Lidt drilleri :-)
Fra : Pwh

Dato : 13-09-08 10:25

Vi har lige gået en tur på Volden hvor jeg havde et lille
"sammenstød" med en Schæferejer.

Mig og vufferne kom oppe fra selve Volden og skulle ned
på den grussti der går langs med, jeg kunne se at der gik
et par damer med en Border en tæppetisser og en Schæfer,
som alle var løse.
Da Schæferejeren opdagede os gik hun nærmest i panik og
skyndte sig at give den snor på, jeg sagde straks at mine var
helt fredelige, hun svarede så at det var hendes ikke.
Jeg sagde så til hende at hun da så burde fører den i snor,
hvortil hun svarede at vi jo skulle værer der allesammen.
Det gav jeg hende helt ret i, men mente stadig at hun ikke
burde lade en agrassiv hund gå løs blandt andre løse hunde.
Hun mente så at så længe der var styr over den var det ok,
jeg spurgte så hvorfor hun brugte snor hvis der var styr på den
Det var jo fordi den ikke skulle rende hen til mine sagde hun,
jamen så mente jeg jo heller ikke at hun kunne sige hun havde
styr på sin hund når det krævede en snor for at have kontrol,
det var da en smule selvmodsigende fortalte jeg hende

Hele "sammenstødet" foregik i en fredelig tone og veninden
med Borderen (som var fredelig nok) morede sig kosteligt
kunne jeg se på hende.
Men Schæferejeren kunne vist godt hører at hendes argumentation
ikke rigtigt kunne holde vand
Jeg valgte så at gå en anden vej, ingen grund til at provokerer.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 13-09-08 10:36

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg valgte så at gå en anden vej, ingen grund til at provokerer.

Jens -du er da vist ved at blive ganske fredsommelig

Jeg er ikke helt lige med, hvad var der galt med at hun lod sin hund løbe
frit, når der ikke var andre hunde, og hun så tog sin hund i snor når du kom
med dine??
du siger til hende at dine er fredelige - hendes svar er det er hendes
ikke - det er vel bare for at sige, at dine ikke skal komme hen til hendes
schæfer - og så er alt vel på det rene.

Hanne/ som måske ikke er helt vågen

Fra : Pwh

Dato : 13-09-08 11:09

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jens -du er da vist ved at blive ganske fredsommelig

Jeg er ved at blive gammel (fylder 44 næste mnd)

> Jeg er ikke helt lige med, hvad var der galt med at hun lod sin hund
> løbe frit, når der ikke var andre hunde, og hun så tog sin hund i
> snor når du kom med dine??

Det er der for så vidt heller intet galt i, men måske ikke så smart
når hun lufter hund et sted der kommer mange løse hunde.
Som sagt skældte jeg heller ikke ud, jeg drillede hende bare

> du siger til hende at dine er fredelige - hendes svar er det er hendes
> ikke - det er vel bare for at sige, at dine ikke skal komme hen til
> hendes schæfer - og så er alt vel på det rene.

Der var som sagt heller ingen probs, hun virkede bare lidt komisk
med den måde hun panikkede på, det var det der triggede mig

Men sådan en episode gør desværre at jeg får bekræftet min "fordom"
mht at Schæfere ofte ikke er særligt omgængelige i forhold til andre hunde.
På den tur mødte jeg nemlig senere en mand med en Mastiff og en Doberman,
begge løse hannner, og der var intet ufredeligt ved dem.
Og en stor løs Rottehan mødte vi også, igen probs der heller,
racemæssigt er det mest Schæfere jeg har oplevet som værende mindre omgængelige.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-09-08 11:42

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Men sådan en episode gør desværre at jeg får bekræftet min "fordom"
> mht at Schæfere ofte ikke er særligt omgængelige i forhold til andre
> hunde.

Sikert rigtigt nok, og det er der så sikkert intet at gøre ved.
Schæferen har som regel nok i sin ejer, og måske kan dens "agressivitet"
tolkes som om den passer på sin herre.
Min er ikke synderligt interesseret i andre hunde.

Jeg tager ham såmænd også i snor hvis der kommer andre hunde, og det passer
mig og hunden fint tror jeg.
Jeg har ingen intentioner om at han skal lege med andre hunde og lufter ham
så også kun steder hvor der ikke kommer andre.

OT hvordan går det med udflytningen ?

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : JB

Dato : 13-09-08 11:57

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ingen intentioner om at han skal lege med andre hunde og lufter
> ham så også kun steder hvor der ikke kommer andre.

Jeg er enig med John. Schæferhunde interesserer sig ikke for andre hunde, de
har nok i deres egen flok. Collier har det på samme måde, men dem bliver
folk jo ikke bange for, men adfærden er stort set den samme. Derimod er
labradorer jo meget glade for at lege med andre hunde.
Vi kalder altid vores hunde til os og tager dem i snor, når vi møder ander
hunde, selvom det er en hundeskov, vi går i.
Hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 13-09-08 12:12

JB, skrev:
> [...]
> men dem bliver folk jo ikke bange for, men adfærden er stort set den
> samme. Derimod er labradorer jo meget glade for at lege med andre

Mine interesserer sig heller ikke synderligt for andre hunde,
men derfra til ikke at accepterer andre hunde er der et stykke vej.
Udviser mine en sjælden gang agrassivitet ved de jeg bliver muggen,
så det har de lært for længe siden ikke er en god ide.

> Vi kalder altid vores hunde til os og tager dem i snor, når vi møder
> ander hunde, selvom det er en hundeskov, vi går i.

Jeg kalder kun mine til mig hvis den anden hund er i snor,
det opfatter jeg som at den ikke er omgængelig eller under kontrol.

/Jens

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-09-08 19:11

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen news:48cb9c1d$0$15898
> Vi kalder altid vores hunde til os og tager dem i snor, når vi møder ander
> hunde, selvom det er en hundeskov, vi går i.

Hvorfor tage dem i snor, når det er en hundeskov - hele meningen med en
hundeskov er vel at hundene kan rende fri og lege med hinanden, og dem der
ikke kan, går tur udenfor med snor på ..?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : JB

Dato : 14-09-08 19:49

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tage dem i snor, når det er en hundeskov - hele meningen med en
> hundeskov er vel at hundene kan rende fri og lege med hinanden, og dem der
> ikke kan, går tur udenfor med snor på ..?

