Loppemiddel til pindsvin
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-08 12:32

Kan man bruge et loppemiddel til katte på et pindsvin? Og i givet fald
hvilket og hvordan?

x-posted til dk.fritid.hus-og-have og dk.fritid.dyr.kat

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : lh

Dato : 30-08-08 15:28

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvilket og hvordan?
>
> x-posted til dk.fritid.hus-og-have og dk.fritid.dyr.kat

Umiddelbart NEJ. brug ikke gift på dem. Heller ikke det der bruges til katte
og hunde. Sæt dig i forbindelse med Pindsvinevenner (du kan finde siden på
nettet) og få at vide hvordan du behandler korrekt.

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 30-08-08 15:51

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> katte og hunde. Sæt dig i forbindelse med Pindsvinevenner (du kan finde
> siden på nettet) og få at vide hvordan du behandler korrekt.

hej

jeg fik hjælp fra pindsvinevenner.dk, da jeg fornyligt fandt et afkræftet
pindsvin i skoven. Derfor blev jeg støttemedlem, og i den anledning fik jeg
tilsendt en del materiale om pindsvin. Om deres lopper står der:

"Der kan være lopper på et pindsvin, men det er pindsvinets helt egen
loppeart, som ikke kan leve på andre dyr. Lus har de aldrig. Skovflåt kan de
få, såvel som andre dyr og mennesker. At pindsvin har så meget "utøj" er en
gammel skrøne.
sign. K. Fournais"

Så der er altså ingen fare for, at vore katte og hunde får lopper, hvis de
er i nærheden af et pindsvin.

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 30-08-08 16:18

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sign. K. Fournais"
>
> Så der er altså ingen fare for, at vore katte og hunde får lopper, hvis de

Jeg er "gammel" pindsvineplejer og har derfor været en del i kontakt med
Pindsvinevenner og også med pinsvin, da jeg har haft en del i pleje. Og det
med lopper er rigtigt. jeg har alddrig haft et inde der har været overrendt
med lopper og det har i hvert fald ikke betydet at mine katte eller hund har
fået lopper fordi her også boede pindsvin. Til gengæld kan man finde et
pindsvin der er fyldt med flåter. Når jeg har fået sådan et pindsvin ind har
jeg simpelthen fjernet dem med en pinsæt eller neglene eller hvad man nu kan
bruge.
Men igen syntes jeg det er en god idé at sætte sig i kontakt med nogen der
ved en del om disse ting, så man ikke gør noget forkert.

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 30-08-08 18:51

> [...]
>>>>

> Men igen syntes jeg det er en god idé at sætte sig i kontakt med nogen der
> ved en del om disse ting, så man ikke gør noget forkert.

hej lh

der er vi helt enige.

mvh Anelise

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-08 21:35

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in

<snip>

> [...]
> loppeart, som ikke kan leve på andre dyr. Lus har de aldrig. Skovflåt
> kan de få, såvel som andre dyr og mennesker. At pindsvin har så meget

Tja! For en uge siden opdagede vores kat en stikling i et bed midt på
eftermiddagen. Vi satte lidt (katte) tørfoder ud. Da pindsvinet havde
fundet foderet - på vores terrasse - kunne jeg se, at den havde
"selskab" af en spyfluge, så vi tog den ind og kontaktede
pindsvinevenner.dk. De har så efterfølgende taget sig af pindsvinet.

Men vores kat fik lopper lige efter. Nu får den så loppekur.

Denne weekend fandt jeg endnu en stikling i haven ved højlys dag - og
kontaktede igen pindsvinevenner.dk.

Inden denne blev afleveret og mens jeg skiftede avispapir i kassen med
pindsvin nr 2, og pindsvinet lige havde krøllede sig sammen, så jeg en af
dens lopper. Denne loppe så fuldstændig ud som de kattelopper vores kat
havde fået efter vi havde taget pindsvin nr 1 ind.

Så jeg er lidt skeptisk mht om et pindsvin ikke kan ha' kattelopper.

Og hvorfor skulle et pindsvin i øvrigt tage skade af nogle dråber pour-on
vet?

Midlet virker kun mod insekter.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : lh

Dato : 01-09-08 05:04

> [...]
>
> Midlet virker kun mod insekter.
>

> --
> Those are my principles. If you don't like them I have others.

