Drømmehuset i skoven
Fra : oz3bto

Dato : 27-08-08 20:07

Endelig blev det hus vi har ventet på de sidste 3 år ledigt og vi er
begyndt at flytte ind

Vores gamle kat er gammel ind/ude kat

dvs. normalt har han fået lov til at komme ud efter lyst .. som han som
reglen kun har om sommeren dog har han slet ikke været ude det sidste års
tid

Maine coonen (lidt over 1 år) har altid været inde

Vi er nu flyttet i hus ude midt i en skov og en indhegnet grund/have på str
med 2-3 fodboldbaner mindst (Tog os over en time at gå hegnet rundt)

Skulle der være nogen fare ved bare at lukke kattene løs når de har vænnet
sig til det nye hus eller har kattene fjeder i skoven f.x. ræven ?

Erik

Fra : Tina.

Dato : 27-08-08 23:44

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> Endelig blev det hus vi har ventet på de sidste 3 år ledigt og vi er
> begyndt at flytte ind

Tillykke med huset

> [...]
>
> Skulle der være nogen fare ved bare at lukke kattene løs når de har vænnet
> sig til det nye hus eller har kattene fjeder i skoven f.x. ræven ?

Jeg ville vælge at lave en kattegård. Så er der hverken omkringboende der
kan få ondt i måsen over løse katte på deres matrikel, kattene kommer ud og
der kan ikke ske dem noget. Jeg ville ikke være sikker på, at de blev inde
for indhegningen i haven.

Tina

Fra : oz3bto

Dato : 28-08-08 09:10

"Tina." <spørg@mig> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> der kan ikke ske dem noget. Jeg ville ikke være sikker på, at de blev inde

De skal ikke i indhegning så kan de jo lige så godt bare blive indendørs
som de er nu

Fra : Tina.

Dato : 28-08-08 09:12

> De skal ikke i indhegning så kan de jo lige så godt bare blive indendørs
> som de er nu

Sådan et svar kan jeg kun ryste på hovedet af. Men dine katte, dig der
bestemmer, og det er dine katte der bliver kørt ned, kommer til skade på
anden vis eller udløser surhed hos naboerne. Kattene går længere væk end du
regner med!

Tina

Fra : oz3bto

Dato : 28-08-08 18:38

> [...]
> bestemmer, og det er dine katte der bliver kørt ned, kommer til skade på
> anden vis eller udløser surhed hos naboerne. Kattene går længere væk end

Jeg ved med sikkerhed at speedy aldrig går længere væk som han kan høre os
og være der indet for 1min hvis der kaldes .. Han kommer hvergang .. Han har
som sagt været udekat før
Værre med den lille der er meget maine coon i ham.. bla. elsker han at lege
med vand og vil bla. med i bad

Det jeg spurte til var iøvrigt om katten havde nogen former for fjender
blandt de andre dyr i skoven f.x. ræve da jeg ved de er derude .. bla derfor
der er hegn opee ... for at undgå at have ræven nær hus og skraldespand

Jagt er her sjældent og oftes i den anden ende af skoven hvor søen er (6-7km
væk vil jeg tro) Og vi bliver advaret mindst et par dage før der er jagt
bla så vi holder hund og katte inde og ikke vader rundt i skoven.. Er sågar
inviteret med når der er jagt.. noget med nogen ænder der skulle klappes
(Har ikk jagttegn)

Erik

Fra : vvv

Dato : 28-08-08 13:49

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> De skal ikke i indhegning så kan de jo lige så godt bare blive indendørs
> som de er nu

Enig.
Med sådan et hus og have (tilykke med det) ville jeg ikke betænke mig på at
gøre dem til udekatte, det følger selvfølgelig nogen ricici med, men de
bliver til fulde opvejet af glæden ved at se den helt frie kat.

Jeg ofre gerne de par år af et katteliv det kan koste at se sin kat fri og
glad, jeg er sikker på at katten er enig med mig

vv

Fra : Bjarne

Dato : 28-08-08 05:50

oz3bto skrev:
> [...]
>
> Skulle der være nogen fare ved bare at lukke kattene løs når de har vænnet
> sig til det nye hus eller har kattene fjeder i skoven f.x. ræven ?

