Kattekilling inde/ude
Fra : Niels Zimmer

Dato : 02-09-08 12:58

Hej med jer.

Newbie her på siden og newbie katteejer

I fredags blev jeg ejer af den sødeste han-kattekilling på ca. 15-16 uger.

Katten var renlig og har været vandt til at gå ind og ud af kattelem i
døren hos tidligere ejer.

Det er tydelig at se at den meget gerne vil ud og gå/lege/udforske
området omkring vores hus, men indtil videre har vi kun turde gøre det
sammen med os.

Som sagt er dette min første kat, og jeg er derfor rigtig meget i tvivl
om hvornår jeg tør prøve at lade den gå udenfor min synsvidde udenfor

En veninde sagde ca. 14 dage inde, før jeg lukkede ham ud, men synes
måske det virker som lang tid, specielt fordi det er ganske tydelig at
den er vandt til selv at gå ind og ud af kattelem.

Omvendt ville jeg også blive SUPER ked af det, hvis den bare rendte væk,
og vi aldrig så den igen.

Hvad siger i.

Håber virkelig på svar/erfaringer herinde

Med venlig hilsen
Niels Zimmer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-09-08 14:50

"Niels Zimmer" <zimmerKATTE@BAKKEnrdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og vi aldrig så den igen.
>
> Hvad siger i.
>
> Håber virkelig på svar/erfaringer herinde

hej Niels

tillykke med din nye kattekilling.

Dengang jeg boede, så jeg var tryg ved at have udekatte, gjorde jeg, som du
har fået anbefalet, nemlig jeg holdt katten inde i ca. 14 dage, og i
begyndelsen gik jeg med den ud i haven, indtil jeg så, at den vidste, hvor
den hørte til.
Siden har jeg hørt her på siden, at det kan være en god idé at lægge noget
af kattens brugte kattegrus rundt langs med havens grænser, sådan at katten
hurtigt kan fornemme, at nu er den tilbage på hjemlig grund.

Mange herinde har valgt at indhegne hele haven for ikke at miste katten til
trafikken eller fordi den forvilder sig for langt væk fra hjemmet, selv har
jeg fået bygget en kattegård til mine fire katte, da jeg dels har
ikke-katteelskende naboer og dels bor tæt ved en ret trafikeret vej.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Niels Zimmer

Dato : 02-09-08 15:14

Tusind tak for svar

Jeg tror at kattebakkeløsningen kunne være en rigtig god ide...

Vi har været ude med "Amanda" som vores han-kat er blevet døbt,-)
og den kan lokkes tilbage med bitte pind som den er meget glad for at
lege med, men det kræver jo selvfølgelig at vi hele tiden kan se Amanda,
for han lystrer desværre stadig ikke ved kalden på navn (måske han er
flov overfor de andre han-katte i området)

Men som jeg også skrev, er det HELT tydelig at han er vandt til kunne gå
ud og ind... så man får jo lidt ondt af ham, når han står og miau´er ved
døre og vinduer

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-08 15:30

In news:D5udnSwJ9MeR1yDVnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com,
Niels Zimmer <zimmerKATTE@BAKKEnrdc.dk> typed:

Hej Niels.

Først tillykke med din lille nye ven.

> [...]
> Amanda, for han lystrer desværre stadig ikke ved kalden på navn
> (måske han er flov overfor de andre han-katte i området)

Han behøver såmænd ikke at være flov. Min datters hankat hedder Sofie, da
kønsbestemmelsen da han var killing ikke var helt nøjagtig. Han er 9 år nu
og lystrer udmærket sit navn, men det er jo ikke altid at en kat har lyst
til at komme når man kalder på den.

> Men som jeg også skrev, er det HELT tydelig at han er vandt til kunne
> gå ud og ind... så man får jo lidt ondt af ham, når han står og
> miau´er ved døre og vinduer

Dejligt at I har en have han kan være i, men som Anelise skriver er det
ultimative jo en kattegård eller en indhegnet have. Det har jeg også, men
jeg bor på landet med langt til nærmeste "farlige" vej, så min hunkat får
også lov til at være ude det hun vil om dagen. Efter kl. ca. 16 er døren fra
kattegården til haven lukket. Hun holder sig dog i umiddelbar nærhed af
huset altid.

Det ville nok også være en god idé at få ham neutraliseret inden han bliver
voksen, så undgår I også at han kommer ind og har været i slåskamp med andre
hankatte. Det kan godt give nogle store dyrlægeregninger.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-09-08 15:40

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver voksen, så undgår I også at han kommer ind og har været i slåskamp
> med andre hankatte. Det kan godt give nogle store dyrlægeregninger.

---og en hel masse uønskede kattekillinger i lokalområdet.

mvh Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-09-08 15:37

> [...]
>
> Men som jeg også skrev, er det HELT tydelig at han er vandt til kunne gå
> ud og ind... så man får jo lidt ondt af ham, når han står og miau´er ved

Prøv at hælde noget af hans tørfoder i et bæger med låg og væn ham til, at I
rasler med bægeret, inden I hælder foder op til ham. Når han kender lyden,
kan I bruge bægeret til at kalde ham hjem - det virkede i sin tid på mine
udekatte, der kom spurtende hjem ude fra marken, når jeg raslede med
bægeret.
Jeg ville nemlig dengang helst have, at kattene var inden døre, inden jeg
selv gik i seng.