Nej det er ikke meningen. Meningen er, at hunde må gå uden line i en
hundeskov, hvad de ikke må i andre skove. Men de må kun gå uden line, hvis
de er under kontrol. "Vore" hundeskov ligger lige op til hovedvejen, og den
er ikke indhegnet, så der kommer ikke så mange hunde.
Det er da fint, hvis nogen kan mødes og lade deres hunde lege, vores gider
bare ikke andre hunde.
Desuden er det kutyme her, at man kalder sin hund til sig, når man møder
nogen.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-09-08 21:24

> [...]
> de er under kontrol. "Vore" hundeskov ligger lige op til hovedvejen, og
> den er ikke indhegnet, så der kommer ikke så mange hunde.

Vi havde en debat om "under kontrol" med en anden hundeejer i "vores"
hundeskov. Hun mente, at det hun havde en tæve i løbetid med i hundeskoven,
så skulle alle andre med hanhunde have styr på deres hunde, så de ikke kom
over til hendes hund. Det blev en ret livlig debat uden at der dog kom nogen
enighed ud af det.

> Det er da fint, hvis nogen kan mødes og lade deres hunde lege, vores gider
> bare ikke andre hunde.

Det er der vel heller ikke noget problem i? Vi møder ofte hunde, som ikke
gider andre hunde - vores skal lige hen og se hvad det er for nogle, og hvis
de hellere vil gå rundt selv, så finder han nogle andre at løbe sammen med.

> Desuden er det kutyme her, at man kalder sin hund til sig, når man møder
> nogen.

Det har jeg godt nok aldrig gjort - vi går altid hen og hilser på de
mennesker vi møder, der har hundene som regel altid hilst på hinanden inden.
De bevæger sig lidt hurtigere end os andre i skoven

Fra : JB

Dato : 14-09-08 21:48

> [...]
> så de ikke kom over til hendes hund. Det blev en ret livlig debat uden at

Jeg ville nu heller ikke tage en løbsk tæve med i den skov, så ville jeg gå
i en skov, hvor hundene ikke måtte være løse. Vi har masser af skov her.

> [...]
> gider andre hunde - vores skal lige hen og se hvad det er for nogle, og
> hvis de hellere vil gå rundt selv, så finder han nogle andre at løbe

Det er ret sjældent, vi møder andre hunde. Vi kan sagtens træne i skoven
uden at blive forstyrret. Men vi har da oplevet, at der lige pludselig er en
hund, og det sker der jo normalt ikke noget ved. Men vi har et par gange
mødt hunde, som var i snor og næsten ikke til at holde. Den sidste vi mødte,
måtte der to mennesker til at holde, og den virkede meget aggressiv. Vi
skyndte os bare forbi, men jeg burde have sagt, de kunne gå i den anden
skov, hvor de ikke ville møde løse hunde.

> Det har jeg godt nok aldrig gjort - vi går altid hen og hilser på de
> mennesker vi møder, der har hundene som regel altid hilst på hinanden
> inden. De bevæger sig lidt hurtigere end os andre i skoven

Det gør man her, men som sagt møder vi sjældent nogen.

hilsen
Jytte

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-09-08 08:14

> Jeg ville nu heller ikke tage en løbsk tæve med i den skov, så ville jeg
> gå i en skov, hvor hundene ikke måtte være løse. Vi har masser af skov
> her.

Hele seancen endte med at vi var 5-6 hunde som forlod hundeskoven og lod
tæven i løbetid være alene i hundeskoven. I mine øjne helt tåbeligt at tage
en tæve i løbetid med ind til 5-6 andre hunde, som løber frit omkring ...

> [...]
> aggressiv. Vi skyndte os bare forbi, men jeg burde have sagt, de kunne gå
> i den anden skov, hvor de ikke ville møde løse hunde.

Vores hundeskov er ikke så stor (Kærskov Hundeskov ved Horsens) så når der
er andre hunde (og det er der for det meste), så vi kommer der ikke for at
træne, men bare for hundens fornøjelses skyld og for at han skal lære at
begå sig med andre hunde (måske en slags træning, men det foregår hundene
imellem

--
http://www.central-stoevsugere.dk - få bedre indeklima billigere end du tror

Fra : C.H

Dato : 15-09-08 08:46

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Jytte! Jeg saksede lige denne her:

> Jeg ville nu heller ikke tage en løbsk tæve med i den skov, så ville jeg
> gå i en skov, hvor hundene ikke måtte være løse. Vi har masser af skov
> her.

Vi frekventerer jo den samme hundeskov (vi er der ikke så ofte, netop fordi
vi ikke gider så meget hundeleg). Min oplevelse er også, at den fungerer som
en almindelig skov, hvor man selvfølgelig tager sin hund i snor, når man
møder nogen.
Det betyder i øvrigt ikke, at vores lille schæfer er aggressiv overfor
andre - det er mere af respekt fordi han både er hurtig og voldsomt i sin
måde at bevæge sig på.

Nå -. det vigtige: Du skriver at I har massser af skov - men hvor hulen er
der skov, hvor man kan tage linen af hunden i området?
Vi sniger os til nogengange at gøre det i en af skovene deroppe i nærheden
af dig, men vores samvittighed er altid sort som kul, når vi gør det

Det ægrer mig, for vi kan godt lide at gå i skov - det kan hunden også - men
det hundeskoven er så lille og begrænset.. Og lidt forstyrret af trafik
(gående, cyklende).

Connie

Fra : JB

Dato : 15-09-08 09:07

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det ægrer mig, for vi kan godt lide at gå i skov - det kan hunden også -
> men det hundeskoven er så lille og begrænset.. Og lidt forstyrret af

Hej Connie.

Det jeg mente med masser af skov er, at her er masser af skov, hvor man kan
gå med hunden i line, hvis man alligevel ikke kan slippe den af en eller
anden grund. Det er kun den lille hundeskov, hvor de må være uden line men
under kontrol.

Vi er så heldige, vi møder næsten aldrig nogen. Vi går der hver morgen, for
vi bor kun 5 min. gang derfra. Nu hvor det bliver tidligere mørkt, går vi
der også engang i mellem om eftermiddagen, men der har vi den også for det
meste for os selv. Vi kan da sagtens lave både rundering og feltsøg uden at
blive forstyrret.
Det er mest i turistsæsonen, vi møder nogen. Og når de ser os med mindst 3
hunde, skynder de sig at få fat i deres hund. Nu er her allerde meget
stille.

Ellers går vi meget på stranden, der kan man jo se på lang afstand, om der
kommer nogen.

