Ny killing til 3-årig kat ?
Fra : Nina

Dato : 09-08-08 20:39

Hej NG.

Tak for responsen mht. vores syge kat Bandit, der desværre måtte
aflives. Hverken dyrelæge, dyrehospital eller neurolog kunne komme med
en løsning, men hun bliver obduceret, så alle os katteejere kan få nogle
klogere eksperter

Vi vil dog gerne have en ny legekammerat til vores anden kat Bølle, da
hun er lejligheds-kat og derfor skal aktiveres. Turen går snart til
Inges Kattehjem, men...

- Er der nogle, der har gode råd til, hvordan vi skal gribe det an, når
der ankommer en killing til hjemmet, hvor der allerede bor en 3-årig mis ?

Bølle er generelt en rigtig rolig kat, der ikke ligefrem (modsat Bandit)
gynger i gardinerne. Det ville dog være godt for hende med en, der kunne
holde hende igang.

- Nina

Fra : Denise

Dato : 09-08-08 22:02

Nina wrote:
> [...]
> aflives. Hverken dyrelæge, dyrehospital eller neurolog kunne komme med
> en løsning, men hun bliver obduceret, så alle os katteejere kan få

Åhh Nina, det er jeg ked af med Bandit

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 09-08-08 22:43

Nina <balfkja@fks.dk> wrote in

> - Er der nogle, der har gode råd til, hvordan vi skal gribe det
> an, når der ankommer en killing til hjemmet, hvor der allerede bor
> en 3-årig mis ?

Først vil jeg sige, åh, hvor sørgeligt med Bandit. det er altid hårdt
at sige farvel til en man elsker.

Derefter: Killing til voksen kat. Jeg har to erfaringer. Den ene var en
10 ugers killing ind til 2 2-årige. Det var et helvede, men det bunder
helt sikkert i at killingen var for ung til at flytte hjemmefra, jeg
var for uvidende og min 2 årige hunkat en rigtig bitch. Det tog godt
nok lang tid før killingen blev accepteret. Den 2 årige hankat havde
killingen et godt forhold til ret hurtigt, men de 8 år han fik,
killingen, var med aftalt våbenhvile ml ham og hunkatten.

Anderledes gik det da jeg fik min nuværende "killing" for 6 år siden.
Han var vidst 15 uger gammel og fuld af selvtillid. Han flyttede ind
til den selv samme hunkat og hankat, som nu var blevet næsten 11 år
gamle, herudover boede her også en somali på 2 år, og det var for hans
skld jeg fik killingen. De to har været "best pals" fra dag 1. Det var
så sjovt at se. Jeg var forsigtig og åbnede transportkassen i køkkenet,
lidt vlk fra de andre katte. Mowgli, som killinger hedder, gik direkte
ind og hilste på somalien, Lante. End of story De to gamle katte
skulle have lidt længere tid og jeg tror aldrig hunkatten nåede at
blive glad for Mowgli, men hun rørte ham ikke i de næsten 2 år de fik
sammen inden hun blev syg og måtte aflives.

Nå, det jeg siger er, alle katte reagerer forskelligt, men hvis du
lader dem klare tingene selv, under skarp opsyn, så burde det ikke
blive et problem. Hvæsen og sprutten er okay, men direkte slåskamp skal
stoppes omgående.
Hmm, det er lige hvad jeg kan komme på. Der kommer sikkert flere svar
og der er mange med guldkorn når de får skrivekløen frem

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 09:56

Nina wrote:
> [...]
> Bølle er generelt en rigtig rolig kat, der ikke ligefrem (modsat
> Bandit) gynger i gardinerne. Det ville dog være godt for hende med

Det gør mig ondgt at I måtte aflive Bandit.

Ang. en ny killing/legekammerat til Bølle:
God idé at tage ud på Inges Kattehjem, men jeg vil lige slå et slag for
Hittekilling.dk, som også har killinger til salg.
Har I overvejet evt. 2 killinger, så Bølle kan trække sig, hvis den meget
killingetumlen bliver for meget?

Mange hilsener fra Louise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 10-08-08 10:43

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hittekilling.dk, som også har killinger til salg.
> Har I overvejet evt. 2 killinger, så Bølle kan trække sig, hvis den meget

Hej Nina

Trist, at det gik sådan med Bandit.

Rigtig god idé med to killinger. Det har jeg afprøvet for et par år siden.
Jeg havde dengang to katte på ca. 2 år og måtte tage afsked med min gamle
Rasmis på 15 år. Jeg var egentlig taget afsted for at se på en killing på en
nærliggende gård, men der var altså to (tortie)-killinger tilbage, som var
meget knyttet til hinanden, så de kom med hjem begge to, og det har været en
stor succes.
Selv nu, hvor de er ca. 2 år gamle, kan de stadig tage et par lege-slåskampe
sammen, de slikker hinanden i panden og bagi og kender meget tydeligt
hinanden på en helt anden måde, end de andre to katte gør.
Så det kan varmt anbefales. Også at få dem fra hittekilling.dk, hvor jeg
lige er blevet støttemedlem og chauffør

mvh Anelise

Fra : Nina

Dato : 10-08-08 17:25

Tak for forslagene, der bor nu en killing hos Bølle og os.