Hilsen, Anelise

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-09-08 15:48

On Tue, 02 Sep 2008 06:58:14 -0500, Niels Zimmer
<zimmerKATTE@BAKKEnrdc.dk> wrote:

> [...]
>og vi aldrig så den igen.
>
>Hvad siger i.
>
>Håber virkelig på svar/erfaringer herinde

Du skal iflg. mark og vejfred også holde din kat på eget, dvs at din
kat ikke bare kan rende frit rundt.

Hvis du alligevel vil lade din kat rende frit rundt bør du også vide
at mere en 10% af alle danske katte omkomme i den danske trafik.

Så jeg vil råde dig til at holde din kat for dig selv, der findes
faktisk også mennesker som ikke er intreseret i at andre folks husdyr
render rundt på deres grund, og ligesom det er din ret at holde husdyr
er det deres ret at være fri for husdyr.

Mvh
Steen

Fra : Niels Zimmer

Dato : 02-09-08 17:29

Til Tove:

Tak for svar - vi har muligvis mulighed for kattegård, eller
ihverttilfælde for at kunne indhegne et område af haven hvor den kan
færdes frit.

Til A.S. Nielsen

Mange tak for endnu et svar. Det med maden vil jeg starte med, med det
samme.

Til Steen

Tak for svar. Jeg har kunnet læse på andre indlæg herinde at du gå meget
op i kattenes velfærd og færden - hvilket er helt fint med mig.
Det var i princippet af ganske samme grund at jeg skrev indlæg. Nemlig
fordi jeg ville høre hvad jeg kunne gøre for at undgå at min kat, straks
render over til naboen, eller på en vej eller andet.

Som sagt har vi haft den ude i haven, og der er absolut INGEN problemer
med at "lokke" den med ind i huset, så længe vi har en bitte legepind at
lokke den med.

Fra : Bjarne

Dato : 02-09-08 19:21

Niels Zimmer skrev:

> [...]
>
> Som sagt har vi haft den ude i haven, og der er absolut INGEN problemer
> med at "lokke" den med ind i huset, så længe vi har en bitte legepind at

Når jeg hører om at Steen går op i kattenes velfærd kommer jeg til at
tænke på, hvordan tyskerne engang gik op i jødernes velfærd. (Sådan
markedsførte de Theresienstadt!)
Det er ingen hemmelighed, at han først og fremmest går op i sin private
krig mod udekatte og gerne truer med at dræbe sine naboers katte.
Nok om ham.

Der er mange meninger om udekatte og mange argumenter for og imod. I den
virkelige verden må man afveje det skønne i et komme ud over for
risikoen for at der sker katten noget.
Det er en svær beslutning og afhænger af omgivelserne, vejforhold,
naboer og kattenes temperament.

Man kan også blive nødt til at tage sig i agt for folk som Steen, selvom
det svarer til at give efter for terrorister.

Men hvis først katten har vænnet sig til hvor den bor, tror jeg det er
meget sjældent at den ikke kommer tilbage til sin madskål og sine mennesker.

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 02-09-08 19:09

Steen Hansen skrev:

Årh nej.
Den pestillens er der automatisk hver gang nogen taler om udekatte.
Han truer sine naboer med at dræbe deres katte og følger kun med i en
kattegruppe på grund af sit private korstog.

Bjarn

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-09-08 20:49

bjarne skrev
<Årh nej.Den pestillens er der automatisk hver gang nogen taler om udekatte.
Han truer sine naboer med at dræbe deres katte og følger kun med i en
kattegruppe på grund af sit private korstog.>

og det var så endnu et af de indlæg hvor bjarne IKKE bliver grov,
ondskabsfuld, personlig og ændre fakta så de passer til eget formål,

vorherre bevares du er da noget af mest dobbeltmoralske og skinhellige på
denne jord *PLONK*

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-09-08 21:25

On Tue, 02 Sep 2008 20:09:19 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Han truer sine naboer med at dræbe deres katte og følger kun med i en
>kattegruppe på grund af sit private korstog.

Jeg kan ikke lige se hvordan dette indlæg kan være relevant set i
forhold til det stillede spørgsmål !

Steen

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-08 21:41

In news:48bd8150$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> typed:
> [...]
> Han truer sine naboer med at dræbe deres katte og følger kun med i en
> kattegruppe på grund af sit private korstog.

Du må prøve at forstå Bjarne, at Steen lige så vel som vi andre, har lov til
at udtrykke sin mening på usenet. Hvis man ikke har lyst til at læse Steens
indlæg, kan man jo bare lade være. Han har et budskab han gerne vil ud med
hvad enten andre synes om det eller ej. Folk gør jo alligevel som de selv
synes er bedst for kattene.