Men det kan jo være vi mødes en dag, så må vi hellere tage hanhundene i
snor.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 15-09-08 09:18

> [...]
> kan gå med hunden i line, hvis man alligevel ikke kan slippe den af en
> eller anden grund. Det er kun den lille hundeskov, hvor de må være uden

Nåå ok
Ærgeligt, det kunne ellers være dejligt med lidt mere plads at boltre sig på

> [...]
> Det er mest i turistsæsonen, vi møder nogen. Og når de ser os med mindst 3
> hunde, skynder de sig at få fat i deres hund. Nu er her allerde meget

Vi har kun været der en håndfuld gange - stedet er jo dejligt, men jeg skal
ærligt indrømme, at jeg stresser lidt, når jeg er der. Folk er så følsomme
overfor schæfere, så jeg går hele tiden og holder øje, så han ikke skræmmer
nogen

> Ellers går vi meget på stranden, der kan man jo se på lang afstand, om der
> kommer nogen.

Ja, det gør vi også en masse - der er nogle gode fredelige strande
heromkring specielt i den tid, vi går i møde nu

> Men det kan jo være vi mødes en dag, så må vi hellere tage hanhundene i
> snor.

Ja, det er faktisk lidt pudsigt, at det ikke er sket endnu
Men vi går jo nok mest lidt hernedeaf (Sønderskovhuse, Tressebølle o.
lign.) - du går vel på stranden i Lohals?

Connie

Fra : JB

Dato : 15-09-08 09:57

> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

..

> Ja, det er faktisk lidt pudsigt, at det ikke er sket endnu
> Men vi går jo nok mest lidt hernedeaf (Sønderskovhuse, Tressebølle o.
> lign.) - du går vel på stranden i Lohals?
>
> Connie

Vi går mest på stranden ved Østerhuse. Den er mere øde end Lohals Nordstr.
Men der går vi også især om vinteren. Ved Østerhuse er der høje klinter, og
man kan se på lang afstand om der er nogen. Der kommer ikke pludselig nogen
ned, som der kan gøre ved Lohals nordstr.
Men her er jo skønt og mange muligheder for at gå med hundene.

Hilsen
Jytte

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-09-08 10:27

> [...]
> nogen ned, som der kan gøre ved Lohals nordstr.
> Men her er jo skønt og mange muligheder for at gå med hundene.

Jeg blander mig lige, for jeg bor jo også i nærheden af den omtalte
hundeskov, men da jeg har labber, og der er meget mudrede mosehulller i
hundeskoven, som forvandlede min gule lab til et meget ulækkert og
ildelugtende syn så foretrækker jeg den anden skov (Vestre
Stigtehave), som er statsskov, og hvor hundene bør være i snor.
Men eftersom den gule lab Sally er så lydig, at jeg kan kalde hende til mig,
selv om der er et rådyr, der springer over stien få meter foran hende, så
får hun lov til at gå løs, mens den yngre sorte lab altid er i flexline,
fordi hendes indkald desværre ikke er så sikkert. Naturligvis kommer Sally i
line, når vi møder andre mennesker, enten de har hund med eller ej, men det
sker faktisk utroligt sjældent, hvis man som jeg går der tidligt om aftenen.

Min foretrukne strand er også den ved Østerhuse, fordi den her udenfor
turistsæsonen ofte ligger øde hen, så det er her, vores formiddagstur
foregår.

Ja, vi har nogle dejlige muligheder for at gå med hundene her på Langeland.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : C.H

Dato : 15-09-08 10:33

> [...]
> nogen ned, som der kan gøre ved Lohals nordstr.
> Men her er jo skønt og mange muligheder for at gå med hundene.

åh, jo - der er dejligt ved Østerhuse. Har faktisk aldrig været der for at
lufte hund - men det kunne da være vi skulle forstyrre jeres fred ved at
køre en tur derop en dag

Ja, man må sige, at det vi mangler i skov, det har vi i strand her på øen

Connie

Fra : JB

Dato : 15-09-08 11:16

> [...]
> køre en tur derop en dag
>
> Ja, man må sige, at det vi mangler i skov, det har vi i strand her på øen

Det skulle du prøve, det kan absolut anbefales. Men jeg tror ikke Gustav vil
synes om Casius, og Dark og Tanja synes det samme som Gustav.
Men det kunne da være sjovt at se Casius, måske ligner han Tanja.

hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 15-09-08 13:33

> Det skulle du prøve, det kan absolut anbefales. Men jeg tror ikke Gustav
> vil synes om Casius, og Dark og Tanja synes det samme som Gustav.
> Men det kunne da være sjovt at se Casius, måske ligner han Tanja.

Er Gustav ikke til andre hanhunde?

Cassius er faktisk lidt klodset med andre hunde. Han synes de ser spændende
ud, men i sidste ende vil han faktisk meget hellere lege med mennesker
Så han laver noget, der ligner små børns parallel-lege, hvor han løber rundt
og har det sjovt og nogengange tjekker ud, om der er nogen med ham ))

Hvilken farver har Tanja fået? Cassius er en af de lidt kedelige grå
schæfere... Du ved sådan en hverken-eller farve.. Kun en smule røde
tegninger i ansigtet, der gør ham LIDT køn at se på ))))

Hvis det skulle ske, at vi mødte hinanden tilfældigt en dag, så ved vi nok,
hvem det er, vi møder - jeg tror vi kan tælle på en hånd, hvor mange af de
små grå vi har her på øen

Connie

Fra : JB

Dato : 15-09-08 13:48

> [...]
>
> Hvis det skulle ske, at vi mødte hinanden tilfældigt en dag, så ved vi
> nok, hvem det er, vi møder - jeg tror vi kan tælle på en hånd, hvor mange

Nej Gustav er ikke til andre hunde i det hele taget, men meget søde tæver
kan han godt lide. Han er 5½ nu, og da han var ung kunne han godt med andre
hanner. Det er ikke sådan, at han går til angreb, han kan bare godt virke
ret dominant med halen ind over ryggen og hovedet højt løftet. Så vi undgår
konfrontationer.
Jeg tror, vores hunde har nok i hinanden, de er jo 5, så de behøver ikke
andre hunde.
Du kan se Tanja her http://picasaweb.google.dk/vingekatten/Tanja# De sidste
billeder er nye. Hun vejer 18 kg nu, hvor hun er 4½ måned.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 15-09-08 15:12

> [...]
> Du kan se Tanja her http://picasaweb.google.dk/vingekatten/Tanja# De
> sidste billeder er nye. Hun vejer 18 kg nu, hvor hun er 4½ måned.

