ZyXEL Prestige 2602R og Linksys WRT54GL
Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 07-09-08 19:49

Hej.

Jeg får Fullrate opkobling her.

Kan jeg anvende min Linksys Router WRT54GL sammen med ZyXEL Prestige
2602R ?.

Således at jeg ikke anvender routeren i ZyXEL Prestige 2602R ?

Mvh, Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-09-08 20:20

On Sun, 07 Sep 2008 20:48:48 +0200, eja@urbakken.dk wrote:

> Jeg får Fullrate opkobling her.
>
> Kan jeg anvende min Linksys Router WRT54GL sammen med ZyXEL Prestige
> 2602R ?.

Check Fullrates forum. Spørgsmålet er stillet der ca. 1723 gange, og
der er en forklaring på, hvad der skal til.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 07-09-08 20:21

Asbjorn Hojmark wrote:

> Check Fullrates forum. Spørgsmålet er stillet der ca. 1723 gange, og
> der er en forklaring på, hvad der skal til.
>
> -A

Tak for det A

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 07-09-08 20:23

Asbjorn Hojmark wrote:

> Check Fullrates forum. Spørgsmålet er stillet der ca. 1723 gange, og
> der er en forklaring på, hvad der skal til.
>
> -A

Og da jeg ikke er helt ovre på Fullrate endnu, kan jeg ikke komme på
forum der.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 06:39

On Sun, 07 Sep 2008 21:23:21 +0200, eja@urbakken.dk wrote:

> Og da jeg ikke er helt ovre på Fullrate endnu, kan jeg ikke komme på
> forum der.

Oh, sorry.

Det korte svar er: Du kan godt sætte Linksys-routeren efter Fullrate-
routeren og enten kun bruge Fullrate-routeren som 'modem' (det koster
ekstra at få den sat i bridge mode) eller bruge Fullrate-routeren som
router og kun bruge Linksys-routeren som access-point (det kræver en
lidt speciel opsætning af Linksys-routeren).

Du kan ikke helt slippe for Fullrate-routeren med den Linksys-router,
du har nu.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 07:07

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> lidt speciel opsætning af Linksys-routeren).
>
> Du kan ikke helt slippe for Fullrate-routeren med den Linksys-router,

Det skal du såmænd ikke være så ked af Asbjørn.

"Det koster ekstra" Er det penge ?

Så vil jeg foretrække Linksys-routeren som access-point.

Jeg læste mere på nettet om det.

Jeg skal så have switched DHCP off i Linksys-Routeren, og der var vist
også noget med, at kablingen skulle være lidt "unormal".

Men det er helt fint med Fullrate-routeren og Linksys-routeren samtidig,
det gør mig ikke noget.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 07:27

On Mon, 08 Sep 2008 08:07:13 +0200, eja@urbakken.dk wrote:

> "Det koster ekstra" Er det penge ?

Ja, Fullrate tager 10 kr/md for bridge mode, som de kalder '1
offentlig IP-adresse'.

> [...]
>
> Jeg skal så have switched DHCP off i Linksys-Routeren, og der var vist
> også noget med, at kablingen skulle være lidt "unormal".

Det er rigtigt, at du skal slå DHCP-serveren fra og kable det fra
LAN-porten på Fullrate-routeren til en LAN-port på Linksys-routeren.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 07:10

bruge Fullrate-routeren som 'modem' (det koster
> ekstra at få den sat i bridge mode)

Er det fast IP du mener ?.

I såfald får man en gratis med abonnementet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 07:27

On Mon, 08 Sep 2008 08:10:21 +0200, eja@urbakken.dk wrote:

> Er det fast IP du mener ?.

Nej, "1 offentlig IP-adresse" = 10 kr/md.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 07:55

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej, "1 offentlig IP-adresse" = 10 kr/md.
>
> -A

Tak for svaret.

Hvad er forskellen på en fast IP adresse og en offentlig IP adresse ?.