Så lad være med at tage pindsvinet indendørs! Syntes stadig ikke du skal
bare give dem det. Desuden hjælper det jo ikke på den korte tid du lige har
det inde. Når du har kontakt til pindsvinevenner, hvorfor spørger du så ikke
dem? De ved sådan noget. Spyfluer er pindsvinets værste fjende og det er
korrekt at tage dem ind hvis de ses i dagslys. Et pindsvin der ses ude midt
på dagen er der næste altid noget galt med, og spyfluer finder dem hurtigt.

lh

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-09-08 16:17

On lø, 30 aug 2008 14:50:52 GMT, "A. S. Nielsen"
<nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in dk.fritid.hus-og-have:

<snip>

> [...]
> "utøj" er en gammel skrøne.
> sign. K. Fournais"
>
> Så der er altså ingen fare for, at vore katte og hunde får lopper,

Det er der åbenbart flere meniger om.

http://www.aad.dk/default.asp?PageNumber=19946

Her skriver spørgeren:

"Han har flere gange haft lopper. Jeg tror at han bliver smittet af det
pindsvin som vi har gående i haven."

Aalborg Dyrehospital afviser ikke spørgerens formodning.

Og Fournais skriver heller ikke, at der ikke kan være kattelopper på
pindsvin, vel. Læs det rigtigt.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : lh

Dato : 02-09-08 18:31

> [...]
>
> Aalborg Dyrehospital afviser ikke spørgerens formodning.
>
> Og Fournais skriver heller ikke, at der ikke kan være kattelopper på

Jamen jeg siger heller ikke at pindsvin ikke kan have kattelopper, jeg siger
at jeg ikke har oplevet det som et problem at have pindsvin i pleje og at
mine katte og hund der med har fået lopper af den grund.
Alt det er jeg ikke nok ind i. Jeg syntes bare ikke man uden videre skal
begynde at behandle for lopper med midler man ikke ved om de kan tåle uden
at rådføre sig med nogen der ved noget om tingene. Det er jo en gift de får
på sig. Der er også loppemidler til hunde som katte kan dø af hvis det
bruges på dem. Så man skal ikke bare bruge løs af disse ting uden man ved
hvad man har med at gøre.
Læste forresten forleden dag om en dame der spurgte i en brevkasse om hun
kunne bruge disse loppemidler på sig selv for at behandle mider i huden hun
mente hun havde...

lh

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-09-08 16:11

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> wrote in

> [...]

> loppemidler til hunde som katte kan dø af hvis det bruges på dem.
> Så man skal ikke bare bruge løs af disse ting uden man ved hvad

Det er osse derfor jeg spør' her, ik'.

Det er jo ikke særlig oplysende, når der er een der svarer, at det
ved de ikke

> Læste forresten forleden dag om en dame der spurgte i en brevkasse
> om hun kunne bruge disse loppemidler på sig selv for at behandle
> mider i huden hun mente hun havde...

Kvinder smør' sig med hvad som helt.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : lh

Dato : 03-09-08 16:21

> "lh" <le_ha@mail.tele.dk> wrote in

> <snip>

> Det er osse derfor jeg spør' her, ik'.
>
> Det er jo ikke særlig oplysende, når der er een der svarer, at det
> ved de ikke

Jeg mener at du spørger det forkerte sted!! De fleste her ved nok kun om
katte og evt hunde.
De færreste her tør nok udtale sig om et lille pindsvin tåler diverse
loppemidler og selvom jeg
har været plejer af disse små dyr så har jeg aldrig haft dette spørgsmål
oppe at vende før. Derfor
mener jeg du skal tage kontakt med evt Pinsvinevenner hvor er sidder en del
mennesker der ved
noget om alt dette.

lh

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-09-08 12:28

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> wrote in

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

<snip>

> Jeg mener at du spørger det forkerte sted!! De fleste her ved nok
> kun om katte og evt hunde.

Hvorfor mener du nu, det er det "forkerte sted"? Indlæget er sendt til
dk.fritid.dyr.kat (*katte* lopper) og dk.fritid.hus-og-have (pindsvin i
*haven*).

Du har oven i købet selv sendt flere indlæg til begge nyhedsgrupper.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-09-08 13:22

In news:Xns9B0F8908FD837hlexahotmailcom@130.225.247.90,
Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> typed:
> [...]
> i *haven*).
>
> Du har oven i købet selv sendt flere indlæg til begge nyhedsgrupper.

Jeg tror, at lh mener at der jo også er en gruppe der kun hedder
dk.fritid.dyr. Det er den gruppe de fleste indlæg bliver sendt i, når det
ikke lige drejer sig om katte eller hunde. I den gruppe spørges om alle
andre dyr lige fra marsvin til høns og mange andre dyr.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-09-08 20:11

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in

> [...]