Hun har da godt nok nogle flotte farver! Der er noget mere pigment i hende
end i min lille lømmel

Hun ser svært fræk ud - dejligt

Connie

Fra : Hm

Dato : 13-09-08 12:09

jeg, er enige i at mange schæfere ikke er særlige sociale, især hanner, men
derfor er jeg ikke helt enige i, at man ikke skal lufte hvor der er andre
løse hunde, det er jo ikke en "hundeskov" hvor det er tilladt at have
hundene løse, at man går der hvor du lufter hunde er vel fordi det er et
stort grønt område hvor der er mulighed for at hundene kan løbe frit, det
har ikke sociale hunde jo også brug for, at man så ikke skal lade sin hund
løbe frit når der kommer nogen er en selvfølgelighed - men jeg forstår hende
godt, hvor tit har man ikke hørt - "min gør skam ikke nået" - og så går den
på ens hund - "nå, det var da mærkeligt det plejer den ikke" - så, tag da
for f----- den hund i snor når de møder nogen og den anden ejer gør..

Har som sagt nu en social schæfer tæve, hun hilser gladelig (og får lov hvis
den anden ejer er med på den) på alle hunde, men hun får kun lov i snor, og
så er det fint med hende og så går vi videre, hun er kun interesseret i at
komme med mig -ikke at lege.

Jeg tror det er svært at sætte sig ind i hvordan man har det når ens hund
ikke er social, og møder nogen som ikke forstår det.

Jeg har aldrig fattet hvorfor de skal være sociale hvis de ikke har lyst,
man skal selvfølgelig gøre alt for at socialisere når de er små, men når de
så som 2-3 år ikke gider mere, ja, så er det da fint med mig, jeg gider da
heller ikke have kontakt med alle dem jeg møder. (men jeg slås altså ikke)
At det så er nemmere med en der er social er så en helt anden sag.

"> OT hvordan går det med udflytningen ?
Godt det var dig John der var OT, jeg gik lige og tænkte på (da jeg slog
græs at jeg lige skulle spørge Jens om der er nogen der kikker på
huset.,

Hanne/ som ikke er OT

Fra : Pwh

Dato : 13-09-08 12:21

Hm, skrev:

> Jeg tror det er svært at sætte sig ind i hvordan man har det når ens
> hund ikke er social, og møder nogen som ikke forstår det.

Min egen Angel er nu ikke særlig social i forhold til andre hunde,
mennesker og katte elsker hun
Men jeg har da opdraget hende til ikke at udvise agrassivitet,
så det er også et spørgsmål om opdragelse mener jeg.

> [...]
> med mig, jeg gider da heller ikke have kontakt med alle dem jeg
> møder. (men jeg slås altså ikke) At det så er nemmere med en der er

Jeg mener stadig at ens hund bør accapterer at blive hilst på af en anden hund
når man vælger at lufte den hvor der kommer mange hunde.
At den så måske ikke gider mænge sig eller lege med andre må værer
dens eget valg, det kan/skal man ikke tvinge den til.

> "> OT hvordan går det med udflytningen ?
> Godt det var dig John der var OT, jeg gik lige og tænkte på (da jeg
> slog græs at jeg lige skulle spørge Jens om der er nogen der
> kikker på huset.,

Der kommer da nogen ind imellem, men folk sidder generelt i samme
situation som jeg selv, de skal have solgt før de kan købe.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 17:30

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg mener stadig at ens hund bør accapterer at blive hilst på af en anden
> hund
> når man vælger at lufte den hvor der kommer mange hunde.

Det mener jeg da bestemt ikke. Man har da lov til at gå i fred med sin hund
hvor man end færdes, og hvis nogle hunde vil hilse, kan deres ejere vel pænt
spørge på forhånd.

Selvfølgelig går man ikke lige ind i en kogende heksekedel af legende hunde
med en agressiv hund, men tager man sine nødvendige forholdsregler med sin
hund, skal man have lov at færdes i parker og anlæg.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 18:30

Søren LH, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Det mener jeg da bestemt ikke. Man har da lov til at gå i fred med
> sin hund hvor man end færdes, og hvis nogle hunde vil hilse, kan
> deres ejere vel pænt spørge på forhånd.

Det kan man så signalerer ved at holde den i snor, lufter man den
steder hvor der er fritløbende hunde må den lærer at accepterer
at blive hilst på, det er så min mening.

/Jens

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-09-08 19:22

> Det kan man så signalerer ved at holde den i snor, lufter man den
> steder hvor der er fritløbende hunde må den lærer at accepterer
> at blive hilst på, det er så min mening.

Det kommer vel an på, hvilket sted det er. Ofte synes jeg der er fritløbende
hunde på steder, hvor man ikke lige forventer det. Som jeg ser det, så er
det ok at have sin hund løbende fri, hvis området er beregenet til løse
hunde (såsom hundeskov og andre steder, hvor der er skiltet med det). Andre
steder forventer jeg ikke at finde løse hunde (på nær stranden, hvis den
ikke er fyldt med badegæster), og vil heller ikke selv lade min løbe løs.

Når vores er i snor, og vi møder andre hunde i snor, vil han meget gerne
hilse. En øjenkontakt med den anden hunds ejer afgør hurtigt om de skal
hilse eller ej. Hvis de trækker hunden væk, så hilser vi ikke.

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 19:37

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen

> En øjenkontakt med den anden hunds ejer afgør hurtigt om de skal hilse
> eller ej.

Ja, sådan er det. Jeg plejer at spåørge først på jævnt dansk før jeg lader
min hund nærme sig andre hunde, og forventer andre gør det samme. Jeg har
lagt mærke til at der aldrig er nogen der spørger mig, men det er vel fordi
det er en schæfer, jf. Jens' erfaringer.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 19:31

..°o.O Thomas O.o°., skrev:
> [...]
> løse hunde (på nær stranden, hvis den ikke er fyldt med badegæster),
> og vil heller ikke selv lade min løbe løs.

Jeg mente self steder hvor man sædvanligvis lufter hunde uden snor.
Nu går mine egne altid uden snor, men til gengæld har jeg lært dem
ikke at fise hen til andre hunde vi møder med snor på.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 19:38

> Det kan man så signalerer ved at holde den i snor, lufter man den
> steder hvor der er fritløbende hunde må den lærer at accepterer
> at blive hilst på, det er så min mening.

Hvis man vil give sin hund lov til at løbe frit, lufter man den hvor der kan
forekomme fritløbende hunde, det ligger i sagens natur. Ja, vil man ikke
hilses på, sætter man den i snor, eller får den tæt på under kommando. Løber
den og snuser og hygger sig langt væk, er det klart at man ikke kan forlange
der ikke må komme andre hunde tæt på. Hunde er trods alt ikke radiostyrede.

Mvh
Søren

Fra : Kim

Dato : 16-09-08 20:26

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jo nogle er
De fleste WM deltagere har garanteret været det under træningen op til.

