Hjælp! Kat tisser overalt
Fra : vvv

Dato : 11-08-08 16:48

Min lille kat, som jeg snart har haft i syv år, er begyndt at tisse alle
mulige steder hun ikke burde, især på køkkenbordet.

Hun havde blærebetændelse for et par måneder siden, og siden da har det
været helt galt. Hun er behandlet for det og skulle være helt rask, hun ser
heller ikke plaget ud, som hun gjorde mens hun havde det.

Hun gør det kun når vi ikke ser det.
Vi har snart prøvet alt. Hvis vi lukker hende ude om natten, ser hun sit
snit til det om morgenen så snart hun kan komme ind. Når hun er inde har hun
altid mulighed for at komme ud Vi ser hende ofte tisse udenfor, så hun kan
altså godt.
Vi vasker med rodalon der hvor hun har været.

Gode råd søges, jeg er ved at være desperat, og selvom jeg vil være ked af
det, læner hun sig op af en aflivning, da det simpelthen er for ulækkert
altid at have kattetis i køkkenet.

vv

Fra : Allan F

Dato : 12-08-08 02:26

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, læner hun sig op af en aflivning, da det simpelthen er for ulækkert

Det kan godt have med blærebetændelsen at gøre. Hvis det gør ondt at lade
vandet over en længere periode, lærer katten at være bange for kattebakken.
Prøv at sætte kattebakken et nyt sted, og sæt katten i den, eventuelt en
helt ny bakke med en anden form end den i har haft før. Så kan hun 'aflære'
at det gør ondt i kattebakken. Nu har hun lært at det ikke gør ondt på
køkkenbordet, så det er hendes foretrukne sted fremover.

Allan F

Fra : vvv

Dato : 12-08-08 17:35

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan hun 'aflære' at det gør ondt i kattebakken. Nu har hun lært at det
> ikke gør ondt på køkkenbordet, så det er hendes foretrukne sted fremover.

Hun har ingen bakke, hun har altid adgang til det fri, hvor hun altid har
tisset, og stadig gør det. Større afleveringer lægges også ude, og det
bliver de heldigvis stadig.

vv

Fra : lh

Dato : 12-08-08 17:58

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Hun har ingen bakke, hun har altid adgang til det fri, hvor hun altid har
> tisset, og stadig gør det. Større afleveringer lægges også ude, og det

Det kunne måske godt være forklaringen! Et eller andet kunne gøre hende
utryg ved at besørge ude. Måske hun forstyrres af andet.
Måske det kunne hænge sammen med hun har været syg, som så har gjort at hun
har ændret adfærd med dette.
Om du har lyst, så prøv at sætte en bakke til hende inde og se om det ikke
skulle løse problemet. Er der noget at besørge i indendørs så bruger hun
måske det i stedet for alle andre mulige steder - måske ikke. Jeg vil dog
også sige at jeg har måtte gå den tunge gang med en kat engang for et par år
siden, der som din, tissede alle vegne, og den blev tjekket hos dyrlægen,
den havde adgang til det fri, der var to bakker i huset, alligevel så kunne
jeg ikke have den indendørs. Lige nu slås jeg også med en anden kat der har
samme problem. Her er aflivning også oppe at vende fordi han kan bare ikke
være indendørs uden at der med det samme strintes alle vegne og han er endda
kastreret. Begge disse katte er så fundet som bitte små og er vokset op
alene. Det har jeg været inde på før, at disse katte ændre altså adfærd som
voksne. De er ikke trygge, harmoniske og velfungerende katte. Der er dog
undtagelser, men lige de to her jeg har haft/har problemet med er blevet
meget stressede og nervøse katte.

lh

Fra : vvv

Dato : 12-08-08 20:06

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> velfungerende katte. Der er dog undtagelser, men lige de to her jeg har
> haft/har problemet med er blevet meget stressede og nervøse katte.

Uhh Det tyder ikke godt.

Hende her er også en hittekat, der blev fundet forkommen på i en skolegård i
en sommerferien. Mit hjerte løb af med mig og jeg har haft hende siden, men
der er ingen tvivl om at hun var alt for lille da hun blev væk fra sin mor.
Hun er også en lille frustreret kat, der aldrig har knyttet sig til andre
end mig.
Hun accepterer min kone, men så snart der er andre mennesker forsvinder hun.

Jeg prøver med en bakke før jeg går den hårde vej til dyrlægen.

vv

Fra : lh

Dato : 13-08-08 05:13

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> hun.
>
> Jeg prøver med en bakke før jeg går den hårde vej til dyrlægen.

Det er det sammen med den kat jeg har nu som også tisser alle vegne så snart
den er indendørs. Den kan kun acceptere mig, ingen andre har set den som
voksen. Den er så utrolig nervøs og stresset. Den blev fundet som en højst 3
ugers killing og er flasket op. Meget sød og nuttet som lille, men han har
helt klart taget skade på en eller anden måde. Man tror man gør det så godt,
men måske gør man ikke....

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 18:38

In news:48a1bbbb$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
vvv <?@?> typed:
> Hun har ingen bakke, hun har altid adgang til det fri, hvor hun altid
> har tisset, og stadig gør det. Større afleveringer lægges også ude,
> og det bliver de heldigvis stadig.
>
> vv

Jeg er helt overbevist om, at når hun besørger allevegne indendørs, så har
hun *meget* brug for en kattebakke. Blærebetændelse kan godt ulme og
pludselig blusse op igen. Hun er måske også af én eller anden grund blevet
stresset. Mod stress kan det mange gange hjælpe med det produkt der hedder
Feliway (prøv at google på det), der er også nogle blomsterdråber man kan
købe mod stress, men jeg kan ikke lige huske hvad de hedder. Det ved jeg at
nogle i gruppen har brugt med stor succés.