> når det ikke lige drejer sig om katte eller hunde. I den gruppe
> spørges om alle andre dyr lige fra marsvin til høns og mange andre

De fleste indlæg - med 6 (hvoraf 1 spam) i hele august måned...

Så vidt jeg husker fra "gamle dage" på dk-usenet, så bør man bruge
underguppen frem for modergruppen.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-09-08 20:22

In news:Xns9B10D77A7416Bhlexahotmailcom@130.225.247.90,
> [...]
>
> De fleste indlæg - med 6 (hvoraf 1 spam) i hele august måned...
>
> Så vidt jeg husker fra "gamle dage" på dk-usenet, så bør man bruge

Okay Axel. Jeg vil ikke gøre mig klog på "gamle dage" på usenet. Det er kun
få år jeg har brugt det, og da har jeg observeret spørgsmål om andre dyr end
katte og hunde på dk.fritid.dyr. Det er muligt at du har ret.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 05-09-08 23:07

On Fri, 5 Sep 2008 21:22:07 +0200, Tove Krieger wrote:

> Okay Axel. Jeg vil ikke gøre mig klog på "gamle dage" på usenet. Det er kun
> få år jeg har brugt det, og da har jeg observeret spørgsmål om andre dyr end
> katte og hunde på dk.fritid.dyr. Det er muligt at du har ret.

Herre Jemini, er jeg den eneste her der har været med siden de glade dage
på FIDO-net, længe før inter- og usenet?
--
/ Mikkel

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-09-08 10:16

On Sat, 6 Sep 2008 00:07:04 +0200, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

>Herre Jemini, er jeg den eneste her der har været med siden de glade dage
>på FIDO-net, længe før inter- og usenet?

Næ - du er bare den eneste der praler af det
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : lh

Dato : 03-09-08 16:32

> [...]
>
> <snip>

> Det er osse derfor jeg spør' her, ik'.
>
> Det er jo ikke særlig oplysende, når der er een der svarer, at det

Når du ikke selv vil, så har jeg lige ringet til Kirsten Fournais og stillet
dit spørgsmål.

For det første vil jeg sige at hun sagde du skuller ringe til hende,
nummeret kan du slå op..

For det andet så er det forbudt at behandle pindsvin med disse midler. Det
må kun gøres
på plejestationerne HVIS det absolut er strengt nødvendigt.
Kirsten Fournais ved rigtig meget om dette lille dyr, så ring til hende hvis
du har syge pindsvin
på den ene eller den anden måde.

med venlig hilsen

lh

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-09-08 12:28

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> wrote in

> [...]

> og stillet dit spørgsmål.
>
> For det første vil jeg sige at hun sagde du skuller ringe til

Jeg er altså ikke så hjælpeløs som du tilsyneladende tror, tak! Og
jeg kan godt selv finde ud af at spørge, og her blev det så i to
nyhedsgrupper på usenet, hvor man må forvente der er folk der ved
noget om emnet.

> [...]
> strengt nødvendigt. Kirsten Fournais ved rigtig meget om dette
> lille dyr, så ring til hende hvis du har syge pindsvin

Interessant. Efter dit svar her, så kan man åbenbart godt bruge et
kattemiddel mod kattelopper på pindsvin.

Det kan ikke være behageligt - selv for et pindsvin - at blive
stukket af kattelopper.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 11:58

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> [...]
> kattemiddel mod kattelopper på pindsvin.
>
> Det kan ikke være behageligt - selv for et pindsvin - at blive

Og endnu mere interessant. I Pindsvinevennerne i Danmarks eget blad,
Pindsvinevennen, fra marts 2008, på side 10 står der:

: Har pindsvin ikke masser af 'utøj' spørges der tit om.
:
: Pindsvin har aldrig lus, som mange andre dyr og børn har, men
: nogle områder i Danmark kan man komme ud for, at de har lopper,
: men det er pindsvinets egne privat art, som ikke kan leve på andre
: dyr. En enkelt dråbe 'Frontline' på ryggen klarer problemet, men
: er pindsvinet meget lille og svagt, så er det bedre at bruge andre
: metoder (ring og får at vide hvordan).

Frontline kender katteejere da, og 'en enkelt dråbe' skader åbenbart
ikke - hvis pindsvinet ikke er *meget* lille og svagt.

Og at der findes en art lopper på pindsvin, som ikke kan leve på
andre dyr udelukker ikke, at der godt kan leve kattelopper på et
pindsvin.

--
2GB RAM should be enough for anyone.