Fra : jopa

Dato : 13-09-08 21:19

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Godt det var dig John der var OT, jeg gik lige og tænkte på (da jeg slog
> græs at jeg lige skulle spørge Jens om der er nogen der kikker på
> huset.,

I modsætning til min hund er jeg rimelig social og bedøvende om jeg er OT
ind i mellem.
Som regel er det jo Tove der er det

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-09-08 21:25

In news:48cc2023$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
jopa <admin@jp-web.invalid> typed:
> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> I modsætning til min hund er jeg rimelig social og bedøvende om jeg
> er OT ind i mellem.
> Som regel er det jo Tove der er det

Nånå bette John. Kan du så være ordentlig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : C.H

Dato : 15-09-08 08:53

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstår hende godt, hvor tit har man ikke hørt - "min gør skam ikke
> nået" - og så går den på ens hund - "nå, det var da mærkeligt det plejer

Jeg oplever ikke, at schæferhanner er mindre sociale en tæver - men det
gælder for begge, at nogen kan have noget egetkønsaggression. (Synes jeg
mest ser det når de møder hunde af deres egen race)

Jeg selv har haft to schæferhanner, der er har været meget sociale -
specielt den første. Han var super med andre hunde og ville rigtig gerne
lege. Han var god til det.
Med Cassius er jeg ikke helt så sikker - han har haft et par møder med nogle
schæferkastrater, som har presset ham så meget, at han måtte sige fra. Siden
har han ikke været RIGTIG glad for store schæferhanner. Alle andre er ikke
noget problem.

På trods af sociale hunde har jeg altid valgt at tage hunden i line, når jeg
møder andre. Det gælder både mennesker uden hunde og mennesker med hunde.
Det er mest af respekt for dem, for der er sørme mange, der ikke bryder sig
om som schæfere - og RIGTIG mange, der fejlfortolker deres signaler.
Det gider jeg ikke at komme ud i - så skal mine hunde lege, så skal det være
efter en snak med ejeren først.

Tager de ikke deres hund i line og lader den løbe hen til vores, så slipper
vi ham.. Selvom jeg synes det er drønirriterende, at man ikke "kan få lov"
til at gå i fred for andres hunde.

> [...]
> ikke)
> At det så er nemmere med en der er social er så en helt anden sag.

Fuldstændig enig..

Connie

Fra : jopa

Dato : 15-09-08 13:59

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev >
> Tager de ikke deres hund i line og lader den løbe hen til vores, så
> slipper vi ham.. Selvom jeg synes det er drønirriterende, at man ikke "kan
> få lov" til at gå i fred for andres hunde.

Ditto her.
Jeg tager altid min i snor og afdækker ham hvis der kommer en løs hund.
Er den løse hund for fræk giver jeg Milo fri med snor på og så plejer de
at løbe væk.
Er de agressive må jeg slippe ham og så vanker der røvfuld
Skal siges at det sidste ikke har været nødvendigt

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 13-09-08 12:08

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Sikert rigtigt nok, og det er der så sikkert intet at gøre ved.
> Schæferen har som regel nok i sin ejer, og måske kan dens
> "agressivitet" tolkes som om den passer på sin herre.

Jeg holdt en vågent øje med Schæferen da jeg spottede dem,
netop belært af dårlige oplevelser, og jeg fik ret.

> Min er ikke synderligt interesseret i andre hunde.

Det er mine nu heller ikke, katte derimod er meget spændende

> Jeg tager ham såmænd også i snor hvis der kommer andre hunde, og det
> passer mig og hunden fint tror jeg.

Jeg havde hverken halsbånd eller snor med, men til forskel fra hende
har jeg så styr over mine hunde.

> Jeg har ingen intentioner om at han skal lege med andre hunde og
> lufter ham så også kun steder hvor der ikke kommer andre.

Jeg føler mig pisket til at have omgængelige hunde her hvor vi
møder så mange andre hunde, boede jeg på bøhlandet ville jeg
nok heller ikke gå så højt op i socalicering.

> OT hvordan går det med udflytningen ?

Der sker ikke det helt vilde, bolighandel er jo gået helt
i stå sådan generelt desværre.
Jeg har ellers en del i kikkerten i Odsherred, men jeg skal
lige have solgt mit eget først.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-09-08 21:26

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Jeg føler mig pisket til at have omgængelige hunde her hvor vi
> møder så mange andre hunde, boede jeg på bøhlandet ville jeg
> nok heller ikke gå så højt op i socalicering.

Klart at det er rimeligt vigtigt at vænne hunden til andre når man bor i en
by.
Ville så nok ikke vælge en type som Milo.
Milo er så usocial at skraldemændene ikke tør hente affald hos os.
Vi har måttet få en container til at stå ude ved vejen

Sagde forøvrigt til skraldemanden den anden dag at han var en latterlig
lille skraldemand, og så blev konen fornærmet
Kune ikke dy mig

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 17:27

> Men sådan en episode gør desværre at jeg får bekræftet min "fordom"
> mht at Schæfere ofte ikke er særligt omgængelige i forhold til andre
> hunde.

"Fordom" - ok, men jeg tror man må erkende at schæfere i deres gener har et
problem omkring omgang med andre hunde. Jeg tror det ligger i at der blandt
schæferejer antagelig aldrig har været den store interesse i at se hunde
lege og i at deres hunde skulle møde andre hunde. Derfor er der aldrig sket
en udvælgelse på dette grundlag. Og hunde som grundet manglende kontakt og
"forkert" håndtering har fået lov at udvikle deres fordragelighed med andre
hunde, har efterhånden ladet deres tillærte egenskab gå i generne. Som jeg
engang er blevet fortalt at det sker.

Hvad angår min egen hund, så har den jævnligt mødt andre hunde, i hvert fald
tidligere, og den er aldrig blevet overfaldet af en agressiv hund, og
alligevel begyndte den på et tidspunkt at få nogle unoder i form af at ville
bosse, knurre ad og vrisse ad andre hunde. Vi har forsøgt at træne det væk
med rimeligt held, men i hvert fald er det som om det ligger i dens gener.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 17:33

> Og hunde som grundet manglende kontakt og "forkert" håndtering har fået
> lov at udvikle deres fordragelighed med andre hunde, har efterhånden ladet
> deres tillærte egenskab gå i generne.

"ufordragelighed" - selvfølgelig

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 18:35

Søren LH, skrev:
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> "ufordragelighed" - selvfølgelig

Det må da værer en anelse besværligt med sådan en race hvis
man bor hvor der er mange hunde.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 19:31

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 19:38

Søren LH, skrev:
> [...]

Man kan ikke altid få både i pose og i sæk

> Som sagt, mange schæferejere har ikke den store interesse i at kigge
> på hundeleg. Har man den interesse skal man ikke vælge schæfer, er
> mit råd.