P.T. har jeg en fast IP hos TDC til 50kr/md.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 09:46

On Mon, 08 Sep 2008 08:54:36 +0200, eja@urbakken.dk wrote:

> Hvad er forskellen på en fast IP adresse og en offentlig IP adresse ?.

Den ene ændrer sig ikke, men sidder på Fullrates router. Den andre
ændrer sig heller ikke, men sidder på din egen router (eller pc, or
whatever).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 11:03

Asbjorn Hojmark wrote:

> Den ene ændrer sig ikke, men sidder på Fullrates router. Den andre
> ændrer sig heller ikke, men sidder på din egen router (eller pc, or
> whatever).
>
> -A

Hvad skal jeg så have til mit set up ?.

Kan du checke, hvad denne så er af de 2 ?:

87.49.64.102

Erik

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 19:57

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Den ene ændrer sig ikke, men sidder på Fullrates router. Den andre
> ændrer sig heller ikke, men sidder på din egen router (eller pc,
> or whatever).

Hvilken ip adresse (fast eller offentlig) sidder på Fullrates router og
hvilken ip adresse (fast eller offentlig) sidder på egen router, PC
eller whatever?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 20:41

On 08 Sep 2008 18:56:56 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Hvilken ip adresse (fast eller offentlig) sidder på Fullrates router
> og hvilken ip adresse (fast eller offentlig) sidder på egen router, PC
> eller whatever?

Du skal ikke skelne mellem fast og offentlig, for både normalen og
tilkøbsproduktet er en fast IP-adresse.

Normalsituationen er altså:
- En fast, public IP-adresse (på Fullrate-routerens WANs-side)
- Et RFC1918 DHCP-scope på LAN-siden

Ekstraydelsen er derfor:
- Man kan betale ekstra for at få en fast, public IP-adresse på LAN-
siden. Det implementeres ved, at FR-routeren sættes i bridge-mode,
og det kalder de altså "1 offentlig IP-adresse".

Blev det tydeligere?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 21:34

> [...]
> LAN-siden. Det implementeres ved, at FR-routeren sættes i
> bridge-mode, og det kalder de altså "1 offentlig IP-adresse".

Tak. Næsten.

Kan kunden ikke bare gå ind i opsætningen på 2602R-61 routeren og
port forwarde alle porte (All ports) der, til en af de (non-routable)
ip adresse på LAN siden, f.eks til den ip adresse hvor kundens egen
router befinder sig og opnå samme resultat, som kunden ellers skulle
betale ekstra for?

Kan ovennævnte normal situation og ekstarydelse i øvrigt kombineres?

I givet fald, så opnår kunden en (slags) kombination af ydelserne i
første tilfælde (mit første spørgsmål) tilmed uden at skulle betale
ekstra for det.

Jeg har prøvet at Google og læse på Cybercity's hjemmesider, om ZyXEL
2602R-61 og de (ZyXEL) bruger tilsyneladende en særlig betegelse, SUA
- Single User Account - som skulle næsten svare til det andre
routerfabrikanter kalder for NAT. Tilsyneladende mangler der nogle
firewall muligheder hos ZyXEL - SPI osv.

Ovennævnte spørgsmål forudsætter SUA slået til.

Det er denne SUA der slås fra ved "bridge mode" - man vælge "None" i
opsætningen. Men det kan man ikke bare gøre uanset hvilken ab man har
købt hos ISPen. Det kræver nogle ekstraydelser - bl.a flere routable
offentlig ip adresser.

Er det mon fordi kunden osse har VoIP?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 21:43

On 08 Sep 2008 20:33:33 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> ip adresse på LAN siden, f.eks til den ip adresse hvor kundens egen
> router befinder sig og opnå samme resultat, som kunden ellers skulle

Nej, for så køres der stadig NAT, og Fullrates standard ZyXEL-router
er et ikke-særlig-fremrangede NAT-device, og det er ikke alting, der i
det hele taget kan nattes.

