Alternativ til NAS - Den nye ASUS mini PC ~
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-09-08 19:20

Hej

Jeg skal have købt mig en ny og hurtigere NAS. Valget var faldet på Synology
207+.

Men så kom jeg til at tænke på den nye mini PC, som ASUS netop har lanceret.
Hvis jeg nu køber denne og evt. tilslutter en ekstern USB-disk, er der så
nogen der kan give mig en idé om hastighed? Jeg har idag en WD NAS, men den
er for langsom.

Eller er det en dårlig idé? Er jeg langt bedre kørende med en NAS.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-09-08 20:59

Henrik Nielsen wrote:

> [...]
> idag en WD NAS, men den er for langsom.
>
> Eller er det en dårlig idé? Er jeg langt bedre kørende med en NAS.

Hvorfor rode med eksterne USB harddiske? Jeg har selv lavet en home
server med et mini-ITX motherboard (EPIA EN12000-EG der har en 1.2GHz VIA
C7 processor, passivt kølet) og en 1 TB harddisk. Den kører Ubuntu Server
(din NAS kører Linux eller *BSD). Det primære problem, synes jeg, er et
finde et passende mini-ITX kabinet med plads til 3.5" diske.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-09-08 21:38

Lyder som en god idé. Hvad med strømforbruget på sådan en fætter?

Asus bruge kun 17-18 watt plus ekstern disk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-09-08 16:31

Henrik Nielsen:

> Lyder som en god idé. Hvad med strømforbruget på sådan en fætter?
>
> Asus bruge kun 17-18 watt plus ekstern disk.

Fordelen ved at bruge en "rigtig PC" uden skærm, tastatur og mus, og
ekstern USB disk i en kasse, er at det hele kan startes og lukkes over
netværk efter behov og ellers ikke behøver at være tændt når det ikke er i
brug, så det marginal større strømforbrug under drift er ikke vigtig.

Dertil kommer, at en NAS er et (husholdnings-) apparat, som du ikke kan
gøre så meget ved, mens en PC kan tilrettes på utallige måder og tilpasses
dine behov, osse fremover.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-09-08 20:23

Takker.

Det ser ud til at jeg skal ud at investere i den nye mini - ASUS. Den må
være perfekt til formålet.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 29-09-08 19:04

Henrik Nielsen skrev:
> Lyder som en god idé. Hvad med strømforbruget på sådan en fætter?

Jeg byggede en tilsvarende på VIA EPIA EN12000EG (1.2GHz passivt kølet)
med 1TB WDC harddisk i et VDG EO 141 kabinet med indbygget
strømforsyning, som kører Ubuntu Server.

Målt strømforbrug: 25W

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-09-08 22:09

Henrik Nielsen wrote:

> Lyder som en god idé. Hvad med strømforbruget på sådan en fætter?

Jeg har ikke målt, men..

Mobo 14-16W (specs)
1 TB WD Caviar 6-8W (så vidt jeg husker)
AC-DC tab i PSU 5-10W (tror jeg)

--
Jesper Lund

Fra : jesper hansen

Dato : 16-09-08 15:22

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> er for langsom.
>
> Eller er det en dårlig idé? Er jeg langt bedre kørende med en NAS.

Hvis du vil benytte USB disk er denne
nok smarter.

mvh, jesper

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-09-08 20:22

"Hvis du vil benytte USB disk er denne "

Tja. Men den kan kun køre 100Mbit på netværk og det er ikke hurtigt nok til
mig.

Men tak for info

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-09-08 00:56

jesper hansen <jrh@fjerninnomax.dk> wrote in

> Hvis du vil benytte USB disk er denne
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=97987
> nok smarter.

Næppe Har selv en NSLU2 og den er lille (2 pakker cigaretter), stille
(ingen blæsere) og økonomisk. Men der er en grund til at selv folk der
elsker den, kærligt kalder den SLUG'en (sneglen). Den er baseret på
forældet PDA hardware, og har en 266 Mhz ARM CPU og 32 Mb RAM.

Herhjemme kører den en slimserver (den kan ikke trække SqueezeCenter) når
jeg bruger min bærbare til andre ting. Resten af tiden hviler den sig og
samler kræfter