"Vedligeholdelse" af kattebakken?
Fra : Klaus G.

Dato : 10-08-08 20:06

Hej.

Har i nogle tips til at holde en kattebakke så lugt fri som muligt? Jeg
synes at al gruset kommer til at hørme grumt efter noget tids brug og det er
dælme for dyrt bare at hælde det hele ud, for at fylde kattebakken igen. Vi
har altid suppleret. Men i dag har jeg altså hældt det hele ud, vasket
bakken grundigt af og hældt helt nyt grus i. Og nu er der ikke den mindste
lugt af katte hømhøm :)

Men lur mig om der ikke går en 14dages tid igen og så STINKER det igen.

Kan man si/lufte/rengøre gruset? Eller hvad gør i andre?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Pein

Dato : 10-08-08 20:54

"Klaus G." skrev ...

> [...]
> mindste lugt af katte hømhøm :)
>
> Men lur mig om der ikke går en 14dages tid igen og så STINKER det igen.

Sikkert før.

> Kan man si/lufte/rengøre gruset? Eller hvad gør i andre?

Vi skifter hele molevitten og vasker bakken grundigt mindst en gang om ugen,
gerne oftere. Det fungerer i hvert fald. Det er jo også træls for kattene
når bakken lugter, går jeg ud fra. De ser i hvert fald ud til at være ekstra
glade for "nye" kattebakker.
--
Hilsen Niels
(+ Miss Sophie og Lille Misser)

Fra : Sabina H.

Dato : 10-08-08 21:15

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Men lur mig om der ikke går en 14dages tid igen og så STINKER det igen.
>
> Kan man si/lufte/rengøre gruset? Eller hvad gør i andre?

som udgangspunkt skal man bruge et godt grus - altså et der klumper godt, og
som katten kan lide, og som ikke falder fra hinanden når klumpen ligger
lidt...

dernæst skal man jo naturligvis rense bakke dagligt.... og sørge for at få
alle klumperne med ud ;)

sidst men ikke mindst skal man skifte al gruset så ofte man finder det
nødvendigt (for nogle er det en gang ugentligt, andre hver 14 dag - kommer
an på kattene, bakken, gruset og lign)

problemet bliver ofte forværret hvis man bruger et grus der ikke klumper
hårdt nok, for så falder klumperne fra hinanden næste gang katten graver, og
så tørrer de delvist ud igen, dvs du rent faktisk har bakken halvt fyldt af
tid-fyldt grus, og den slags hørmer altså...

en anden ting man kan gøre der også kan hjælpe, hvis hørmen er af en anden
karakter, er at bruge et godt og lødigt foder, med odour control ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus G.

Dato : 12-08-08 17:30

> som udgangspunkt skal man bruge et godt grus - altså et der klumper godt,
> og som katten kan lide, og som ikke falder fra hinanden når klumpen ligger
> lidt...
Vi har noget Extreme Classic med....Baby pudder duft? Står der sq på posen,
lol :)

> dernæst skal man jo naturligvis rense bakke dagligt.... og sørge for at få
> alle klumperne med ud ;)
Naturligvis :)

> sidst men ikke mindst skal man skifte al gruset så ofte man finder det
> nødvendigt (for nogle er det en gang ugentligt, andre hver 14 dag - kommer
> an på kattene, bakken, gruset og lign)
Ja, men synes godt nok at man smider meget "ubrugt" grus ud så. Jeg vil
skyde på at der skal være en halv sæk i kattebakken, for at undgå de graver
ned til bunden hver gang, hvilket besværliggøre tømningen. Altså smider man
jævnligt ~10kg grus ud. Tænkte der var en måde at undgå det på, da omtalte
grus faktisk er halv dyrt.

> en anden ting man kan gøre der også kan hjælpe, hvis hørmen er af en anden
> karakter, er at bruge et godt og lødigt foder, med odour control ;)
Vores to katte på ~18uger får Royal Canin killinge foder. Jeg går ud fra det
ikke bliver ret meget bedre?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Sabina H.

Dato : 12-08-08 17:58

> Vi har noget Extreme Classic med....Baby pudder duft? Står der sq på
> posen, lol :)

hehe ja, det er faktisk et helt fint grus.... personligt bruger vi et lidt
billigere grus, men næsten lige så klumpende (kan ikke lige huske navnet,
men bruger indimellem biocat som alternativ)... har droppet det med dufte,
for selvom det dufter dejligt til at starte med, stinker det stadig fælt når
bakken trænger til rens ;)
grunden til at vi ikke bruger det samme, er faktisk at vores katte ikke kan
fordrage at gå på det fine grus, og så fordi vi ike kan fordrage at gå på
det fine grus de hiver med ud af bakken ;)

> Naturligvis :)

hehe ;)

> Ja, men synes godt nok at man smider meget "ubrugt" grus ud så.

det undrer mig en smule at du føler du smider ubrugt grus ud, hvis du kun
fjerner klumper??

