ikke ipadresse på trådløst Gigabyte usbkor~
Fra : fix

Dato : 09-08-08 10:17

barnebarnet fik en bærbar uden netkort, så jeg monterede et trådløst
Gigabyte usb-netkort (Altså brand:Gigabyte, ikke speed

Netkortet virker fint på både mit og sønnens wifi, men på Campingpladsens,
kan det ikke få tildelt IP.

nogen ideer hvorfor? - signalet er 90%, hvilket er markant bedre end på
vore hjemmenet.

finn

Fra : Per Jensen

Dato : 09-08-08 11:55

fix skrev:
> [...]
> kan det ikke få tildelt IP.
>
> nogen ideer hvorfor? - signalet er 90%, hvilket er markant bedre end på

Kunne det tænktes at Campingpladsen bruger MAC-filtrering, og kortet
således skal tilmeldes på deres Accespoint ?

MAC filtrering er dog en meget, meget usikker måde at "låse" folk ude på
- det kan knækkes med begge armenene bundet på ryggen, alt, alt for nemt.

// Per.

Fra : jos

Dato : 09-08-08 13:36

> Kunne det tænktes at Campingpladsen bruger MAC-filtrering, og kortet
> således skal tilmeldes på deres Accespoint ?
nej!
Det er en "standard" web-browser authothoring. Når man har fået en IP, kan
man åbne browseren, som så bliver forceret til en http-side på 1.1.1.1 hvor
man kan angive kode-brugerID.

> MAC filtrering er dog en meget, meget usikker måde at "låse" folk ude
> på - det kan knækkes med begge armenene bundet på ryggen, alt, alt
> for nemt.
enig! - men bruger den selv hjemme
Det er nemt, og familiens pc-er er indtastet, og jeg kender naboernes
tekniske skills :>)
finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-08-08 12:53

Fra : Jacob Ask

Dato : 10-08-08 07:20

fix wrote:
> [...]
> kan det ikke få tildelt IP.
>
> nogen ideer hvorfor? - signalet er 90%, hvilket er markant bedre end på

Har oplevet noget lignende på et konferencecenter. Problemet viste sig
at skyldes at de brugte (ret gammelt) 802.11b (11Mbit)udstyr, og min
vens nye netkort kun kunne klare 802.11g (54Mbit) standarten (det fleste
bedre netkort kan sagtens bruge begge dele, og indtil det tidspunkt
troede jeg faktisk at det var standart at man lavede netkortene så
bagudkombetible).

Mvh
Jacob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-08-08 14:57

Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> wrote in

<snip>

> [...]
> og indtil det tidspunkt troede jeg faktisk at det var standart at
> man lavede netkortene så bagudkombetible).

Det lyder sgu' mærkeligt - undskyld jeg siger det. 802.11g (OFDM)
udstyr skal kunne "leve" sammen med 802.11b (DSS) udstyr så det ikke
genere sidstnævnte og derfor skal 802.11g udstyr kunne "se" 802.11b
udstyr. Det skal være bagudkompatibel.

(802.11b udstyr vil ikke tilsvarende kunne "se" 802.11g udstyr idet
der naturligvis ikke kan være de samme krav der).

Kan det måske ha' været sådan, at driveren til dit netkort var
indstillet til kun at *bruge* 802.11g forbindelser? Det ville
forhindre at din vens PC fik adgang til netværket. Kortet skal stadig
kunne "se" og ta' hensyn til 802.11b udstyr.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jacob Ask

Dato : 10-08-08 18:43

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> forhindre at din vens PC fik adgang til netværket. Kortet skal stadig
> kunne "se" og ta' hensyn til 802.11b udstyr.

Nøjagtigt hvordan det var sat op ved jeg ikke. Jeg kunne sagtens komme
på (min gamle t42 med kun 802.11b), og mange andre kunne også sagtens
komme på (dog kun med 11MBit hastighed - dvs b). Min ven der ikke kunne
komme på var (ifølge ham selv) udstyret med et g kort som ikke virkede
med b (om det var driver eller hardware ved jeg ikke). Resultatet var,
at han kunne se netværket, men kunne ikke få lov at forbinde.

Men du har ret, det lyder lidt underligt....

Mvh
Jacob Ask