Nu synes jeg også det går fra den ene yderlighed til den anden.
Mine hunde gider da heller ikke lege med andre, men de skal
da accepterer at der kommer en fremmed hund hen for at hilse på
så længe den opfører sig ordentligt.
Det samme synes jeg så heller ikke er for meget forlangt fra deres side.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 19:49

> Mine hunde gider da heller ikke lege med andre, men de skal
> da accepterer at der kommer en fremmed hund hen for at hilse på
> så længe den opfører sig ordentligt.

Det mener jeg ikke min behøver. Hvis der kommer en fremmed hund hen, slipper
jeg min, eller giver den fri. Så må fremmed hund selv om det. At det så
sjældent er et problem, er så en anden ting.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 20:16

Søren LH, skrev:
> [...]
> slipper jeg min, eller giver den fri. Så må fremmed hund selv om det.
> At det så sjældent er et problem, er så en anden ting.

Det er jo lige det, hvis hundene er bare nogenlunde normale i bøtten
finder de jo selv ud af det.
Kommer der feks. en hund hen til mine som de signalerer til (knurrer)
at de ikke gider snakke med og den bliver ved med at værer pågående,
jamen så har den da også selv bedt om at få et drag over nakken.
Det ville mine hunde aldrig hører et ondt ord for, har da oplevet det et par gange.
Det er da ikke så længe siden at Tyson kom til at lave hul i en for pågående AmBull,
og flere gange har jeg oplevet at hanhundene lige skal prøve ham af når de tror
de er blevet store og stærke, så er der afregning ved kasse 1, det er ok med mig

Angel deler tit ørertæver ud til pågående hanhunde, men det er ligesom lidt noget andet,
det tager de også altid med godt humør, igår en Mastiff på ca 70kg
Generelt er hun ikke selv spor opsøgende, har aldrig været det, hun blev faktisk af
mange regnet for en smule sær da hun var hvalp fordi hun ikke gad lege med de andre.
Det var hendes valg som jeg så det, jeg gav hende muligheden, men pressede hende ikke.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-09-08 14:04

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> [...]
> Mine hunde gider da heller ikke lege med andre, men de skal
> da accepterer at der kommer en fremmed hund hen for at hilse på

Jo men mange schæfere vil faktisk ikke hilse på andre.
Og det er sikkert noget genetisk.
Erindrer da jeg trænede at schæferne legede udemærket sammen men ikke med de
andre racer
Min vil gerne hilse, men tillader de ikke at han lægger sit hoved på deres
ry så kan de få en røvfuld

Derfor foretræker jeg a være fri for andres hunde.
--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 15-09-08 17:21

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Jo men mange schæfere vil faktisk ikke hilse på andre.
> Og det er sikkert noget genetisk.

Lad mig sige det på den måde, jeg lader heller ikke ligefrem
mine opsøge selvskab med voksne Schæfere
Min erfaring er som sagt også at de ikke er særligt sociale,
faktisk den eneste race Angel nogensinde har været oppe og slås med.
Den var nu ikke så sprød da jeg løftede den op i pelsen og kylede
den hen af græsset, ejeren blev lidt mopset

/Jens

Fra : JB

Dato : 15-09-08 17:46

> [...]
> Den var nu ikke så sprød da jeg løftede den op i pelsen og kylede
> den hen af græsset, ejeren blev lidt mopset

Det har ikke været en ægte schæferhund, men en der lignede.

hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 15-09-08 18:00

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev

> Det har ikke været en ægte schæferhund, men en der lignede.

Det har nok været en langhåret kamphund.
En rigtig schæfer på 50 + kg kyler man ikke med.
Er godt klar over at der er nogen der holder en afart af en schæfer som
vejer omkring 25- 30 kg og er grå.
Det er nok en sådan han kylede så til Jensen, det har ikke været en
rigtig schæfer.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 15-09-08 18:28

jopa, skrev:
> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev

> Det har nok været en langhåret kamphund.

Kamphunde har jeg faktisk aldrig haft dårlige oplevelser med.
Schæfere og Boxere topper statestikken her i huset

> [...]
> som vejer omkring 25- 30 kg og er grå.
> Det er nok en sådan han kylede så til Jensen, det har ikke været

Det var en tæve på ca 30kg, ægte var den ifølge en af mine
Schæferbekendtskaber, den havde nemlig også overfaldet hans tæve.
Så han hyggede sig ganske gevaldigt over min historie

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 11:30

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det var en tæve på ca 30kg, ægte var den ifølge en af mine
> Schæferbekendtskaber, den havde nemlig også overfaldet hans tæve.
> Så han hyggede sig ganske gevaldigt over min historie

Der findes 2 slags schæfere dem som figurenten render rundt og har hængene
i armen, og så dem der smider figurenten til jorden.
Jeg kan bedst lide de sidste. ))

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 16-09-08 13:16

> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Der findes 2 slags schæfere dem som figurenten render rundt og har
> hængene i armen, og så dem der smider figurenten til jorden.
> Jeg kan bedst lide de sidste. ))

Joooo

Der findes udemærkede små grå, der snildt kan få en figurant til jorden..
Ikke ved at overvælde dem med en enorm kampvægt men ved teknik og hurtighed
at overløbe ham

DET er dejlige schæfere...Skønt at se, når de arbejder )

Min egen vejer 34 kilo, men lader bestemt ikke nogen figurant løbe nogen
steder..... Hans ende er i jorden, og den giver modspil

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 17:42

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Der findes 2 slags schæfere dem som figurenten render rundt og har
> hængene i armen, og så dem der smider figurenten til jorden.
> Jeg kan bedst lide de sidste. ))

Jeg tror de skal have fat i din regnebog og se lidt på hvilken schæfer der
påvirker en figurant med størst kraft - en schæfer på 30 kg der kommer
fræsende med 40 km/t eller en schæfer på 50 kg som kommer luntende med 18
km/t .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 18:03

> [...]
> påvirker en figurant med størst kraft - en schæfer på 30 kg der kommer
> fræsende med 40 km/t eller en schæfer på 50 kg som kommer luntende med 18

Jeg refererer kun til hvad jeg ved selvsyn har set, og det er et forrygende
syn at se en figuent rende rundt med en minischæfer hængende fra ærmet.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 21:04

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Jeg refererer kun til hvad jeg ved selvsyn har set, og det er et
> forrygende syn at se en figuent rende rundt med en minischæfer hængende
> fra ærmet.

Jamen nu her jeg jo lige været til BHP1 DM med 28 andre hunde, og der så jeg
ved selvsyn ikke én eneste 50+ kg 70+ cm sortgul schæfer blandt deltagerne.
Det kan man da undre sig en del over, hvis sådan en bamsedreng virkelig er
så fantastisk til at håndtere figuranter .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 21:13

> [...]
> deltagerne. Det kan man da undre sig en del over, hvis sådan en bamsedreng
> virkelig er så fantastisk til at håndtere figuranter .

