Hvilken router
Fra : martin bjerre

Dato : 11-08-08 16:58

Hej gruppe

Jeg skal have mig en ny router. Min D-link 624+ bliver ved med at blokkere
for portforwarding (virker fint når jeg aktiverer det, men holder op efter
2-3 dage)

Hvilken router kan i anbefale til en fornuftig pris ?
Kravet er min. 4 LAN porte og trådløs

Martin

Fra : Søren Blom

Dato : 11-08-08 17:14

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev

> [...]
> 2-3 dage)
>
> Hvilken router kan i anbefale til en fornuftig pris ?

Kan anbefale en Compact Wireless-G Broadband Router, 802.11g 54MBIT, WRT54GC
dejlig lille kompakt nem router til 287 kroner, har sat flere op på
forskellige netforbindelser

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : martin bjerre

Dato : 11-08-08 17:34

> Kan anbefale en Compact Wireless-G Broadband Router, 802.11g 54MBIT,
> WRT54GC dejlig lille kompakt nem router til 287 kroner, har sat flere op
> [...]
Og den "glemmer" ikke portforwarding og deslige ?

Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-08-08 19:23

On Mon, 11 Aug 2008 17:57:42 +0200, "martin bjerre"
<martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote:

>Jeg skal have mig en ny router. Min D-link 624+ bliver ved med at blokkere
>for portforwarding (virker fint når jeg aktiverer det, men holder op efter
>2-3 dage)

Ok, det var dog et besynderligt problem...

Sker der en total nulstilling af routeren så du må genindtaste alle
indstillinger, eller er det kun port-forwarding indstillingerne der
forsvinder ??

I første tilfælde er det måske reset-knapper der 'hænger' - Prøv at
'pille' lidt ved den.

Er det 'kun' port-forwarding indstillingerne der forsvinder så kan det
være fordi du har aktiveret UPNP og en-eller-anden UPNP enhed på dit
lokalnet går ind og overruler routeren's port-forwarding
indstillinger. Her er løsningen at deaktivere UPNP i routeren.

Anyway: Dlink 624+ er en ældre sag, der fortjener pensionering....

>Hvilken router kan i anbefale til en fornuftig pris ?
>Kravet er min. 4 LAN porte og trådløs

Det var beskedne krav som stort set enhvert trådløs router på markedet
kan opfylde.

Skal / vil du købe ny router bør du nok overveje en moderne 802.11N
router. Det kunne f.eks være LinkSys WRT160N, men udvalget er enormt.

<mlr>

Fra : martin bjerre

Dato : 13-08-08 16:42

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> Ok, det var dog et besynderligt problem...
>
> Sker der en total nulstilling af routeren så du må genindtaste alle
> indstillinger, eller er det kun port-forwarding indstillingerne der
> forsvinder ??

Deaktiverer jeg forwardingen, slukker routeren....tænder den igen og
aktiverer portforwarding, så kører det igen. Det er som om routeren
"glemmer" det, og på sin vis "hænger"

> I første tilfælde er det måske reset-knapper der 'hænger' - Prøv at
> 'pille' lidt ved den.

ER prøvet...uden held. En reboot ændrer heller ikke på det.

> [...]
> lokalnet går ind og overruler routeren's port-forwarding
> indstillinger. Her er løsningen at deaktivere UPNP i routeren.

UPNP..?? og det er ?

> Anyway: Dlink 624+ er en ældre sag, der fortjener pensionering....

Ja, men billig :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-08 16:55

On Wed, 13 Aug 2008 17:41:42 +0200, "martin bjerre"

>UPNP..?? og det er ?

En netværks standard der skulle gøre livet lettere for os dødelige
brugere...

Er UPNP aktiveret i din router, så kan netværksenheder / computere /
programmer på lokalnettet selv åbne porte i routeren uden at involvere
dig som bruger...

Det gør det selvfølgelig nemt og enkelt at bruge programmer som
Bittorrent, Windows Media Player, ol. Men ud fra et sikkerhedsmæssigt
synpunkt er det ren galimatias at en tilfældig applikation (læs
Malware) selv kan rode rundt i router opsætningen.

Det må derfor anbefales at deaktivere UPNP i routeren !!

http://en.wikipedia.org/wiki/Upnp

Anyway: Det lyder ikke som om UPNP er årsagen til dine problemer. Så
benyt lejligheden til at købe en ny og hurtig 802.11 N router.

<mlr>

Fra : martin bjerre

Dato : 13-08-08 19:18

> http://en.wikipedia.org/wiki/Upnp
>
> Anyway: Det lyder ikke som om UPNP er årsagen til dine problemer. Så
> benyt lejligheden til at købe en ny og hurtig 802.11 N router.
>
> <mlr>

Det var jeg også kommet frem til, men hvilken skal man vælge. Hvad fungerer
mest fejlfrit ?

Martin

Fra : reno

Dato : 24-08-08 13:23

jwg har en zyxel nbg-415n router, med 4 porte og den er trådløs, og den
virker fint.
Mvh. reno