> [...]
> smider man jævnligt ~10kg grus ud. Tænkte der var en måde at undgå det på,

måske løsningen er at få fat i to mindre kattebakker, i stedet for den
store??

> Vores to katte på ~18uger får Royal Canin killinge foder. Jeg går ud fra
> det ikke bliver ret meget bedre?

nix, det er også det vi bruger... hvordan med vådfoder, får de noget af
det?? hvis de gør, så prøv at reducere mængden en smule ;)

et lille fif jeg har haft glæde af er at investere i bakteriologisk
lugtfjerner fra Shangri-la (
http://shop.shangri-la.dk/group.asp?group=17&sub=17 ), som jeg så sprøjter
hen over gruset ved hver tømning.... deet kan faktisk tage en del af
lugten....
jeg køber somregel en liter af gangen, og hælder over på en anden
sprayflaske, som jeg så fylder halvt, og fylder så op med vand, derved
forlænges effekten ;)
den kan også bruges til at spraye i luften hvis en af misserne har afleveret
en rigtig hørmer ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 18:27

In news:48a1c138$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
Sabina H. <sabina@mandezonen.dk> typed:

> [...]
> forlænges effekten ;)
> den kan også bruges til at spraye i luften hvis en af misserne har

Jeg bruger det ikke klumpende moler til Mini. Det kan hun bedst li', men så
skifter jeg også kattebakken helt hver uge.

Du har faktisk gjort mig en kæmpetjeneste ved at fortælle om Shangri-La. Jeg
købte for ca. 6-7 år siden deres produkter hos en dame her i den udstykning
hvor jeg bor. Hun holdt bl.a. homeparties, hvor jeg faldt pladask for deres
produkter. Især lugtfjerneren er fantastisk, og jeg var meget ked af det da
hun flyttede, da jeg troede at jeg så ikke kunne få fat i det mere. Nu har
dit indlæg gjort at jeg skyndte mig at gå ind på deres hjemmeside og
bestille 1 ltr. lugtfjerner og en cremedeo, som også er helt fantastisk. Jeg
kan kun give Shangri-La's lugtfjerner min varmeste anbefaling. Den er
utroligt effektiv når man har kæledyr. Intet af det man kan købe i
detailhandelen kan hamle op med den lugtfjerner - så tusind tak Sabina.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Sabina H.

Dato : 12-08-08 21:11

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in message
> In news:48a1c138$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
> Sabina H. <sabina@mandezonen.dk> typed:
> Jeg bruger det ikke klumpende moler til Mini. Det kan hun bedst li', men
> så skifter jeg også kattebakken helt hver uge.

det er netop det... man skal finde det grus der passer både til en selv, og
til kattene ;)

> [...]
> kan købe i detailhandelen kan hamle op med den lugtfjerner - så tusind tak

jeg kan jo kun være enig ;)

en ting jeg glemte at nævne, man kan også stille et skål op med
lugtfjerneren i rummet hvor bakken står, for så fjerner det lugt i takt med
at det fordamper ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 21:27

In news:48a1ee5d$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
Sabina H. <sabina@mandezonen.dk> typed:

> en ting jeg glemte at nævne, man kan også stille et skål op med
> lugtfjerneren i rummet hvor bakken står, for så fjerner det lugt i
> takt med at det fordamper ;)

Jamen, det lyder da helt fint. Mini's bakke står i entreen bag døren til
køkkenet, så jeg kan bare fylde en pynteskål med lugtfjerneren. Det er der
ingen der lækker mærke til, og så dufter det jo aldeles dejligt. Jeg glæder
mig til at posten kommer med det om et par dage. Der er også et filter i
toppen af hendes lukkede bakke, så det kan jeg jo også spraye. Her kommer
sikkert til at dufte dejligt.

