Udekat
Fra : Tomas Jensen

Dato : 05-09-08 10:04

Hej allesammen.

Jeg har fået en killing for nyligt, og ville lige høre om nogen kan give
et råd om hvor gammel den skal være, før den kan lukkes ud uden at den
bliver væk. Er det en god idé først at have den i snor nogle dage, så
den vænner sig til området?

Med venlig hilsen
Tomas Jensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-09-08 10:19

In news:SLednSEbeqF6aF3VnZ2dnUVZ8h-dnZ2d@giganews.com,
Tomas Jensen <kongbennoKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:
> [...]
> give et råd om hvor gammel den skal være, før den kan lukkes ud uden
> at den bliver væk. Er det en god idé først at have den i snor nogle

Hej Tomas.

Prøv at se under tråden kattekilling inde/ude fra d. 2/9 kl. 13.58. Det er
det samme spørgsmål der bliver stillet der, og der er da også en del svar.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steen Hansen

Dato : 05-09-08 13:33

On Fri, 05 Sep 2008 04:03:35 -0500, Tomas Jensen
<kongbennoKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote:

> [...]
>et råd om hvor gammel den skal være, før den kan lukkes ud uden at den
>bliver væk. Er det en god idé først at have den i snor nogle dage, så

Der er sådan set ikke rigtigt nogen grund til at vænne den til
området, da din kat iflg. lov og markfred ikke må færdes andre steder
end på dit eget.

Mvh
Steen

Fra : Søren LH

Dato : 06-09-08 14:10

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i meddelelsen

> Der er sådan set ikke rigtigt nogen grund til at vænne den til
> området, da din kat iflg. lov og markfred ikke må færdes andre steder
> end på dit eget.

Det kommer nu altså an på om katten er opdrættet i fangenskab.

Mvh
Søren

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-09-08 15:47

On Sat, 6 Sep 2008 15:10:23 +0200, Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote:

>"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i meddelelsen

>Det kommer nu altså an på om katten er opdrættet i fangenskab.
>
>Mvh
>Søren

Øhh den forstod jeg ikke ?

Hvis du mener vilde dyr har ret til at færdes hvor de vil har du ret,
men husdyr må kun færdes på ejerens areal.

Hvis du i en periode tager dig af en vildkat overgår den i lovens
forstand til at være dit husdyr, og må herefter kun opholde sig hos
dig.

Steen

Fra : Søren LH

Dato : 06-09-08 17:15

> Øhh den forstod jeg ikke ?

Kapitel 1, stk. 2: Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i
fangenskab.

> [...]
>
> Hvis du i en periode tager dig af en vildkat overgår den i lovens
> forstand til at være dit husdyr, og må herefter kun opholde sig hos

Kan du oplyse eksempler på retspraksis for dette?

Mvh
Søren

Fra : Steen Hansen

Dato : 07-09-08 15:16

On Sat, 6 Sep 2008 18:14:59 +0200, Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote:

> [...]
>fangenskab.

>Kan du oplyse eksempler på retspraksis for dette?

Jeg har læst en lov der siger dette, du kan selv google efter den.

Det er noget såvidt jeg husker, at du efter at have fodret katten i en
hvis periode, at du påtager dig forpligtelserne over for denne kat.

Desuden er det også kun et fåtal af katte der bliver født uden for
fangenskab i danmark, da det er de færreste katte der kan overleve i
den danske natur, samtidig er hovedparten af det man kalder vildkatte
i danmark katte som er opgivet af deres ejere og de lever mildest talt
et dårligt liv.

Steen

Fra : Søren LH

Dato : 07-09-08 17:41

> Jeg har læst en lov der siger dette, du kan selv google efter den.

Loven er Mark- og vejfredsloven, som du selv henviser til. Den taler om
fangenskab.

> Det er noget såvidt jeg husker, at du efter at have fodret katten i en
> hvis periode, at du påtager dig forpligtelserne over for denne kat.

Det er rigtigt, men det bliver katten jo ikke opdrættet i fangenskab af.

> Desuden er det også kun et fåtal af katte der bliver født uden for
> fangenskab i danmark,

Mine katte lever ikke i fangenskab, de kan færdes frit. Hvis de fik
killinger ude i et skur, ville de killinger ikke være opdrættet i
fangenskab. En vildkat, som man tager sig af, er jo stadig født udenfor
fangenskab. Killinger efter kattene på en bondegård, som lever og avler
rundt omkring på lofter og og i skure, er heller ikke født i fangenskab.

> [...]
> samtidig er hovedparten af det man kalder vildkatte
> i danmark katte som er opgivet af deres ejere og de lever mildest talt

Jeg har en vildkat, som jeg tager mig af. Men den overlevede nu rimelig godt
også inden jeg begyndte at tage mig af den. Men det er selvfølgelig ikke
decideret i naturen, at den har levet.

Mvh
Søren

Fra : Bjarne

Dato : 06-09-08 17:15

Steen Hansen skrev:

> Øhh den forstod jeg ikke ?

Der er til gengæld ingen som er i tvivl om din holdning incl. at du
truer med at dræbe naboernes katte, hvis de irriterer dig.
Kunne du ikke give afkald på din sygelige opmærksomhedstrang og undlade
at gentage dig selv som du gør her?

Bjarne