Meget sløvt ADSL vía TDC Bredbånd og Links~
Fra : morten.joergensen@gm~

Dato : 14-09-08 14:34

Har længe kørt med en Linksys BEFW11S4 router på ADSL fra TDC uden
problemer. Routeren brændte forleden sammen af ukendte årsager.
Skiftede til en WRT54G version 3.1, som har fungeret hos bekendt uden
problemer.

Jeg har 6 mbit/512 kbit linie. Hvis kabel direkte fra modem
(speedstream) til PC viser hastighedstesten ca. 90% af de 6 mbit - ok.

Kører jeg kablet gennem routeren til samme pc får jeg kun 10% eller
5-600 kbit igennem

Har prøvet:
- factory reset
- nyeste Linksys firmware
- nyeste DD-WRT firmware
- slukke/tænde for modem og router i 1 time
- disablet netkort i pc og enablet igen
- anført primær DNS manuelt for PC'ens netkort - svarende til en TDC
DNS, der kunne pinges
- disablet alt wireless

Jeg kører statisk IP på WAN-siden - router tildeler via DHCP IP-
adresser på LAN-siden

Der er 2 andre stationære pc'er tilkoblet + en NAS - de kører også
langsomt.

TDC support ved intet.

What to do???

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-08 22:02

On Sun, 14 Sep 2008 13:33:43 -0700 (PDT), morten.joergensen@gmail.com
wrote:

> [...]
>(speedstream) til PC viser hastighedstesten ca. 90% af de 6 mbit - ok.
>
>Kører jeg kablet gennem routeren til samme pc får jeg kun 10% eller

Hvad er det helt specifikt for en hastighedstest du anvender ?

Jeg sidder tilbage med en fornemmelse at at dit kabelmoden kører 10
Mbit netværk og din WRT54G kører 100 Mbit på lan-siden. Og dermed
anvender din 6 Mbit internetforbindelse selvfølgelig procentvis
væsentlig mere af Speedstream båndbredden end den gør på WRT54G.

<mlr>

Fra : morten.joergensen@gm~

Dato : 14-09-08 15:25

On 14 Sep., 23:02, Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

> [...]
> anvender din 6 Mbit internetforbindelse selvfølgelig procentvis
> væsentlig mere af Speedstream båndbredden end den gør på WRT54G.

Det er TDC's egen test på http://hastighedstest.tdc.dk som viser
download/upload i absolutte tal - derudover er load af internetsider
mv. væsentligt langsommere når router anvendes end når jeg er koblet
direkte på speadstream-modemmet - så det er ikke *bare* tal-magi

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-08 22:36

On Sun, 14 Sep 2008 14:24:53 -0700 (PDT), morten.joergensen@gmail.com
wrote:

> [...]
>mv. væsentligt langsommere når router anvendes end når jeg er koblet
>direkte på speadstream-modemmet - så det er ikke *bare* tal-magi

Ok, så er det i hvert fald afklaret: Du har et reelt
hastighedsproblem....

Så må du igang med systematisk fejlsøgning. Det er vel oplagt at
fejlen må ligge i den nye router. Jeg ville starte med at resette den
(en nål i reset-hullet i 30-sekunder), og hjælper det ikke, så
udskifte den.

Men check også lige alle kabler ingen du kaster for mange penge ud på
en ny router

<mlr>

Fra : morten.joergensen@gm~

Dato : 14-09-08 16:15

On 14 Sep., 23:36, Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

> [...]
> udskifte den.
>
> Men check også lige alle kabler ingen du kaster for mange penge ud på

kom til at tæke på: kan der være et issue mht. krydset/ikke-krydset
kabel fra speedstream og op til hhv. router eller pc - ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-09-08 07:36

On Sun, 14 Sep 2008 15:14:51 -0700 (PDT), morten.joergensen@gmail.com
wrote:

>kom til at tæke på: kan der være et issue mht. krydset/ikke-krydset
>kabel fra speedstream og op til hhv. router eller pc - ?

Næppe. De fleste netværksenheder er idag fløjtende ligeglade om du
bruger krydset eller ikke-krydset kabel.

Og har du en ældre enhed der er mere kritisk, så kommer der absolut
intet igennem hvis du bruger et forkert kabel...

<mlr>

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 21-09-08 10:58

<morten.joergensen@gmail.com> wrote in message