gode råd søges....
Fra : Sabina H.

Dato : 05-08-08 18:52

Nu ved jeg ikke om i har set det, men i søndags blev vores lille familie
velsignet med endnu et par killinger...

desværre har det igen vist sig at Linda (disse killingers mor) ikke er den
bedste mor i verden (hvilket var grunden til at hun var taget ud af avl) og
det har så resulteret i at vi lige nu kæmper med at holde liv i den ene af
killingerne....

modermælken har været længe om at løbe til, og det sammenholdt med at man er
lidt lille og svag, og måske ikke har fået helt så meget TLC i forbindelse
med fødslen, har gjort at det lille my ikke rigtig har fået næring, og på en
eller anden vis har mistet sutterefleksen...

lige nu står den på maden ( lun KMR) med en sprøjte, dråbe for dråbe, blot
for at få LIDT næring i hende, sørge for at massere mave (og tissetrold) og
nu nusse og varme killingen godt, samtidig med at holde mor interesseret, og
lægge den ned sammen med sin søster...

håbet er at vi kan få givet den kræfter nok til at selv sutte, og dermed få
gang i den rigtige mad i stedet... det tyder bestemt på at hun har fået
flere kræfter, og i takt med at dagen er gået, er hun begyndt at udvise mere
søgeadfærd og småsmasker lidt når maden kommer og larmer også en smule
mere.... i betragtning af målet har vi madet hende lidt men ofte, og holder
lidt øje med hendes vægt... for at sikre at hun ikke taber sig yderligere...

fødselsvægt 62 gram
dag 1: 55 gram
her til morgen 52 gram
her til aften: stadig 52 gram

nogen der har gode råd til hvordan vi får ordentlig gang i sutteriet??
--
Knus,
Sabina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 05-08-08 19:07

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> her til morgen 52 gram
> her til aften: stadig 52 gram
>
> nogen der har gode råd til hvordan vi får ordentlig gang i sutteriet??

hej Sabina

jeg vover et pip, selv om det er dig, der er opdrætter, jeg har aldrig haft
killinger selv.
Hvad med at lægge den svage killing til hos den anden kat, der fik et
hovsakuld ?
Så kunne killingen måske i løbet af et par dage få så mange kræfter, at hun
kan die hos sin egen mor.

mvh Anelise

Fra : Sabina H.

Dato : 05-08-08 19:18

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> hovsakuld ?
> Så kunne killingen måske i løbet af et par dage få så mange kræfter, at

hey ;)

jeg har prøvet at se om hun var interesseret, men hun gider den slet ikke,
måske fordi hun er så svag, og fordi hun har rigeligt i sine egne 5
killinger (som pt vejer mellem 180 og 300 gram mod de sølle 52 gram den
lille vejer)...
jeg tror heller ikke den lille ville få et ben til jorden, men hvis det går
helt galt med Linda er det med i overvejelserne....

--
Knus,
Sabina

Fra : Siri

Dato : 05-08-08 22:59

> Sabina H. skrev:

Hmmm - har hørt om ammetjenester via div. organisationer og fora -
spørger lige videre....
Stakkels små - godt, at du kæmper for dem, Sabina!
Jeg mødte i lørdags det dejligste, kærligste eks-flaskebarn - Milo af
Amalias - og hvor er jeg glad for, at der blev kæmpet for ham! Han er
enebarn, og hans mor gad ikke!
Men menskemor trådte til med KMR, og missefar passede og vaskede =
skønne Milo i fin og kærlig form idag
Jeg krydser alt, hvad krydses kan!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 06-08-08 09:35

> Hmmm - har hørt om ammetjenester via div. organisationer og fora -
> spørger lige videre....
Her kommer svaret:
"På Racekattens hjemmeside er der et telefonnummer til en ammetjeneste.
Det er Gurli - hun er kanonsød og hjælpsom."
Tak til Helene for info - håber, at du kan bruge det, Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 06-08-08 19:03

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in message

> [...]
> Det er Gurli - hun er kanonsød og hjælpsom."
> Tak til Helene for info - håber, at du kan bruge det, Sabina

tak for link, men det hjælper desværre ikke rigtigt når den lille ikke vil
sutte...... jeg sidder kuge nu med hende i hånden, er ret sikker på at hun
meget snart dør, og kan ikke få mig selv til at hun bare skal ligge alene og
blive ignoreret når det sker...

--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 06-08-08 19:38

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> meget snart dør, og kan ikke få mig selv til at hun bare skal ligge alene

og så døde hun :(

--
Knus,
Sabina

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-08-08 20:12

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> og så døde hun :(

Herregud, det lille missedyr. Det gør mig ondt for dig, at du skulle
opleve den sorg, men du gjorde jo hvad du kunne for den lille. Hun
har jo ganske givet været syg, så nu er hun på et bedre sted.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 06-08-08 20:25

