Kattekamp
Fra : Andy Dufresen

Dato : 12-09-08 17:32

Hej.

Vi har to katte. De er ført sammen for knap 2 måneder siden.

Det går egentlig fint, men ind i mellem tager de en 'slåskamp' - men
hvordan ved jeg om det egentlig er det?

Hvordan ved jeg hvornår det er leg og hvornår det er kame. Vil jo ikke
skille dem ad hvis de leger! :)

/Andy

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-08 18:10

In news:0320a7ee$0$23214$c3e8da3@news.astraweb.com,
Andy Dufresen <covershare@gmail.com> typed:
> [...]
> hvordan ved jeg om det egentlig er det?
>
> Hvordan ved jeg hvornår det er leg og hvornår det er kame. Vil jo ikke

Hvordan udvikler den "kamp" sig. Er det sådan at de sprutter og hvæser og
hyler, for så kan det da godt være alvorligt.

Hvis de ikke gør det, så kan du tage det ganske roligt. Jeg går ud fra at
det er to hankatte, og de kan såmænd godt tage sig en lille rask slåskamp en
gang imellem uden at være uvenner. De prøver måske også hinandens grænser
af. Der er som regel altid én i en flok der er øverst i hierakiet. Det
plejer at ordne sig helt af sig selv.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 18:39

"Andy Dufresen" <covershare@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan ved jeg om det egentlig er det?
>
> Hvordan ved jeg hvornår det er leg og hvornår det er kame. Vil jo ikke

Hej Andy
Som Tove har skrevet ved vi ikke hvilken slags katte det er, og hvilket køn

Er det hankatte der er kastredede, ja så er de lige som mine.
De slåsser vildt med følese, hehe.
Nej det kan virke hårdt, men det er kun leg.

Er de ikke hankatte og kastrederedet, ja så skriv igen. Og merer.

Mvh Allan

Mvh Allan

Fra : Andy Dufresen

Dato : 12-09-08 18:40

Andy Dufresen kom med følgende:
> [...]
> ved jeg om det egentlig er det?
>
> Hvordan ved jeg hvornår det er leg og hvornår det er kame. Vil jo ikke skille

Glemte vist. Det er to hunkatte. De er godt et år gamle. Og nej, der er
ikke lyd på, og det varer ikke særlig længe.

Så med det Tove skriver tror jeg mest på leg.

Men der er da klører med, og op i hovedet med bagben... Se lidt volsomt
ud ind i mellem.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-08 19:14

In news:0320b818$0$23239$c3e8da3@news.astraweb.com,
> [...]
>
> Så med det Tove skriver tror jeg mest på leg.
>
> Men der er da klører med, og op i hovedet med bagben... Se lidt

I så fald tror jeg at du godt kan slappe af. Det virker som leg. Husk på, at
de er "teenagere" med masser af energi, og det skal de jo af med på én eller
anden måde. De har det sikkert herligt. Er de steriliserede ?

Fra : Andy Dufresen

Dato : 12-09-08 20:33

Tove Krieger forklarede:
> [...]
> de er "teenagere" med masser af energi, og det skal de jo af med på én eller
> anden måde. De har det sikkert herligt. Er de steriliserede ?

Ja, de er sterile begge to.

Jeg lader dem lege til der kommer lidt 'piv'... så stopper jeg dem! :)

Fra : Sabina H.

Dato : 13-09-08 13:42

"Andy Dufresen" <covershare@gmail.com> wrote in message
> Ja, de er sterile begge to.
>
> Jeg lader dem lege til der kommer lidt 'piv'... så stopper jeg dem! :)

jeg synes du skal lade dem styre det selv, sålænge der ikke er dyb
brumme/hvæsen, krum ryg og kamp for livet...
også selvom jeg ganske udemærket ved at man har et beskytterinstinkt overfor
sine katte ;)

eftersom der er tale om to piger på "samme nivau" vil du også opleve at de
skal have etableret et hiraki, og det skal du helst ikke blande dig for
meget i*G*
det kan indimellem resultere i slåskampe og direkte provokation, men de skal
jo ligesom finde ud af hvem der efentligt bestemmer....

--
Knus,
Sabina

Fra : oz3bto

Dato : 13-09-08 11:45

> [...]
>
> Så med det Tove skriver tror jeg mest på leg.
>
> Men der er da klører med, og op i hovedet med bagben... Se lidt volsomt ud

Man er ikke itivel når de slås for alvor ..
Der er normalt masser af lyd masser og masser af klør

Fra : taina

Dato : 13-09-08 12:57

"Andy Dufresen" <covershare@gmail.com> skrev i en meddelelse news:0320b818

> [...]
>
> Så med det Tove skriver tror jeg mest på leg.
>
> Men der er da klører med, og op i hovedet med bagben... Se lidt volsomt ud

Her i huset ser det også voldsomt ud, når mine går til den. Der er en hun på
tre år og en han på halvandet, begge neutraliserede. Han kan jagte hende
rundt i hele hytten, til hun gemmer sig på en stol eller under sofaen og
siger grimme hvæse-brummelyde. Så synes han først, at det er RIGTIG
festligt - han er en rigtig baryler, og man kan se på udtrykket i hans
hoved, at han synes, det er rigtig sjovt at lege fangeleg.