Som sagt: Nogle brugere har brug for at være fri for NAT. For dem er
'1 offentlig IP-adresse' en god løsning. De fleste behøver det ikke.

> Kan ovennævnte normal situation og ekstarydelse i øvrigt kombineres?

Enten er routeren i bridge mode eller også er den ikke. Enten har FR-
routeren den faste IP-adresse, eller også har kundens udstyr den faste
IP-adresse.

> Er det mon fordi kunden osse har VoIP?

Nej, for det køres i en separat VC.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 21:54

> Nej, for så køres der stadig NAT, og Fullrates standard
> ZyXEL-router er et ikke-særlig-fremrangede NAT-device, og det er
> ikke alting, der i det hele taget kan nattes.

Heller ikke med All ports?

ZyXEL bruger som sagt noget de kalder for SUA og ikke NAT. Ka' du gi'
nogle eksempler - på det der ikke (på en ZyXEL med SUA) kan nattes?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 22:06

On 08 Sep 2008 20:54:21 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Heller ikke med All ports?

Nej.

> ZyXEL bruger som sagt noget de kalder for SUA og ikke NAT.

SUA er bare en ZyXEL-betegnelse for det andre kalder PAT, altså at al
trafik fra indersiden præsenteres i en enkelt adresse på ydersiden.

> Ka' du gi' nogle eksempler - på det der ikke (på en ZyXEL med SUA)
> kan nattes?

Et eksempel er nogle spil, der fylder routerens NAT-tabel, når de
leder efter servere, med det resultat, at al Internet-kommunikation
stopper indtil de entries timer ud i routeren (eller brugerne booter
den). Det samme gælder for nogle P2P-programmer.

Men egentlig er det 'besides the point'. Der er masser af ting, der
ikke har det godt med NAT, og der er nogle, der har brug for at slippe
for NAT, og for dem er '1 offentlig IP-adresse' en god ekstraydelse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 23:04

> On 08 Sep 2008 20:54:21 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
> wrote:

<snip>

> [...]

<snip: eksempler>

> Men egentlig er det 'besides the point'. Der er masser af ting, der
> ikke har det godt med NAT, og der er nogle, der har brug for at slippe
> for NAT, og for dem er '1 offentlig IP-adresse' en god ekstraydelse.

På den anden side, så er der osse "masser af ting" der virker uden
problemer med dobbelt-NAT. Her hos mig virker enda 3 x NAT.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-08 13:42

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> På den anden side, så er der osse "masser af ting" der virker uden
> problemer med dobbelt-NAT. Her hos mig virker enda 3 x NAT.

Er der nogen her (eller skal jeg prøve på CCs lukkede forum) der kan
oplyse hvad forskellen er mellem Fullrates '1 offentlig IP-adresse'
og CCs Global IP/IP+ er. Her er en beskrivelse:

http://preview.tinyurl.com/0

(det var sgu' et kort link!)

Med den 'billige' uddeles 4 adresser, hvor af de 3 går til netværk,
router og broadcast. Den 4. bliver så den offentlige ip-adresse. For
100,- kr + moms om måneden, null oprettelse.

Hvad lægger man beslag på/får her, siden det koster mere end
Fullrates?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-08 14:47

On 12 Sep 2008 12:41:34 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Er der nogen her (eller skal jeg prøve på CCs lukkede forum) der kan
> oplyse hvad forskellen er mellem Fullrates '1 offentlig IP-adresse'
> og CCs Global IP/IP+ er.

Med Fullrates '1 offentlig IP-adresse' er routeren som sagt i bridge
mode, og klienten (pc eller router, man selv sætter på) får en
IP-adresse med DHCP.

Med CyberCitys Global IP er routeren stadig i router mode, og der
konfigureres et subnet med 4 adresser på indersiden af den til kunden,
hvoraf kunden dog kun får adgang til en.

