råt kød ?
Fra : jytte jensen

Dato : 28-08-08 18:17

Jeg har opdaget at Pelle som jeg kun har haft i knap 2 månder, er helt
vild med råt kød. (mad jeg selv skulle ha).
Har talt med den forrige ejer, (han er 4 år) som fortæller at hun
aldrig har givet ham råt kød, men kun tørfoder og dåsevådfoder.

Hvad er risikoen for at han får orm, når han kun en gang imellem får
en lille bitte smule ?

Han har fået kalve - og lammekød, er det noget de kan tåle ?

Venlig hilsen
Jytte

Fra : Sabina H.

Dato : 28-08-08 18:57

"jytte jensen (slet HFFE8)" <mismerkur@HFFE8gmail.dk> wrote in message
> [...]
> en lille bitte smule ?
>
> Han har fået kalve - og lammekød, er det noget de kan tåle ?

jeg ved ikke om dette er politisk korrekt*G* men mine misser får altså også
lidt råt kød indimellem (ikke dagligt, men 1-2 gange om ugen højt sat)
og de elsker det... noget mere end andet dog*G*

feks får de altid afpudst (altså kød og hinder, ikke fedt)
og så får de indimellem en smule hakkekød... (ca en teskefuld hver)

kattens krop er designet til at spise kød og små knogler, så tåle det rent
fysisk kan de sagtens*G* husk på at de jo også fanger mus og fugle og spiser
;)

jeg giver personligt hellere lidt råt kød som snack, end de der
købesnacks...

--
Knus,
Sabina

Fra : Siri

Dato : 29-08-08 13:19

> [...]
> en lille bitte smule ?
> Han har fået kalve - og lammekød, er det noget de kan tåle ?

Kære Jytte
Jeg kender mange katte, der elsker råt kød.
Lejon er glad for en skefuld råt hakket oksekød, men bryder sig ikke om
større stykker.
Mange (nok især opdrættere?) giver råt kød, fordi det virker
'tandrensende', stimulerende på tandkød og kæbemuskler.
Strimler af råt oksekød, kalvekød, lammekød, fjerkræ. Rå lever, hjerte
skulle også være godt.
Da Maffeskatten boede hos mig, fik han hver søndag et helt kyllingelår
(optøet) om aftenen (i en stor keramik/porcelæns-underskål i badekarret
- ikke på gulvtæppet!) og næste morgen var det 2/3 væk - nammenam!
Især skovkatteracerne er til det rå, er mit indtryk.
Jeg kender flere, der bestiller 'affaldskyllinger' fra Triova, det er
små gule hanekyllinger, der bliver sorteret fra og aflivet humant, så
vidt jeg ved, og solgt til bl a kattemad - hønekyllingerne går så i
ægproduktion.
Een ting vil jeg lige nævne, selvom det muligvis er forældet viden: Giv
ikke katten råt svinekød! Det kan være inficeret med Aujezsky-smitte, og
så dør katten - voldsomt og smertefuldt, der er ingen kur, kun den
lindrende sprøjte med en hurtigere død!
Selvom jeg lader mig fortælle, at den ikke findes i DK mere, så skal jeg
sandelig ikke risikere noget!
Så vidt, hvad jeg ved om råt kød til misbamser
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-08 14:09

In news:L4adnSwlga_TdCrVnZ2dnUVZ8u6dnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:
> [...]
> ingen kur, kun den lindrende sprøjte med en hurtigere død!
> Selvom jeg lader mig fortælle, at den ikke findes i DK mere, så skal

En fornuftig idé Siri. Jeg giver heller aldrig Mini svinekød under nogen
form. Hun er meget glad for hakket magert oksekød, små stykker hjerte, og en
ganske lille smule lever. Lever skal holdes i små portioner da det kan give
tynd mave i større mængder.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-08-08 14:21

> [...]
> en lille bitte smule ?
>
> Han har fået kalve - og lammekød, er det noget de kan tåle ?

Her i huset får de ind i mellem rå svinehjerte, råt kyllingekød, råt
kalkunkød, rå daggamle kyllinger (der har været frosne) - det er stor
succes hver gang!

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Alice

Dato : 29-08-08 14:37

Katte er rovdyr, og katte er født til at spise råt kød ....Kattens tænder og
fordøjelse er skabt til råt kød, og kattene levede og fungerede ganske
udmærket, inden de store pengestærke tørfoderproducenter lancerede
tørfoderet - Nok mest til mennesket bedste, fordi det er så dejlig nemt ?