Men en halv time senere ligger de i ske i sofaen, så jeg har lært ikke at
være så bekymret for det, selv om det virker og lyder meget voldsomt.
Desuden er det en stor lettelse, at jeg kan se, at hun også tit lægger op
til ballade - så KAN hun altså ikke være helt så underkuet, som man ellers
skulle tro...

mvh. tina

Fra : Allan L

Dato : 15-09-08 20:19

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> til ballade - så KAN hun altså ikke være helt så underkuet, som man ellers

Det lyder nøjagtigt som her.
En pige på tre år og en han på 1 år, som elsker at provokere. (De er begge
steriliserede)
Men Penny giver sig en en tomme, jeg tror faktisk at Hugo provokere hende
med vilje, det ser ud til at han hygger sig med det.

Men 5 minutter efter, ligger de og sover ved siden af hinanden i sofaen.
Så det er hurtigt glemt igen.

Mvh.

Allan L
http://www.funkie.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 12-09-08 21:01

> Hvordan ved jeg hvornår det er leg og hvornår det er kame. Vil jo ikke
> skille dem ad hvis de leger! :)
Vi har en han og en hunkilling på ~6mdr. De slås også. Men nogle gange
kommer der lyd på og den ene hvæser og gør ved. Det vare ikke så lang tid,
så stopper det igen. Tror bare de lige skal finde ud af hvem det egentligt
er der bestemmer :)

Det pudsige er at han kan sidde helt stille og kigge sig lidt omkring, hvor
hun så kommer hen og spiller helt op til kamp. Står sidelæns, krum ryg, tyk
hale osv.. Men bare han rejser bagdelen fra gulvet, så ligger hun så på
siden/ryggen og gør sig til :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Bjarne

Dato : 13-09-08 09:25

Andy Dufresen skrev:
> [...]
> hvordan ved jeg om det egentlig er det?
>
> Hvordan ved jeg hvornår det er leg og hvornår det er kame. Vil jo ikke

Katte er meget forskellige!
Deres personlighed varierer lige så meget som hos mennesker, så man kan
godt sige en masse generelt, men det er ikke altid det holder.

Med Ling var det sådan, at hun normalt var sød og fredelig, men af og
til gik hun amok på en af de andre og trængte vedkommende ind i en krog
og virkede næsten morderisk, så vi så til sidst kun en udvej, nemlig
aflivning, hvilket var noget af det mest rædselsfulde jeg har oplevet.

Normalt prøver kattene at hævde sig, men indstiller kampen, når de har
fået "ret" og den anden giver op.
Hvis det er sådan med dine katte, kan du tage det roligt.

vh

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 20-09-08 11:41

> [...]
> Deres personlighed varierer lige så meget som hos mennesker, så man kan
> godt sige en masse generelt, men det er ikke altid det holder.

Hej Andy
Jeg var også lidt bekymret over, om Gia og Lejon mon sloges (om ikke
rigtigt, så ihvertfald var sure på hinanden) eller slåssede.
En katte-kyndig veninde, med opdræt og det hele, ja, faktisk
biolog-Dorthe-vildkat herself, sagde, at hvis der ikke er pelstotter og
blod/rifter, så er det bare leg.
Og det er der slet ikke tale om.
Med tiden kan jeg også se det: Selvom Gia er en rigtig lille gimpe og
lægger sig på lur efter Leise, med rumpevrik og det hele, og hopp-per op
og daffer ham én, når han fredeligt kommer slentrende på vej mod mad
eller bakke - så kan han også daffe igen!
Faktisk ser det rigtig sjovt ud, tydeligt som leg og venligt dril, når
Lejon så tager kampen op mod drille-Gia, spæner efter hende gennem
stuen, og når hun så stopper i et hjørne og daffer ad ham, så daffer han
igen! Mini-katteboksning *GG*
Men nu er de nået til, at begge sover i min seng.
Gia snuede i sofaen her i formiddags, mens jeg læste avis. Leise ville
op og putte med, og snusede venligt næse med hende - men Gia, der blev
vækket, gav ham et ordentligt dask, så han fortrak!
Så jeg vil sige, hvis du er i tvivl, så er det nok leg. Hvis det er
alvor, så ville du næppe være i tvivl: Hyl, skrig, kamp så pelsen står i
totter omkring - total krigstilstand.
Jeg har heldigvis ikke oplevet det, men nogle hanner kan f eks ikke tåle
hinanden. Det er faktisk derfor, at Lejon flyttede ind hos mig
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan F

Dato : 24-09-08 20:12

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har heldigvis ikke oplevet det, men nogle hanner kan f eks ikke tåle
> hinanden. Det er faktisk derfor, at Lejon flyttede ind hos mig

Ja, hvis det er alvor, så flyver det med stumper og hele nabolaget er ikke i
tvivl om at krigen er brudt ud. En af mine forældres katte, en blå burmeser,
var i slagsmål i nabo-naboens have. Jeg gik over for at hente ham hjem, men
det var ikke så smart igen. Da jeg prøvede at tage ham op, vendte han sig
lynsnart imod mig og slog til min underarm. Det gik så hurtigt, at jeg
næsten ikke så det, og jeg havde i hvert fald ingen mulighed for at reagere
på det, før min sweater havde fået en 5 cm lang flænge - så ren og lige, som
var den skåret med en saks! Der var bare lidt blod på indersiden........

Så måtte jeg lige jage modparten lidt væk, så de ikke stod i 20 cm's afstand
med øjnene låst sammen. Derefter kunne jeg samle vores egen kat op og bære
ham hjem uden han strittede ret meget imod. Men jeg kunne godt mærke at han
var oppe i det røde felt.

Allan F