Vi bor også (endnu) helt ude på landet med en tønde land, men har
desværre gjort den smertelige erfaring, at selv en meget lidt trafikeret
vej et godt stykke fra huset er livsfarlig for katte, når man bor lige i
et vejsving, hvor kattene ikke i tide opdager bilerne, som naturligvis
kører hurtigere end de burde.
Dengang da vi boede på en snorlige villavej med en del mere trafik så vi
aldrig døde katte.

Det lader ikke til at jeres grund er stor nok til at det udelukker at
katten kommer uden for grunden, så jeg ville lade det komme an på hvad
der er uden for grunden også.

Kattene kan naturligvis også blive uvenner med andre katte om
territorium, men her er det til gengæld mit indtryk, at de efterhånden
finder ud af det.

vh

Bjarne

Fra : oz3bto

Dato : 28-08-08 09:09

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kattene kan naturligvis også blive uvenner med andre katte om
> territorium, men her er det til gengæld mit indtryk, at de efterhånden

Uden for det indhegnede stykke er der bare endnu mere skov ... Tror der er
2-3Km op til asfaltvejen og ½km ned til min låge

mht. naboerne .. der er somsagt 1-1½km gennem skoven.. Så langt løber speedy
ihvertfald ikke.. Han er ikke længere væk som at han kan høre madskålen
blive fyldt

Fra : JB

Dato : 28-08-08 09:52

> [...]
> speedy
> ihvertfald ikke.. Han er ikke længere væk som at han kan høre madskålen

Jeg har i mange år boet på den måde, og vi mistede flere katte. De blev
skudt af jægerne. Vi lavede så en kattegård.
Nu bor vi i et alm. parcelhus, og vi har stadigvæk kattegård.

Hilsen
Jytte

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-08-08 00:41

> Skulle der være nogen fare ved bare at lukke kattene løs når de har vænnet
> sig til det nye hus eller har kattene fjeder i skoven f.x. ræven ?

Ja, de kan, desværre, sagtens blive taget af ræven.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Anette

Dato : 29-08-08 19:55

oz3bto wrote:
> Skulle der være nogen fare ved bare at lukke kattene løs når de har
> vænnet sig til det nye hus eller har kattene fjeder i skoven f.x.
> ræven ?

Jeg ville lade dem komme ud, hvis jeg var dig.
Her hvor vi bor er der skov tæt på, relativt langt til naboerne med store
marker imellem og vejen er ikke synderligt befærdet.
Det sker at der ligger en kat der er kørt ned, men det er sjældent.
Det er sket 2 gange de 10 år vi har boet her, og det har heldigvis ikke
været en af vores katte.
Ræven var ofte på besøg her , mens vi havde høns; men selv når vi har kunnet
hørt ræveungerne bjæffe relativt tæt på, har ræven aldrig rørt kattene,
hverken vores eller naboens, som også løber frit.
Vores ene hankat kan, især om sommeren, havde flere dage hvor han ikke
kommer hjem, men det passer altid at netop den dag hvor jeg begynder at
bekymre mig for meget og lægger an til at gå ud og lede efter ham, så kommer
han spankulerende ind ad kattelemmen og ser bebrejdende på mig hvis der ikke
pronto er foder i skålene

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-08 20:47

In news:48b5a67b$0$93690$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
oz3bto <no@in.dk> typed:
> [...]
>
> Skulle der være nogen fare ved bare at lukke kattene løs når de har
> vænnet sig til det nye hus eller har kattene fjeder i skoven f.x.

Jeg kan ikke huske om dine katte er neutraliserede. Hvis de er, så tror jeg
ikke at der er nogen fare ved at lukke dem ud. Fertile katte derimod kan gå
meget langt for at finde "damer".

Hvis der er så langt til en farlig vej som du har beskrevet, og hvis din
"indkørsel" er ½ km. lang, så skulle der vist ikke være nogen fare.

Ræven kan godt tage katte, det ved jeg fra en bekendt hvis lille hunkat kom
farende ind og var rædselsslagen, og min bekendt opdagede at hun lugtede
mistænkeligt af ræv, men hun har så været heldig at slippe fri og løbe i
sikkerhed.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats