Nedtrykt kat?
Fra : Stefanie

Dato : 14-08-08 14:16

Hej alle sammen.

Øv, mandag aften sent opdagede jeg en voldsom flænge på Garfield, lige i
armhulen ved forbenet. Vi blev enige om at gå til dyrlæge med ham, tirsdag.
Dyrlægen synes også at det var slemt, og synes at det skulle syes, og
dermed fulgte selvfølgelig en bedøvelse, pencilin-kur og krave på i 10dage!
Øv!

Han klarede det hele fint - og jeg fik ham med hjem med det samme, så han
kunne vågne op herhjemme. Han vågnede først lige så stille sent om aftenen
tirsdag og var stadig meget groggy. Tissede over det hele. Han lå bare, mens
urinene bredte sig ud i hans pels osv. Så vi vaskede ham en del gange i
løbet af aftene, og skiftede underlag under ham mange gange.

Onsdag morgen tog jeg kraven af ham, så han kunne spise og lige vaske sig
lidt (selvfølgleig ikke i nærheden af såret). Og ellers har jeg haft kraven
af ham morgen og aften, i forbindelse med at han får sin pencilinpille,
spiser, soignerer sig lidt og går på toilettet (det kan også lade sig gøre
med kraven på, men helst uden).

Men når han har kraven på virker han så deprimeret, og nedtrykt.
Jeg har købt al hans ynglingsmad, både tørfoder og våd mad, tun osv. Men han
sover al tiden væk når han har kraven på, og er en helt anden kat end jeg
kender.
Når han støder ind i noget med kraven, går han helt i stå. Lægger sig bare
ned og sover, der hvor han lige nåede til. Han ved slet ikke hvordan han
skal gebærde sig med den på.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over at se ham sådan, men vi snakker
om, at hvis vi tager dne for meget af ham, vænner han sig jo heller aldrig
til at have den på. Han skal have dne på i 10dage, og kan allerede mærke at
det bliver 10 dages mareridt - ihvertfal for mig.
Det gør ondt at se ham have det skidt.

Hvad skal vi stille op!?

Håber på gode råd, erfaringer osv.

I næste uge skal jeg til Sjælland, så der er kæresten her med ham, men han
arbjder jo, så der skal han være alene om dagen. Lige nu går jeg hjemme med
ham, hele dagen.

Venligst
Stefanie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-08-08 14:49

"Stefanie" <nejtak@nej.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbjder jo, så der skal han være alene om dagen. Lige nu går jeg hjemme

Hej Stefanie

Er det nødvendigt med den krave? Det kunne du jo afprøve, mens du er hjemme
hos katten. Hvor interesseret er han egentlig i arret ?

Jeg har haft hunde, der alle er blevet steriliseret, og alle er blevet
forsynet med krave af dyrlægen, men allerede i bilen hjem tog jeg kraven af
hundene, der virkede helt konfuse over den, og der har aldrig været
problemer med, at de slikkede på arret.

Alle mine katte er blevet steriliserede/kastrerede, og ingen af dem er
blevet forsynet med krave af dyrlægerne i hhv. Holbæk og Svendborg.

Så jeg ville da lade det komme an på en prøve, ikke mindst fordi der jo nu
er gået et par dage, og det er som regel nok til, at såret er vokset
overfladisk sammen.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Stefanie

Dato : 14-08-08 15:28

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg ville da lade det komme an på en prøve, ikke mindst fordi der jo nu
> er gået et par dage, og det er som regel nok til, at såret er vokset

Hej Anelise.

Tusind tak for dit svar.
Det er et rigtig godt råd, men jeg har desværre prøvet at have den af ham.
Som skrevet har jeg den af ham morgen og aften, og der går ikke længe før
han interesserer sig for dåret/arret. Så den eneste mulighed er at have den
af ham når vi bruger al vores tid på at stirre på ham, at han ikke slikker i
såret. Øv.
Hvis bare man kunne fortælle at det er for hans eget bedste.

Venligst
Stefanie

Fra : Ragna

Dato : 14-08-08 20:07

Stefani skrev:
> [...]
>af ham når vi bruger al vores tid på at stirre på ham, at han ikke slikker

Hej Stefani!
Har du lagt mærke til, om han bider i stingene, eller om han måske bare
ville slikke såret rent og derefter lade det i fred?
Vores ældste kat havde som nytilkommen killing en grim byld på det
alleryderste af halen, og dyrlægen havde forberedt os på risikoen for en
amputation af de yderste haleled. Såret lægedes heldigvis bedre end
forventet, og da han kom af med forbindingen, gav dyrlægen ham krave på -
med strenge formaninger til os om at lade ham beholde den på.
Vi kunne heller ikke holde ud at se hans frustration, så vi vovede at fjerne
kraven.
Det første han gjorde var at slikke på såret, men det varede kun ganske
kort, så begyndte han at vaske sig normalt.
Kraven blev lagt væk, og såret helede fint.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-08-08 16:02

> [...]
> slikker i såret. Øv.
> Hvis bare man kunne fortælle at det er for hans eget bedste.

'
Han skal ikke gå og være deprimeret uden grund.
Han må gerne lige slikke såret kort. Det gør de fleste og så vasker de fint
udenom herefter. Et par gange har jeg oplevet at de har gnavet sting af.
Ikke selve stinget, men den lille tråd der går ned til knuden.
Har endnu aldrig oplevet at en kat tager stingene ud eller forvolder skade
på sig selv - men det er hørt.
Af med kraven og prøv at få jer en almindelig hverdag og en glad kat.
Alternativt er der de blå kraver som sidder bagud. Måske sådan en kan bruges
i det her tilfælde. Dem bliver de ikke deprimeret og desorienteret af.

God bedring

Hilsen Nina

Fra : Sabina H.

Dato : 15-08-08 06:48

"Stefanie" <nejtak@nej.tak> wrote in message

> [...]
> arbjder jo, så der skal han være alene om dagen. Lige nu går jeg hjemme

hej Stefanie...

forstod jeg rigtigt, at såret sidder i armhulen? så kunne løsningen nemlig
være at sy eller købe en lille dragt til ham, med ærmer, sådan at han
simpelthen ikke kan komme til den....
dragten er naturligvis heller ikke rar at have på, men i forhold til
tragten, så er det klart at foretrække fra en kats synspunkt, ene og alene
ud fra det at tragten forstærker ALLE lyde mange gange, til en i forvejen
veludviklet hørelse, kan det være ganske forfærdeligt...
jeg forstår ski godt kattene ikke gider kraven, og har selv med held brugt
en dragt syet af et ærme da en af mine hunkatte blev steriliseret....

btw, en babytrøje med lange ærmer, kan måske være løsningen, hvor man så kan
sætte en elastik i livet på den....

--
Knus,
Sabina