FTP-server software søges
Fra : Wolle

Dato : 20-08-08 05:37

Vi er en mindre grafisk virksomhed, der dagligt modtager mange, større
filer fra mange forskellige kunder. Derfor har vi selvfølgelig en FTP
server, men en temmelig mangelfuld en af slagsen. Vi har en dedikeret
server kørende med Windows 2003 Web edition, hvor vi har sat
styresystemets egen FTP server op.

Vi har oprettet en del konti til de mest faste kunder, mens resten
enten kan logge ind på en ”public” konto eller tilgå en konto via
vores hjemmeside som er kun-upload.

Det virker mildest talt ikke særligt godt… En del kunder glemmer at de
har en konto og begynder at bruge web-interfacet. Andre bliver sure
over at de filer som de uploader, kan ses af andre kunder i ”public”-
mappen. Langt mere irriterende er det at web-interfacet ikke virker
for alle brugere/browsere/OS’er så de enten ikke kan connecte, eller
de ender ude i roden og kan se alle de mapper vi har oprettet til de
forskellige konti. Dvs. de kan se navnene på vores faste kunder!

Jeg er ved at indse at Microsoft’s FTP-server nok ikke er den mest
avancerede der findes, men hvad skal vi så vælge? Det må gerne koste
penge, men ikke en formue.

Er der nogen der kender/har erfaring med en FTP server som vil kunne
bruges i vores firma?

- Selve serveren skal stadig køre på Windows 2003.

- Nem oprettelse af konti.

- E-mail advisering af nye uploads.

- Én konto logger ind på én bestemt mappe (og kan ikke gå tilbage og
se roden af serveren)

- Mulighed for http-interface til upload i unikke FTP-mapper.
(Her mener jeg, et interface vi kan sætte på vores hjemmeside, hvor
kunder kan gå til, indtaste kontaktoplysninger, tilbudsnummer,
kommentarer, samt vælge den eller de filer som skal sendes. Filerne
bliver så uploadet til en mappe med et unikt nummer/navn så de ikke
bliver blandet sammen med andre kunders filer. Samtidig bliver
oplysningerne og nummer/navn sendt til en ordrestyrer hos os.)

- Det skal virke for alle styresystemer, PC/Mac og forskellige
browsere.
På forhånd mange tak for alle input.

Thomas
Digitaltrykkeriet A/S

Fra : Andy Dufresne

Dato : 20-08-08 16:43

Wolle sendte dette med sin computer:
> [...]
> oplysningerne og nummer/navn sendt til en ordrestyrer hos os.)
>
> - Det skal virke for alle styresystemer, PC/Mac og forskellige

Må jeg foreslå dig at dele det op i to.

FTP og WEB

Du kan f.eks. tage CuteFTP til FTP-serveren, den er gratis, net at
sætte op, og fungere fint.

Derefter kan du sikkert finde noget PHP software der kan lave en
WEB-interface til en FTP server.

/Andy

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-08-08 22:59

Wolle wrote:

> Jeg er ved at indse at Microsoft’s FTP-server nok ikke er den mest
> avancerede der findes, men hvad skal vi så vælge? Det må gerne koste
> penge, men ikke en formue.

Den er da udemærket, du skal bare sørge for at konfigurere
bruger-rettigheder korrekt og for at udstyre brugerne med en god ftp-klient.
Jeg er selv meget glad for den ws-ftp, jeg i sin tid fik sammen med et
tdc-opkaldsabonnement.

> [...]

> - Nem oprettelse af konti.

> - E-mail advisering af nye uploads.

> - Én konto logger ind på én bestemt mappe (og kan ikke gå tilbage og

Ved du hvad, tag du og køb dig en webhotel konto ... advanced linux ... på
surftown, det er den billigste måde at se på linux groupware på, og jeg tror
du kan finde noget der, som passer rigtig godt til opgaven, især hvis det
godt må være på engelsk ... alternativt er det nok noget sharepoint noget,
du skal have sat op. Det følger i øvrigt til dels med din 2003 server, det
som måske kommer til at koste er at få hjælp til at sætte det op. Men det
kan jo være at phprojekt er alt det, du har brug for, og der er store
sikkerhedsfordele for dit interne netværk ved at lade dem benytte en ekstern
server hos surftown i stedet for din egen.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-08-08 06:08

Wolle wrote:

[snip]
Jeg har snippet det hele, for det er en generel betragtning.

