Et underligt problem
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-08 18:32

Hej, jeg er kunde hos CyberCity, og jeg skal i næste uge ha' fastnet
telefoni over min internetforbindelse, og i den forbindelse har jeg
modtaget en ny router fra CC.

Der har egenlig ikke været nogle problemer i forbindelse med opsætning
af routeren, jeg har også en web-server kørende på min ADSL-linie, og
det tog kun et øjeblik, at lave en manuel tilretning af opsætningen, så
besøgende kunne få adgang til min web-server.

Men jeg har dog et lille problem, jeg kan ikke selv komme ind på min
web-server via WAN, jeg har prøvet at taste min faste IP-adresse i
browseren, og jeg har også prøvet at gå gennem en proxy, men det
hjælper ikke.

Det må være den nye router som ikke vil være med til, at min
web-browser laver kald til min egen faste IP-adresse, det har ellers
fungeret fint med de to forgående routere, og det er da lidt underligt,
at alle andre kan besøge min web-server, men jeg kan ikke ikke selv.

Den nye router er en ZyXEL Prestige 2602R-61, og jeg har virkelig
gransket alle menu-punkterne i opsætningen, men jeg har ikke kunnet
finde noget der skulle ændres, derfor vil jeg høre om der er nogen der
har et bud på hvad jeg skal gøre.

Afslutningsvis skal jeg lige sige, at jeg sagtens kan tilgå min
web-server via LAN.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-09-08 18:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> gransket alle menu-punkterne i opsætningen, men jeg har ikke kunnet
> finde noget der skulle ændres, derfor vil jeg høre om der er nogen der

På min Zyxel skal man telnette ind og udføre kommandoen:
ip nat loopback on

(Skrevet ud fra hukommeren, så tjek det lige).

Stig Johansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-08 18:53

On 2008-09-12 19:34:29 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> said:

> På min Zyxel skal man telnette ind og udføre kommandoen:
> ip nat loopback on
>
> (Skrevet ud fra hukommeren, så tjek det lige).

Hej Stig, der er et glimrende web-interface på min ZyXEL-router, men
det kræver dog, at min maskine er sluttet direkte til routeren, derfor
venter jeg lige til senere på aftenen, hvor der kun er lidt trafik på
min web-server, så går jeg ind i opsætningen og tjekker om der er et
sted, hvor jeg kan slå loopback on - foreløbigt tak, jeg skal nok melde
tilbage om det virker.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-08 20:40

On Fri, 12 Sep 2008 19:53:07 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hej Stig, der er et glimrende web-interface på min ZyXEL-router

Jeg synes, det er et skod web-interface... og man kan ikke slå
loopback til fra det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Baggesen

Dato : 13-09-08 07:43

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote:
> På min Zyxel skal man telnette ind og udføre kommandoen:
> ip nat loopback on

.... og det skal du nok hver gang du har haft strømmen af routeren ...

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-08 08:09

On 2008-09-13 08:43:22 +0200, nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) said:

> ... og det skal du nok hver gang du har haft strømmen af routeren ...

Det bliver ikke det store problem, min router er altid tændt.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 13-09-08 09:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det bliver ikke det store problem, min router er altid tændt.

Men nogen gange ryger strømmen jo, og så er det et bøvl at huske.

/Niels

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-08 09:14

On 2008-09-13 09:59:47 +0200, nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) said:

> Men nogen gange ryger strømmen jo, og så er det et bøvl at huske.

Ja, det er korrekt, en konfiguration udfører man som regel kun en
enkelt gang, så den bliver ikke en rutine, og hvis man som om et et år
eller to skal gentage proceduren, ja så kan det godt være svært at
huske hvad man gjorde, men man har jo lov til at lave en
huskeseddel...

Fra : Jan Hermansen

Dato : 19-09-08 19:06

Start ---> Kør skriv cmd ----> telnet 10.0.0.1 2003

ipen er standart fra cc

For at kunne se web serveren fra LAN siden skal man ind i routeren og slå
nat loopback til.