Det er fordi tiderne og moden er ændret, samt at man har opdrættet en type
der måske er bedre og lettere at arbejde med, men derfor har jeg vel lov
til at sværge til den rigtige type
Jeg savner da den tid hvor en schæfer var en stor sort/gul og ikke havde
pekingeser størrelse.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 21:26

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Det er fordi tiderne og moden er ændret, samt at man har opdrættet en type
> der måske er bedre og lettere at arbejde med,

Den holder ikke. Top konkurrencefolk er ligeglad med mode og hvad der er let
eller svært at arbejde med. De vælger den hund man kommer længst med.

> men derfor har jeg vel lov til at sværge til den rigtige type

Selvfølgelig, vi har alle lov til at sværge til den type der er rigtig for
os hver især

> Jeg savner da den tid hvor en schæfer var en stor sort/gul og ikke havde
> pekingeser størrelse.

Nåh, nåh, værre er det vel heller ikke. Jeg ser da ti store sortgule på
gaden, for hver gang jeg ser én grå

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 21:29

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Nåh, nåh, værre er det vel heller ikke. Jeg ser da ti store sortgule på
> gaden, for hver gang jeg ser én grå

Da jeg var hundefører var en mand en mand og en hund en stor sort/gul, eller
en Rotte på 80kg, og de skabte respekt skulle jeg hilse at sige
men ok jeg er jo snart i pensions alderen og kan nok ikke følge med mere

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 22:36

> [...]
> eller en Rotte på 80kg, og de skabte respekt skulle jeg hilse at sige
> men ok jeg er jo snart i pensions alderen og kan nok ikke følge med mere

Idag er en mand en mand, og han behøver ikke en kæmpehund som
potensforlænger .

Jeg har da heldigvis en 11 - 12 år endnu inden jeg er i pensionsalderen .

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 17-09-08 06:16

Søren LH, skrev:

> Idag er en mand en mand, og han behøver ikke en kæmpehund som
> potensforlænger .

Nogle af os gør

/Jens

Fra : jopa

Dato : 17-09-08 09:24

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Nogle af os gør

Eneste grund til at jeg har hund.
Bor på Lars tyndskids mark og konen er alene hjemme når jeg jobber aften
eller nat.
Så er det rart at have en stor usocial krabat der kan skambide evt
tyveknægte.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 17-09-08 23:25

On Wed, 17 Sep 2008 10:23:55 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

> [...]
>eller nat.
>Så er det rart at have en stor usocial krabat der kan skambide evt

Hmmmm... Mine vil nok slikke vedkommende ihjel!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-09-08 00:01

"Leyna" skrev

> Hmmmm... Mine vil nok slikke vedkommende ihjel!

Et pinefuld farvel til livet ...
- druknet i hundesavl

Peter

Fra : JB

Dato : 17-09-08 07:48

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> potensforlænger .
>
> Jeg har da heldigvis en 11 - 12 år endnu inden jeg er i pensionsalderen

Du skal nu ikke frygte pensionsalderen, så har man meget mere tid til
hundearbejde.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 21:37

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Den holder ikke. Top konkurrencefolk er ligeglad med mode og hvad der er
> let eller svært at arbejde med. De vælger den hund man kommer længst med.

Ja og nye folk tror jo så også at der kun findes den type

Det er ganske givet en rigtig god brugshund til mange opgaver og helt givet
bedre end den store sort/gule på de fleste områder, da den sort/gule
efterhånden er avlet primært på udstilling og væk fra brugsarbejdet.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 22:37

> [...]
> givet bedre end den store sort/gule på de fleste områder, da den sort/gule
> efterhånden er avlet primært på udstilling og væk fra brugsarbejdet.

Det er en sørgelig udvikling, som desværre har ramt mange racer.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 17-09-08 06:15

jopa, skrev:
> Jeg savner da den tid hvor en schæfer var en stor sort/gul og ikke
> havde pekingeser størrelse.

*ROFL*

/Jens (som også foretrækker store hunde)

Fra : JB

Dato : 17-09-08 07:46

> [...]
> til at sværge til den rigtige type
> Jeg savner da den tid hvor en schæfer var en stor sort/gul og ikke havde

Den grå schæferhund er ikke et nyt modepåfund. Den har været der lige så
længe, som der har været schæferhunde. Den første stambogsførte schæferhund
var netop grå.
Men af en eller anden grund er de sort-gule blevet mere populære.
Størrelsen burde være den samme, den skal være for tæver mellem 55 og 60 cm.
og for hanner mellem 60 og 65. Men i alle racer er der individer, der falder
udenfor. Det må man jo leve med, og John lever jo fint med Milo.

hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 17-09-08 09:04

> [...]
> cm. og for hanner mellem 60 og 65. Men i alle racer er der individer, der
> falder udenfor. Det må man jo leve med, og John lever jo fint med Milo.

Ovenstående er sikkert rigtigt nok, men virkeligheden er anderledes
De grå er mindre eller måske er det den sort/gule der er større

Tror faktisk generelt at den sortgule efterhånden er blevet større og større

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 17-09-08 10:55

> [...]
> De grå er mindre eller måske er det den sort/gule der er større
>
> Tror faktisk generelt at den sortgule efterhånden er blevet større og

De sort/gule er blevet større - og det har været almindeligt for
eksteriørdommere at se "stort" på det med størrelsen, når det kom til
overstørrelse. Derfor er der mange sort/gule, der er blevet avlskåret selvom
de var i overstørrelse.
Det er for nyligt blevet indskærpet, at der ikke kun skal slås ned på de
hunde der er for små, men også dem, der er for store - så nu har dommerne
fundet målebåndet frem.

At det så ikke løser racens væsentligste problemer, der kommer af mode i
udstillingskredse er en anden sag (karperyg, overvinkling osv.)

Historisk er jeg blevet belært om, at de sort/gules udseende er udviklet på
grund af en en lille skare af menneskers ideal om skønhed for schæferen -
det foregik i tyskland for omkring 30 år siden. Siden da er dette ideal
blevet ekstremt og desværre på brugsegenskabernes bekostning.
Førhen kunne man ikke SE på en schæfer, om den var af brugslinjer - det
kunne kun stamtavlen afsløre. (Min gamle schæfer var faktisk en rest fra de
gamle brugslinjer, men det er der mange, der er - Uran vom Wildsteiger Land
var jo deraf og matadorhan om nogen).
Nu ligner brugslinjeschæferen nok langt mere den oprindelige schæfer, hvor
højavlen er blevet meget ekstrem hvad angår farver, størrelser og vinkler.