Hvis man synes, ZyXEL-routeren er en lorte-router, er det bedre at få
den sat i bridge mode og sætte sin egen router på.

> http://preview.tinyurl.com/0
> (det var sgu' et kort link!)

Det virker så heller ikke...

> Hvad lægger man beslag på/får her, siden det koster mere end
> Fullrates?

Regn ikke med, at der altid er en direkte sammenhæng mellem pris og
funktionalitet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-08 14:47

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> Hvis man synes, ZyXEL-routeren er en lorte-router, er det bedre at
> få den sat i bridge mode og sætte sin egen router på.

Det er selvfølgelig beklageligt

Routeren er ikke i gateway/router mode. Man slår SUA (NAT iflg Zyxel)
fra - f.eks i en 2602R-61 sættes SUA til None (se nedenfor, 3. link).

Man får så 4 ip-adresser med Global IP:

: Global IP består af 4 IP-adresser, hvor 3 af adresserne skal bruges
til netværk, router og broadcast. Den sidste IP-adresse er til fri
disposition.

<http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand/andre_produkter/glo
bal_ip>

Men med Global IP har man så kun den ene offentlige ip-adresse, med
Global IP+ det antal man får minus 3.

<http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/
routertilslutning_og_indstillinger/zyxel_2602r_61/global_ip_plus>

Med Global IP+ kan man så bestille 8, 16, 32, 64, 128 eller 256 ip-
adresser, men stadig hvor der går 3 adresser til henhv netværk, router
og broadcast. Mærkelig nok koster det det samme uanset antal.

Dette afviger (tilsyneladende) fra det man får hos f.eks TDC ADSL med
deres ADSL modem forbindelse. Hos TDC er ikke noget med 3 ip-adresser,
der er reserveret til netværk, router og broadcast

Til gengæld får man så 2 "offentlig" ip-adresser med i købet hos TDC
ADSL.

Derfor mit spørgsmål:

> Regn ikke med, at der altid er en direkte sammenhæng mellem pris
> og funktionalitet.

Det er klart. Men hvad er den tekniske forklaring her, på
nødvendigheden af de 3 ip-adresser til netværk, router og broadcast hos
CC?

Har det noget at gøre med, at CC kunder har ATM? Og er det evt "bedre"
end det kunder hos TDC får?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-08 17:30

On 14 Sep 2008 13:47:18 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Men hvad er den tekniske forklaring her, på
> nødvendigheden af de 3 ip-adresser til netværk, router og broadcast hos
> CC?

Det forklarede jeg dig: Med CyberCity Global IP er routeren i router-
mode (og med et /30 spilder man altså tre adresser til netværk,
default gateway og broadcast) mens routeren med Fullrates 'offentlig
adresse'-løsninger er i bridge mode.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-08 18:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> netværk, default gateway og broadcast) mens routeren med Fullrates
> 'offentlig adresse'-løsninger er i bridge mode.

Iflg vejledningen - link nr 2 - slås NAT fra i routeren med CCs
Global IP.

Og anvendes de 3 ekstra (routable!) ip-adresser lokalt? således at
den lokale gateway/router - i det her tilfælde en Zyxel 2602R-61 -
faktisk (fortsat) er i "router mode", og ikke i "bridge mode"?

Iflg opsætningsvejledningen (jeg gar ud fra linket, nr 2 - og ikke
som jeg skrev, nr 3 - virker) sættes SUA til None, dvs ikke NAT.

Og det er samme Zyxel gateway/router som hos FR.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-08 19:26

On 14 Sep 2008 17:52:41 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Iflg vejledningen - link nr 2 - slås NAT fra i routeren med CCs
> Global IP.

Ja.

> [...]

> Iflg opsætningsvejledningen (jeg gar ud fra linket, nr 2 - og ikke
> som jeg skrev, nr 3 - virker) sættes SUA til None, dvs ikke NAT.

NAT/PAT/SUA er ikke en forudsætning for routing.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-08 20:39

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja.

> Ja.