> Sabina H. skrev:
> og så døde hun :(
> Knus,
> Sabina

Åhnej, Sabina - den arme lille, og arme dig, der har kæmpet....
For nogle mdr siden var jeg på redningstogt til en perser-opdrætter, der
havde fået 3 små, som missemor ikke ville vide af. De to døde - den 3.
sad jeg og holdt varm i hænderne på vej omkring Poppelstykket (som
guhjælpemig ikke havde eengangs sprøjter (til KMR fodring) og en anden
opdrætter, som havde.
Det hjertevarme menneske, der blev oppe hele natten for at passe den
lille stakkel, blev desværre 'belønnet' (not!) med, at den lille døde kl
ca 04....
Det sker desværre, og ingen ved, hvorfor.
En dag bliver gåden om 'killinge-vuggedød' måske opklaret.
Men du har gjort alt, hvad du kunne, og den lille har fået fred.
Gid de andre må klare sig bedre.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 06-08-08 20:30

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det gør mig ondt at høre, Sabina, at alle dine anstrengelser var forgæves.
Du må trøste dig med, at du i hvert fald gjorde alt, hvad du overhovedet
kunne for killingen.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-08-08 19:38

> [...]
> jeg tror heller ikke den lille ville få et ben til jorden, men hvis det
> går helt galt med Linda er det med i overvejelserne....

Du kan smøre lidt smør på ryggen af den og lægge den til den ande missemor.
Hun vil slikke det af og MÅSKE tage den til sig.

Men ellers skal du holde den hos den første mor. Men tag en af de store
velernærede killinger af sutten og sørg for at den bette får 2-3 rigtig gode
måltider om dagen. Læg en hånd imellem den og de andre killinger, så den
ikke bliver skubbet væk.

KMR er godt, men det er vigtigst at den får nogle gode måltider på naturlig
måde.

Siden den holder sin vægt, så tager den godt imod det du giver den. Eller
også får den mere mælk end du tror ved at sutte. En killing der ingenting
får taber sig 20-30 gram om dagen. MEN dens vægt er alt alt for lille. Også
fødselsvægten. En killing på under 80 gram er svær.

Tag den pat der er øverst oppe under armen og giv den til den lille. Der er
varmest, så den skal bruge mindre energi for at holde sig varm. Og den
ligger bedre beskyttet fra de andre killinger.

Held og lykke med det.

Nina

Fra : Sabina H.

Dato : 06-08-08 20:52

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote in message

> Du kan smøre lidt smør på ryggen af den og lægge den til den ande
> missemor. Hun vil slikke det af og MÅSKE tage den til sig.

jeg har flere gange prøvet at præsentere hende for den anden mor, men hun
ville ikke vide af den overhovedet (men på den anden side, med 5 velnærede
hvem orker så en lille bitte svag en)

> [...]
> velernærede killinger af sutten og sørg for at den bette får 2-3 rigtig
> gode måltider om dagen. Læg en hånd imellem den og de andre killinger, så

har jeg prøvet, men hun ville simpelthen ikke hægte sig fast..... selvom jeg
også fik malket mælk ud hun kunne smage på, var der ikke noget at gøre :(

> KMR er godt, men det er vigtigst at den får nogle gode måltider på
> naturlig måde.

i know :(

> [...]
> får taber sig 20-30 gram om dagen. MEN dens vægt er alt alt for lille.
> Også fødselsvægten. En killing på under 80 gram er svær.

tja, lige nu har jeg et rimeligt referance punkt, og har et kuld killinger
med fødselsvægter der svingede mellem 58 og 82 gram, og alle lever i bedste
velgående.... det skal nok tages med i betragtningen af missemødrene begge
er små perserpiger på 2-2½ kg.... kuld 1 havde vægter på 58, 59, 65, 81 og
82 gram... og de tager alle støt og roligt på og trives ;)
kuld to var der kun den lille der lige døde, som startede på 62 gram og
endte på 49 :( den anden startede på 78 og er nu på 92 gram efter 3 dage, så
det går rigtig fint....

> Tag den pat der er øverst oppe under armen og giv den til den lille. Der
> er varmest, så den skal bruge mindre energi for at holde sig varm. Og den
> ligger bedre beskyttet fra de andre killinger.

var også den jeg gik efter, det hjalp for netop de to patter deroppe var
denm den anden killing gik efter, så de var "suttet klar" og struttende, men
lige lidt hjalp det....

> Held og lykke med det.

som du sikkert har læst nu, så var anstrengelserne forgæves... jeg kl hjem i
dag kl 19.15 og kunne allerede der se hvor det bar henaf (min mand har
ellers fodret og ordnet mave løbende, men hun var åbenbart for svag...) kl
20.25 blev hun stille.... hun var en fighter, men har simpelthen ikke haft
suttetrang, af en eller anden årsag.... jeg har kun set hende smaske/patte
en eller to gange på de sidste dage.....

det skal dog siges at hun både tissede og pøllede, så fordøjelsen var der
gang i...

nå, nu vil jeg koncentrere mig om de 6 killinger jeg har tilbage, og nyde
at se dem fulde af liv....
Tak for al jeres sympati og tanker....
--
Knus,
Sabina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-08-08 18:37

> jeg har flere gange prøvet at præsentere hende for den anden mor, men hun
> ville ikke vide af den overhovedet (men på den anden side, med 5 velnærede
> hvem orker så en lille bitte svag en)

Er ked af at du har mistet den. Men når missemødrene ikke gider dem, er det
ikke fordi de er onde. Men ofte fordi der er noget galt med dem. Og survival
of the fittest, ergo er der ingen grund til at bruge energi på en der ikke
dur.

Tag du dig af de andre der ser ud til at trives godt og held og lykke med
dem :)

Nina