Vi tog til Inges Kattehjem, hvor vi ikke kunne stå for en 16-uger gammel
killing med krudt i rumpen - det havde Bandit også, så Bølle er vant
til postyret.
Vi har desværre ikke mulighed for at have 3 katte, da en 2-værelses er
lille nok til 3 stk. + 2 mennesker.

MEN... Nu er den lille killing altså hjemme, endnu uden navn. Killingen
er faldet godt til, og Bølle sørger for at hvæse hende på plads - for
killingen er tydeligvis ikke bange af sig! Bølle ligger lige nu og
observerer, hvad tossen (læs: killingen) har gang i, mens killingen
leger med alt den kan komme i nærheden af. Bølle bliver nusset lidt
ekstra, så hun ved, at hun altså ikke er ved at blive erstattet

- Nina

Fra : Susanne Harbo

Dato : 12-08-08 17:26

> [...]
>
> - Nina
>

>Det var trist med Bandit - men nu har I så en ny killing, det må være
dejligt, også at det går så fint imellem de to katte.

Killingen må acceptere, at det er Bølle der er overkat, og det kan godt
tage lidt tid - og ja, det er faktisk rigtig sjovt at iagttage den
voksne kat, når killingen leger - det er tydeligt at se, at den tænker
"hvad har den lille nu gang i". Min Mister kunne blive så sur på
Misling, hvis hun tumlede og støjede for meget, da hun var killing, at
han langede hende en med højre pote - det betød vist "så kan du godt
stoppe, forstå det nu".

Held og lykke med Bølle og killingen.

Med venlig hilsen
Susanne Harbo
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 12-08-08 21:14

Susanne Harbo <susanne-harboKATTE@BAKKEmail.dk> wrote in

> Min Mister kunne blive så sur på
> Misling, hvis hun tumlede og støjede for meget, da hun var
> killing, at han langede hende en med højre pote - det betød vist
> "så kan du godt stoppe, forstå det nu".

Hæhæhæ, jeg er heller ikke i tvivl om at Lante opdragede på Mowgli da
han flyttede ind.
De to har altid haft en rigtigt godt forhold til hinanden, helt fra
første dag, men de få gange Mowgli har prøvet at overtage førerpladsen
er han tydeligvis blevet sat på plads af Lante.
I katteverdenen er det bestemt ikke størrelsen der afgør hvem der
bestemmer, for Mowgli kunne bare sætte sig på Lante, så ville Lante
blive lidt fladtrykt, men sådan fungerer det altså ikke

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Nina

Dato : 14-08-08 20:26

UPDATE:

Så er der gået nogle dage med 3 år gamle Bølle og Tiger på 17 uger i
samme hjem.
I starten hvæsede de en del af hinanden, og ville helst ikke for tæt på.
Men nu har de helt sikkert accepteret hinanden De kan sagtens kysse
og hilse pænt, og da Tiger i går lå og sov kom Bølle og slikkede hendes
ører - fryd og gammen! Bølle orker ikke helt alt Tigers krudt, men tager
sig ikke så meget af, at hun fjoller rundt.
I går blev et 3 meter højt, og skønt, kradsetræ så sat op - til begges
glæde. Og fordelingen er klar: Bølle i toppen og Tiger i bunden hehe...

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-08-08 20:40

"Nina" <balfkja@fks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I går blev et 3 meter højt, og skønt, kradsetræ så sat op - til begges
> glæde. Og fordelingen er klar: Bølle i toppen og Tiger i bunden hehe...

hej Nina

Dejligt at høre, det er også min erfaring, at kattene er utroligt glade for
sådan et klatretræ.
Der går nok ikke mange dage, førend de begge både er oppe og nede

venlig hilsen, Anelise

Fra : Kate

Dato : 16-08-08 14:31

Nina <balfkja@fks.dk> wrote in

> [...]
> og slikkede hendes ører - fryd og gammen! Bølle orker ikke helt
> alt Tigers krudt, men tager sig ikke så meget af, at hun fjoller

Det er dejligt at de kan li' hinanden. Der er altså ikke noget bedre
end sådan 2 misser der hygger sammen

I går blev et 3 meter højt, og skønt, kradsetræ så sat op -
> til begges glæde. Og fordelingen er klar: Bølle i toppen og Tiger
> i bunden hehe...

Jeps, et kradsetræ er en god ting

--
Kate