Lave wiki om til IP
Fra : Martin

Dato : 05-09-08 08:35

Hej!

Er det muligt at man fx. i internet explorer bare kan skrive "server"
(uden ") også routeren laver server om til en IP-adresse.

Det hele skal bare køre internt.

Routeren er en
3Com OfficeConnect Wireless 108Mbps Cable/DSL Router Version 1.2.0

Det hedder vel noget DNS, men det eneste jeg kan finde der ligner er
noget der hedder DDNS - her kan man vælge disabled, dyndns.org og TZO.com

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 05-09-08 09:24

> [...]
> Det hedder vel noget DNS, men det eneste jeg kan finde der ligner er noget
> der hedder DDNS - her kan man vælge disabled, dyndns.org og TZO.com

Jeg tror ikke din router indeholder en DNS-server, men hvis det hele bare
skal køre internt, er det så ikke nemmest at skrive de nemme navne du gerne
vil bruge ind i din host fil?
c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts

--
Mvh / Best Regards,
Peter Bak Petersen

Fra : Martin

Dato : 05-09-08 15:47

Peter (8450) wrote:

> Jeg tror ikke din router indeholder en DNS-server, men hvis det hele
> bare skal køre internt, er det så ikke nemmest at skrive de nemme navne
> du gerne vil bruge ind i din host fil?
> c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts

Internt mente jeg på netværket, så det er vel omkring 10-15 computere
det skal laves på..

Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre, men hvis der nu var noget
DNS på routeren, så ville det hjælpe gevaldigt :)

Fra : Michal

Dato : 05-09-08 16:52

On Fri, 05 Sep 2008 16:46:50 +0200, Martin wrote:
> [...]
>
> Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre, men hvis der nu var noget
> DNS på routeren, så ville det hjælpe gevaldigt :)

En Cisco-router kan sættes op som DNS-server...

Bemærk dog at der er en del "mangler" her, f.eks. ingen caching af
NS-records, ikke alle records caches korrekt, andre mangler...

Du bør istedet sætte en "rigtig" DNS-server op... I har vel i forvejen
nogle/en server(e) til de 10-15 maskiner? De(n) kan så også køre
DNS-service :)

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Martin

Dato : 05-09-08 17:21

Michal wrote:

> En Cisco-router kan sættes op som DNS-server...
>
> Bemærk dog at der er en del "mangler" her, f.eks. ingen caching af
> NS-records, ikke alle records caches korrekt, andre mangler...

Så længe der kun er den ene record der skal gemmes (og hverken mail
eller noget skal bruges) så er caching vel egentlig ligemeget?

> Du bør istedet sætte en "rigtig" DNS-server op... I har vel i forvejen
> nogle/en server(e) til de 10-15 maskiner? De(n) kan så også køre
> DNS-service :)

Vi har da en enkelt, men som det næsten kan forstås så er jeg ej så
skarpsindig, når vi snakker decideret servere software :)

Fra : jos

Dato : 05-09-08 17:50

Martin wrote:

> [...]
>
> Vi har da en enkelt, men som det næsten kan forstås så er jeg ej så
> skarpsindig, når vi snakker decideret servere software :)

alle de muligheder er ok, men brug OpenDNS, så kan du gøre nøjagtig det du
efterlyser - og meget mere!
pg det kræver blot man kan læse lidt engelsk på skærmen nor man sætter det
op.
max ca. 5 min.

finn

Fra : Mads

Dato : 05-09-08 16:01

Martin skrev:
> [...]
>
> Det hedder vel noget DNS, men det eneste jeg kan finde der ligner er
> noget der hedder DDNS - her kan man vælge disabled, dyndns.org og TZO.com
Goddag Martin!

Jeg går ud fra at det er Windows computere?

i så fald er det meget lettere bare at bruge computernavnet.

f.eks http:// . Computer navnet sætter du hvis du
højreklikker på denne computer > egenskaber > computernavn.

Arbejdsgruppen er egentligt ligegyldig.

Fra : Martin

Dato : 05-09-08 17:20

Mads wrote:

> Goddag Martin!
>
> Jeg går ud fra at det er Windows computere?

Det korrekt
Dog 2 MAC, men serveren er Windows

> i så fald er det meget lettere bare at bruge computernavnet.
>
> f.eks http:// . Computer navnet sætter du hvis du
> højreklikker på denne computer > egenskaber > computernavn.

og det virker bare!

Problemet var egentlig at jeg troede at man kun kunne bruge port 80 et
sted, men så længe det er internt, så virker det åbenbart

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-09-08 18:53

Martin wrote:

> og det virker bare!
>
> Problemet var egentlig at jeg troede at man kun kunne bruge port 80 et
> sted, men så længe det er internt, så virker det åbenbart

Port 80 er den port Serveren lytter på.
Det med 'et sted' betyder at på en given server, kan man kun have et program
til at lytte på port 80.
Dvs man kan ikke have både en IIS og en Apache på samme maskine på samme
port.
Man kan godt have mange klienter der forbinder sig til port 80 ad gangen.
Det gælder dog pr. IP adresse, så hvis en server har flere IP adresser, kan
den have en process på port 80 pr. IP adresse.

Navnet skal konverteres til en IP adresse, og hvordan og hvor det sker er
ligegyldigt. Windows har sit eget Wins til lokalnet.
Betragt det som en slags telefonbog.

Stig Johansen