Dette gøres i menu 24.8 via telnet eller konsol kabel hvor følgende skrives:
ip nat loopback on

Hvis du vil have routeren til at huske det i tilfælde af strømsvigt skal du
rette i autoexec.net filen i routeren.

Dette gøres også via menu 24.8 hvor du først skriver: sys edit autoexec.net

Herefter vælges i for insert, og derefter skrives: ip nat loopback on

Hvis du vil slå det fra igen, kan du bruge den samme kommando og blot
udskifte on med off.

Du kan altid se om NAT loopback er slået til eller fra ved at skrive: ip nat
loopback.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-09-08 19:25

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-08 21:27

On 2008-09-12 20:24:46 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Lige netop denne instilling kan ikke gøres fra web-interfacet. Der er
> ingen vej udenom kommandolinjen

Hmm... tilbage i 90'erne havde jeg en ISDN-router, og da jeg 99 fik min
første ADSL-forbindelse var det med en Cisco-router, og de kunne kun
konfigureres via en terminalopkobling med en Telnet klient.

Så det er godt nok mange år siden jeg sidst har brugt en Telnet klient,
jeg må lige tjekke om der findes en Telnet klient til MacOSX

Alternativt må jeg op på loftet efter min gamle Wallstret Powerbook,
den kører MacOS 9.2, og der ligger også en NCSA Telnet klient på den.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-08 21:56

Niels Riis Ebbesen:

<snip>

> Så det er godt nok mange år siden jeg sidst har brugt en Telnet
> klient, jeg må lige tjekke om der findes en Telnet klient til
> MacOSX

Den var go'!

Mac OS X er UNIX. Start en terminal og skriv telnet.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-08 22:02

Axel Hammerschmidt:

> Niels Riis Ebbesen:
>
> <snip>

> Den var go'!
>
> Mac OS X er UNIX. Start en terminal og skriv telnet.

Og manualen til din P-2602R-61 finder du her:

ftp://ftp.us.zyxel.com/P-2602R-61/user_guide/P-2602R-61_3-60.pdf

(450 sider)

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-08 11:48

On 2008-09-14 23:01:31 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> Og manualen til din P-2602R-61 finder du her:
>
> ftp://ftp.us.zyxel.com/P-2602R-61/user_guide/P-2602R-61_3-60.pdf
>
> (450 sider)

Yrg... hvis ZyXEL bruger 450 sider på at skrive en manuel til en
router, så må vi vel bare konstatere, at de ikke ved hvad
brugervenlighed er.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-09-08 12:45

Niels Riis Ebbesen:

> Yrg... hvis ZyXEL bruger 450 sider på at skrive en manuel til en
> router, så må vi vel bare konstatere, at de ikke ved hvad
> brugervenlighed er.

Du behøver ikke læse det hele. Og der er en indholdsfortegnelse.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-09-08 15:08

Axel Hammerschmidt:

> Niels Riis Ebbesen:

<snip>

> Du behøver ikke læse det hele. Og der er en indholdsfortegnelse.

Jeg kan i øvrigt ikke finde noget om loopback - som der er flere der
har forslået, at du kan slå til - på de 450 sider.

Det er åbenbart en "skjult" telnet kommando:

http://huokaus.org/journal/?p=211

Her står osse noget om hvordan du gør det permanent, så indstillingen
ikke stilles tilbage til "Off" efter en strømafbrydelse.

Du kan finde flere med Google:

Results 1 - 10 of about 1,680 for "ip nat loopback on".

En alternativ måde at få adgang til din server "udefra" kunne være
"dobbelt NAT". Du sætter en switch efter P-2602R-61 og så een din
egen router i switchen. Du skal port forwarde i begge, men så kan du
forbinde til switchen og komme ind til din server "udefra" den vej.