> NAT/PAT/SUA er ikke en forudsætning for routing.

Med NAT/PAT/SUA slået fra bliver en P-2602R-61 vel til en bridge?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-08 07:32

On 14 Sep 2008 19:38:55 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Med NAT/PAT/SUA slået fra bliver en P-2602R-61 vel til en bridge?

Nej, ikke hvis den router.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-09-08 12:10

Axel Hammerschmidt wrote:

> Dette afviger (tilsyneladende) fra det man får hos f.eks TDC ADSL med
> deres ADSL modem forbindelse. Hos TDC er ikke noget med 3 ip-adresser,
> der er reserveret til netværk, router og broadcast

På TDC BizBase kan man tilkøbe en sådan løsning (man får 2 /30-net).

> Til gengæld får man så 2 "offentlig" ip-adresser med i købet hos TDC
> ADSL.

De er DHCP-tildelte fra TDC's side og er ikke faste. Der er dog også
mulighed for én fast IP, der dog er DHCP-tildelt fra TDC's side. Begge
dele sparer IP-adresser.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-09-08 18:14

Jesper Poulsen wrote:

> De er DHCP-tildelte fra TDC's side og er ikke faste.

Det skal vel også lige siges, at de heller ikke nødvendigvis befinder
sig på samme subnet, hvilket giver lidt bøvl, hvis maskinerne skal
udveksle filer/printere/andet med hinanden, efter som alting lige skal
forbi nærmeste router, som befinder sig på den forkerte side af ADSL
forbindelsen.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-09-08 11:33

Chano Andersen wrote:

> Det skal vel også lige siges, at de heller ikke nødvendigvis befinder
> sig på samme subnet, hvilket giver lidt bøvl, hvis maskinerne skal

Præcis.

Jeg havde fast DHCP-tildelt IP-adresse på BB Privat indtil jeg skiftede
til Erhverv (med DHCP-tildelt fast IP). Privat-forbindelsen er nemlig
lukket på port 25 og port 119.

Den begrænsning ligger ikke på erhvervs-forbindelserne. Af andre årsager
er jeg så senere skiftet til at have 2 /30-net...

Jesper Poulsen

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 07:57

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej, "1 offentlig IP-adresse" = 10 kr/md.
>
> -A

Iflg. Fullrate's FAQ:

Spørgsmål:
Har jeg brug for en offentlig IP-adresse?
Svar:
Du har som oftest ikke brug for en Offentlig IP-adresse. Som
standard følger der en fast IP-adresse med Fullrate Bredbånd, hvorfor
det kun er i ganske få tilfælde, at du rent faktisk har brug for andet.
Med en Offentlig IP-adresse vil kundeudstyret opføre sig som en gateway
og den faste/Offentlige IP-adresse tildeles i stedet til din computer,
eller alternativt, den første computer i dit lokale netværk.

Hvis du er i tvivl, om du skal bruge en Offentlig IP-adresse, så
anbefaler vi, at du venter. Hvis det viser sig, at du alligevel skal
bruge en Offentlig IP-adresse, kan du uden større besvær få oprettet
produktet på dit Fullrate Bredbånd.

her sætter de lighedstegn mellem offentlig ip adresse og fats ip adresse ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 09:53

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 11:03

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej.
>
> -A
Ok

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 13:22

> Nej.

Det står lidt specielt.

En "fast ip adresse" er tilsyneladende en
non-routable ip adresse som tildeles udstyr på LAN af Fullrates
2602R routers DHCP server. Og en "offentlig ip adresse" er en
routable ip-adresse der tildeles udstyr på LAN af Fullrate.