Det lyder langt hen ad vejen som om i bruger en forkert directory struktur.
Hvis man opretter virtuelle directories for hver kunde, vil ingen kunne
'bladre op i roden', ej heller kunne se hinandens.

Det med at man kan se 'de andres' filer i et public directory, har jeg ikke
lige en løsning på. Jeg går ud fra det er en slags fælles anonymt område ?
Kryptering er nok ikke særlig smart, da det kræver ekstra arbejde.

Hvis i blot har oprettet directories som subdirectories til public, vil et
andet FTP program ikke hjælpe jer.

Jeg vil foreslå i går 'tilbage til tegnebrædtet'.

Det med web interfacet kan du helt sikkert få hjælp til over i en af
dk.edb.insernet.serverside.* grupperne.

Stig Johansen

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-08-08 18:44

Stig Johansen wrote:

> [...]

> struktur. Hvis man opretter virtuelle directories for hver kunde, vil
> ingen kunne 'bladre op i roden', ej heller kunne se hinandens.

Man laver da bare en folder til hver bruger som man selv og den bruger har
fornuftige rettigheder i.

> Hvis i blot har oprettet directories som subdirectories til public,
> vil et andet FTP program ikke hjælpe jer.

Næh, men det vil windows bruger-rettigheder tildelt på fornuftig vis, det er
sådan set den enkleste måde at gøre det på. Måske var det alligevel en idé
at få kvalificiret personale til at hjælpe sig med at få den 2003'er sat op.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-08-08 19:21

Peter Larsen wrote:

> Man laver da bare en folder til hver bruger som man selv og den bruger har
> fornuftige rettigheder i.

Jo, men det er vigtigt at lave dem som virtuelle directories, hvor selve
directoriet ligger uden for roden - selvfølgelig med de rette rettigheder.

Som jeg læser Wolle's problem så er det et problem, alene at kunne se
navnene på de andre kunder.
Hvis man kun laver subfolder, så vil man kunne se
...Kunde1
...Kunde2
osv - uagtet at man ikke har adgang til selve indholdet.

> Måske var det alligevel en idé
> at få kvalificiret personale til at hjælpe sig med at få den 2003'er sat
op.

Enig, jeg tror også det er bedre at bruge pengene dér, frem for et nyt FTP
program.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 21:53

Wolle skrev:
> [...]
> oplysningerne og nummer/navn sendt til en ordrestyrer hos os.)
>
> - Det skal virke for alle styresystemer, PC/Mac og forskellige

Se hvad filezillas FTP-server kan gøre for dig.
Den er nem at sætte op, og den kører stabilt!
Som de andre skriver, bør du opdele det i FTP og WEB.
Find evt et upload-script til eks. php. :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-08-08 08:20

Wolle <tolausen@gmail.com> wrote in news:14bc3f4c-20a8-4429-af66-
890532fe6a5a@k7g2000hsd.googlegroups.com:

> Vi har oprettet en del konti til de mest faste kunder, mens resten
> enten kan logge ind på en ”public” konto eller tilgå en konto via
> vores hjemmeside som er kun-upload.

Blot for at få helt styr på dine problemer... jeg fornemmer at de
problemer der forsøges løst, ikke er helt magen til de problemer/ønsker
du reelt har.

> Det virker mildest talt ikke særligt godt… En del kunder glemmer at de
> har en konto og begynder at bruge web-interfacet.

Det kan man ikke rigtig gøre noget ved.

> Andre bliver sure
> over at de filer som de uploader, kan ses af andre kunder i ”public”-
> mappen.

I har en anonym uploads konto, som alle i princippet kan tilgå. Denne
konto kan se hvilke filer der allerede er uploaded. Det er alene et
spørgsmål om at give den anonyme konto de rigtige rettigheder.

> [...]
> de ender ude i roden og kan se alle de mapper vi har oprettet til de
> forskellige konti. Dvs. de kan se navnene på vores faste kunder!

Hvis kunder ved fejl-logins kan tilgå ftp roden, så er det også et
spørgsmål om opsætning og rettigheder.

Hvis ikke alle ftp klienter kan tilgå ftp serveren, er det som regel
enten opsætning af serveren, eller problemer på klientsiden i ikke er
herre over.

> Jeg er ved at indse at Microsoft’s FTP-server nok ikke er den mest
> avancerede der findes, men hvad skal vi så vælge? Det må gerne koste
> penge, men ikke en formue.

Som andre foreslår ville jeg få kvalificeret hjælp både til valg af ftp
løsning og opsætning.