tissekat - urinprøve hvordan?
Fra : taina

Dato : 05-09-08 01:24

Ak ja! Den gode nyhed er, at Billy Balladedyr faktisk ikke lader til at
skide i dynerne mere. Den dårlige er, at han er begyndt at tisse i dem i
stedet for - OG at han også har tisset i en sækkestol. Begge steder, hvor
han ellers synes, at det er deeeeeejligt at ligge.

Så nu er det så, at man bander over, at man ikke fik dr. dyr til at tage den
urinprøve, da kræet alligevel var i bedøvelse for nogle måneder siden
(Neeeeej, det er ikke nødvendigt, jeg kan ikke forestille mig at så ung en
kat skulle døje med urinvejsbesvær, sagde dyrlægen). Han er halvandet år -
katten altså

Nå, men vi skal vel have nappet den urinprøve. Kan man gøre det, uden at
lægge katten i bedøvelse igen?

Andre bud på, hvorfor han begynder på det pjat? Jeg fik ham fra avler, der
fik ham tilbage fra hans gamle hjem, fordi han sked i dynerne. Familien
havde en pige på et par år, der trak ham i halen, og avler fortalte, at hun
fik lov til at hamre på transportkassen, da han skulle ind i den, uden at
forældrene greb ind. Vi regnede med, at det var en stressfaktor, der kunne
udløse unoden. Her har han mig og underkatten Nugga at forholde sig til - og
udelivet i haven, som er nyt for ham, men som han elsker, selv om der er
slåskampe med naboens kat(te). Kan det hyle en middekat så meget ud af det?

Jeg har haft døren til soveværelset lukket i mange måneder. En dag stod den
åben, da jeg kom hjem, og da dynen var ren, tænkte jeg, at vi prøver. Døren
stod åben i en uge på de tidspunkter, hvor jeg kunne overkomme at vaske
dyne, hvis det var. Intet skete i en uge. En dag havde han været ude en hel
dag, kom heller ikke, da jeg kom hjem om eftermiddagen og kaldte. Kom først
klokken 18, gik direkte ind i dynen, trampede rundt og tissede i den. Kan
udelivet være så stressende, at det kan udløse tisseri på den måde?

mvh. tina

Fra : Bjarne

Dato : 05-09-08 05:40

taina skrev:
> [...]
> klokken 18, gik direkte ind i dynen, trampede rundt og tissede i den. Kan
> udelivet være så stressende, at det kan udløse tisseri på den måde?

Det nemmeste er urinprøven.
Dyrlægen har noget klart og ikke-sugende "kattegrus", som man kan hælde
i en ren kattebakke og når katten har tisset, kan det hældes fra.

Det andet er svært. Pjævz gjorde det samme og ødelagde dyner, madrasser,
sofaer og meget andet. Vi fik hende bortadopteret, og så vidt jeg ved er
der ingen problemer i dag.

Vi har siden haft mere end 10 katte uden at opleve det samme,men dog
haft tilfælde af våde dyner. Heldigvis er det meget længe siden.

Bjarne

Fra : taina

Dato : 07-09-08 11:52

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi har siden haft mere end 10 katte uden at opleve det samme,men dog haft
> tilfælde af våde dyner. Heldigvis er det meget længe siden.

Tak for dit svar. Det lyder overkommeligt med det grus - jeg hiver fat i dr.
dyr med det.

Det er utroligt, hvad et nyt hjem kan gøre. Her er Balladen jo stoppet med
at skide i dynerne - men så er det andet kommet til. Jeg håber sådan, at han
har noget urinvejs-et-eller-andet - så er årsagen da til at forholde sig til

mvh. tina