Det kan også være en dårlig vane hun har tillagt sig, men det tror jeg nu
ikke det er. Der er som regel altid en grund til at katte besørger indendørs
allevegne. Jeg kan dog godt forstå at du bliver frustreret over det, det
tror jeg også at jeg ville blive.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : vvv

Dato : 12-08-08 20:08

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er helt overbevist om, at når hun besørger allevegne indendørs, så har
> hun *meget* brug for en kattebakke. Blærebetændelse kan godt ulme og

Det mærkelige er bare at jeg dagligt ser hende tisse udendørs, så hun kan
altså godt.

> [...]
>på det), der er også nogle blomsterdråber man kan købe mod stress, men jeg
>kan ikke lige huske hvad de hedder. Det ved jeg at nogle i gruppen har

Hun har let til stress, ingen tvivl om det.

> [...]
> indendørs allevegne. Jeg kan dog godt forstå at du bliver frustreret over
> det, det tror jeg også at jeg ville blive.

Tak for svar, jeg prøver.

vv

Fra : HSLK

Dato : 13-08-08 11:40

Hejsa

ud over blærebetændelse er hun vel også tjekket for de der sulsvit sten
eller havd pokker de hedder ellers er det måske en god ide.
Blærebetændelse kan vende tilbage så et ekstra tjek ville være en god
ide.

knus Henriette.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-08-08 12:17

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller havd pokker de hedder ellers er det måske en god ide.
> Blærebetændelse kan vende tilbage så et ekstra tjek ville være en god ide.

Hej

jeg har haft en kat med de omtalte struvitsten, der opstår, når urinen er
basisk. Hun blev hurtigt kureret med en kur med Hills foder, der hedder S/D,
der surgør urinen og herefter overgang til Hills C/D, og symptomerne vendte
aldrig tilbage.

Krystallerne kan ses af dyrlægen ved undersøgelse af urinen i mikroskop, så
det var måske en god idé at få tjekket det.

mvh Anelise

Fra : vvv

Dato : 13-08-08 16:31

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Krystallerne kan ses af dyrlægen ved undersøgelse af urinen i mikroskop,
> så det var måske en god idé at få tjekket det.

Ja. Det er hun tjekket for, og havde det også.
Hun har derefter fået den kur du beskriver. Da hun ikke bælgere har blodig
urin går jeg ud fra at det har virket.

vv

Fra : Ragna

Dato : 13-08-08 19:19

vvv skrev:
>Ja. Det er hun tjekket for, og havde det også.
>Hun har derefter fået den kur du beskriver. Da hun ikke bælgere har blodig
>urin går jeg ud fra at det har virket.

Hvis du ikke har fået urinen tjekket efter kuren, kan man ikke udelukke, at
der stadig er krystaller, der irriterer.
Måske har hun brug for en ny omgang S/D?
Da vores hankat fik konstateret krystaller i urinen, lød dyrlægens ordre på
6 ugers S/D og intet andet, altså ingen godbidder eller ekstra foder af
nogen art..
Derefter kørte vi (stadig efter dyrlægens råd) med skiftevis 6 uger med C/D
og 2 uger med S/D.
Det gjorde vi et års tid, hvorefter vi gik over til ren C/D, hvilket har
holdt ham problemfri lige siden.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-08-08 23:23

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> C/D og 2 uger med S/D.
> Det gjorde vi et års tid, hvorefter vi gik over til ren C/D, hvilket har

hej Ragna

det var lige nøjagtigt sådan, min Mia blev behandlet, hun var en
neutraliseret hunkat, jeg troede ellers mest, at det var kastrerede
hankatte, der var udsatte for disse struvit-sten/krystaller.

mvh Anelise

Fra : Ragna

Dato : 14-08-08 08:12

Anelise skrev:
>det var lige nøjagtigt sådan, min Mia blev behandlet, hun var en
>neutraliseret hunkat, jeg troede ellers mest, at det var kastrerede
>hankatte, der var udsatte for disse struvit-sten/krystaller

Hej Anelise!
Faktisk tror jeg, at begge køn er lige udsatte, men symptomerne kan blive
mere alarmerende hos hannerne på grund af deres lange, smalle urinrør.
Hvis der kommer urinstop, kan det være livstruende, hvis det ikke opdages i
tide.
Så langt nåede det heldigvis ikke med vores Fufu, men han havde bare fået
behandling med antibiotika hos en vagtdyrlæge, da problemet viste sig.
Da han ikke hurtigt fik det bedre, kontaktede vi vores almindelige dyrlæge,
fik taget en urinprøve, og fik sat den rigtige behandling i gang.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Kate

Dato : 14-08-08 09:03

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote in

> Faktisk tror jeg, at begge køn er lige udsatte, men symptomerne
> kan blive mere alarmerende hos hannerne på grund af deres lange,
> smalle urinrør.

Sådan har jeg også forstået det. Tøserne urinrør er kortere og bredere,
derfor kan stenen lettere passere. Katten kan godt få ubehag, men
stenene sætter sig sjældnere fast hos hunnnerne end hannerne, sådan
forklarede min dyrlæge mig det da jeg måtte afsted med Lante første
gang.

--
Kate

gerne ældre.