Fra : ager

Dato : 16-08-08 20:18

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen
> et lille fif jeg har haft glæde af er at investere i bakteriologisk
> lugtfjerner fra Shangri-la (
> http://shop.shangri-la.dk/group.asp?group=17&sub=17 ),

tak for det, jeg har ellers brugt R10 siden Harald kom til huset.. GG.. det
er noget der ligner til forveksling det du henviser til i linket, men er
bare meget dyrere!, jeg giver 114 for en halv liter på sprayflaske... så
hvis det andet er lige så godt, så er der da penge at spare!.
Det er noget vanedannende.. godt til våd-hund-lugt i bilen og meget andet,
så jeg har altid en flaske i huset.
Det var fantastisk til Haralds strinteri i overgangen fra fertil stinkbombe
til flæsket lugtfri sofaflyder.. (-;

Mvh. Marie

Fra : Denise

Dato : 10-08-08 21:43

Klaus G. wrote:
> [...]
> igen.
> Kan man si/lufte/rengøre gruset? Eller hvad gør i andre?

Nu ved jeg ikke hvad det er for grus, men hvis det er et godt klumpende
grus, så bør det ikke lugte hvis du tømmer 2-3 gange om dagen for ting OG
sørger for at der er så meget grus i, at der ikke kan graves i bund.
Det er meget sjældent vi renser bakker og her lugter aldrig, men vi sørger
også for altid at have sand nok i kassen, og tørrer kanten af med
mellemrum..
Vi bruger Extreme Classic og Golden Grey.
NB! Hvis du mener stinke pga deres afføring, så kan det have noget med maden
at gøre.

--
Hilsen Denise

Fra : Klaus G.

Dato : 12-08-08 17:31

> [...]
> Vi bruger Extreme Classic og Golden Grey.
> NB! Hvis du mener stinke pga deres afføring, så kan det have noget med
Jeg er kommet frem til at problemet nok er at bakken skal tømmes helt og
vaskes i bund noget oftere. Men tak for input.

Vi bruger forresten Extreme Classic grus og Royal Canin foder.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Bjarne

Dato : 11-08-08 12:20

Klaus G. skrev:
> [...]
>
> Men lur mig om der ikke går en 14dages tid igen og så STINKER det igen.
>
> Kan man si/lufte/rengøre gruset? Eller hvad gør i andre?

Jeg har to tips,som fungerer fint og også gjorde det, da vi havde 11
katte (og flere toiletter)

1)
Overdækkede kattebakker

2)
Kvalitetstørfoder

Bjarne

Fra : Klaus G.

Dato : 12-08-08 17:34

> 1)
> Overdækkede kattebakker
Ja, det er sq et must :) uden den går der ca. 1time, så er der grus OVER
ALT! :)

Det kan desuden anbefales at åbningen vendes ind mod en væg, så når/hvis
missen sparker noget grus ud, så kommer det ikke så langt. Men det var du
vel klar over med alle de katte du har haft :)

> 2)
> Kvalitetstørfoder
Ja, det tip går igen kan jeg se :) Og som nævnt i de andre svar, bruger vi
Royal Canin foder. Min storesøster arbejder i en dyrehandel, så det var det
vi fik anbefalet.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Siri

Dato : 17-08-08 15:40

> [...]
som nævnt i de andre svar, bruger vi
> Royal Canin foder. Min storesøster arbejder i en dyrehandel, så det var det

Hej Klaus.
Nu håber jeg, at jeg 'får lov' til at svare dig: Forleden blev samtlige
mine forsøg på at svare Sabina (vinke vinke) skånselsløst ædt af
cyberspace, æv.
Det lyder til, at du gør det rigtige. Godt grus og godt foder.
I perioder klumper Extreme Classic ikke så godt pga små ændringer i
råstofferne (tror jeg). Det siges, at babypudderduften overdøver
lugtgener, men jeg synes, at den er en gene i sig selv, og foretrækker
varianten uden parfume.
Hvad jeg selv gør:
1) Den tomme bakke vaskes af med klorin og vand, og tørres af.
2) Bakken fores med en plastpose beregnet til formålet (fåes i flere
størrelser).
Derpå kommer jeg et godt lag aviser i, af tabloidformat: Gratisaviser,
"søndags"-avisen, Berlingske etc. Vender dem skiftevis med ryggen til
højre eller til venstre, så det hele ikke bliver skrabet op med det samme.
Og så kommer jeg grus i:
3a) ½-1 liter krystalgrus, Litter Pearls eller lignende. De suger lugt
til sig
3b) Der fyldes op med ca 1/3 sæk EC, og jævnes ud.
Ca 2 gange dgl tømmer jeg klumper og 'kanonkugler' ud: Klumperne i en
plastpose, der bindes for og kasseres. De små hårde kugler af afføring
kan lige rystes og vippes over i toilettet. Det er dem, der stinker
mest, vist uanset, hvor godt foder, de får. Men de stinker tydeligt
mindre, når kattene får kvali-foder. Mine får diverse slags RC.
Når den øverste avis er kradset godt op, fjerner jeg den (ca 1 x pr
uge), og voila, ren, tør bakkebund uden lugt.
Og så lader jeg mig fortælle, at killingefoder er meget, meget fedt og
kan give 'løs mave'. Måske er det det, der lugter.
Se, om ikke det hjælper, når misserne går over til voksenfoder.
Håber, at du kan bruge noget af ovenstående.
Og stinker det stadig til himlen, så ville jeg måske konsultere Dr Dyr,
og medbringe en prøve af 'stinkbomberne'. Der kan måske være en
infektion af en slags, hvad ved jeg
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-08 23:36