Jeg har aldrig haft problemer med dobbelt NAT, har enda sommetider
triple NAT. Muligvis er det fordi min forbindelse ikke er så hurtig
og at jeg ikke spiller online spil. Men det er en anden måde at gøre
det på - evt midlertidigt, for at tilgå serveren.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-08 15:29

On 2008-09-15 16:08:03 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> [...]
> og at jeg ikke spiller online spil. Men det er en anden måde at gøre
> det på - evt midlertidigt, for at tilgå serveren.

Jeg vil lige takke alle for indput, mit problem er mere en løst, og det
er ikke noget problem, at routeren skal rekonfigureres med "ip nat
loopback on" hvis den har været slukket, jeg har en web-server kørende,
og fastnet telefoni over internettet, så det vil kun være ved udefra
kommende strømafbrydelser, at routeren vil blive slukket.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-09-08 21:32

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-08 21:52

On 2008-09-12 22:31:58 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Åben en konsol og skriv telnet
> http://www.aota.net/Telnet/mac-terminal.php4

Ok - smart nok, men det må lige vente, for jeg skal lige ind via
web-interfacet og se hvilken port der skal bruges sammen med Telnet.

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-09-08 05:46

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ok - smart nok, men det må lige vente, for jeg skal lige ind via
> web-interfacet og se hvilken port der skal bruges sammen med Telnet.

Det lyder lidt underligt.
Telnet er standard port 23, har du ændret det på routeren?
Jeg bruger bare
telnet 192.168.1.1
ind med password, og så skrive
ip nat loopback on
derefter exit.
Det er den trådløse ZyXEL fra fullrate, men jeg vil gætte på det er det
samme.

Stig Johansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-08 08:18

On 2008-09-13 06:46:00 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> said:

> Telnet er standard port 23, har du ændret det på routeren?

Jeg går ud fra, at det er CC's opsætnings-script, der har ændret på
routerens opsætning, så adgang til konfigurering ikke sker gennem de
normale porte.

Jeg vil antage, at det er lavet for at gøre det meget mere besværligt
for hackere.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-09-08 22:05

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-08 22:45

On 2008-09-12 23:04:48 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> http://www.osxfaq.com/DailyTips/01-2005/01-21.ws

Den er ændret væk fra den normale port, web-interfacet ligger heller
ikke på port 80.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-09-08 07:31

Fra : Niels Baggesen

Dato : 13-09-08 08:59

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Det er set før, at telnet er flyttet til port 23000.

På min er det port 23023 fra CC's hånd

/Niels

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-09-08 14:46

Niels Baggesen wrote:

> På min er det port 23023 fra CC's hånd

Stadig underligt - synes jeg.
Jeg har som sagt en ZyXEL (2602HW-D1A) fra Fullrate (prækonfigureret).
Jeg kan faktisk ikke huske om jeg selv har ændret, eller om den blev leveret
sådan, men det er da noget nemmere at begrænse til LAN på de forskellige
konfigurationsmuligheder fremfor at ændre portnummeret.

Mine stå til std. port, men kun accessible fra LAN.
(Den har stået sådan i ca. 2 år, så jeg husker ikke helt om den var leveret
sådan eller jeg selv omkonfigurerede den).

Men bortset fra det, så tror jeg nok 'ip nat loopback on' forsvinder ved
strømafbrydelse.

Stig Johansen

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-09-08 18:17

Stig Johansen wrote:
> sådan, men det er da noget nemmere at begrænse til LAN på de forskellige
> konfigurationsmuligheder fremfor at ændre portnummeret.

I teorien, og den perfekte verden, ja, der vil det være sådan. Men det
er ret så træls, hvis en kunde ringer og ikke selv kan finde ud af at
pille ved routeren. Så er det langt nemmere, at supporteren lige kan
tage et kig på indstillingerne med det samme, fremfor at skulle bruge
lang tid på at vejlede kunden.

> Men bortset fra det, så tror jeg nok 'ip nat loopback on' forsvinder ved
> strømafbrydelse.

Det er muligt at opsætte den så den ikke gør, men jeg husker ikke hvor
jeg fandt det, google kan dog helt sikkert hjælpe.

- Chano Andersen.