Ærgeligt for racen... Men jeg er nu glad for min hund - og var også for min
gamle højavl med krudt i røven

Connie.

Fra : JB

Dato : 17-09-08 11:09

> [...]
>
> Ærgeligt for racen... Men jeg er nu glad for min hund - og var også for

Jeg er også glad for min lille grå. Hvis der kun havde været de store
sort-gule, havde jeg ikke købt schæferhund igen.
Min første schæferhund var født i 1973, hun var næsten helt sort kun med
lidt brunt på ben og bryst. Den næste var født i 1980 og den tredie i 1982,
De blev alle tre gamle, så vi havde dem samtidig.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 16-09-08 13:18

> [...]
> vejer omkring 25- 30 kg og er grå.
> Det er nok en sådan han kylede så til Jensen, det har ikke været en

En schæfer på 50+ kg er enten ikke en schæfer, der overholder standarden
eller også er det en enorm fed schæfer

Connie - der hellere vil have dem små og vakse end store og dovne

Fra : JB

Dato : 16-09-08 13:28

> [...]
> eller også er det en enorm fed schæfer
>
> Connie - der hellere vil have dem små og vakse end store og dovne

Connie, vi er helt enige.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 15:08

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev >>

> Connie, vi er helt enige.

I kan være enige så meget i vil , men en rigtig schæfer er over 70 cm høj og
vejer over 50 kg. Alt andet er uden skrækeffekt

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 15:13

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> En schæfer på 50+ kg er enten ikke en schæfer, der overholder standarden
> eller også er det en enorm fed schæfer

Milo er absolut ikke fed, men hans vægt passer til hans højde.
Standard hvad er det de kan sikkert bøjes alt efter hvor og hvem.
Milo's farfar blev verdensvinder i år 2004 og er omkring de 70 cm
Milo's far en anden kendt Tysk champion er omkring 70 cm
Ikke fordi jeg går op i standarter
men nu du nævnte det

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 17:39

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> En schæfer på 50+ kg er enten ikke en schæfer, der overholder standarden
> eller også er det en enorm fed schæfer

Så vidt jeg husker fra diverse debatte om langhårede schæfere, mener John,
at en schæfer der ikke overholder standarden, ikke er en rigtig schæfer .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 18:07

> [...]
> at en schæfer der ikke overholder standarden, ikke er en rigtig schæfer

Bemærk venligst hvor mange gange jeg bruger denne smiley i mine indlæg
og jeg ventede med længsel på at en eller flere ejere af disse
miniatureschæfere ville plumpe i
Bemærk emnet for denne tråd

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-08 18:25

> [...]
>
> Bemærk venligst hvor mange gange jeg bruger denne smiley i mine
> indlæg og jeg ventede med længsel på at en eller flere ejere af disse

"Plumpe i"? Selvfølgelig har jeg da bemærket dine utallige små finter mod
"små grå", så jeg begyndte da at synes det var synd for dig at ingen tog
tråden op .

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 16-09-08 18:26

> [...]
> "små grå", så jeg begyndte da at synes det var synd for dig at ingen tog

John er bare misundelig, fordi han ikke har en rigtig schæferhund.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 16-09-08 18:48

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev

> John er bare misundelig, fordi han ikke har en rigtig schæferhund.

Min er en krydsning af giraf og hyæne bliver jeg tit drillet med.

Her ses 50 kg skønhed
http://jp-web.dk/?page_id=106
om det er en schæfer vil jeg lade andre bedømme, men skøn det er han.
Skraldemanden syntes det ikke

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : JB

Dato : 16-09-08 18:58

> [...]
>
> Her ses 50 kg skønhed
> http://jp-web.dk/?page_id=106
> om det er en schæfer vil jeg lade andre bedømme, men skøn det er han.

Jeg troede, han var en krydsning af kamel og hyæne. Men han er da sød af
sådan en at være.

Hilsen
Jytte

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-09-08 19:17

> [...]
> ville bosse, knurre ad og vrisse ad andre hunde. Vi har forsøgt at træne
> det væk med rimeligt held, men i hvert fald er det som om det ligger i

For mig lyder det blot som hundenes egen måde at finde ud af, hvem der er
hvem. For vores vedkommende sker det typisk med jævnaldrene hunde, hvor de
lige skal se hinanden an, knurre og markere lidt (ingen bid), det tager
måske et par minutter, og så leger de fint bagefter. Hvis vi først skiller
dem ad så bliver de ved til de selv har fundet ud af det. Det er
selvfølgelig kun muligt, hvis de andre hundeejere har samme holdning. Dem er
der heldigvis flere og flere af, det gør det en del lettere i hundeskoven

For mit vedkommende er det ikke noget jeg vil forsøge at træne væk - det er
for mig at se en naturlig del af det at være hund.

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 19:28

..°o.O Thomas O.o°., skrev:
> [...]
>
> For mit vedkommende er det ikke noget jeg vil forsøge at træne væk -
> det er for mig at se en naturlig del af det at være hund.

Jeg er også af den overbevisning at man i videst muligt omfang skal lade
hundene finde ud af det selv, self skal de ligefrem slås.
Men feks. hvalpe/unghunde der er for overgearede bliver da tit sat
på plads af mine, de lærer de da meget af.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-08 19:41

> [...]
> lige skal se hinanden an, knurre og markere lidt (ingen bid), det tager
> måske et par minutter, og så leger de fint bagefter.

Sådan er min også, og sådan gør jeg også. Det var mere da det var ved at
tage overhånd, at det måtte styres lidt.

Men jeg lader den ikke møde små tæppetissere, for små tæppetisseres mor
eller far forstår det ikke altid.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 14-09-08 19:44

Søren LH, skrev:

> Men jeg lader den ikke møde små tæppetissere, for små tæppetisseres
> mor eller far forstår det ikke altid.

Pudsigt nok ignorerer mine hunde fulstændigt tæppetissere,
hunde skal have en vis højde og drøjde før de gider hilse på dem

/Jens

Fra : shoteye

Dato : 14-09-08 14:01

On 14 Sep., 18:30, Søren LH <s...@DELETEcity.dk> wrote:

> Det mener jeg da bestemt ikke. Man har da lov til at gå i fred med sin hund
> hvor man end færdes, og hvis nogle hunde vil hilse, kan deres ejere vel pænt
> spørge på forhånd.

Enig jeg gider da heller ikke belemres med andres hunde når jeg lufter
min.
Derfor lufter jeg den kun på steder hvor der som regel ingen andre er.

I den retning er jeg associal og bruger da lufteturene til at
træne med min.