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Nu håber jeg, at jeg 'får lov' til at svare dig: Forleden blev samtlige
> mine forsøg på at svare Sabina (vinke vinke) skånselsløst ædt af

vinke vinke igen ;)

> Det lyder til, at du gør det rigtige. Godt grus og godt foder.
> I perioder klumper Extreme Classic ikke så godt pga små ændringer i
> råstofferne (tror jeg).

Hov, jeg er kommet til at tænke på.... på det sidste har der jo været en
ekstrem høj luftfugtighed - jeg har mærket det i salonen på at alle vores
kunder med naturkrøl har ringet i panik før tid og ville have ordnet hår
fordi de ikke kunne styre det ;)

gad vide om den høje luftfugtighed også kan have indvirkning på kattegrusets
evne til at klumpe - altså forstået på den måde at når luftfugtigheden er
høj, har gruset allerede absorberet en smule af det, og det forhindrer det i
at klumpe ordentligt sammen??

> [...]
> varianten uden parfume.
> Hvad jeg selv gør:
> 1) Den tomme bakke vaskes af med klorin og vand, og tørres af.

hmmm jeg ville ikke bruge klorin... om noget ville jeg personligt bruge
grundrens, og evt rodalon... klorinen kan nemlig godt forværre lugten af
urin....

--
Knus,
Sabina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-08-08 09:52

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> hmmm jeg ville ikke bruge klorin... om noget ville jeg personligt bruge
> grundrens, og evt rodalon... klorinen kan nemlig godt forværre lugten af

Jeg bruger også Rodalon, når jeg vasker kattebakkerne, men I skal være
opmærksomme på, at Rodalon er yderst giftigt for katte, så der skal skylles
grundigt efter med vand.

mvh Anelise

Fra : ager

Dato : 18-08-08 19:30

> [...]
> kunder med naturkrøl har ringet i panik før tid og ville have ordnet hår

GGG..fortæl mig om det.. (-;
min mand har de lækreste krøller, selv om han selv hader dem som pesten..
han har bandet og svovler over det samme i den sidste tid, og jeg selv har
også noget naturkrøl, og det har da også krøllet temmeligt af sig selv..

> [...]
> luftfugtigheden er høj, har gruset allerede absorberet en smule af det, og
> det forhindrer det i at klumpe ordentligt sammen??

Det lyder rigtigt meget sandsynligt, jeg synes nemlig også selv, at den
sidste sæk grus har været noget lort, smuldrede klumper osv. og
luftfugtigheden i huset er også ekstrem synes jeg,selv om der bliver luftet
ud flere gange dagligt, og vinduerne står på klem døgnet rundt. diverse
lugte bliver mere tunge feks. lugten af kattebakke, hund og sure gummisko..
bilen lugter også mere af hund end normalt.

Mvh. Marie

Fra : Siri

Dato : 19-08-08 11:57

> [...]
> hmmm jeg ville ikke bruge klorin... om noget ville jeg personligt bruge
> grundrens, og evt rodalon... klorinen kan nemlig godt forværre lugten af

Hej Sabina!
Lige et ekstranus til alle mitterne, nye som gamle, nu, hvor der lige er
'hul igennem'
Jeg ville heller ikke ha' brugt klorin, hvis ikke en af min dyrlæges
assistenter, stud vet, ikke havde anbefalet det - men det gjorde hun!
Hun fortalte, at hendes katte elskede lugten, og uanset, hvor meget hun
skyllede efter, så invaderede begge katte den tørre, tomme bakke og
rullede sig rundt og gned sig i duften!
Selv brugte jeg først Rodalon, indtil en dygtig laborant-veninde og
PER/SBI opdrætter fortalte mig, at det til gengæld er utroligt giftigt
for katte - selv dampene! Man kan godt bruge det, men man skal lufte
grundigt ud, inden kattene kommer i nærheden.
Grundrens aner jeg så intet om
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Klaus G.