Steen har jo ret langt henad vejen, så jeg synes ikke at der er nogen grund
til at fare i "blækhuset" fordi han ytrer sig. Det er da temmelig langt ude
at sammenligne det med jødeforfølgelsen og Theresienstadt. Du skulle prøve
at tage Steen's indlæg lige så afslappet som Niels Zimmer gør det -
forøvrigt tak for det Niels.

Fra : Bjarne

Dato : 03-09-08 09:12

Tove Krieger skrev:

> [...]
> langt ude at sammenligne det med jødeforfølgelsen og Theresienstadt. Du
> skulle prøve at tage Steen's indlæg lige så afslappet som Niels Zimmer

Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke respekterer hverken Steens person
eller Steens holdning,når han truer med at dræbe sin nabos katte, fordi
de irriterer ham.
Jeg respekterer ellers næsten alle, men trusler om dødelig vold er en
undtagelse, og hvis folk først truer med dødelig vold, bortfalder
respekten for alt andet hvad de har at sige. Præcis som med terrorister.
De kan også have meget fornuftigt at sige, men truslen om vold gør
forskellen.

Bjarne

Fra : Sabina H.

Dato : 02-09-08 23:06

"Niels Zimmer" <zimmerKATTE@BAKKEnrdc.dk> wrote in message
> [...]

Hej Niels..

har lige siddet og skimmet tråden, og kan kun slutte mig til koret med at
holde den inde i 14 dage....
det handler både om at han skal vænne sig til jer, men også om at han skal
finde id af at huset er hans nye territorium, og han skal nå at udvikle et
"tilhørsforhold" til det...
hvis du lukker ham ud for tidligt (ihvertfald uden opsyn) kan du nemt
risikere at han farer vild, og så har vi balladen....

jeg har engang stået i samme situation som du (før jeg fik racekatte) med en
killing der efter 3 uger som udekat smuttede ud og blev væk i nabolaget....
den var to gader væk, men kunne ikke finde hjem igen...

> Det er tydelig at se at den meget gerne vil ud og gå/lege/udforske
> området omkring vores hus, men indtil videre har vi kun turde gøre det
> sammen med os.

bliv endelig ved med det... sørg for at forkæle mislingen i voldsom grad
lige nu*G* så den ved det er godt at komme hjem...

> Som sagt er dette min første kat, og jeg er derfor rigtig meget i tvivl
> om hvornår jeg tør prøve at lade den gå udenfor min synsvidde udenfor

jeg ville vente mindst 1 md med at slippe den af syne, og lade den være
alene udenfor..

> En veninde sagde ca. 14 dage inde, før jeg lukkede ham ud, men synes
> måske det virker som lang tid, specielt fordi det er ganske tydelig at
> den er vandt til selv at gå ind og ud af kattelem.

har i en kattelem?
hvis ikke, hvad så med at bygge en hurtig løbegård udenfor et vindue, hvor i
kan lukke den ud når i ikke lige er med i haven?

> Omvendt ville jeg også blive SUPER ked af det, hvis den bare rendte væk,
> og vi aldrig så den igen.

kan jeg ski godt forstå, så jeg håber du tager vores erfarne råd til
efterretning ;)

> Hvad siger i.
>
> Håber virkelig på svar/erfaringer herinde

som en anden pointerede så er det rent faktisk ulovligt at lade katten rende
frit, ifølge loven om mark og vejfred skal man holde sine husdyr på egen
matrikel..

en måde at gøre det på er løbegård, en anden er indhegning af haven, nogle
bruger feks elektrisk hegn for oven....
en ting der kan afhjælpe "rendetrangen" er neutralisering, noget jeg vil
anbefale du får gjort hurtigst muligt (og lad dig ikke spise af med "katten
skal være 6 mdr".... det handler mest om at de fleste dyrlæger er bange for
at bedøve små dyr under 2 kg, så hvis han har lidt vægt på sig, så er det
bare om at komme afsted)
og det skal btw helst gøres før han bliver kønsmoden, hvilket kan ske snart
i princippet, ellers risikerer du han begynder at strinte og blive urenlig
;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Niels Zimmer

Dato : 03-09-08 14:49

Tusind tak alle sammen for indlæg

Jeg kan fortælle at min kone er begyndt at sprede brugt kattegrus rundt
i haven *smile*
....og ryster med "kagedåsen" når hun skænker mad op.

Derudover har jeg faktisk lavet en "løbegård" til katten, og vil om en
2-3 uger forsøge at se hvad den gør hvis den blev sluppet ud for sig selv.

Vi har naboer, men vi bor dog ikke i byområde, men der er ingen tvivl om
at vi ikke ønsker at genere vores naboer, eller andre for den sags
skyld, så kan vi ikke holde den så nogenlunde indefor egen grund, må vi
udbygge "løbegården"

Det har hele tiden været planen at få ham neutraliseret, så tak for
indlæg om det også.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-08 15:22

In news:8-edneVx3qNYCCPVnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com,
> [...]
> vi udbygge "løbegården"
>
> Det har hele tiden været planen at få ham neutraliseret, så tak for

Du lyder godt nok som en "ønskeslave" for en lille mis, for at du er slave
det har du sikkert allerede fundet ud af. LOL