hankat kradser på væggen
Fra : hamselv

Dato : 03-09-08 18:08

Hej med jer
Vi er ejere af 2 katte, som begge er 3 år gamle. En hunkat, der faktisk
passer sig selv, undtagen om aftenen hvor hun bliver nussesyg, og så en
hankat der er meget "hænge". Vi elsker vores katte, MEN (sådan et er der jo
altid) vores hankat har en forkærlighed for vores tapet, især i vore entre.

Det er ikke problem, når vi er hjemme, og åbenbart heller ikke når vi er på
ferie, men da vi idag kom hjem efter at have været væk fra huset i ca. 2½
time var der meget tydelige kradsemærker i tapeten igen.

Vi sprøjter en gang imellem vores væge, men det holder åbenbart ikke ret
længe.

Der er kradsebræt i huset og kattelem.
Hvis der er nogle herinde der ved hvorfor vores hankat elsker vores tapet
med klørerne, må de da meget gerne komme med et godt råd.

Vi vil ikke af med katten, og vi gider ikke at tapesere, for sååå...

Det skal lige siges at hankatten tit bruger vores plankeværk som kradsetræ,
og det er ok.

Please help us

henrik
www.hkmk.dk

Fra : photopassion

Dato : 03-09-08 19:56

"hamselv" <nomail@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi vil ikke af med katten, og vi gider ikke at tapesere, for sååå...
>
> Det skal lige siges at hankatten tit bruger vores plankeværk som

Hvad med at montere et lodret kradsebræt/måtte på væggen? det ville måske få
ham til at vælge det i stedet?
Jeg ved det har afhjulpet andre tapetfræsere.

Jeg kender din frustration, har en hankat der ynder at flå vores ret nye
gulvtæppe op, maske for maske ))-; så jeg render og syer løkkerne ned i
tæppet tit og tæt. pisseirriterende!.
og der er jeg løbet tør for ideer, jeg har købt forskellige vandrette og
jordnære kradseting, foruden det store kradsetræ de har.
Så er der nogen der ligger inde med en mirakelkur for uvorne handyr, så
lytter jeg også med.. (-;

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 03-09-08 20:28

photopassion wrote:
> Hvad med at montere et lodret kradsebræt/måtte på væggen? det ville
> måske få ham til at vælge det i stedet?
> Jeg ved det har afhjulpet andre tapetfræsere.

Nemlig. Tricket må jo også bestå i at gøre kradsebrædterne MERE interessante
end bare tapetet.
Der kunne baldriandråber måske hjælpe ( Hedder vist også Valeriane - fåes i
Matas)
Baldrian dufter fantastisk synes mine katte, og det lærte da et par af dem
at kradsebrædter er sjovere end frakkerne på knagen ude i gangen

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 20:29

"photopassion" <photo@passion.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jordnære kradseting, foruden det store kradsetræ de har.
> Så er der nogen der ligger inde med en mirakelkur for uvorne handyr, så

Hehe det var jeg gjorde da jeg gav op.
Så kattene vandt, de har lodrette kradse måtter på vægene der hvor de vil
kradse.
Ellers kan en god dørmåtte på gulvet, gører underværker midt i stuen. Den
kan, og må, man kradse i og stå på.

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-08 21:28

In news:48beddaf$0$93686$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
photopassion <photo@passion.dk> typed:

> Hvad med at montere et lodret kradsebræt/måtte på væggen? det ville
> måske få ham til at vælge det i stedet?
> Jeg ved det har afhjulpet andre tapetfræsere.

Vores dejlige Mivser var passioneret tapetkradser, især i soveværelset.
Kradsebrædterne duede ikke selvom jeg kom baldrian på. Det virkede bare
euforiserende på ham, så han med fornyet iver gik i gang med tapetet. Der
var intet der hjalp, så vi gav op. Heldigvis skånede han tapetet i de andre
rum, det var jo altid noget, men det var godt nok frustrerende at se tapetet
i soveværelset hænge i laser. Man elskede jo den "møgkat", selvom han tit
fik lidt skældud for det. På et tidspunkt var tapetet dog ikke så
interessant mere, for så fandt han ud af, at han partout ville i kattegården
på samme tid hver morgen mellem kl. 04.30 og 5. Han blev med at brokke sig
til vi stod ud af sengen og lukkede ham ud, også selvom der var minusgrader
udenfor.

Mini har et fint stort kradsebrædt som hun aldrig har brugt, så det er
stolperne i kattegården der efterhånden er kradset tynde, og så skifter
"far" dem bare, for selvfølgelig skal hans lille missepige have lov til at
gøre som hun vil - men det er da trods alt bedre end at det er tapeterne det
går ud over.

Jeg gad da også godt vide om der er en kur der virker, for her var der som
sagt intet på hele apoteket der hjalp.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-09-08 10:18

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det går ud over.
>
> Jeg gad da også godt vide om der er en kur der virker, for her var der som

hej alle med kradse-katte

jeg er i den grad også plaget af kradsekatte, som har ødelagt
savsmuldstapetet mange steder i samtlige rum, nogle steder er det simpelthen
flosset op helt ind til murværket og ser ud ad pommern til.
De har ellers to indendørs kattemiljøer med flere sisalbeklædte
kradsesøjler, som også bliver brugt, og et lodret sisalkradsebræt på væggen
i entreen, som de også bruger, samt et klatremiljø og en stamme af et
hyldetræ ude i kattegården, som de også kradser flittigt i, så hvorfor de
ikke kan lade være med at ødelægge tapetet, fatter jeg ikke.
Jeg har haft (inde-ude) katte siden 1969 og har aldrig før haft kradsekatte,
men jeg har den teori, at det måske kan skyldes, at mine nuværende katte er
frustrerede over at være indekatte (med kattegård), især fordi de formentlig
alle har været udekatte i deres første halve leveår, inden jeg fik dem.

Mange hilsner, Anelise

Fra : ager

Dato : 04-09-08 12:50

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> nuværende katte er frustrerede over at være indekatte (med kattegård),
> især fordi de formentlig alle har været udekatte i deres første halve

hmm jeg ved det ikke, hvis din teori skulle holde stik, burde det jo være
Harald der var banditten, og det er det ikke!. han har aldrig lavet unoder i
den stil, han har godt nok efterladt mærker i væggen et par steder, men det
er når han sætter af, det er vinduer som sidder ret højt oppe, og som han
ynder at sidde og kukkelure i. men kradseri, strinteri laver han intet af.
Det er Albert, den mindste ragdoll, det er ihvertfald kun ham jeg tager i
det.
jeg synes at det aftager, når jeg klipper hans negle!. men kommer altså
tilbage ret hurtigt igen.
begge raggier har adgang til 2500kvm have, når de lyster at komme ud. Harald
er fægselskat med udgang til snickerbo (-;
Og de har ligeledes adgang til forskellige kradseting, både lodrette og
vandrette som de også bruger meget flittigt.

Mvh. Marie

Fra : V Hansen

Dato : 04-09-08 14:32

) vores hankat har en forkærlighed for vores tapet, især i vore entre.

havde samme problem,
vi monterede flotte kradsemus på væggene, og fine hjørner,
og siden har katten ikke brugt de steder mere, heller ikke andre lodrette
flader.
Vibeke