Mine 4 Whiskas-bamser får hver eneste dag råt kød, som deres hovedmåltid -
Og de får lov til at spise ALT hvad de orker af det ............Såmæn osse
råt svinekød i ny og næ - Det er vist mange mange år siden, at det var
sundheds farlig ?

De fleste dyrlæger anbefaler i dag at fodre variabelt ....Råt / vådt og
tørt. Og indtil flere dyrlæger har udtalt til mig, at der ALDRIG har været
så mange problemer med allergi /tænder / tandkød/ nyre og blære problemer
hos katte, som efter tørfoderets indførsel.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-08 14:48

"jytte jensen (slet HFFE8)" <mismerkur@HFFE8gmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en lille bitte smule ?
>
> Han har fået kalve - og lammekød, er det noget de kan tåle ?

Mine får en del af det jeg lægger på panden, Før det bliver lagt på.
og tigger en del derefter
+ lidt sejfille ca en gang om ugen.
Ellers må de selv hente i haven + det tørfodder de har til fri spisning +
vådfodder.

Så om det er gris, kalv, får eller kylling, ja så får de lidt.

Mvh Allan

Fra : Anette

Dato : 29-08-08 18:19

jytte jensen (slet HFFE8) wrote:
> Hvad er risikoen for at han får orm, når han kun en gang imellem får
> en lille bitte smule ?

Der er efterhånden mange der "råfodrer" deres katte - såkaldt BARF fodring
( forkortelse af Biologically Appropriate Raw Food ...eller til hunde: Bones
and raw food)

Mine hunde bliver BARFfodret og det er en fornøjelse at se dem grovnyde
deres foder
( også selv deres foder består af ca 30% grøntsager. Kattene får ikke
grønt.)

Mine katte har tørfoder ( Olivers) stående til fri afbenyttelse og får råt
kød af forskellig art hver aften.
I starten synes de at det var da noget mærkeligt noget, men nu er det bare
super dejligt
Både katte og hunde får al slags kød og fisk med ben og hele pivtøjet - dog
ikke svinekød som giver dem diarre.
Kattene elsker alle slags fisk, lam, kalvelever, oksefars og kylling er bare
uuuh lige så man savler
De kan få en halv aften til at gå med at ondulere en kyllingevinge.

Jeg har BARF fodret mine hunde i 4 år, kattene det sidste års tid og det går
glimrende.
De er aldrig syge, har masser af energi, en flot pels og de bruger en masse
energi og tankevirksomhed
på at spise fordi det hele ikke er skåret i passende fortyggede små bidder

/ Anette

Fra : jytte jensen

Dato : 31-08-08 17:07

Tak alle samme for jeres svar.
Jeg skal da have indført råt kød her i huset !! Bare sjovt at
opdrætteren aldrig har givet ham det, når det nu er både sundt
og godt for de små(store) misser.

vh
Jytte

Fra : ager

Dato : 31-08-08 19:41

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen
> [...]
> masse energi og tankevirksomhed
> på at spise fordi det hele ikke er skåret i passende fortyggede små bidder

Æv hvor er jeg misundelig.. jeg kan simpelthen ikke få raggierne til at æde
råt, det er sådan lige en bitte smule kylling til den ene, og lidt fisk til
den anden, men det er jo ikke nok til at dække deres behov, ham fjeldaben er
jo en skraldespand og æder det hele, stort set, så han får da lidt af hvad
hundene nu får, og hvad han nu lige synes lugter dejligt.
Underligt at der er så stor forskel..
Mus æder raggierne da med stor fornøjelse, når der byder sig en.. men der er
åbenbart forskel.
Kunne være jeg skulle gøre maden levende, og fare huset rundt med en
kyllingevinge i en snor..LOL...(-;

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 01-09-08 23:21

ager wrote:
> [...]
> behov, ham fjeldaben er jo en skraldespand og æder det hele, stort
> set, så han får da lidt af hvad hundene nu får, og hvad han nu lige

He he Tillie mente nu også at jeg måtte være lettere sindsyg, hvis jeg
troede at hun ville sætte bisserne i sådan en omgang død kalv.
Men dagen efter var hun så sulten at hun forsøgte sig med lidt kyllinge
lever - og det var åbenbart mums
Siden har hun ikke brokket sig.

> Kunne være jeg skulle gøre maden levende, og fare huset rundt med en
> kyllingevinge i en snor..LOL...(-;

Se det var jo en mulighed - jeg er sikekr på at både hunde og katte vile
findet mægtit skægt hvis du og ungerne ræser rundt med hver jeres
kyllingevinge i snor

Anette
www.philana.,dk