Dato : 18-08-08 19:56

> Hej Klaus.
> Nu håber jeg, at jeg 'får lov' til at svare dig: Forleden blev samtlige
> mine forsøg på at svare Sabina (vinke vinke) skånselsløst ædt af
> cyberspace, æv.
Ja, det sker sommentider, lyder dog til at du er speciel slemt ramt. Hvad
nyhedsserver bruger du og hvad client til at poste med?

> Det lyder til, at du gør det rigtige. Godt grus og godt foder.
Skulle jeg også mene, kan huske i sin tid, da mine forældres kat begyndte at
få RC foder(min storesøster insisterede), der gik der ikke ret lang tid, så
begyndte katten at få en meget mere kraftfuld og flot pels.

Men det er da dejligt at blive bekræftet i at man gør det rigtige :)

> [...]
> råstofferne (tror jeg). Det siges, at babypudderduften overdøver
> lugtgener, men jeg synes, at den er en gene i sig selv, og foretrækker
Ja, jeg synes faktisk at den her pose er meget bedre end den forrige i pose,
tænkte det måske var fordi at efterladenskaberne var lige "friske" nok...

> [...]
> Når den øverste avis er kradset godt op, fjerner jeg den (ca 1 x pr
> uge), og voila, ren, tør bakkebund uden lugt.
Det var da en smart finte den med aviserne, det kunne være vi skulle give
den en prøvetur en dag :)

Herhjemme når der tømmes kattebakke, så sker det ved at den bliver båret ud
til skraldespanden udenfor(stor plastikpose) og her bliver den så tømt.
Denne store pose bilver også fyldt med affald fra køkken osv.. Når den store
pose er fuld, bliver den tapet sammen i toppen og smidt i den store grønne
affalds container man har til at stå. På den måde undgår man lugt og den
grønne container som bliver tømt hver 14.dag lugter praktisk talt ikke det
mindste.

> Og så lader jeg mig fortælle, at killingefoder er meget, meget fedt og
> kan give 'løs mave'. Måske er det det, der lugter.
> Se, om ikke det hjælper, når misserne går over til voksenfoder.
Ja, vi bruger RC Kitten 34, og den skal bruges fra ~4-12mdr. Så der går en
del tid før de er så gamle jo :) Men vi får se jo, om det bliver lidt bedre
når de får noget andet foder til den tid.

> Håber, at du kan bruge noget af ovenstående.
Bestemt!

> Og stinker det stadig til himlen, så ville jeg måske konsultere Dr Dyr,
> og medbringe en prøve af 'stinkbomberne'. Der kan måske være en
> infektion af en slags, hvad ved jeg
Vi er begyndt at tømme kattenbakken totalt noget oftere, der gik nok lidt
for lang tid imellem forhen jo, ihvertfald når man læser om her, hvor tit i
gør hovedrent i bakken :D

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Siri

Dato : 19-08-08 11:38

> nyhedsserver bruger du og hvad client til at poste med?

-- Jeg bruger nyhedsgruppens hjemmesides Newsreader, da mit (dårlige)
boligforenings-bredbånd ikke tilbyder nyhedsserver...

da mine forældres kat begyndte at
> få RC foder(min storesøster insisterede), der gik der ikke ret lang tid, så
> begyndte katten at få en meget mere kraftfuld og flot pels.

-- Godt kvali-foder er generelt godt for kattens helbred og sunde
aldring

> Men det er da dejligt at blive bekræftet i at man gør det rigtige :)
-- Ja, ikke

> tænkte det måske var fordi at efterladenskaberne var lige

-- De andre nævner noget med luftfugtighed, det lyder rigtigt. Jeg er på
nippet til at købe mig en elektrisk affugter til stuen....

--- Bemærk: En bakke, som den, jeg beskriver, holder mindst 1 måned til
2 katte! Ofte 6 uger - evt med efter-påfyld af EC.

---- Forresten - en god grus-skovl kan gøre underværker! Jeg er meget
glad for min store skovl med store huller, specielt lavet til Litter
Pearls.
Hos kattens-net.dk (?) kan man også købe en anden super-bakke-skovl,
'Litter Lifter' - de har ofte stand på katteudstillinger (og deres
stof-bismarcksklumper med baldrian er et sandt hit for katte!)

Hyppig fjernelse af klumper og afføring hjælper en del
Håber, at det snart hjælper på lugten
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar