2 routere i samme netværk...?
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-09-08 16:54

Hej

Jeg har et netværk; 1 Efficient router, 1 D-Link switch, 1 Lexmark
Printserver og 1 Linksys trådløst access-point. Dette fungerer fint!

Jeg har fået et eksternt 500 Gb USB-drev, som jeg gerne vil have have koblet
på netværket så det kan deles, og til det formål har jeg købt 1 ASUS WL-G500
Premium router med 2 USB porte; 1 til yderligere en netværksprinter og 1 til
USB-drevet. Det _eneste_ ASUS'en skal, er at bidrage med USB-portene.

Men naiv som jeg er, troede jeg at hvis jeg bare koblede den nye router på
switch'en, så ville den få tildelt en IP-adresse af den anden router, og så
var den 'på'. Men det er den bare ikke; den har 3 muligheder; Home Gateway,
Router og Access Point, og jeg har prøvet dem alle, men ingen af dem bringer
mig på netværket.

Den lette løsning at sætte den i stedet for Efficient routeren kan jeg ikke,
da det er en Professionel ADSL hos TDC hvor routeren angiveligt skulle være
konfigureret på en speciel måde.

Hvad har jeg gjort forkert? Kan der bare ikke sidde 2 routere i samme
netværk, eller er der et trick (det er her I kommer ind)?

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 07-09-08 17:23

søn, 07 09 2008 kl. 17:53 +0200, skrev Peter Brandt J?rgensen:
> [...]
> switch'en, s ville den f tildelt en IP-adresse af den anden router, og s
> var den 'p'. Men det er den bare ikke; den har 3 muligheder; Home Gateway,
> Router og Access Point, og jeg har prvet dem alle, men ingen af dem bringer
> mig p netvrket.
>
> Den lette lsning at stte den i stedet for Efficient routeren kan jeg ikke,
> da det er en Professionel ADSL hos TDC hvor routeren angiveligt skulle vre
> konfigureret p en speciel mde.
>
> Hvad har jeg gjort forkert? Kan der bare ikke sidde 2 routere i samme
> netvrk, eller er der et trick (det er her I kommer ind)?

Jeg vile da tro at hvis den kan sættes som Access Point så bur det
virke. I det tilfælde er det jo ikke en router, og den får vel dhsp fra
den anden router.

/A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-08 17:59

Andreas Lorensen wrote:

> Jeg vile da tro at hvis den kan sættes som Access Point så bur det
> virke. I det tilfælde er det jo ikke en router, og den får vel dhsp fra
> den anden router.

Check også at DHCP er slået fra på den nye router.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-09-08 21:29

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Check også at DHCP er slået fra på den nye router.

Hej

Jeg kan ikke finde noget sted i setup, hvor jeg kan slå dhpc fra når den
står som Access Point.

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-08 20:59

>Den lette løsning at sætte den i stedet for Efficient routeren kan jeg ikke,
>da det er en Professionel ADSL hos TDC hvor routeren angiveligt skulle være
>konfigureret på en speciel måde.

Det er noget vrøvl selfølgeligt kan du fjerne efficienten.

Hvis man ikke kan så har jeg tre netværk der ikke dur og det lyder på
brugerne som om de virker

den skal bare sættes op med fast IP adresse gateway er din wan ip -1
dns servere kan du slå op

så skift du bare tdc efficient ud

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-09-08 21:32

<brian> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugerne som om de virker
>
> den skal bare sættes op med fast IP adresse gateway er din wan ip -1

Det er muligt, men da teknikeren installerede den, skulle han tale med 'dem
derhjemme' flere gange før de fik hul igennem, så jeg vil/kan/tør ikke
skifte den.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-09-08 22:06

SNIP

Har nu læst mig til, at når den står som Access Point, virker WAN ikke. Har
så sat den som Router og slået DHCP fra. Kan se at WAN har fået en
IP-adresse (192.168.1.33) og den må den jo have fået fra Efficient routeren
og status er 'Connected'. Men den kan stadig ikke komme på nettet. Har
forsøgt at pinge adressen fra en pc i netværket, men den kan ikke se
adressen.....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-08 22:19

On Sun, 7 Sep 2008 23:06:10 +0200, "Peter Brandt Jørgensen"
<peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote:

> [...]
>og status er 'Connected'. Men den kan stadig ikke komme på nettet. Har
>forsøgt at pinge adressen fra en pc i netværket, men den kan ikke se

Et gæt: Når routeren er opsat til AP, så

* Kan du ikke længere anvende WAN-stikket, men må i stedet kable til
LAN-stikkene.

* LAN siden er ikke DHCP-klient, men har fast ip-adresse. Det betyder
at du manuelt må ind i AP'ets webopsætning og vælge en passende
IP-adresse. Har den primære router adressen 192..168.1.1 så kan AP'et
f.eks få 192.168.1.2

Mon ikke det løser dine problemer....

<mlr>

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-09-08 22:30

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du manuelt må ind i AP'ets webopsætning og vælge en passende
> IP-adresse. Har den primære router adressen 192..168.1.1 så kan AP'et

Det vil jeg prøve i morgen! Men der står at alle 5 netstik (wan + 4) bliver
'ens' når den kører som AP. Har prøvet at give den IP 192.168.1.111 uden
synderlig effekt. Lige nu har pc der har haft adgang til routeren tabt
kontakten til routeren, så i morgen resetter jeg den og prøver igen!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-08 14:56

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote in

<snip>

> Hvad har jeg gjort forkert? Kan der bare ikke sidde 2 routere i
> samme netværk, eller er der et trick (det er her I kommer ind)?

Har du set efter i manualen?

En WL-500gP har 3 forskellige indstillinger:

Gateway
Router
Access point

Du skal vælge Gateway, flytte dit udstyr så det alt sammen er forbundet
til WL-500gP'en, forbinde WL-500gP'en WAN stik til Efficient routerens
LAN stik - og så eller læse manualen.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 09-09-08 16:18

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote in
>
> <snip>

> Har du set efter i manualen?

Den har jeg naturligvis læst INDEN jeg postede dette indlæg, men kunne ikke
finde noget der bragte mig videre.

> En WL-500gP har 3 forskellige indstillinger:
>
> Gateway
> Router
> Access point

Yep, og som du kan se, har jeg prøvet dem alle.....

> Du skal vælge Gateway, flytte dit udstyr så det alt sammen er forbundet
> til WL-500gP'en, forbinde WL-500gP'en WAN stik til Efficient routerens
> LAN stik

Det er der den sidder......

- og så eller læse manualen.

Igen ?????

Har ikke haft tid til at rode med den igen, og får det først igen i morgen.

Hvis det ikke lykkes da, så bliver den solgt, og så køber jeg en Synology
USB Station istedet.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 10-09-08 17:49

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
SNIP>

Har nu prøvet alle forslagene igennem + et par andre indstillinger, og der
kommer bare ikke hul igennem. Routeren bliver nu sat til salg, og jeg har
bestilt en Synology USB Station i stedet.

Tak for bidragene.