave, som kan bagudvendes, men de mente ikke
den var optimal, da den er for kort og katten derfor godt kan komme til
såret...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Sabina H.

Dato : 16-09-08 20:02

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har vist også sådan en blødere krave, som kan bagudvendes, men de mente
> ikke den var optimal, da den er for kort og katten derfor godt kan komme

jeg ville klart foretrække trøjen, men om den købte er bedre end en
hjemmelavet af et stramt ærme, skal jeg ikke kunne sige...

--
Knus,
Sabina

Fra : taina

Dato : 16-09-08 21:08

> [...]
> har vist også sådan en blødere krave, som kan bagudvendes, men de mente
> ikke den var optimal, da den er for kort og katten derfor godt kan komme

Da min hunkat blev stiriliseret, fik hun krave på. Det gik rigtig skidt, og
det viste sig, at dyrlægen faktisk havde flere slags "elastisk stof på
rulle", som var rundstrikket - det vil sige uden sømme - og hvor der bare
kunne klippes fire huller til benene.
Min var nu kvik til at bide i stoffet, så vi måtte afsted igen og få en ny
på i perioden.

Stoftingen var klart bedre end kraven, men stadig skidt. Hun kunne gå rundt,
men ville ikke hoppe med den på, og her blev hun kaldt "rullepølsemissen"
(stakkels kat!)

Jeg klippede et par ekstra huller i stoftingen, som jeg kørte et halsbånd
igennem - det gjorde, at den ikke gled ned, så hullerne blev ved med at
sidde, hvor de skulle sidde ved benene - det var et stort hit.

mvh. tina

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-08 15:27

Hej.

Tak for jeres svar.

Hun er nu kommet hjem med sådan et stykke tøj på, hun ser godt nok ynkelig
ud :( Og så skriger/miauver hun virklig meget nogen gange. Dyrelægen sagde
hun måske kunne være lidt rundt på gulvet, fordi at det som vækker dem igen,
kan få dem til at se syner eller sådan noget, plus hun er meget groggy.

Håber hun får det lidt bedre i løbet af aftenen, for det her er sq sørgeligt
at se/høre på :(

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-09-08 17:12

In news:gar43q$qlo$1@newsbin.cybercity.dk,
Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> typed:
> [...]
> noget, plus hun er meget groggy.
> Håber hun får det lidt bedre i løbet af aftenen, for det her er sq

Jeg tror du kan tage det ganske roligt. Mange katte bliver mere eller mindre
omtågede i nogle timer. Hun skal bare have ro, og måske sove lidt og så er
hun helt ovenpå i morgen igen. Der kan være meget stor forskel på hvordan
narkosen virker på den enkelte. Når vores tidligere hankatte skulle have
renset tænder, var de meget længe om at kommer over narkosen, men dagen
efter var de helt sig selv igen.

Da vores lille hunkat blev steriliseret vaklede hun da lidt rundt da hun kom
hjem, men ca. 6 timer efter sprang hun let og elegant op på køkkenbordet som
ellers er forbudt område, og dagen efter var atter hun helt normal.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-08 17:25

> [...]
> kom hjem, men ca. 6 timer efter sprang hun let og elegant op på
> køkkenbordet som ellers er forbudt område, og dagen efter var atter hun
Tak for de beroligende ord :)

Hun ligger foran brændeovnen og sover nu. Tror hun kan li' varmen :) Men hun
piver/skriger dog stadig nogle gange når hun vælter lidt rundt.

Strit(hankatten) som også fik den store tur i dag, har det noget bedre, men
det er jo også et noget mindre indgreb på ham :)

Hvad bliver der helt præcist lavet på en hunkat når den skal steriliseres?
Klipper de æggelederne over?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-09-08 18:08

In news:garavu$vi3$1@newsbin.cybercity.dk,
> [...]
>
> Hvad bliver der helt præcist lavet på en hunkat når den skal
> steriliseres? Klipper de æggelederne over?

Der er forskel på, hvad de forskellige dyrlæger gør når de steriliserer. Min
Mini fik kun fjernet æggestokkene, men mange dyrlæger fjerner både livmoder
og æggestokke. Du kan sikkert få det oplyst, hvis du ringer til dyrlægen.

En kastration af en hankat er jo meget enklere end det er med hunkattene,
men derfor kan han da også godt være omtåget bagefter. Det er som regel
nogle seje små størrelser, pivede er de heller ikke. Det er meget værre med
deres mennesker

Netdyredoktor skriver lidt om det.:

http://www.netdyredoktor.dk/sw27719.asp

De skriver dog, at livmoderen også bliver fjernet, men det er altså ikke i
alle tilfælde det sker.

Fra : taina

Dato : 17-09-08 20:49

> [...]
> groggy.
>
> Håber hun får det lidt bedre i løbet af aftenen, for det her er sq

Det er ret forskelligt, hvor lang tid, de er påvirkede. Da jeg fik min
ordnet, hentede jeg hende klokken 16. Klokken to om natten sad jeg med en
kat, der opførte sig som en kludedukke, var dybt bekymret og ringede til
dyrlægevagten. Her fik jeg at vide, at det var meget normalt, at de kunne
være så påvirkede i så lang tid (Det kunne de fg godt have sagt, da jeg
hentede kræet - da fik jeg at vide, at hun kunne være "lidt påvirket" i
"nogle timer")

Men jeg kan huske min gamle kat, der allerede efter et par timer efter
afhentning syntes, at hun var klar til at hoppe rundt på møblerne (Det var
hun IKKE, og det var ret anstrengende at gå rendt og fange hende). Der gik
der kun yderligere et par timer, før hun rent faktisk også godt kunne komme
rundt selv.