: Spørgsmål:
:
: Er det muligt at have flere computere/servere på nettet, så alle
: kan tilgås fra internettet?
:
: Svar:
:
: Hvis du ikke har nogen offentlig IP-adresse, kan dine
: computere/servere kun tilgås ved, at du åbner porte. Alternativt
: kan du bestille offentlig(e) IP-adresse(r). På den måde får du en
: offentlig IP-adresse direkte på din computer. Du kan enten vælge
: én offentlig IP-adresse, som du evt. kan bruge sammen med en
: hardware firewall, eller du kan vælge fem offentlige IP-adresser
: og derved tilslutte op til fem computere.
:
: NB! Du skal dog være opmærksom på, at der ikke er nogen
: NAT/firewall, hvis du har offentlige IP-adresser.

Når der tales om (kun?) en "fast ip adresse" - en non-routable - er
der noget der tyder på, at Fullrate har sat en begrænsning på een i
2602R routeren.

Jeg har osse en 2602R-61 router, men fra Cybercity. Der har de sat
denne begrænsningen i DHCP serveren til 32.

Denne model kan åbenbart indstilles så udbyderen har kontrol over en
hel del af hvad deres kunne kan og ikke kan indstille i den.

Denne model har osse kun een LAN port, men man kan så sætte en switch
til LAN porten og på den måde få flere opkoblingsmuligheder. Jeg har
en 5 port switch til og har så forbundet min egen private router samt
et trådløst AP til switchen. Sommetider er der mere udstyr forbundet
til denne switch. De får så hver tildelt en non-routable ip adresse
fra DHCP serveren i CCs 2602R-61 router, kan jeg se.

Så med kun den ene (?) "fast ip-adresse" virker Fullrates udstyr ret
"begrænset".

Som sagt har jeg osse min egen private router forbundet gennem dens
WAN port til CCs 2602R-61 routers LAN side og har således dobbelt-
NAT. Det giver lidt "latency" - en lille forsinkelse - engang imellem
fra udstyr der er tilsluttet den private router. Det betyder osse -
det mener jeg i hvert fald - at jeg har full kontrol over den del af
mit LAN.

Jeg har ej prøvet det selv, men 2602R-61 routeren har en indstilling
under port forwarding, hvor all porte kan sendes videre til en
bestemt (non-routable) "fast ip adresse" på LAN. Det ku' så
indstilles til at forwarde til ens egen private routers ip adresse.

Spørgsmålet er så om det vil forhindre, eller evt bare nedsætte
ovennævnte forsinkelsen fra udstyr tilsluttet den private router. En
anden grund til at gøre det kunne være, at man selv ønsker at kunne
få adgang til den private router ude fra internettet - på en nem
måde. Det ka' selvfølgelig osse gøres ved at portforwarde de
relevante porte. Men opsætningen "All ports" til "All ports" er jo
ret simpel.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 08-09-08 14:54

> [...]
> måde. Det ka' selvfølgelig osse gøres ved at portforwarde de
> relevante porte. Men opsætningen "All ports" til "All ports" er jo

Tak for dit svar Axel. Jeg vil studere det, du har sendt mig nærmere.
Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-08 17:41

On 08 Sep 2008 12:21:43 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> 2602R routers DHCP server. Og en "offentlig ip adresse" er en
> routable ip-adresse der tildeles udstyr på LAN af Fullrate.

Nej, det er faktisk lige omvendt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 19:25

> Nej, det er faktisk lige omvendt.

Det vil sige en "offentlig ip adresse" hos Fullrate er en
non-routable ip adresse, som 2602R-61 routeres DHCP server tildeler
enheder lokalt på kundens LAN?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 19:50

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Det vil sige en "offentlig ip adresse" hos Fullrate er en
> non-routable ip adresse, som 2602R-61 routeres DHCP server tildeler
> enheder lokalt på kundens LAN?

Vi skal lige ha' det hele med.

Hvordan hænger det sammen med:

: NB! Du skal dog være opmærksom på, at der ikke er nogen
: NAT/firewall, hvis du har offentlige IP-adresser.

hvis en "offentlig ip adresse" er non-routable?

Og hvad er så en "fast ip adresse" hos Fullrate?

--
2GB RAM should be enough for anyone.