Min fik fjernet livmoder und alles, fordi hun gik i løb hele tiden - jeg ved
ikke, hvad de plejer at gøre hos min dr. dyr.

mvh. tina

Fra : Gitte

Dato : 18-09-08 09:46

Uhh, jeg havde TO der blev steriliseret på én gang.

De sejlede rundt og hoppede op på bordene og faldt ned.
Jeg piskede rundt for at gribe dem, men kunne ikke nå dem begge på en gang.

Det var et cirkus.
Men der skete heldigvis ikke noget, og dagen efter var de fuldstændig sig
selv igen.

Ingen af mine havde hverken krave eller Onslow undertrøje på.. og det gik
fint.

Gitte

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-09-08 09:56

"Gitte" <ikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv igen.
>
> Ingen af mine havde hverken krave eller Onslow undertrøje på.. og det gik

Jeg har også prøvet at få to tortiesøstre steriliseret samme dag, jeg fik
dem med hjem med det samme (de fik kun fjernet æggestokkene, ikke
livmoderen, så det var jo et ret lille indgreb). De var meget groggy af
narkosen, så jeg anbragte dem i et stort udstillings-hundebur i stuen indtil
næste morgen, hvor de var helt sig selv igen.

mvh Anelise

Fra : taina

Dato : 18-09-08 23:07

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> narkosen, så jeg anbragte dem i et stort udstillings-hundebur i stuen
> indtil næste morgen, hvor de var helt sig selv igen.

Det lyder festligt!! Jeg kom lige i tanker om, at min første kat ikke kom
hjem med krave - hende havde de syet med indvendige sting, og tak for det!!
Jeg forstår ikke helt, hvorfor de ikke bare gør det hver gang, så man
slipper for alt det krave-trøje-væsen???

mvh. tina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 19-09-08 11:15

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det!! Jeg forstår ikke helt, hvorfor de ikke bare gør det hver gang, så
> man slipper for alt det krave-trøje-væsen???

Mine to katte fik heller ikke krave eller skærm på, jeg har på fornemmelsen,
at det er individuelt fra dyrlæge til dyrlæge, om de mener, at krave er
indiceret efter en operation.

mvh Anelise

Fra : Klaus G.

Dato : 19-09-08 09:42

> Ingen af mine havde hverken krave eller Onslow undertrøje på.. og det gik
> fint.
I går aftens inden jeg skulle i seng opdager jeg at Nala ikke længere har
forbenene i trøjen som hun skal og den derfor sidder mit på maven af hende.
Nå, men på med trøjen igen, hvilket hun ikke var heelt tilfreds med, for hun
hvæsede en del, dog uden at bruge tænder eller klør på mig.

Her i dag fra morgen af ser jeg så, at hun igen har taget forbenene ud af
trøjen, men nu hænger trøjen helt nede om bagbenene om hende. Så jeg tog
simpelthen trøjen helt af hende, for den kan ikke være til meget nytte når
hun selv har gennemskuet at få den så meget af jo.

Og nøj hvor så hun glad ud da den kom af igen. Før gik hun jo som om man
løftede hende på maven hele tiden, altså som om hun trak maven så højt om
hun kunne hele tiden. Plus hende ben gik som om hun gik i høj sne.

Så nu er det store spørgsmål jo bare om hun kan lade såret være i fred.

Hvornår ved man at det ikke er godt? Når det bløder, eller? Gør hun dog
ikke...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-08 10:04

In news:gavojt$2qa4$1@newsbin.cybercity.dk,
> [...]
> fred.
> Hvornår ved man at det ikke er godt? Når det bløder, eller? Gør hun

Da vi havde fået Mini steriliseret var der ingen problemer whatsoever. Jeg
ved ikke om hun slikkede når vi ikke så det, men hun helede fint og var helt
klar igen efter otte dage. Hun fik hverken krave eller trøje på.

Det skal andre selvfølgelig ikke rette sig efter, for det er vel individuelt
hvor interesserede misserne er i et operationssår. Hvis hun begynder at
slikke meget og såret starter med at bløde, ville jeg nok give hende trøjen
på igen og håbe på at den blev på. Hun er tydeligvis meget frustreret over
den trøje, så tag dog chancen og se hvordan det forløber.

Fra : Klaus G.

Dato : 19-09-08 10:26

> [...]
> hende trøjen på igen og håbe på at den blev på. Hun er tydeligvis meget
> frustreret over den trøje, så tag dog chancen og se hvordan det forløber.

Hun var meget begejstret for at slikke al den pels hun nu ikke har kunne
komme til i et helt døgn(!) For dælen hun slikker løs. Og hver gang skal jeg
se om det er såret hun bakser med, men indtil videre har jeg ikke set hun
slikker direkte på såret, men alle mulige andre steder. Så humøret er højt
indtil videre ;)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ragna

Dato : 19-09-08 18:02

Klaus G. skrev:
> [...]
>hun slikker direkte på såret, men alle mulige andre steder. Så humøret er

Præcis på samme måde reagerede vores lille Miv efter sin sterilisation.
Hun havde også trøje på i begyndelsen, hvilket skræmte hendes ven og
legekammerat; Piv, fra vid og sans.
Om natten fik hun manøvreret trøjen af, og jeg lod hende få en chance for at
vise, hvad hun ville.
Hun reagerede også med en hovedrengøring af hele kroppen uden at vise særlig
interesse for såret, så til både hendes, vores og Pivs store lettelse kom
hun til at ligne sig selv igen.

--
Venlig hilsen, Ragna